teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,ik zal mij eens voorstellen,ik ben ard woonachtig in h-veld g-dam.Ik ban af en aan lang actief in modelbouw,happy hunter,nitro,benzine auto 1 op 10,1 op 5,1 drone gehad die uiteindelijk zijn eigen weg is gegaan.Ook heb ik 1 op 32 siku gehad en nog wel meer dingen die ik heb gedaan,maar niet allemaal meer weet.

    Momenteel ben ik bezig met een tiger tunder outlaw van 1 meter met de bedoeling om er deze zomer mee te kunnen varen,alle hardware zit erbij,de componenten die ik erbij heb gekocht om er een feest van te maken zijn:een flycolor 150 watergekoelde esc,een 4074 2000 kv goolrc watergekoelde motor geschikt voor boten tot 1m30,een nieuwe flexas 4.76,en de bedoeling een nieuwe teflon inner tube,en dat is ook gelijk een vraag aan de experts,waar haal ik zo,n inner tube,de maat van de messing binnen mantel is 8 mm de buitenmaat voor de flexas is 4.76mm.

    Zie foto voor de versleten teflon tube,dit is overigens een inner tube van 7 mm,en zit heel makkelijk in de messing pijp.

    Ik heb google geraadpleegd,maar daar kom ik niet verder dan 4 mm flexas kompleet,ook had ik al een andere as bestel,maar deze bleek 6 mm buitenmaat messing te zijn wel netjes de 4.76 innertube maat.

    Als de boot vaar waardig is hoop ik zo rond de 80 kilometer per uur uit te komen,varen ga ik doen met 3s of 4s 6000 mah,de esc is geschikt tot 6 s,de motor tot maximaal 30 volt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Jack Zeeman

    Jack Zeeman

    Lid geworden:
    26 dec 2013
    Berichten:
    69
    Hallo Ard
    Je kunt het ook proberen bij Bigscaleshop.nl zit in Noord Holland maar verzend ook
    Staat dit weekend ook in Eersel

    Grt jack
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Of 2BrothersRC in Bussum. Gewoon even bellen, dikke kans dat ze aan de meter hebben wat jij nodig hebt.
     
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    motor is aan de kleine kant voor een boot van die afmetingen , en kv eigenlijk wat te hoog
    op 3s of 4s , 150amp esc en 6000mah ?
    vrees dat er iets in rook zal opgaan in je zoektocht naar 80km/u met wat je daar gaat gebruiken,
    een 4074 monteer je in 80-85 cm mono's

    beter had geweest een 4082/4092 1600kv en op 6s varen :2 x 5000mah 6s pack parallel naast de motor want zoals ik het nu zie zit je esc op de plaats waar ik de lipos zou monteren


    je moet niet de buitenmaat van je messing buis meten maar de binnenmaat , de teflon liner moet er immers in passen , liefst een beetje klemmend zodat de liner niet meedraait en er geen water tussen liner en messing buis naar binnen komt

    succes
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Bedankt,daar heb ik contact mee,en heeft ook de meeste onderdelen,afgezien de koppeling tussen motor en flexas.
     
  7. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Allemaal bedankt voor de reacties,daar ga ik eens mee aan de slag,gr
     
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De messing pijp is 8 mm inwendig,de motor ga ik me dan nog maar eens in verdiepen,voor deze motor staat opgegeven tot 1m boten,leek mij wel in de buurt te komen,maar goed,al doende leert men,ik heb nog wel een paar boten liggen van die afmeting,dus komt wel weer goed.

    Andere motor gevonden.

    Ik ga varen op 1 lipo,dus accu kan ik op meerdere plaatsen kwijt,word toch passen en uitproberen.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Ook bedankt voor je reactie.
     
  11. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Inmiddels wat dagen verder en ook veel wijzer geworden,inmiddels een nieuwe 6,35 mm flexas met de aansluiting voor de schroef,en messing pijp met teflon inliner gekocht,bij bigscale shop.

    De schroef moet ook een nieuwe voor komen,want deze schroef gaat niet meer passen,de strut moet ook worden aangepast omdat de flexas een grotere diameter heeft.

    Enigste probleem waar ik nu nog mee aan de slag moet,is het vinden van een juiste koppeling(5mm naar 6,35mm),5mm naar 4,76mm geen probleem,net zoals de maten kleiner dan dat.Een koppeling voor de flexas met 6,35mm is er wel,maar de aansluiting voor de motor zou dan 8mm worden.Ik ga ook een bericht naar 2 brothers rc sturen kijken of zij mij daar nog verder mee kunnen helpen.

    Ook komt er een nieuwe motorsteun in,de oude houten steun was zo gewijzigd dat deze te dun is geworden.

    Intussen dan maar knutselen aan de andere boten,de motor ga ik morgen ophalen,andere benodigdheden krijg ik als het goed is aankomende week binnen.
     
  12. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Probeer eens bij tfl-hobby.de
    Is een webwinkel in Duitsland met een zeer grote sortering en goede service.
    Binnen paar dagen bestelling binnen.
     
