Afstellen van een kunstvlucht(F3A)vliegtuig...

Discussie in 'Kunstvlucht' gestart door Helron, 3 mrt 2018.

  1. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    voor F3A is het belangrijk dat er heel weinig roer uitslag, maar toch de volledige servo's weg wordt gebruikt.
    Het gebruik van de volledige servoweg heeft als voordeel dat je een hogere precisie en meer stelkracht krijgt.

    Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig om de hevel op de servo zo klein mogelijk te maken en op het roer zo groot mogelijk
    Als voorbeeld als je een servo hebt met 60Graden weg en je wil dat je roer maximaal 10graden beweegt moet je dus een verhouding van 1 op 6 maken.
    dit bekend als je een servo hevel van 1cm (midden servo as tot midden stuurstang) je een roer hevel van 6 cm moet hebben (midden scharnierlijn tot midden stuurstang)
    Dit is practisch bijna niet te doen. wat ik normaal doe ik een standaard bijgeleverd servo heveltje gebruiken en daar het binneste gaatje van.
    Of een hevel zonder gaatjes en zelf een gaatje boren tegen (3 a 4mm) van de servo as aan. maar dit is lastig en moeilijk te herhalen voor meerdere roeren.

    welk programma wil je gaan oefenen?
    afhankelijk hiervan zijn afstellingen ook anders.
    Als je b.v. het F3A-C programma gaat vliegen hoef je geen rekening te houden met meskant vlucht en snaprols.
    Hierdoor kan je richting roer uitslag ook klein maken. en hoef je geen speciale flight modes te maken.
     
    Bruno van Hoek en Helron vinden dit leuk.
  2. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Top Ruud!

    Heb je het hierboven over de rudderservo?
    Zoniet, hoe doe je het daarbij?

    Eerst maar eens veel tijd besteden aan het uittrimmen, denk ik. Dan 'ns kijken of/hoe het F3A-C of -B programma gaat?
    Heb eigenlijk momenteel ook niet echt veel tijd om bijv. elke dag te gaan oefenen... (was dat maar waar)
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    dat is toch afhankelijk hoe groot je achter bent? als allebij de armen ven lang zijn, en de servo maakt 45 graden, dan maakt het roer ook 45 graden
    dus een 2/3 approach zou moeten werken, bij de servo kleiner als achter, 45 graden is dan 30 graden op het roer..

    maar ben je niet een beetje te veel accademisch bezig?
     
    Helron vindt dit leuk.
  4. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Mijn probleem is dat ik redelijk logisch kan denken, wat technische kennis/vaardigheid bezit maar totaal geen kennis heb van de theorie van het RC.-vliegtuig!

    Dus als ik zie staan (zie plaatje) A=A', en dat is bij mij niet zo, dan wil ik heel graag weten of dat wel nadrukkelijk zo moet zijn (A=A') of dat er bij onze RC.-kisten een zekere tolerantie bestaat.

    Misschien ben ik daarnaast ook een "Pietje precies"... maar in mijn laatste vraag, vraag ik gewoon om welke ruder uitslag jullie hanteren, vertaald naar: hoe ver staat de "kwiklink" van de servoarm-as af.
    Nu weet ik ook dat het uiteraard afhankelijk is van de kist, hoe die op zijn meskant "presteert" en hoeveel dus met rudder tegengestuurd moet worden!
    Maar goed, dat "academische" valt dus eigenlijk best mee. Ik vraag meer naar simpele praktische oplossingen; hoe jullie dat doen.
    Waar ik jullie dus zeer erkentelijk voor ben, aangezien ik op mijn club dit soort dingen niet kan vragen!

    En wellicht ben ik niet de enige geinteresseerde "beginneling", die wat aan dit draadje heeft?
     
  5. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    @wvr
    Even voor de duidelijkheid:
    De afstand tussen de "kwiklinks" achter bij het roer is 5cm. Dus moet ik naar een afstand tussen de "kwiklinks" op de servoarm van 2/3e daarvan! (3,33cm)

    En de uiteindelijke uitslag van de rudder, is een fabrieksgegeven?
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    die afstanden zeggen niets.... je kan dezelfde uitslag krijgen met hele-korte armen (1cm op servo, 1.5cm op roer) als met 4cm op servo en 6cm op roer...
    30 graden roeruitslag voor een rudder is meestal wel genoeg.
    hoogte en richting is 15-20 graden max...

    ik zeg express graden, omdat de uitslag gemeten aan de achterkant van het roer afhankelijk is van de diepte van het roer.

    je zal op een gegeven moment moeten gaan vliegen, en dan (zoals eerder gezegd) stapsgewijs je uitslagen kleiner maken, met voldoende marge voor het landen.

    schrijf je ook even in voor de F3A mailinglijst, er komt eerdaags een trainingsdag en een jury-cursus, schroom niet om gewoon mee te doen!
    Iedereen moet beginnen :D

    F3A-mailinglist
     
    Bruno van Hoek en Helron vinden dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Anderzijds, hoe langer beide armen, hoe minder de invloed van diverse spelingen. 2cm op servo en 4cm op roer zal minder speling op uitslag geven dan 1cm en 2cm.
     
    Bruno van Hoek en Helron vinden dit leuk.
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ok, kun je nog uitleggen welke spelingen je bedoelt?
    Vraag ik omdat de tendens hier is, de afstanden bij de servoarm zo klein mogelijk te houden. Dus ook daar zullen die "spelingen" een rol kunnen spelen.

    ps. Ik dacht eerst nog dat de afstand tussen de beide armen (roer - servoarm) hier wellicht nog invloed op zou kunnen hebben?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Speling in servo en op hevels, vering, buiging. Let wel, ik was heli-vlieger, geen kunstvluchter.
     
