2 lipo's die ophouden na 2 min rijden!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 23 feb 2018.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik heb een probleem met 2 van de 4 lipo's van 2s, die ik heb.
    Heb 2 van die rode lipo's van team corally die een 1,5j oud zijn en 2 van die zwarte die zijn een half jaar oud(zie foto's)
    Het zijn die 2 rode waar ik problemen mee heb.
    Namelijk als we gaan rijden en na 2 a 3min is de power weg en rijden ze nog maar stapvoets alsof ze leeg zijn. Als ik dan zo'n zwarte lipo er in plaats rijden de buggy's zonder problemen de lipo leeg. Dus dan denk ik dat het probleem bij de lipo's ligt en niet bij de buggy's,want dan zouden beiden buggy's hetzelfde probleem moeten hebben, dat zou wel toevallig zijn,maar het is dan ook wel heel toevallig dat beiden rode lipo's hetzelfde probleem geven.

    Heb één van de 2 lipo's even terug opgeladen, en zie foto's voor resultaat
    Als ik dan de lipo's terug oplaad gaat er maar 202mah in!
    Ook zijn er verschillen van cellen die aangegeven staan op de lader en als ik dan even de lipo tester neem zijn het weer ander resultaten en blijken ze niet helemaal volgeladen te zijn,dus beide toestellen geven verschillende resultaten.
    Is de lader dan niet 100% in orde of de tester?

    Maar welk probleem kan er zijn met de lipo's?
    Hopelijk zijn deze op te lossen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het zijn inderdaad de accu's die het probleem vormen, ze zijn "op"! De enige oplossing is nieuwe kopen.
    Dat de meter in de lader en die zogeheten "LiPo tester" verschillende "waardes" aangeven klopt helemaal. Geen twee "meters" zijn exact 100% hetzelfde dus geven verschillende meetwaardes. Maar in dit geval lijkt me er meer aan de hand.
    Volgens mij meer die "Battery Analyser" slechts één cel. Dat betekend dat mogelijk één cel kapot is en kortsluiting vormt. Afgaande op de aanwijzing van de lader is dat niet zo. Dat is de analyzer misschien niet in orde want op de eerste foto geeft hij 2S aan maar hij meet slechts één cel. Je zou denken dat hij ongeveer 8,4V moet aangeven voor twee cellen! Maar misschien heb je slechts één cel geselecteerd voor de meting en moet je nog een keer op de knop "CELL" drukken om de tweede cel te meten. probeer dat eens.

    Op de tweede foto van die analyzer geeft die analyzer 1S aan en dat zou volgens mij niet mogen als je een 2S accu hebt aangesloten. Dus misschien toch een defecte analyzer? Of misschien een defecte balans connector aan de accu, maar dan zou de lader de tweede cel ook niet kunnen "zien"!?!?
    Daarmee is de accu echter niet "gerepareerd". Dat zal vrijwel zeker ook niet kunnen. Één cel, mogelijk beide, is echt op en werkt nog maar voor een deel. Als die "leeg" is stort de spanning in en zal de auto beduidend langzamer gaan rijden. Als je door blijft rijden zal de defecte cel omgepoold opgeladen worden. Dat vindt geen enkele accu fijn en LiPo's in het bijzonder niet. Als dit gebeurt treedt er zo goed als altijd direct onherstelbare schade op. Dus één keer te ver ontladen en de accu kan al naar de vaantjes zijn. Dat kan zelfs bij een splinter nieuwe accu gebeuren!
    Het is niet voor niets dat er steeds weer op wordt gehamerd om je accu's goed te onderhouden en eigenlijk altijd gebalanceerd te laden. Als er onbalans tussen de cellen is al dat de prestaties van de hele accu beïnvloeden. ALs er één cel eerder leeg is dan de rest moet je al ophouden met het ontladen wanneer die cel aan de minimum spanning is.

    Al met al ziet het er volgens mij naar uit dat het over en uit is voor die twee accu's en ik raad je aan om er heel voorzichtig mee te zijn als je er mee wilt experimenteren. Er zijn mensen die een dergelijke accu toch weer min of meer weten op te peppen door ze een aantal keer voorzichtig en langzaam te laden en ontladen. Helaas lukt dit lang niet altijd en bestaat het gevaar dat de accu bol gaat staan en zelfs ploft. Als hij ploft kan er ook brand ontstaan dus weest voorzichtig, een LiPozak is eigenlijk een must!
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Die lipochecker is gewoon in orde, die geeft verschillende waarden weer als je op mode drukt. Je kan door de verschillende meetwaarden heen lopen door mode te drukken steeds. Er is geen of nauwelijks onbalans tussen de cellen, 0,001 V maar. De indicatie 1S en 2S is wellicht niet helemaal duidelijk, maar het betekent in dit geval gewoon dat hij eerst de meetwaarde voor cel 1 weergeeft en daarna die van cel 2.

    Ik zou de accu's eens ontladen tot storage dmv de lader en kijken of je dan ongeveer het accu-percentage aan lading eruit haalt wat je mag verwachten. Ik zou iets van 2000-2500 mAh verwachten bij een goede 5000 mAh accu. Daarna weer opladen en kijken wat er in gaat. Let wel dat je wellicht een tijdslimiet op de lader anders moet instellen omdat ontladen lang kan duren afhankelijk van de ontlaadstroom van de lader. Je wilt niet dat de lader het ontlaadproces afbreekt omdat die reeds aan de maximale ontlaadtijd is gekomen en de accu nog lang niet op storage is.

    Met welke laadstroom laad je de accu's normaal gezien?
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik heb dit zelf ook gehad met packs van een heli.
    Mijn oplossing: vuilnisbak open - lipo's erin - vuilnisbak dicht - uithuilen - nieuwe lipo's kopen .
    (voor vuilnisbak lees: verantwoorde afvoerbak voor volledig ontladen lipo)
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Vrijwel al m'n accu's laad ik met 1C of 1,5C. De reden is dat mijn lader niet veel meer aan kan. Verder heb ik ook niet zulke grote en "zware" accu's dat dit nodig zou kunnen zijn. De grootste is een 3S / 3600mAh accu's en de kleinste een 1S / 80mAh.
    Onlangs heb ik een model "geërfd" waar een stevige motor op moet komen. Eigenlijk wil ik er een 35cc viertakt op hebben maar de motor die ik op het oog heb is slecht leverbaar. Daarom denk ik er nu aan om er een elektromotor op te zetten en dan kom ik wel aan accu's zoals 5S of 6S die stromen van 80A of zelfs nog meer moeten gaan leveren. Dat zijn voor mijn doen behoorlijk stevige accu's, er zal dan een andere lader moeten komen om die accu's te kunnen laden.
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Die vraag was meer aan TS gericht eigenlijk. ;):D
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Met de lipotester moet ik inderdaad op mode drukken om de 2 cellen te bekijken wat de waarden zijn,die geeft die niet ineens van allebei aan.
    Maar ik zal het even bekijken.
    En over met hoeveel laadstroom ik de lipo's oplaad weet ik eerlijk gezegd niet,nog nooit ingesteld en een oplaadtijd instellen ook niet,ik wist niet dat dat kon,en van dit gegeven weet ik eerlijk gezegd nog bijlange niet veel :oops:

    Ik ga zoals @alm aangeeft nu vandaag eens proberen één te ontladen.
    En als het niet lukt ga ik er verder niet aan prutsen en is het over en out...!

    Maar wat ik wel vreemd vindt is dat het juist die 2 lipo's zijn tergelijkertijd.
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat voor de laadtijd in te geven heb ik gevonden heb het ingesteld op 180min,dus nu is hij bezig voor op storage te laden.
    Maar waar je de c waarde kan instellen vind ik niet.
    Even een foto bijgevoegd van wat er nu op het schermpje staat.

    En met de lipotester die ik heb kan je ook balanceren maar ook de de lipo's ontladen dacht ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoe je de accu's gebruikt is van grote invloed op de levensduur als het niet op de juiste manier gebeurt. Laden doe je in principe met 1C, dat wil zeggen met een laadstroom gelijk aan de capaciteit van de accu. Met 5000 mAh dus een laadstroom van 5 A. Ontladen is sterk afhankelijk van het ontlaadvermogen van de lader en het aantal cellen in je accu-pakket (het aantal S). Hoe meer cellen (dus meer S), hoe lager de ontlaadstroom wordt omdat de lader meestal maar een bepaald maximum ontlaad (maar ook laad) vermogen heeft. Die 1,1 A ontlaadstroom die je haalt ziet er op zich wel vrij normaal uit. Gewoon even afwachten wat er uit gaat.

    Zet je de accu's na gebruik altijd weer op storage-niveau als je ze even niet gebruikt? Vol of leeg bewaren wil je niet te lang laten duren, dat kost je op den duur capaciteit en dus de levensduur van de accu's. Altijd bewaren op storage-niveau (~40-50% accucapaciteit) is het beste.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik laad inderdaad maar op 1C
    En voor de andere batterijen die Meer dan 6000mah hebben zelfs minder omdat men lader maar tot 6A kan laden.
    Moet wel toegeven dat ik soms de batterijen als die vol zijn een maand laat liggen voor ze weer eens gebruikt worden,zou dit echt daaraan liggen? Want dan doe ik dat zeker niet meer,dure grap anders...!

    Heb één van de batterijen nu op storage geladen en er is eigenlijk niet de gewenste mah uitgegaan,zoals je ziet.
    als ik volgende keer gaan rijden laad ik ze terug op en als het dan niet in orde is,zijn ze helaas voor de vuilbak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als die accu echt vol zat dan is 1174 mAh ontladen om op storage te komen wel weinig. Wat geeft je lipochecker aan voor percentage dat er nog in zit?

