Ehawk 1500 van TT revisited

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 13 jan 2018.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ja hoor , doen . Top :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer een stapje verder met de Hawk. Allerons bewerkt zodat deze scharnieren aan de bovenzijde van de vleugel. De voorlijst van het rolroer afgetekend en afgevlakt tot aan de afgetekende markeringslijn.
    Lat er tegenaan met PU wellijm, stuk tape over de hele lengte als plakscharnier, lijm ertussen, zaakje toe en dan op vlakke tafel fixeren met spelden en gewichten. Mooi recht.

    Daarna eerst met de hobbel afschaven onder hoek daarna fijnschuren langs een recht stuk werkbank met schuurband opgeplakt.

    Vleugels passen goed op romp met boutjes. Ook weer mooi.

    Dus naar de verbinder romp en pook staren... moet licht en sterk blijven.

    Heb ik daar een vraagje over... hoe lang zijn pook en romp aan de linkerzijde gemeten van het model.

    Ik heb wat weg moeten schuren aan het uiteinde van de rompboot... wegens schade... maar de notitie van de toen gemeten lengte kon ik niet meer vinden...
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Heb je hier iets aan ?
    P3140004.JPG

    P3140003.JPG
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bijna... echt vanaf puntje zwarte pook tot aan randje van de spinner. :)
    En dan aan de linkerzijde vanwege de side thust. De motor staat iets scheef
    Maarrrrr... mag ook aan onderkant gemeten op het midden... wellicht beter

    Kijk, dit is waarom, zie plaat, de originele mof was totaal verpulvert... wilde dat verbeteren... dus afgevlakt en de barsten gerepareerden extra glas binnenin.
    Ook alvast uit carbondoek een passend buisje gemaakt dat in de pook past.
    Maar in de romp nog te ruim, dus richten wordt ook nog een klusje en dan dat netjes.
    Vandaar de lengte van de totale romp van begin tot end, ik probeer die zo goed mogelijk in stand te houden...

    IMG_3955.jpg

    Hier nog even de ailerons in wording...

    IMG_3926.jpg


    IMG_3945.jpg

    IMG_3949.jpg

    Gr Bas
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ja dat komt goed . Ik ga morgen nog eens posten met betere foto's . Heb dan vrije dag . :cool:
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Getallen' is ook goed hoor... wel top dat je effe voor me wil meten :koud:
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Daar hebben we dit forum toch voor . Goed de pook lengte van onderzijde gemeten 50 cm . Dus werkelijk de volledige lengte ongeacht waar de V tail bevestigd is . De rompboot is 34,8 cm . Komt dit al wat meer overeen ?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zal het vanavond even vergelijken.
    De pook heb ik niet hoeven te bewerken... de rompboot wel.
    Top! Ik laat de verschillen nog wel even weten.
    Dank, Bas
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, de pookjes zijn de 50 cm, standaard lengte...
    Het rompbootje mist slechts 3 mm aan de tuit achterop.

    Zit nu een beetje te gisten hoe ik het beste de nieuw gemaakte mof goed uitgelijnd aan de romp krijg geëpoxied.
    Wellicht via een 'aan het spit' constructie en zodanig dat ook m'n instelhoek van het stabilo goed komt.
    Een insert/plug... via afgietsels maken, afmallen, wederom in glas/epoxy uitwerken.
    Doch dat is best een omweg die enige tijd kost. Liefst zie je een vlotte 'on the fly' fix... simpel is niet altijd eenvoudig.

    Uitrichten...Ik dacht eerst aan M8 of M6 draadeind met wat moeren om te stellen, maar de meeste van die dingen staan krom in de winkel.

    Dus mogelijk een goede rechte alu buis en wat stelringen gewoon uit hardhout/of balsa en met CA-lijm gezekerd...rubber tulles in de pook als spacer... om het midden goed te krijgen.
    Neus omhoog, pook naar benee. En dan maar een beetje lamineerepoxy en glasdoeksnippers om de mof heen frutten...
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2018
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Als Engels geen probleem is om te lezen , vindt je hier misschien inspiratie ??
    Fixing a fibreglass pod and boom glider
    Spring has sprung with gusto on the East Coast of Australia. I haven't flown for a while due to a number of factors, including losing interest, bad weather, flying buddies being too busy to fly and getting bitten by the cycling bug.

    However today I brushed the dust off my eHawk 1500, which has pretty much been my favourite plane for a long time. The weather promised thermals aplenty and didn't disappoint. After my 3rd landing, which wasn't that rough, I picked up the plane and the boom felt a little floppy. The fibreglass pod has broken a little on one side where it goes into the boom. The opposite side also has a little crack in the pod end.

