Beuken motorbalken

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 26 jan 2018.

  1. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Allen;

    Mijn voorraadje beukenmotorbalken begint weer op te raken, een bevriende timmerman zaagt en schaaft dan precies wat ik hebben wil en van goed hout.
    Nu laat ik voor mijzelf maken; Alles in mm. op lengtes van 1000 mm en/of 2000 mm, dat hangt van het materiaal af. Of hij een latje doet of 10, daar zit het werk niet in.
    10 x 10
    10 x 12
    12 x 15
    10 x 30
    12 x 30
    15 x 30
    Andere maten kunnen ook.
    Laat mij even weten, binnen nu en 14 dagen, of iemand wat wil hebben.
    Alles tegen kostprijs. op te halen, op te sturen of ik neem het mee naar wedstrijden.
    Maar ik wil er niet mee moeten lopen leuren.

    MVG

    Max
     
    classicracer vindt dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Beukenhout is vrj zacht en de olie zakt er makkelijk in. Dat geeft trilingen en dat heeft weer invloed op de motorloop. Als je aan Maple kunt komen dan heeft dat de voorkeur.
     
  3. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Aai; Dan heb ik het de afgelopen halve eeuw fout gedaan.
    Maple is toch Esdoorn? Hamerstelen worden daarvan gemaakt, toch?
    Daar zal je ook soorten in hebben, ik zal eens vragen.
    Of weet jij welke kwaliteit het moet zijn?
    Via een restauratiewerkplaats kan ik daar, denk ik, wel aan komen.

    MVG

    Max
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    vanwaar de keuze "beuken" ?
    Moet je het makkelijk kunnen buigen?

    Of zoek je hout dat sterk en taai moet zijn, want dan kan je beter essen nemen.
    Gereedschapsstelen zijn ook van essen.
    Esdoorn is weer heel wat anders.
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Korte vezels. Het hout zegt eerder krak dan de motor.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ok, van vliegdingen heb ik geen verstand.
    Als ik iets maak moet het heel blijven en niet als een soort "breekpen" werken.
     
  7. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Baggeraar; graag een fotootje van je werk.
    Maple of Esdoorn; 128 soorten
    Hickory of Okkernoot; 17 tot 19 soorten.
    Welke moet ik hebben?
    Volgens de kenners moet ik noordelijk beukenhout hebben met de jaarringen dicht op elkaar en kwartiers gezaagd, toch maar eens naar Finland.

    MVG

    Max
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :weetnie:


    houtsoorten.jpg
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Vraag je timmerman wat hij kan leveren, het heeft geen zin van 186 houtsoorten te dromen als je er niet aan kan komen. Als je toevallig een parketeur van bowling of wielerbanen op het dorp hebt kun je makkelijk aan reststukjes goed hout komen. In de posts van Stunthenk staat een aantal maal beschreven hoe je de motor het beste vast kunt zetten op hout, dat helpt echt voor een stabiele motorloop. Overigens heeft diezelfde Stunthenk twee jaar met zweeds eiken motorbokken gevlogen.
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Maak daar 1,5 jaar van.... Toch knap van twee stukjes duur hout die het 5 vluchten uit moesten houden. Wat ik me afvraag: zouden ze ooit dat tapijt op die hotelkamer schoon hebben gekregen?
    Alle gekheid op een stokje: willen motorbokken het lang uithouden, dan is niet alleen de houtsoort van belang, maar ook dat je a. het hout niet samendrukt bij het inschroeven van de motor; en b. dat er geen olie in het hout dringt. Oplossing voor beide voorwaarden zijn de juiste INSERTS! Ik gebruik al sinds jaar en dag M5 boutjes, 1,5 mm langer dan de dikte van het hout, doorboord met 2,5 mm, en daarin M3 getapt. Kop afvijlen of draaien tot een dunne flens. Gaten van 4,2 mm in het hout boren, en daar M5 in tappen. Inserts met epoxy vastlijmen, en daarna 1,5 mm hard alu plaatjes op de motorbok lijmen en de inserts vlak vijlen met het alu. Is nog nooit stuk gegaan, en met deze methode heb ik probleemloos motorbokken gebruikt die uit een beuken snijplank waren gezaagd.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Anders Max, anders.... Niet Fout.:D
    De mooiste bokken bij mij waren inderdaad van maple, heel dichte nerf.
    Toen de kist compleet met ST .60 geheel onder het maaiveld verdween, waren ook die stuk. De motor mankeerde niks.
    Dus gewoon gebruiken wat je voorhanden hebt.
    Het loont om olie/hout contact te vermijden, die inserts zijn de moeite echt waard.
    Heb je geen zin te gaan rommelen met geboorde/getapte messing bouten, dan kun je altijd de oude methode hanteren, alleen dan even de gaten 1 mm opboren en opvullen met een messing pijpje 3 binnen/ 4 buiten. Zolang je boutjes het hout maar niet raken.
    Bij de vroegere dieselcombatters speelde dat probleem niet, want voordat je bokken versopt raakten lagen ze allang weer van de kist af....
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    In ons vorige huis hadden we een Maple vloer. Prachtig hout. Het is de hardste lichtst gekleurde hout soort. Koste een rip uit je lijf.
    Van rest materiaal heb ik een werkbankje voor de jongens gemaakt. Het koste ze de grootste moeite om hier een spijker in te krijgen.
    De volgende eigenaren hebben de vloer geschilderd en na een jaar er uit gegooid.
    Misschien kan je bij de parket boer eens informeren.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waarom doe je zo overdreven over "maple", kom eens met getallen in een vergelijking tot essen.
    Daarom toonde ik dat boekje als.
    Daarin kan je zien dat essen tov maple (heet overigens gewoon amerikaanse esdoorn, die ook nog een zachte en een harde soort kent)
    ietsje zwaarder is
    hogere buigsterkte
    hogere elasticiteitsmodulus
    gelijke druksterkte met am esd zacht
    een schuifsterkte tussen am esd zacht en hard
    hogere splijtsterkte.
    volgens mij veel makkelijker verkrijgbaar ook.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    barbaren.....
     
  15. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    onder oude tafels,en meubelen zit nog wel eens een mooi stukkie droog en hard beuken.;)
    even zagen en ,hopla ...... kunnen we weer even vooruit. :yes:
     

Deel Deze Pagina