    Helron vindt dit leuk.
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Hoe beoordeel ik in de vlucht of ik genoeg domping en side thrust heb?
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    domping.... hard van het gas en op het gas..... de kist moet dat in 1 lijn door blijven vliegen.
    Dus op kruis snelheid in 1 keer gas dicht, model moet dan rustig in een flauwe boog naar beneden vallen.
    en dan opnieuw rechtuit vliegen op kruis-snelheid en in 1 keer vol gas, als het model dat klimt of daalt moet je aanpassen

    site trust..... vleugels perfect horizontaal
    dan up trekken tot verticaal zodat je op de bovnkant van de romp kijkt, model moet dan zo recht mogelijk klimmen, met afnemende snelheid (wat je nagenoeg altijd hebt met een V-antrieb) zal het model wel van koers raken.
     
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    In mijn ontdekkingstocht heb ik het volgende gevonden(met wat meer woorden dan Winfried hierboven reeds zegt):
    STAP 4: ZIJWAARTS-STELLING (SIDETHRUST) INSTELLEN.

    Vlieg het model in een verticale loodrechte stijgvlucht, motor volgas:

    1. breekt het model naar links weg als het ware links richting gegeven, dan meer zijwaarts-stelling (naar rechts);

    2. breekt het model naar rechts weg als het ware rechts richting gegeven, dan minder zijwaarts-stelling (naar links);

    3. breekt het model niet meer naar links of rechts uit = OK.

    STAP 5: NEERWAARTS-STELLI NG (DOWNTHRUST) INSTELLEN.

    Vlieg het model in een verticale loodrechte stijgvlucht, motor volgas:

    1. breekt het model naar onderkant uit als het ware down gegeven, dan motordomp verkleinen (spinner naar boven);

    2. breekt het model naar bovenkant uit als het ware up getrokken, dan motordomp vergroten (spinner naar beneden);

    3. breekt het model niet meer naar onderkant of bovenkant uit = OK.

    Ook vond ik het volgende filmpje interessant omdat het CG. hier veel mee te maken heeft!
    (zie bij 3.25)

    Hoop dat je hier wat aan hebt!
     
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Het CG zit inmiddels op de tekening aangegeven plek en de uitslagen volgens instructie. De motor heeft nu een "stille" demper, bijna vliegklaar. Blijft over de plaatsing van de ontvanger.

    Mijn ontvanger heeft twee draadjes van +/- 15cm waarvan de laatste 3cm zonder buiten isolatie mantel. Hoe plaats ik die zo optimaal mogelijk in de romp?
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zijn de antennes, Erik....:D
    Eentje in de lengterichting van de romp tegen de binnenkant, de andere antenne ( dat laatste eindje) haaks daarop, bij voorbeeld op de bodem.
    Is niet kritisch, je weet wat voor reikwijdte we toen bij het testen al hadden met jouw zendantenne, waardoor we vaststelden dat die van mij in de kliko kon.
    Toch had ik daarmee gevlogen met maar heel af en toe een -1e positie- RSSI alarmpje. Wist ik veel wat dat was....:oops:;)
    Gewoon inbouwen, kist op de grond zetten en -zender in range test- weglopen.
    Als je de zender in alle richtingen draait, laag boven de grond houdt en het RRSI alarm blijft stil, dan zit het op die afstand nog steeds wel goed.
    Jouw Xtra is wel "wat" groter dan mijn mug, dus je kunt wat meer range gebruiken al wordt het vast nooit problematisch.
     
  15. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Einden van de ontvangerantenne doe ik idd. Onder n hoek van 90° inbouwen.

    Heb ervaren ( en veel gelezen) dat je in 9 vd. 10 gevallen niet kunt afgaan op de juiste CG. fabrieksopgave van de kist!
    Vooral een Extra(als het daarover gaat) is nogal kritisch op zn. CG!!!
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Xtra , geen Extra :D
     
  17. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Je hebt gelijk, zie het nu ook! (Nooit eerder van gehoord trouwens!)
    :hammer:
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Xtra is een ontwerp van Hobby-In en maakte het begin deze eeuw mogelijk met een zelfbouw model F3A te kunnen vliegen, in deze serie zijn ook een .60 en een .40 verschenen. Indertijd waren er freessetjes, motor en cockpitkap beschikbaar. Met de opkomst van electro is dit verdwenen.

    De tank zit in foam, is dat echt nodig of kun je een Kavan tank ook met een blokje hout vastklemmen?
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hangt er vanaf hoeveel foamkiller ;) je gebruikt....
    Toen ik ArmorAll e.d. had ontdekt heb ik nooit meer zonder gevlogen. Tot 6 juni 2006, daarna waren mijn tanks van Hyperion....:D
    Ik heb mijn RC tanks altijd in noppenfolie verpakt, wordt minder een sopzooi dan schuim. Want peut komt altijd binnen, no matter what you do.....
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Vandaag een aantal vluchten kunnen maken, de domping bleek goed te staan en de side thrust had twee ringetjes nodig voordat de vertikaal netjes recht omhoog liep. Voor het gemak van afstellen heb ik zonder motorkap gevlogen, het zwaartepunt lijkt nog wat ver naar achteren te liggen.
    Nu de motorpositie goed staat kan ik de motorkap monteren en het zwaartepunt gaan afstellen.
    De Xtra40 vliegt erg makkelijk en landen was een eitje, daar moet ik wel bijvertellen dat ons veld heel erg vlak is en dat helpt natuurlijk ook.
     

Deel Deze Pagina