Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die had ik wel meegerekend, hoor, die wegen we altijd mee... zo uit mijn hoofd zaten die op ongeveer 180 gram per stuk voor de Lynx.... Dus dik 700 gram roterende massa er bovenop.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook al hebben zowel motoren als transformatoren wikkelingen en een (gelamineerd) blikpakket, een motor springt anders om met stroom en spanning. Bij een transformator gaat uitgaande stroom omlaag bij hogere spanning.
    Maarw anneer je zonder aanpassingen/veranderingen de motorspanning zou verdubbelen, zal de stroom willen verviervoudigen.
    Motorstroom is evenredig met spanning² en Kv³, met pitch¹ en diameter⁴. Kleine verschillen kunnen daardoor disproportionele effecten hebben.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dat gaat me boven mn pet(-; Er zullen aan beide systemen voor en nadelen zijn. Ik denk er nog over na, voorlopig hou ik het maar even zo.10 of 12 s kost me ook weer een motor en als dat niet nodig is dan is het jammer geld.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat wel zeker is...de Post leverde vandaag een pakketje af, een aardige doos.

    Met een mooie romp en wat onderdelen. Tip voor de mensen in Bosschenhoofd.. zet er wat duidelijker bij wat er allemaal bij zit..(-; heb de ramenset dubbel/-: want wist niet dat dat inclusief was..

    Maar goed dat zal wel opgelost kunnen worden, verder allemaal netjes en snel geleverd!

    @brutus... ja dus ook de wielenset, nu ga ik dat maar deels gebruiken zoals het meegeleverd is maar toch.

    De romp oogt wel groot zo op tafel.. heb de 600 er naast gezet zo kan ik nu wel zien dat ik de staart iets moet verlengen, heb inmiddels een staart van een 700 kunnen charteren dus dat scheelt al weer. Wat wel opvalt..er is weinig ruimte in het kielvlak voor de aandrijving, ws is dat bij de originele Vario mechaniek zonder buis. Hmm ff kijken hoe ik dat kan fixen.

    IMAG1433.jpg IMAG1434.jpg IMAG1436.jpg IMAG1437.jpg
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op de Vario set kun je precies zien wat de inhoud van de doos is, en wat je er allemaal nog bij nodig hebt....
    :D zei ik toch? ;)
    Correct... Vario gebruikt bij mijn weten in geen enkele romp de staartbuis van het mechaniek. Waarom zouden ze? De staart van de romp is sterk genoeg om de hekrotorkrachten op te vangen.

    Je zult een klein beetje moeten improviseren, maar je kunt gerust de staartboom van je heli weglaten, als je een Vario koppeling (cardan, danwel klauw) aan de uitgaande as van je T-rex gemeubeld krijgt. En dan kun je gewoon de assen die bij de romp zitten gebruiken.
    Werkt uitstekend. Ben je verder ook in een klap van problemen met "stretchen" (yech, hekel aan dat modewoord) af, en geloof me, je mechaniek bouwt stukken makkelijker in of uit als er geen staartbuis aan zit.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Welicht is mn engels te slecht (-; maar heb zojuist nog even gekeken maar ik had meer begrepen dat het allemaal leverbaar was. Ze staan ook apart op de website evenals onderstelel etc. Maar ik vraag wel of ze de ramen retour willen nemen. Ik verwacht daar geen probleem mee.

    Ik ken het systeem van Vario niet, ga wel even kijken. Hoe ik het kan oplossen. Er zitten inderdaad nog meer onderdelen in waar ik nog niet van weet waar die voor zijn.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt ook wel... alles is ook los leverbaar.... Maar de inhoud van de doos staat gewoon op de website, of in de papieren Vario Catalogus (De "Vario-Bijbel"... Is een aanrader, want er staat ook heel veel algemene informatie in).

    Hou er rekening mee, dat Vario min of meer als "bedrijfstraditie" de filosofie aanhoud, dat ze de bouw volledig aan de bouwer overlaten.
    Alle informatie die je nodig hebt om te bouwen staat in de beschrijving, maar ook beslist niks meer dan dat! Niks is voorgekauwd. Geen "plak dit dingetje tegen dat dingetje, plak vervolgens...."
    Er wordt gewoon aangegeven welke lijm waar gebruikt moet worden, en welk deel waar hoort te komen, maar hoe je dat doet, en in welke volgorde, dat moet je helemaal zelf uitzoeken.

