Visogen in mal

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bel10, 11 jan 2018.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Wat kan de oorzaak zijn van visogen in m,n mal????:mad::mad: Is mal van zwever Happy Fly.
    Mal 7 x met vloeibare wax van HP in gewreven en uitgewreven en bij het aanbrengen van blanco uv bestendige gelcoat ook van HP komen er visogen in de gelcoat,vloeit weg dus.Wie weet raad.
    Ik heb de gelcoat er met aceton meteen uitgedaan,Wat nu? thanks voor het meedenken Bel 10.:bye:
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Siliconen.
    Er zitten resten van siliconen in de mal.
    Of.. maar dat lijkt me heel sterk, verkeerde lossingwas.
    Laten we uitgaan van siliconen.
    De hele mal reinigen met siliconenverwijderaar en dan helemaal overnieuw beginnen.
    Het kan ook zijn dat je niet lang genoeg gewacht hebt met het wachten tussen de lagen wax aanbrengen.

    Dun inpoetsen, dan goed uitpoetsen met een schone doek (die nooit in de buurt is geweest van siliconen).
    Dan een paar uur wachten zodat het uit kan wasemen en weer inpoetsen, uitpoetsen... etc.

    Voordat je de eerste laag gelcoat aanbrengt zeker 12 uur wachten na het poetsen.

    Succes!

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  3. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Je draagt bijv. toch géén armband van kunststof ?
    Heb in een autoassemblagebedrijf gewerkt en daar hadden ze op een bepaald ogenblik last van visogen in de lak
    gewoonweg een ramp dus.
    Ze hebben zich daar de pleuris gezocht naar de oorzaak: bleken de armbandjes te zijn van "Livestrong"
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zit in veel produkten zoals : plantenspray, spuitbusjes smeermiddel, cockpitspray en sommige schoonmaakmiddelen.
     
  5. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Siliconen zullen het waarschijnlijk niet zijn want daar ben ik zeg maar allergie`s voor;). Armbandjes draag ik buiten het Ziekenhuis niet,wat wel zou kunnen dat ik het te dik opgebracht heb en te laat/te vroeg heb gepolierd.Weet niet hoe belangrijk temperatuur en/of luchtvochtigheid is in deze,temp was ongeveer 15 gr .Zal mal nog eens extra schoonmaken(heb het nu met aceton en heet water gedaan) en weer poging wagen,laat het horen grt Bel10
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De mal met aceton schoonmaken, slaat ie dan niet dof uit?
    Temperatuur heeft met opbrengen niet veel te maken, wel met uitharden.
    Je moet de was echt heel dun opbrengen en steeds kleine stukjes.
    Dat even in laten trekken (15 a 20 minuten) en dan goed uitpoetsen.
    Na een laag of 5 de mal gewoon een dag laten staan en dan voordat je de eerste laag erin zet (PU of Polyesterbasis) de mal nog even oppoetsen met een schone doek.
    Ik weet niet waar je de doeken vandaan hebt, sommige poetskatoendoeken bevatten lichte sporen van siliconen.
    Ik gebruikte keukenrollen om te poetsen of haalde op de markt fleece of katoen.
    Al zou je buurman met een spuitbus siliconen bezig zijn en jij staat 10 meter verder dan kan er nog siliconenvervuiling optreden.
    Ik heb destijds bij de autowinkel siliconen verwijderaar gekocht ter voorbehandeling van het spuiten van mijn auto.
    Kost maar iets van 10 euro per liter maar bespaart een hoop ellende.

    GJ
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb veel opdrachten gedaan voor de Zweedse constructeur in Gent, en daar was alles rond silicone ook "verboten" en "de dood met de kogel" als humaan alternatief...
     
  8. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    welke was gebruik je?
    Carnauba was?
    Doe een beetje was in een katoenen doekje,vouw het dokje om de was heen,wind er een bolletje omheen .
    Eigenlijk een zakje met een balletje was erin,draai het doekje een beetje aan.
    Er komt nu was door de porien van het doekje heen.
    Smeer dit in je mal,even wachten......en met een schone doek uitpoetsen.
    Herhaal dit een aantal keer,ik doe altijd 3 keer.
    Gegarandeerd geen bonkjes in de waslaag.
    En een mooie gesloten en strakke waslaag.
    Nog nooit ogen in de gelcoat gehad..
    Succes,
     