    I'm guessing these things have happened from landing it on less-than-wonderful surfaces. I've never fixed fibreglass like this before. Is there a way to do it that a. doesn't look terrible

    Let me see if I read this correctly. THe pod is cracked, but the boom is fine. And, the back end of the pod sleeved INTO the boom. Did I get that right?

    If so, can you replace the portion of the pod that sleeves into the boom with a rod of the appropriate diameter? You could epoxy it in place.

    Several things you can do.
    I cut foam board to the inside diameter. Then put expoxy glue on the round disc. inserted and she is very strong.
    Another is pvc pipe replacement or cut a small piece oc pvc pipe say 2in in length. The pipe should be alittle bigger then the rod you are fixing. Cut a slot the lenght of the pipe. Keep checking to see if it will fit snug inside. When it does glue it in. I prefer hot glue on this system. It fill nicely and absorbs shock.
    1 other thing I do adds alittle weight but works great. I fill mine with liquid expanding foam. Strong , light and bonds well.

    Correct Teach, the pod is cracked and the boom is 100% perfect. Internal reinforcement is tricky because the V-tail pushrods go through the booms. I'm thinking of perhaps 3-4 short lengths (~1-1.5") of 1mm cf parallel to the fuse on the outside, bound with nylon or cotton and a nice layer of epoxy over the top, fishing rod line guide style. But at the same time I'm a little uncertain about the structural integrity of the pod now...

    You should be able to reinforce the pod with cheap fiberglass cloth/polyester resin. Wrapping the boom with line or thread and epoxying (fishing rod guide style) should work well, too. I've done that on a couple of things. One was a carbon fiber trebuchet arm and the other a wing spar. Both worked nicely.

    Ugh, binding it up takes FOREVER! I've got five 1mm spars around the join and have glued the break. Wish I had some sort of sleeve I could put over it and shrink...


    Some new epoxi and black vinyl "electrical" tape. Has worked for med the last 3 years without any problems.
    attachment_002.jpg
    Yeah, my repair ended up being something similar (with black electrical tape), except I've got the 5 spars ca'd across the join as well. Looks better than I expected, almost like it was supposed to be... I'll post a pic when I get home.





     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ik wou mijn ehawk meedoen naar de ardennen volgende week maar ze voorspellen nog koud weer . Vermits de ondergrond daar niet al te effen is , wordt de maiden nog wat uitgesteld :( Ik ga onderweg wel een 2de hands dlg Libelle ophalen die wat herstelling nodig heeft . Ook leuk tijdverdrijf . :kwijl::kwijl:

    De tape rond de boom op de foto vindt ik wel verschrikkelijk.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer wat stapjes gemaakt... eerst maar eens een truukje om de zaak goed gericht te krijgen... suf gemeten... tekening gemaakt...
    Naja... truukje? Takkewerk!
    Overigens... de maatvoering op de v2 bouwtekening, van de romp...compleet anders.
    De ARF lijkt een andere kist...

    Zo nauwkeurig mogelijk richten is het devies. (gebeurt overigens op z'n kop)
    Tevoren onderzoeken waar je delen het best kan ondersteunen met bokjes.
    Instelhoek stel ik op 0º. Kan bijgesteld worden met stukjes tape onder vleugel of staart.
    Op 0º instelhoek vliegt een hotliner op z'n best. RG15 is zo een profil. En de oude Hawk deed dat dan ook ooit prima...

    Schermafbeelding 2018-03-20 om 22.56.34.png

    Ik had op de buitenzijde van de pook met tactisch uitmeten al een passende mof uit epoxy/carbondoek geflanst. Van een voldoende lengte om stukken af te nemen om nog binnenin op de overgang pook/romp een extra sterkte mee te geven, en het stuk dat in de romp steekt goed te laten aansluiten op de romp met een extra ring om de mof geschoven (schuine sleuf in de ring gezaagd)

    Profiel uit de gebroken vleugel, was nog niet verlijmd in nieuwe, mooi om goed uit te meten als hulpstukje. Zwarte lijn (koorde) is de aan te houden 0º instelling. Daarop richt ik de pook met de witte plastic stabilo houder, die ook op 0º komt te staan. In de werktekening is het allemaal mooi in te plannen.

    IMG_4022.jpg

    IMG_4028.jpg


    Carbon afgietsel extra kern ingelijmd en ring... is met 70º 3 kwartier gebakken in de oven met UHU Endfest 300... Overkill aan sterkte...

    IMG_4020.jpg

    Op de romp tijdelijk met CA-lijm 'hoek-stellers' geplakt uit een dikte corresponderend met de instelhoek, en gemeten van het profielstukje hout.

    Uiteindelijk met 1 x 1 cm balkjes onder de romp, de pook op bokjes op een lange rechte lijn van de bouwtekening, afgelegd op een goed vlak oppervlak.
    Met een langzaam hardende lamineerepoxy genoeg tijd om de zaak zorgvuldig te stellen... en dan moet het lukken... Dit is gepuzzel is eigenlijk het meeste werk.

    IMG_4029.jpg

    Overigens... m'n gerichte vleugel staat al weer krom... Is toch wat...
    Wellicht langdurig op rek laten staan, week of twee. Anders moet ik de indekking bovenop insnijden :(
    Ik dip hem maar weer onder de hete kraan, stoom en ammoniak... van voren af aan, moet toch goed komen zou je zeggen?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Dat is mooi werk. Spijtig van de vleugel . Volharden Bas. Moet goedkomen. Ondertussen vriest het hier nog steeds in de Ardennen . Lente??
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Vandaag super mooie dag dus naar de helling en eerste belletje van het jaar gevonden. 20180321_123205.jpg 20180321_122938.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Whow! Wat een knetters mooi landschap heb je daar...
    Haha... effe een belletje trekken (nieuwe betekenis)

    idd nu nog patente temperaturen! Want met gevoerde skibroek zal het net-aan uit te houden zijn.

    Kortom, smaakt naar meer! Het wil nog niet echt vorderen...
     
  16. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    guyken vindt dit leuk.
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Nee, niet in Aubel wel in Berismenil. Klein dorpje maar met prachtige velden rondom. 20180321_123014.jpg
     
    J.B vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zucht! Ik heb dan wel de modelclub echt niet ver van hier... en de velden (laagvlieggebied) zijn ook mooi (Hondsrug)... MOOI!

    Effe testen... dit gaat wel werken... nog niets verlijmd...

    IMG_4037.jpg
     
    guyken vindt dit leuk.
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Beetje windstil hier ? Lukt het met de verlijming ? Ik zelf heb nog geen tijd gehad om een eerste vlucht te doen met de ehawk . Hoop dat volgend weekend of zo eens te doen .
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Guyken... nog een paar dingetjes af kunnen ronden... hoe veel tijd er wel niet in zo een kistje kan gaan zitten hè? Af en toe iets doen... en dan weer droogtijd...

    De carbon mof is nu verlijmd... van binnen is de romp nog even versterkt op die mof met een extra stukje 200 grams weefsel/epoxy.
    De pook zit echter nog niet permanent. Eerst servo voor hoogteroer voorbereiden... nu is er nog mooi een doorkijk om te kijken of alles wel recht komt te staan... pook op het laatst dus.


    Dan een drakerige linkervleugelhelft.... 2x kletsnat + amonia er bij... rustig drogen... recht... maar na twee dagen weer even krom... Wat nu?
    Reste me maar 1 ding, openbreken, spanning er af en nieuw verlijmen op vlakke bouwplank.
    Voorlijst en ligger met PU-wellijm, geeft geen trek door water, en geeft ruim de tijd om trustig en behoedzaal lijm aan te brengen, verder te werken. De lijm is spleetvullend, ook zo z'n voordeel in de wat ruwe breek en snijnaden.
    Om de kromme ligger weer vlak te leggen alle U-slots tussen de spanten weerszijde, aan de bovenzijde, én waar nodig... open gesneden... De ligger werd nu zeer meegaand.
    Na harden PU heb ik alle spanten weer gezekerd met CA-lijm. En bleef alles kaars recht.
    De vleugel was zeer spaarzaam verlijmd, daarmee kwam het hout ook netjes los. Een palletmesje was daarbij verrassend behulpzaam. Gleed mee op de ronding van de indekking. En kon via de gaten aan de onderzijde overal zo goed bij. Op 1 splinter na alles mooi los... Was een onhandigheidje bij het los nemen... en bijziendheid door alle brillen op m'n snufferd... was het 'krak'...

    133013CB-87F9-4D64-9F19-CFFA8E050F87.jpg


    Achterlijst-indekking ook vervangen... was ook jojo, de ligger gewoon laten zitten, was na loshalen keurig kneedbaar en inschikkelijk geworden. Indekking en ligger verlijmd met spaarzaam UHU-Hart, naderhand nagelopen met CA voor sterkte bij de spantaanhechtingen.

    C8BD602D-C82C-408C-8572-866F123C5D97.jpg


    De UHU-Hart verlijmd met overtuiging... kaarsrechte beuken lat als gewichtsverdeler, en na droging alles mooi recht. Betekent ook een goed werkend foliescharnier aan de bovenlijst.

    E135852A-7560-4436-8D2F-4A8C8F0687CB.jpg

    De tip zit er ook al weer op met 5 min epoxy. Operatie 100% gelukt! Maar wat een werk!

    Nu de servo's netjes inbouwen... dus eerst maar weer eens wat tekenen :)

    Gr Bas

    PS: Opeens slaat het weer om! Wordt aangenaam vliegweer!
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018

Deel Deze Pagina