    Het zijn echt bouwdozen waarbij je typisch eerst een week tussen de onderdelen gaat zitten, met de tekeningen in je hand, nadenkend over hoe je dit in godsnaam aan gaat pakken... Daar kun je wat van vinden uiteraard (en veel mensen doen dat ook) maar het is gewoon hun eigen "huisstijl" en het maakt hun kits behoorlijk uitdagend.
    Als hij vliegt, heb je iets om trots op te zijn want dat heb je helemaal zelf gedaan, dat is geen ARF voorgekauwd 13 in een dozijn chinees heli-tje wat je dan naar het veld brengt.

    Daar mag iedereen zijn mening over hebben, maar ik vind dat meer waarde hebben dan een bom geld op tafel leggen en iets kant en klaars kopen....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt ook wel... alles is ook los leverbaar.... Maar de inhoud van de doos staat gewoon op de website, of in de papieren Vario Catalogus (De "Vario-Bijbel"... Is een aanrader, want er staat ook heel veel algemene informatie in).

    Hou er rekening mee, dat Vario min of meer als "bedrijfstraditie" de filosofie aanhoud, dat ze de bouw volledig aan de bouwer overlaten.
    Alle informatie die je nodig hebt om te bouwen staat in de beschrijving, maar ook beslist niks meer dan dat! Niks is voorgekauwd. Geen "plak dit dingetje tegen dat dingetje, plak vervolgens...."
    Er wordt gewoon aangegeven welke lijm waar gebruikt moet worden, en welk deel waar hoort te komen, maar hoe je dat doet, en in welke volgorde, dat moet je helemaal zelf uitzoeken.

    Het zijn echt bouwdozen waarbij je typisch eerst een week tussen de onderdelen gaat zitten, met de tekeningen in je hand, nadenkend over hoe je dit in godsnaam aan gaat pakken... Daar kun je wat van vinden uiteraard (en veel mensen doen dat ook) maar het is gewoon hun eigen "huisstijl" en het maakt hun kits behoorlijk uitdagend.
    Als hij vliegt, heb je iets om trots op te zijn want dat heb je helemaal zelf gedaan, dat is geen ARF voorgekauwd 13 in een dozijn chinees heli-tje wat je dan naar het veld brengt.

    Daar mag iedereen zijn mening over hebben, maar ik vind dat meer waarde hebben dan een bom geld op tafel leggen en iets kant en klaars kopen....
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik was in de veronderstelling dat je het nodige van elektro wist, alleen (nog) niet over 'onze' BLDC elektromotoren. Blijft moeilijk, achtergrond inschatten via een forum, daar gaat tijd over heen.
    Moraal van het hele verhaal: stroom verandert meer dan je zou verwachten.
    Extra current with one or two cells added, simple table - RCG
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat ik weet is wat ik met ervaring heb opgedaan en wat ik op de mts heb geleerd. Voldoende om me ermee te redden. En wat ik altijd heb geleerd is dat als je grote hoeveelheden energie wilt verplaatsen je het voltage moet verhogen om de stroom zo laag mogelijk te houden. Als dat niet klopt dan zit diegene die de hv leidingen heeft bedacht er ws ook naast(-;
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is een beetje een kwestie van semantiek (taalgebruik): nee... dat hoeft niet, maar het is wel verstandig, want anders heb je zoveel koper nodig.
    Theoretisch kun je een electriciteitscentrale gewoon 220 laten opwekken, en dat rechtsstreeks het net in pompen.
    De pest is, dat we in NL dan niet voldoende koper hebben om de verliezen binnen de perken te houden....
    Maar dan praat je over een bepaalde schaal (Mega, of zelfs terawatts), en grote afstanden. Zijn nog een heleboel andere dingen, zoals kort gezegd, als je 220V bij de centrale hebt, heb je 100 km verderop nog maar 180 V en 200 km verderop mischien nog maar 140.
    Met een hoogspanningsnet heb je sowiso trafo's nodig, dus ook al verlies je 1000 Volt van de 25.000, op 100 km zet je een trafo die van 24000 volt 220 van maakt, en op 200 km zet je een andere trafo, die van 23000 volt 220V maakt.
    Allemaal heel ruw door de bocht.

    Maar dat gaat over hoogspanning en transporten van serieus grote vermogens. Dat is niet wat er hier aan de hand is. Wat er door veel mensen in modelbouwland gezegd wordt, is dat "meer cellen meer vermogen produceert" en DAT is gewoon ronduit niet waar.
    Wil je meer vermogen gebruiken... DAN is het verstandig om op hogere spanningen over te gaan. Dus wil jij met je 600 T-rex met 3 kW gaan rondknallen, ja, dan raad ik je toch 12 S aan, want bij 6S kom je dan in de buurt van stromen van rond de 80 tot 100 Ampere, en dat is best veel voor een continue stroomverbruik.

    Echter: een T-rex 600 is "maar" een T-Rex 600... die rotor is niet groter dan dat ie groot is, de heli niet zwaarder dan dat hij weegt, dus je kunt wel 3 kW gaan installeren, de kans is vrijwel nihil, dat het je lukt om die 3 kW ook daadwerkelijk die rotor in te pompen, want wat veel mensen vergeten is dat een electromotor levert wat er gevraagd wordt, Niet wat je er in kunt stoppen. Een T-rex 600 met 3 kW vermogen zou namelijk een verticale stijgsnelheid van ongeveer 120 km/u doen, en daarvoor heb je een bladhoek nodig van ruwweg 30 graden (rotorspoed ongeveer 1,6 meter per omwenteling).... Zoveel uitslag krijg je niet voor elkaar, en het rotorblad profiel kan dergelijke hoeken helemaal niet aan....

    Jouw Lynx gaat ergens in de buurt van 1500 W piek vragen (en dat levert je al een verticale klimsnelheid van meer dan 5 m/s op, wat gewoon onrealistisch veel is).... Dát is je uitgangspunt, en dáár moet je je installatie op berekenen, met een beetje marge mischien, maar ik denk dat dat niet eens nodig is.

    Een ruwe berekening van de gegevens die Didier gaf (10S, 5000 mAh, 8 minuten vliegtijd, levert op dat hij ongeveer 1200W verbruikt op een heli van 7,5 kilo.
    Dat is 160 Watt per kilo, en dat zit heel aardig in de buurt van de 150W die ik normaliter als vuistregel hanteer.
    (Het lijkt aan te geven dat hij een tikkeltje aan de zware kant is voor het bladprofiel overigens).
    Die heli is destijds als brandstofheli gebouwd, en dus zwaarder dan strikt noodzakelijk, en met de schaaldetails is verder geen rekening gehouden met absoluut minimum gewicht. Jij moet je heli nog helemaal bouwen, en kunt dus gaandeweg rekening houden met hoe je het gunstigst uitkomt, en dat scheelt zomaar een kilo.

    Wat je daarmee gaat doen, is aan jou.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels is mn koffie op en de printer klaar, 4 mooie wielen voor het landingsgestel.

    8 halve banden geprint van ninjaflex. En 8 halve velgen van PLA.

    De velgjes ga ik nog zilvergrijs schilderen of spuiten. De banden blijven uiteraard zwart. Ze glimmen nog iets maar dat gaat er wel af denk ik. Ze zijn iets groter en dunner dan de geleverde bij de set. Ik zag trouwens een opvallende overeenkomst met die van de Chinook van Didier. .. dus ws hebben ze bij Vario een grote bak met diezelfde wielen(-;

    Zoals al vermeld ga de struts niet out of the box gebruiken. De originele Lynx heeft oleo struts met een grote veerweg om te landen op een bewegend helidek. Deze hangen in vlucht dan ook een stuk verder uitgeveerd onder het toestel. Ook een van die typische kenmerken. Dat wil ik dus aanpassen wellicht gebruik ik delen van het geleverde onderstel.

    Eerst even kijken hoe ik dat ga oplossen. IMAG1440.jpg IMAG1439.jpg 1520850381608.jpg
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dit is wat ik bedoel, nu nog ff kijke hoe ik dat ga maken.

     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is wel absoluut mooier....

    Maar je kunt dat ook tot later bewaren...

    De meest voorkomende fout die ik zie bij beginnende schaalbouwers, is dat ze het "absoluut perfect" willen maken voor het uberhaupt gevlogen heeft, met als gevolg een half afgebouwd project waar men niet verder mee komt, of een compleet afgemaakt project waar zoveel aan veranderd is dat het niet meer vliegen wil, of (zoals in dit voorbeeld) schaaldetails die er bij de maidenvlucht mogelijk afbreken (met in dit geval ZEER VEEL nevenschade tot gevolg).