  9. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ik heb de aceton alleen gebruikt om de nog natte gelcoat uit te mal te halen,dof is die niet geworden.Wat zou kunnen betreft die poetsdoeken die ik gebruikt heb om de was op te brengen.Ik ga nu zeker wol gebruiken en uitpoetsen met zo,n schapewollen ding van m,n poetsmachine.Zal mal nog eens extra siliconevrij maken,later meer,grtz Bel10:bye:
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bel10 gebruikt vloeibare was, vergelijkbaar met de PAT was van Würtz.
    Ook met carnauba was krijg je vissenogen.
    Ik gebruikte altijd Norpol en als ik per ongeluk siliconen ergens gebruikt had dan had ik ook visse ogen.
    Ik heb sinds die tijd ook nooit meer siliconenspray of zo gekocht en gebruikt.
    In goedkope poetsdoeken wil wel eens siliconenverontreiniging zitten maar ook metaaldeeltjes heb ik ontdekt.
    Gewoon Antistatic Degreaser SB van Lesonol kopen en je mal is helemaal schoon en antistatisch.

    GJ
     
  11. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Deel 2 Visogen: Heb een 2 de poging gedaan,mal opnieuw schoonmaken,waxen,uitboenen ,gelcoat en weer:mad::mad:. Visogen!!! Navraag bij de fabrikant heeft (nog)niets opgeleverd.
    Dan maar deel 3: Nogmaals schoongemaakt,waxen,boenen en nu met gelcoat van een andere leverancier/fabrikant geprobeerd en :yes: het is goed gegaan en of dat nu aan de gelcoat of aan iets anders heeft gelegen ik weet het niet:(.Misschien dat ik onwillekeurig wat beter heb gewaxt en/of gepoetst. Ik ga er nu even tussenuit en dan probeer ik het later toch nog eens met de (foute)gelcoat,nu ben ik blij.:bye::bye: Bel10
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik wilde net schrijven "gebruik een andere gelcoat" maar dat heb je al gedaan zie ik. Toen ik mijn mal maakte voor een visserschip kreeg ik ook steeds visogen, maar na gebruik van een andere gelcoat was er geen enkel probleem meer.

    (Wel gebruikte ik eerst voor zowel de mal als het product dezelfde gelcoat. Dat schijnt vaker problemen te geven.)
     
  13. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Grappig ;) dat je ook zoiets hebt meegemaakt ! Ik weet niet meer met welke gelcoat ikde mal gemaakt heb(is 15 mnd geleden).Soms moet je iets ondervinden ,trial and error.Goed dat we op dit forum dingen delen,grtz Bel10:bye:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vreemd.
    Maar gelcoat in de mal?
    Je gebruikt toch gewoon vormenhars en die poets je op met was.
    In ieder geval is het opgelost, dat is het belangrijkst.

    GJ
     
  15. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Gj. de mal is reeds lang af en de gelcoat is de eerste aanzet van het temaken positief uit de mal
    Grt Bel10:bye:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar zoals ik het begrijp uit je woorden (Ik weet niet meer met welke gelcoat ikde mal gemaakt heb) is de mal van gelcoat gemaakt.
    Dat vind ik vreemd, want normaal neem je en positief, die zet je in de lossing, dan maak je daar een negatiefmal van met vormenhars, die zet je weer in de lossing en daar zet je gelcoat of ander spul om het model een kleur te geven en dan lamineer je door tot je het model hebt.

    Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.

    GJ
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    @GJ. In mijn zoektocht naar hoe je een mal moet maken om een polyester scheepsromp te krijgen ben ik "zo ongelofelijk" veel manieren tegen gekomen om te werken dat ik echt door de bomen het bos niet meer zag. Jij zegt "normaal neem je.....". Maar er zijn er zat die dat heel anders doen.

    Ik ben uiteindelijk afgegaan op het advies van een professionele bouwer en heb de de negatiefmal gemaakt door eerst gelcoat aan te brengen en daarna polyester met glasmatten. Die negatiefmal heb ik heel vaak ingepoetst met was en uitgepoetst, Daarna begonnen met het product (de romp) met eerst een laag gelcoat (dezelfde als in de negatiefmal) maar dat gaf problemen. (Blijkbaar gebruikte hij andere merken dan ik? Maar ik had ervoor gezorgd dat ik alle materialen bij dezelfde leverancier had en die bevestigde dat het zo goed was)
    Op advies van een behulpzame bouwer heb ik de volgende romp gemaakt met eerst een laag kleurloze gelcoat van een heel ander merk(met wat pigment er in) en toen had ik geen enkel probleem.

