DX6 versus DX6e

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter Brand, 14 feb 2018.

  1. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi,

    Ik ben aan het kijken naar een nieuwe zender. Het wordt mijn eerste zender, want de standaardzender van de mSR is toch niet zo fijn.

    Kan iemand me misschien uitleggen wat de essentiële verschillen zijn tussen de DX6e en DX6? Ik heb de specs wel gelezen en ook de comparisonchart van Spektrum zelf. Maar de technische dingen zijn me nog een raadsel.

    Ik wil eigenlijk een zender kopen waar ik gewoon heel wat jaren mee vooruit kan. Dat de DX6 voice heeft dat maakt me niet zoveel uit (denk ik?), maar hij heeft ook uitgebreidere instellingen voor swashplates (90 graden, 120 graden enz?) en ik weet niet of dat van belang is?

    Kortom als ik dan toch iets goeds wil aanschaffen (binnen dat budget; een DX8 is te duur) voor vele jaren plezier, is de DX6e dan net zo goed of toch liever de DX6?
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Voice is wel handig als je waarschuwingen instelt, dan weet je wat er aan de hand is i.p.v. dat je een piepje hoort. Swashplates horen alleen bij helicopterbesturing. Als je dat niet van plan bent, maakt het niet uit.
     
  3. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ah dat ben ik er inderdaad vergeten bij te vermelden. Het gaat mij om helicopterbesturing. Ik denk dat de voice instellingen voor mij persoonlijk niet de hogere prijs rechtvaardigen. Maar ik heb te weinig verstand van eventuele andere nuttige features. De DX6e heeft alleen ondersteuning voor 3-servo 120 en de DX6 ook voor 90, 135, 140 enz. Maar ik heb geen idee of dit bij moderne helicopters van belang is of dat ze bijvoorbeeld allemaal toch al 3-servo 120 gebruiken.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De DX6 heeft een vaste en draadloze trainerport. Als je wilt simmen dan is de vaste trainerport de eenvoudigste oplossing.
    Draadloos simmen kan ook maar dan heb je een stukje elektronica nodig en een ontvanger.
    Naast de verschillen die je zelf vermeld is er nog een verschil de E heeft geen 11 ms signaal. Dat is niet een halszaak en alleen van belang bij digitale servo's die reageren daarmee sneller.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2757247-New-dx6e-vs-new-dx6
     
  5. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Het probleem met de verschillen die ik zelf meld is dat ik niet weet of 3-servo verhaal van belang is voor de gemiddelde helicopter van nu?

    Misschien is die vaste trainerport wel een goede @onno10 bij de DX6e moet je inderdaad nog iets erbij aanschaffen met draadloze ondersteuning en dat lijkt ook wel 30-40 euro te kosten. Dan komt de DX6e op zeg 190-200 en de DX6 op 210. Dan is het verschil eigenlijk wel weer erg klein, maar krijg je met de DX6 wel meer functies :)
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik zou zeker voor de DX6 gaan.
     
  7. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik lees in de comparison pdf van spekstrum dat de DSMX 11ms variant niet beschikbaar is in de EU. Dus dat verschil is er dan niet.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dx6.. Als ik dit een beetje lees..
    en je voor spectrum gaat.

    Maar.. als je werkelijk heel veel jaar met je zender wilt doen, moet je wat meer dingen in de mix betrekken.

    Ja, "veel" heli's zitten op de 120 graden swash, dus 3 servo's.
    Veel heli's worden gevlogen met een stabilisatie, meeste stabilisaties willen een H1 swash zien (geen mixer voor de servo's)
    maar wat als je na de lesperiode naar schaal wilt? vario (merk heli) vlieg je in de regel zonder stabilisatie.

    Waar je ook een naar moet kijken, is hoeveel kanalen je werkelijk tot je beschikking hebt.
    Bijvoorbeeld..
    elevator, aileron, pitch, staart, gain, gas. Dit zijn al exact 6 kanalen.
    wat als je in de toekomst voor een brandstofheli gaat? dat KAN werken op 6 kanalen.
    in de regel zie je dat mensen er een governor op zetten, en dus ook een extra kanaal nodig hebben.

    of een schaalheli, met een intrekbaar landingsgestel, lampjes etc.
    Ik ken je voorkeuren (nog) niet..

    Zijn alle kanalen wel volledig bestuurbaar?
    Veel zenders hebben bv 10 kanalen, maar dan zijn de laatste 2 alleen "aan/uit"


    Wat je veel ziet, is dat mensen in het begin, als het budget nog wat lager staat, voor een instapzender kiezen.
    om dan na een jaar of 2 a 3 over te gaan naar een zender die kan wat men in de toekomst wil.
    Je ziet ook vaak genoeg dat een 6 kanaals zender zat is....
    niet iedereen wil brandstof of schaal vliegen :D
     
  9. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank voor deze aanvulling @Student. Zijn inderdaad nog dingen waar je aan moet denken.