  13. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Hydro&Marine <LINK heeft een grote collectie (electro)koppelingen .... zonodig ook op maat.
     
  14. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Gevoelsmatig is de 150 esc een beetje onderbemeten voor formaat boot
    Daar kan vast iemand een rekensommetje voor maken
    Heb er net zo eentje zitten in een klein catje, coolrunnings micro op 6s5000 (2x3s), daar wordt ie ondanks goede koelstraal best warm
     
  15. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Inmiddels nieuwe flexas,motorsteun,accu en oplader binnen.Nieuwe koppeling is onderweg,dus dat probleem is opgelost.
     
  16. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Contact gehad,helaas hebben ze daar geen onderdelen meer voor,ook niet meer te krijgen,maar eens wat verantwoord creatief knutselen dan maar.
     
  17. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Het is niet de bedoeling dat ik op 6s ga varen,word hooguit 1 lipo maximaal 4s min 3s,de temperatuur ga ik goed in de gaten houden,mocht dat niet goed gaan dan komt er een zwaardere esc in,eventueel inbouw van een waterpomp zou nog een volgende optie zijn om de temperatuur in bedwang te houden.Eerst maar eens goed testen alvorens het gas er helemaal op gaat.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vooral in combinatie met een laag voltage zal de stroom gauw richting het maximum van de regelaar gaan, afhankelijk van de gebruikte prop.
    Ook je vaargedrag heeft grote invloed; grote ovalen met ruime bochten, zodat de boot in plané blijft, trekt een minder grote wissel op de aandrijftrein (motor, regelaar, Lipo) dan korte sprintjes waarbij je steeds weer op snelheid moet komen.
    Een pomp is alleen extra gewicht dat je mee moet slepen, als de gewone koeling goed werkt heb je er geen voordeel van, als de regelaar overbelast wordt gaat 'ie stuk, geforceerde koeling of geen geforceerde koeling.

    Als voorbeeld; ik heb een SSS4074 2200Kv op een Flycolor 150S in mijn 80 cm monohull op 4S:
    https://www.rcgenesis.net/sss-4074-2200kv-brushless-motor
    Met een 48 mm prop met smalle bladen komt de zaak goed op toeren en haal ik alleen bij het wegvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht stromen die ongeveer twee keer de maximale stroom uit de specs bedraagt, de regelaar wordt warm, meer niet.
    Snelheid 70-75 km/h (geschat, niet gemeten).

    Als ik de specs van de GoolRC 4074 2000Kv mag geloven dan trekt 'ie méér stroom dan mijn SSS:
    https://www.tomtop.com/p-rm6429.htm...KHneG0ME4UdFhdXR4oVnMepXNScKDZgQaAs5QEALw_wcB
    Op 4S zou je dan pieken van 189A trekken (2800 : 14,8V), bij een voldoende grote prop gaat dat niet lang goed, de Flycolor zal te warm worden en thermisch afschakelen (of uitfikken als het opwarmen snel genoeg gaat).
    Op 3S wordt de verhouding nog ongunstiger.

    Met dat in het achterhoofd zou ik liever een lager Kv kiezen en op 6S varen zodat de stroom lager blijft.

    Als het een GoolRC moet worden dan de 4082-1600Kv:
    https://www.tomtop.com/p-rm6431.html
    Op 6S kom je dan nog uit met een 150A Flycolor en heb je ruim 30.000 toeren onder last aan de prop.

    Of je gaat voor een (duurdere) SSS, een 4082 met 1450KV:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...TFL-40-mm/4082/BL-Motor-TFL--4082-1500KV.html
    In mijn ogen een betere motor, je blijft bij de dubbele maximale stroom ook nog binnen de specs van de Flycolor.

    En zoals gezegd, je vaargedrag maakt véél uit.

    Groeten, Jan.
     
  19. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Jan,bedankt voor de bruikbare tips,de opzet voor de tijger Thunder tijger gaat er anders uitzien,deze opzet komt in een kleinere boot.Als ik je verhaal goed begrijp,des te lager het kv des te sterker is de motor,en hoe makkelijker de boot op snelheid komt.Uiteraard met de juiste prop om de motor niet te zwaar te belasten.
    Alle tips van iedereen neem ik ter harte,en de motor met lager kv gaat er zeker komen.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Neen, het Kv (= aantal toeren per Volt) heeft niks te maken met hoe sterk een motor is.

    Een motor met een lager Kv, gecombineerd met een hoger Voltage resulteert in lagere stroom, dus om op 32.000 toeren aan de prop te komen is een 1450Kv motor op 6S gunstiger, dan een 2200Kv motor op 4S.
    Gunstiger voor het stroomverbruik, dus

    De afmetingen van de motor (diameter en lengte) bepalen het koppel en daarmee welk formaat prop de motor kan draaien.
    Zeker met props klein beginnen en steeds het stroomverbruik en de temperaturen in de gaten houden, er is al menig regelaar/motor/lipo afgefikt door een te grote wokkel achter de boot.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina