Fokker DVIII short kit, schaal 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ThalesMaximus, 3 mrt 2018.

  1. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Bij deze mijn eerste bouw topic op dit forum en tevens ook mijn eerste zelfbouw balsa kit.
    Het model is zoals de titel aangeeft een Fokker DVIII, het is een sport schaalmodel met een spanwijdte van 106 cm, en een gewicht van 538gr. Elektrische hardware is nog te bepalen.
    Bij de kit zaten enkel de laser cut delen. De rest van het balsa en andere componenten heb ik zelf moeten kopen. Vandaar de naam short kit vermoed ik.

    Mijn bedoeling is om een mooi eindresultaat te krijgen ( willen we dat niet allemaal ) en mij te laten bijstaan op dit forum, mijn skills te testen en om te leren. Het is sport schaal dus ik ga ook mijn eigen interpretatie geven aan het model, maar wel met het oog op authenticiteit . Het gaat dus geen oranje DVIII worden :)
    Ik was al deels begonnen voor ik op dit forum uitkwam dus daarom geen beginfoto's.


    Ik kan niet direct vinden hoe ik mijn foto's kan roteren ? voordat ik ze invoeg staat ze wel juist.

    IMG_4547.JPG

    IMG_4548.JPG

    IMG_4512.JPG
     
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Maximus,


    Leuk dat je je bouw hier gaat posten. Ik heb zelf ook een draadje lopen en de input van mede bouwers en veteranen is zeker aangenaam en goed voor het eindresultaat!

    Wat voor lijm gebruik je? Het lijkt erop dat je alles met seconden lijm vast zet? Voor het vastzetten van lijnen en vlakken prima te gebruiken, maar voor vastzetten van de latjes, zou ik een houtlijm adviseren. Zelf gebruik ik UHU Hart. Das wat dikker en daardoor zorg je ervoor dat het gehele contact oppervlak goed gevuld is wat de verbinding sterker maakt. Het geeft ook een stuk minder gesmeer want et blijkt lekker zitten en resten laten zich makkelijk verwijderen.

    Ik ben benieuwd hoe je het vakwerk op maat hebt gemaakt. Er zit immers van alle zijden een kromming in. Ben benieuwd hoe je dit hebt opgelost :D

    Groet Q
     
  3. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Scherp zicht, inderdaad ik fixeer met secondenlijm zodat het in de gewenste positie blijft en werk naderhand af met houtlijm. Het werkt vlot en prettig, je tip van dikkere secondenlijm ga ik doen !

    Als je naar het plan kijkt zie je een tekening van het bovenaanzicht van de romp, daarmee heb ik mijn dwarsliggers op maat gesneden. De lange balsa kepertjes heb ik vochtig gemaakt en dan de kromming op het plan gevolgd, vast gespeld en dan de dwarsliggers ertussen geplaatst en gelijmd. Dit voor boven en onder omdat ze identiek zijn. Dan de romp zijdelings gelegd en haaks gelegd met de winkelhaak en vervolgens de zijdelingse dwarsliggers geplaatst.

    Groeten
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Dag ThalesMaximus,

    Mooie foto’s!

    Ik wens je een mooi bouwverslag en veel bouwplezier toe.

    Succes:Robin
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Maximus,


    Nou top lijkt me zo ;-). Met die UHU Hart heb je geen seconde lijm extra nodig. Lijm heeft wel 30min nodig voor enge vastigheid en een aantal uur om echt uit te harden. Je kan er redelijk snel mee bouwen.

    Succes en leuk dat je post.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Afgelopen zondag nog wat aan de staart gewerkt.


    57CAF1C4-E71E-4C13-B171-30FD962E7B95.jpeg

    6DC42418-F4EF-4379-902A-63A130038F6A.jpeg

    01EA6C90-6B07-488E-AAD9-3A92114A57C0.jpeg

    25164DFB-B772-4BA0-88CC-1CB5149C9E9F.jpeg

    2B3B7B9F-0B29-473B-A2EB-9DFDC3BB55E2.jpeg

    58216389-32CA-46D3-9E14-742FE090D8D7.jpeg

    30F316D3-2AA7-4369-BF2E-71041236AA96.jpeg

    87577F3F-FDF0-421F-A9C9-E0AA7E476018.jpeg

    66182BFD-8042-4D91-A422-4F0DBE03C777.jpeg
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hier maakt het nog niet veel uit, want nauwelijks belast, maar de nerf van het vulstukje onder in het richtingsroer, loopt verkeerd, de nerf moet 'uitwaaieren' vanuit het midden.

    Veel hout-, (ver)lijm-, gereedschaps-info en houtbouw constructiekennis in dit, ondanks de titel, gewoon Nederlandse bouwdraadje. Zul je veel voordeel/plezier van hebben:
    Zwei Antik Segler - MBF
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  9. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Hoi Ron, hier heb ik niet bij stil gestaan. Ik heb gewoon de onderdelen van de kit gebruikt. Ik ging er van uit dat dat goed zou zijn ... ik ga je artikel eens lezen.

    Ik dacht net ik koop een kit dan is mijn basis toch al goed ...
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat is de herkomst van de kit?
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Ron,


    Ik snap je opmerking niet eigenlijk? Welk stukje hout heeft de nerf verkeerd? Dat extra stukje waar de hevel in zal komen?

    Ik mis vooral nog de verbinding tussen beide hoogteroer delen (van vuren / triplex oid?) en zou de achterlijst van het kielvlak niet half laten aansluiten op romp. Liever de uitsparing in het roer ipv de lijst. En dan dat extra latje in roer verhogen voor extra vlees...

    Maar zo gaat ie mooi Maximus..
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    Q Brand vindt dit leuk.
  13. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Hey Eric. De kit is van manzano laserworks. Ik was op deze kit gekomen via rcgroups.com, daar is hij een aantal keer gebouwd/gevlogen en hij kreeg goede commentaren.

    Hey Q brand, ik ben ook nog niet klaar met bouwen hoor :) de foto’s zijn gewoon een dry fit om het totaalplaatje te krijgen. De Tussenverbing tussen het hoogteroer komt er en de uitsparing in het roer gaat ook gemaakt worden. Dat extra latje kan ik misschien wel verlengen ja. Ik heb nog wat restjes liggen.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    @Ron

    Ik zie wat je bedoelt, maar ik ga het zo laten.
    ik hou het wel in het achterhoofd bij een volgende bouw.
     
  15. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Afgelopen week het hoogteroer onderling verbonden met een Carbon staafje, en een uitsparing gemaakt in het roer. Eventueel verder uithalen moet ik bekijken als de scharnieren geplaatst zijn. Ook hier en daar de constructie wat verstevigd.

    Ook zijn we begonnen aan de motorkap, de verschillende delen gelijmd volgens plan en dan in model schuren. Maar dat zal wel voor het weekend zijn.

    7E6E23BE-E75F-4E87-8D2C-B84714D7C105.jpeg

    9E37D147-5D97-40CD-9446-A48684A71B70.jpeg

    BB09F85D-6EB2-42F4-9B17-66FE43256051.jpeg

    8ED5B15E-B82D-4AF6-8CDB-63672E97F2CF.jpeg

    C6602401-C6AB-4794-8EED-5B7B6790A627.jpeg

    76421F64-1843-4A70-B4CE-9A079773088A.jpeg
     
  16. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    De laatste stand van zaken, tussen het renoveren door heb ik nog wat kunnen doen.
    De motorkap is in vorm. Ik heb ook magneetjes geplaatst maar ze zijn wat groot, de kap gaat er bijna niet van af :) Aangezien deze in realiteit van metaal was heeft iemand een idee hoe ik dit kan verkrijgen met een balsa motorkap? Is porievuller voldoende?
    Ik wil wel nieuwe technieken gebruiken gelijk bv fiberglas ... maar dat is misschien wat overbodig ?

    Ook heb ik al deels een cockpit gemaakt. Een gewoon gat met niks in is niet mooi, ik heb mij gebaseerd op foto’s van een echt replica. Het is ook niet de bedoeling om compleet een schaalcockpit te maken. Die skills heb ik nog niet :D
    Het is volledig opgebouwd uit 0,05 mm dik styreen, dus de totale gewichtstoename zal klein zijn. Ik heb het ook zo gebouwd dat het op elk moment verwijderd kan worden moest het cg punt erdoor beïnvloed worden. Of als ik te weinig plaats ga hebben voor mijn hardware. Het is ook allemaal voorlopig gemonteerd voor de foto’s

    En aan de romp is ook nog wat geklust. Het begint er al uit te zien als een DVIII :)

    F1121533-DEEA-49CD-AF66-CA6FBE35B1C0.jpeg



    9268D977-024B-4A8B-8298-CEA65C5985DD.jpeg


    22A1144E-4E9B-43D4-9E83-23D0FB324A28.jpeg

    305AADAC-720C-4DEA-9D65-F925D0F06D86.jpeg


    BD190DD1-8210-41AC-9CA4-1C1D8ECC0DF8.jpeg


    C34731B4-5B6E-457C-8B45-8F6A9CB60DC0.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bastiaandj, E.hof en ron van sommeren vinden dit leuk.
  17. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Niet geheel tevreden van de cockpit 1 dus een poging tot een 2de. Het enige wat behouden is gebleven is de stoel ... Wat zou men ander doen op Pasen ? :D

    Iemand nog een idee om de motorkap glad te krijgen ?

    52EABF12-8746-4EC5-9823-0EA079FF437F.jpeg


    8CF0105A-3AA6-4CC5-8070-6095B1B77B15.jpeg


    912E254E-841D-4081-BD62-26A0FA8A770E.jpeg


    C6B74C1E-4AA5-46CF-8AE1-322E26BDCBA1.jpeg
     
  18. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Hoi allemaal, weer even een mini update. Ondertussen een klein beetje verder kunnen werken aan de cockpit, maar door het mooie weer en een nieuwe aanwinst hebben we meer gevlogen en terrasjes gedaan dan gebouwd :)

    De cockpit in zijn huidige staat.

    A7311FD3-2479-4DE7-BAC5-0FD3A0FA4A73.jpeg ED395F28-296A-4411-9E13-6E266A16EA36.jpeg 2369BEF9-96DF-4CAC-B858-4F688DC0A0D5.jpeg 2B28AC7C-ACAA-401B-AAF0-2A382B73F53D.jpeg

    En mijn nieuwe aanwinst naast mijn huidige vlieger. De tundra van Durafly, zalig vliegtuigje :D

    1DB89221-A639-4652-A83F-7286CD32B13F.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2018
    E.hof vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er mooi uit (Fokker). Wat de Tundra betreft.... als je zo'n mooi model als de Buzzbomb in je hangar hebt, dan zou ik die verkiezen boven de Tundra om regelmatig mee te vliegen. Of heb je de Tundra als aileron-trainer?
     
  20. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Hey Eric inderdaad de buZz heeft meer charme, maar inderdaad zoals je al zelf zegt heb ik de Tundra gekocht omdat die ailerons en flaps heeft waar ik mee aan het oefenen ben. De Tundra heeft ook zeer weinig dihedral waar de buZz dan weer een polyhedral profiel heeft en bijna vanzelf stabiel blijft.

    Groeten, Tim.
     

Deel Deze Pagina