    Ik kan nu al vrij zeker zeggen dat ik in de toekomst geen brandstofheli ga proberen. En schaalmodellen ook niet. Ik vind het vliegen erg leuk, jongensdroom die vroeger te duur/onhaalbaar was, maar op schaal is niet zo belangrijk.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    daarom zeg ik het ook :D

    je ziet soms met het verstrijken van de jaren dat de interesse toch een bepaalde kant op gaat.
    eenmaal vliegend, wil je op termijn vaak wat anders. regelmatig ga je dan richting groter spul
    uitdagingen.

    ik zei vroeger altijd dat heli voor mij voldoende was. en nu heb ik toch al een paar jaar een hoop lol met vliegtuigen.
    bloed kruipt waar het niet altijd handig is ;-)


    De DX6 is gewoon een goede keuze.
    als het dan om die laatste "paar" euro gaat...
    een zender is een ding waar al je toestellen van af hangen. tegelijk bepaald het ook of je ergens niet, of juist wel mee kan vliegen.
    ik zou dan persoonlijk voor wat meer instellingen kiezen, en die vaste trainerpoort.
    Voor jouw achterhoofd, sommige simulatoren kun je met je eigen zender bedienen. vaak wordt dan de trainerpoort gebruikt om met de pc te communiceren.

    kan ook zijn dat dit bij die zender met een usb kabel gaat.. ik ben zelf futaba man, ik ken de modellen van spectrum niet intiem.
     
  11. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Interesse kan inderdaad veranderen in de loop der jaren. Maar ik denk dat ik het voor de komende 5 jaar wel aardig kan voorspellen. En daarna zien we wel weer :D

    Ik ga voor de DX6. Die vaste trainerport is toch wel erg handig. En dan hoef ik me ook niet druk te maken of de extra features nodig gaan zijn, want die heb ik dan al.
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Wat ik zelf een klein nadeel vind van een DX6 tov een DX8 (ookal zit hij niet in jou vergelijk) is het aantal vliegtoestanden (ook wel idle up's genoemd) die hij heeft. Ik vind het bij helie vliegen prettig verschillende toerentallen te kunnen vliegen, met een DX6 kun je er volgens mij 2 programmeren, bij een DX8 volgens mij 3 plus een veiligheids (geen gas) stand. Verder prima te doen, maar onwaarschijnlijk dat je er 5 jaar mee zult vliegen. Hoe verder je komt hoe groter je eisen worden, en dan is de DX6 beperkt.

    Maar goed budget is ook belangrijk en met een DX6 is prima helie te vliegen.
     
  13. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank voor je aanvulling Tbird2. Ik heb ook naar de DX8 gekeken, maar op een gegeven moment kun je blijven kijken en wordt het alsmaar duurder en duurder. Om mee te beginnen zal de DX6 prima voldoen, en met een minimaal prijsverschil een duidelijke betere keuze zijn dan de DX6e vanwege de aanwezigheid van de trainerport. Wat er in de toekomst nog aan wensen zijn, dat bekijken we dan wel weer :)

    Ik heb de DX6 inmiddels besteld. Zaterdag ophalen :beer:
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor zover ik weet is het enige verschil tussen de DX6 en de 8 het aantal kanalen. Beide hebben dezelfde Airware software.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb zelf een oude DX8 en een oude DX6.
    De DX8 heeft N-1-2-H (normal - idle 1 - idle 2 - hold), de DX6 heeft alleen N - 1 - 2.
    Ik vlieg meest heli met een Futaba, die heeft N - 1 - 2 - 3 - H

    Ik heb N altijd een 0 gas curve, en de hold (overide alles) staat ook op 0 (bij 0 draait de rotor dus niet, maar kun je wel de besturing testen).
    Op die manier moet ik 2 schakelaars omhalen voordat de rotor gaat lopen (dubbele veiligheid).
    Bij de DX6 kan dat dus niet, als je van N afschaakeld gaat de rotor direct draaien, je kunt dan nog naar 2 schakelen voor hogere toeren.
    Zelf vind ik dat niet prettig, ik wil 2 veiligheden en 3 toerentallen kunnen gebruiken.

    Nou heb ik even de manuals van de nieuwe DX6 en DX8 getrokken, en het lijkt er op dat beide alleen N - 1 - 2 hebben, dat zou dan hetzelfde zijn als de oude DX6, geen idee, wellicht kan iemand die de nieuwe DX6 of 8 heeft hier iets over zeggen.

    Maar goed, volgens mij was Peter al duidelijk hij wil voor een DX6 gaan.
    Prima (betaalbare) keuze.
    Ik wilde alleen even het vlieg toestanden verhaal toevoegen, is voor mij nl zeker een reden dat ik heli vlieg met een (oude) DX8 of liever zelfs Futaba.
    Meer vlieg toestanden mogenlijk.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De DX6 dus niet de DX6i heeft H-N-1-2
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik begon zelf het verhaal bijster te raken dus heb even zitten spitten, kwam ik de Spektrum transitter comparison chart tegen, die verduidelijkt een hoop.
    Peter heeft de DX6 al gekozen (zag ik ook pas te laat), juiste keuze denk ik, voldoende flight modes.
    Deze is idd niet te vergelijken met de oude DX6i die ik dus heb.

    https://www.spektrumrc.com/Content/Media/PDF/SPM_Transmitter_Comparison.pdf
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Prima keuze. En je kunt het navragen bij de winkel waar je naartoe gaat. Zelfs al zou je een schaalheli gaan vliegen heb je nog zat aan mogelijkheden. De enige beperking zou het aantal kanalen kunnen zijn.
     
  19. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Gisteren de DX6 opgehaald. Wat een fijne zender is dat. Ligt lekker in de hand en voelt stevig aan en stuurt nauwkeurig. De programmeerinterface is ook goed te overzien, al weet ik nog niet wat alle technische zaken inhouden. Maar dat komt vanzelf als je het nodig hebt denk ik. Heb de firmware ook direct maar even geüpdatet naar de laatste versie.

    Wel jammer dat ik op de spektrum site geen preset kan vinden voor mijn Blade mSR S :(
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen

Deel Deze Pagina