    Ik hou mijn accu's maximaal 2 weken volgeladen, daarna gaan ze op storage. Maar dat doe ik niet zo vaak dat ze vol weggelegd worden. Als je dat vaak doet met een maand vol laten liggen dan gaat de capaciteit wel achteruit, de chemische processen gaan blijkbaar veel harder als je ze vol hebt liggen dan op storage-niveau.
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Doe er eens piepers aan en ga dan eens rijden.
     
  14. JAne10

    JAne10

    Lid geworden:
    28 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    thuis
    Ik heb het probleem ook gehad. Gewoon nieuwe gekocht.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Kijk alsjeblieft niet naar hoeveel procent de accu nog vol zou zijn volgens de LiPo checker. Dat is namelijk eigenlijk een onzin waarde omdat twee verschillende meters ook twee verschillende waardes aan zullen geven. Het is heel gewoon dat de ene meter bijvoorbeeld 85% aan geeft en als je dan een ander meter neemt geeft die plotseling 90% aan en weer een andere misschien maar 70%.
    Waar je wel op moet letten is de spanning van de accu. Een volle accu is 4,2V per cel en een lege accu ongeveer 3,3V per cel. Die laatste waarde hangt wel af van hoe zwaar de accu wordt belast! Bij een heel lage belasting kan je beter ophouden bij een spanning van 3,5V per cel. Bij een heel hoge belasting kan je soms wel tot 2,8V per cel door gaan!
    De bewaarspanning (Storage spanning) is ergens tussen de 3,6V en 3,9V per cel. Heel veel laders staan op 3,8V ingesteld wat een prima waarde is. Ga je dat met zo'n capaciteitsmeter testen dan kan je elke waarde tussen de 30% en 90% verwachten. Daar heb je dus niet zo veel aan. ;)

    Het is voor de stabiliteit van de chemie in de cellen niet goed als ze langdurig op een hoge spanning (helemaal vol) worden gehouden. Al na een vrij korte tijd, soms na al minder dan een week, kunnen de cellen op gaan zwellen en sponsachtig aanvoelen. Dat hoeft niet direct problematisch te zijn, het komt heel vaak voor dat je de accu dan nog "normaal" kunt gebruiken. Dit hangt mede af van hoe de accu wordt gebruikt. De kans bestaat dat er bij hoge stromen toch problemen ontstaan, de inwendige weerstand is meestal hoger geworden. Dat opzwellen is een teken dat die accu een "tik" heeft gehad en dat je hem goed in de gaten moet houden, vooral tijdens het laden.
    Een te lage spanning is veel funester voor de cellen dus dat moet je echt proberen te voorkomen. Het is niet onmogelijk dat één keer te ver ontladen en pas een dag later opladen de accu naar de vaantjes helpt. Dus als je een accu en keer (per ongeluk) te ver ontlaad dan moet je hem zo snel mogelijk weer tot minimaal de bewaarspanning opladen. Als je zo'n accu weer gaat laden moet je dat eigenlijk met een vrij lage stroom doen omdat de chemie in de cel al van slag kan zijn. Aangeraden wordt om zo'n accu met niet meer dan 0,5C te laden en de accu goed in de gaten houden. Gaan de cellen tijdens het laden opzwellen dan kan het al te laat zijn. Het is zelfs niet onmogelijk dat die opgezwollen cel(len) ploffen en gaan fikken!
    Het zal duidelijk zijn hoop ik dat je een LiPo niet "onbewaakt" moet laden, zeker een LiPo die "een tik" heeft gehad niet!
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lipo die ik op storage heb geladen , staan de 2 cellen nu op 3,9V en inderdaad zoals @Ernst Grundmann aangeeft staan de lipo,s normaal op 3,8V en nu niet,dan is er wel degelijk iets fout.
    Als we gaan rijden probeer ik ze nog eens op te laden,en blijft het verhaal hetzelfde dan zijn ze helaas voor de vuilbak.

    Toch bedankt allemaal!
     
  17. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Jackske als je op storage geladen hebt zo als je zegt dan is 3,9 V een mooie spanning per cel.
    houden zo.

    succes Giel.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Even goed lezen wat ik schrijf.
    Heel veel laders zijn op 3,8V ingesteld maar jouw lader is blijkbaar ingesteld op 3,9V en dat is ook prima. Wat dat aan gaat is er dus niets fout. ;)
     
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb gisteren mijn andere 2 goede batterijen dan ook maar op storage geladen,en in het vervolg nu altijd maar doen.

    Maar hetgeen is dat als we willen rijden en je moet alle batterijen gaan opladen één voor één is ook geen doen natuurlijk,dan ben je uren bezig om alles op te laden.
    Dus maar eens gaan uitkijken naar een andere goed lader,die ineens 4 batterijen kan opladen.
     
  20. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Twee laders met voldoende vermogen scheelt ook al, als je maar op 1C kunt laden. Zo lang je 2S accu's gebruikt heb je aan een 50W-80W lader genoeg. Als je 7000mAh accu's gebruikt dan is 80W wel weer aan te bevelen, 50W komt net niet aan 1C dan.
     

Deel Deze Pagina