    Blijkbaar klopt het wat jij zegt, dat de negatiefmal met hars zonder gelcoat moet, maar ik vind het lastig om te begrijp waarom. Ook is het heel lastig om ee keuze te maken qua materialen omdat er zoveel gezegd wordt en er zoveel te koop is. Je ziet door de bomen het bos niet meer.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kees. ten eerste maak je een goede mal niet van polyester.
    Dat krimpt veel te veel.
    Samen met de glasmatten (zuurkool) kan het op een meter zomaar een paar mm schelen.
    Dus neem je epoxyhars, versterkt met metaalpoeders als eerste laag (vormenhars)
    Daaroverheen leg je glasweefsels, oplopend in dikte en eventueel 45 graden tov elkaar gedraaid.
    Je kan daar nog een stalen frame in lamineren of je vult de mal af met Poraver.
    Zo krijg je een torsiestijve mal die in geval van nood ook nog te polijsten is.
    Daar poets je dan een laag of 10 lossingwas in en dan kan je er echt van alles inspuiten, van gelcoat tot 2K autolak.
    Dat wordt dan je kleurlaag.
    Omdat je mal niet krimpt heb je ook een hele mooie deelnaad, die je zonder spuiten of plamuren vrijwel onzichtbaar kan maken.

    Ik heb vroeger ook wel eens mallen gemaakt van polyester.
    Het werkt maar het resultaat is vergeleken met een epoxy mal en model zeer slecht.
    Je krijgt dan echt die ouderwetse gelige modellen.

    Professionele bouwers ook niet meer met polyester, of ze moeten willen bezuinigen (hoewel epoxy tegenwoordig amper duurder is dan polyester).

    Als je echt goed wilt leren bouwen kan je cursussen volgen.
    In Duitsland bij Weberschock of gewoon samen met andere modelbouwers, op RC-Network zijn soms meetings dat ze met z'n allen een model gaan bouwen.
    Allemaal werken ze volgens de methode die ik hierboven beschrijf en dat is niet voor niets.
    Onderstaand een filmpje hoe ze een bootromp afvormen.
    Zelf ben ik niet zo voor PVA maar bij een boot is dat minder belangrijk dan bij een vliegtuig.
    En de spullen zijn gewoon te koop bij HP-Textiles in Duitsland,




    En hier nog een filmpje hoe ze een vliegtuig uit een CNC gefreesd positief bouwen.
    Van het positief is eerst een mal gemaakt zoals ik hierboven beschreef, met Poraver.

    Bij een vliegtuig is sterkte en gewicht erg belangrijk dus ze vacumeren en gebruiken carbon.
    Dit model haalt ruim 300 km/u en de vleugels kunnen ruim 40G aan.



    GJ
     
  19. barryh

    barryh

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    22
    99% van de mallen in de polyester industrie is gemaakt van.... polyester. Epoxy mallen kunnen op lange termijn niet tegen polyester (styreen).

    Vaak wordt er wel een speciale polyesterhars gebruikt, de gelcoat met een hoge krasvastheid en warmtebestendigheid, en de hars als krimpvrij systeem. Voor de particulier heb ik het enkel hier gevonden:

    https://polyestershoppen.nl/polyester/mallenbouw-pakket-523.html

    Als je problemen hebt met visseogen, dan is meestal de was niet voldoende uitgepoetst, of niet goed aangebracht. (aanbrengen met zachte doek, 1 minuut laten uitdrogen, dan vluchtig uitwrijven (oppervlakte breken). Na 10 minuten goed uitwrijven met schone doeken. (flanel of vergelijkbaar). Dan 2 uur laten staan, en dan pas weer een volgende laag. 3 of 4 lagen zijn voldoende.

    Ook kan de gelcoat gewoonweg te dun zijn. Het helpt dan wel om een paar keer met een kwast na te strijken, tot de gelcoat dik genoeg is geworden om toch te blijven liggen.

    Poetsen met aceton en andere oplosmiddelen in een mal zou ik voorzichtig mee zijn, als je de waslaag wegpoetst met de aceton heb je daarna weer een ander probleem.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, tot een jaar of 5 geleden was dat zo.
    En op plekken waar bezuinigd moet worden maar bij duurzame produkten zoals echte zwevers, goede boten, daar wordt epoxy gebruikt.
    Bij kleinere opbjecten worden cnc gefreesde aluminium of kunststofblokken (Ebalta) gebruikt.

    Ik heb vroeger een echte raceboot (T-850) uit een goede polyestermal gebouwd maar die mal moest op een stalen frame bewaard worden omdat ie anders
    vervormde.
    En de boot die eruit kwam was na een paar weken een paar millimeter kleiner dan dat ie uit de mal kwam.
    Dat scheelde op 5 meter ongeveer 10mm.

    GJ
     

Deel Deze Pagina