    Mijn advies: bouw de boel eerst maar eens op zoals het bedoeld is, maar rekening houdend met aanpassingen zoals dat landingsgestel. Dan kun je dat later altijd nog inbouwen, maar in tussentijd heb je A) een vliegende heli, en dat is veel leuker dan een stilstaande heli, en B) doe je ervaringen op met die heli, waardoor je een beter beeld krijgt wat wel en niet gaat werken qua constructie en sterkte.

    Met het toenemen van ervaring, kun je later altijd nog een volgende heli "vanaf het begin gelijk top" bouwen.

    Maar goed, dat zijn slechts adviezen, wat je er mee doet moet je zelf weten.
    Zelf ben ik niet zo'n schaalpriegel, maar ik vind het wel erg leuk om een reeds vliegende heli verder te verfraaien. Leuker dan een heli die allang had kunnen vliegen maar waarvan de detaillering nog niet af is. Want je komt regelmatig op het veld met iets nieuws, in plaats van maar een keer....
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat je aangeeft klopt wel, het is zeker de bedoeling om het mechanisch goed en vliegend te krijgen en daarna de buitenkant schaal te krijgen. Echter met sommige dingen moet ik vooraf rekening houden met inbouwen. Een deel daarvan is het onderstel. Ik wil eigenlijk het onderstel monteren aan het subframe en het mechaniek zodat dat een stevig geheel vormt. Als ik dat niet voorbereid dan past het wellicht straks niet goed.

    Daarnaast heb ik op dit moment geen echte knutselruimte tot mijn beschikking,wel een plek waar ik wat kleiner werk kan doen zoals dit soort aanpassingen. Tevens heb ik op die plek mn printer staan. Het zaag en breekwerk zal ik voorlopig even aan de tuintafel moeten doen tot er een plekje in de garage is gemaakt. Het is nu voor mij makkelijker om wat voorwerk te doen, wat na te denken over oplossingen en af en toe de printer aan het werk te zetten.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat heeft nu net niks met de uitvoering van die pootjes te maken....
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dat heeft het wel degelijk, omdat de veerweg veel groter word is de wijze van montage zoals bij de standaard struts niet of ws niet mogelijk.

    Zowieso komt de veerpoot dan aan de bovenzijde omhoog ook hier moet rekening gehouden worden.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    No worries over jouw of mijn opleiding, die hoeven niet op de schop, er is geen tegenspraak: jij hebt het over leidingen/transport, ik over motoren.
    De fundamenten van elektrotechniek zijn nog steeds onaangetast :)
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Deze week het mechaniek in de romp gepast. Dit past eigenlijk wel mooi, als de hoofdrotor op de juiste hoogte zit past de staartbuis ook.

    De wijze van staartrotoraandrijving ben ik nog niet helemaal uit. Heb zelf een 45 graden overbrenging gemaakt maar hoor geluiden over tandwielen die strippen etc. Een optie is de originele vario constructie of een flexidrive. Zelf neig ik naar het laatste. Dit is betrouwbaar, geen tandwieliverbrenging extra en kan makkelijk door de staart.

    Dat ga ik dus even uitzoeken, of ik aan de juiste onderdelen kan komen.

    IMAG1444.jpg IMAG1445.jpg IMAG1447.jpg
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Flexdrives werken goed, maar de naam zegt het al, ze zijn wat flexibel. OOK qua torsie.
    De kans bestaat, dat heading hold minder goed werkt omdat iedere keer dat een (snelle) servo de hekrotor verstelt, de as een beetje " opwind" of afdraait.
    Tenminste, dat is eigenlijk mijn onveranderlijke ervaring met bijvoorbeeld 2 mm staaldraad aandrijfassen, die hetzelfde doen. Daar heb ik altijd de beste resultaten met een rate gyro en een normale servo.
    (Voor het idee: ik heb bij mijn Bell 47G wel eens uitgerekend, en tijdens hoover is de 2 mm staaldraad as continue ongeveer 270 graden " opgewonden" door de aandrijfkracht als ik linksom stuur kan hij wel evenveel extra opdraaien waardoor de hekrotor tijdelijk even wat langzamer draait, bij rechsom sturen ontspant de as vrijwel volledig, en draait de hekrotor dus heel even wat sneller).

    Hoewel altijd lastig te voorspellen, verwacht ik eigenlijk hetzelfde met een flexdrive.
     
  21. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Toevallig iemand die weet waar die flex cabels te krijgen zijn. Complete sets kan ik nergens meer vinden (of niet meer op voorraad) een losse flex as van een mm of 4 dubbel gewonden zou voldoende zijn denk ik
     

Deel Deze Pagina