teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    TT weegt leeg volledig gestript 1270gr
     
  2. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Zie foto,zo denk ik over de opbouw,tips of aanvullingen welkom,esc voor de motor plaatsen,momenteel achter de motor is het maar net aan met de lengte van de kabels.
    Accu kan naar voor of achter op om de balans af te stellen.

    De verstevingen met inwendige schotjes,gaan gelijk als drijvers fungeren,word gemaakt van licht matereaal.

    De opzet zoals ik het nu bedenk,een 1600 kv motor,andere zwaardere esc welke weet ik nog niet??,een stinger om al het geweld in te dammen,een 6.35 mm 1 delige flexas,nieuwe koppeling naar 6.35 mm,stuurwielzenderset,welke merk geen idee nog.

    Gewicht kompleet met accu hoop ik net onder de drie kilo uit te komen,maar dat weet ik als ik klaar ben,het begint met 1270 gram.

    vandaag proefvaren met 1 lipo resp 3s 8000mah 770 gr was 1540gr of 4s 6000mah 600 gr was 1200 gr(de 4 s lipo heb ik toch weer aan de gang gekregen)en nog een 3 s lipo 4200 mah 300 gram

    Maximaal wat ik in de 3 s 8000 mah accu krijg is 12.05 volt,de 4 s lipo staat nu op te laden,hopelijk gaat dat beter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,nou dat was me wel weer het avontuur.Voor de aardigheid toch maar eens de tijd bijgehouden voordat de accu leeg zou zijn,na veel keer heen en weer gevaren te hebben bijna continu volgas gaat de boot langzamer,accu leeg aan het raken,gauw naar de kant dan maar,dat is echt op het juiste moment zou blijken,zie foto,s,de accu was niet leeg,maar helemaal opgezwollen,ik kreeg de accu niet makkelijk uit de steun.

    De motor en esc waren net zoals gewoon nog niet handwarm.Heeft iemand een idee wat er is gebeurt?
    De accu is met het opladen nog niet handwarm geworden,laatste proefvaart met deze accu,andere 2e accu ga ik ook niet meer gebruiken.

    De gevaren tijd is 25 minuten,als de accu niet was gaan opbollen had het zeer waarschijnlijk een half uur geweest,ik weet dat het niet op topsnelheid ging(3s),maar de boot is met 1 accu beter te besturen en heeft meer snelheid.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • lipo 1.jpg
      lipo 1.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,5 KB
      Weergaven:
      187
    • lipo.jpg
      lipo.jpg
      Bestandsgrootte:
      125,7 KB
      Weergaven:
      194
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Ik gok op diep ontladen (in combinatie met de ouderdom en het slecht volledig willen laden), daar kunnen Lipo's absoluut niet tegen.
    Met de lipo's parallel werd dit nog gemaskeerd, nu er één lipo flink aan de bak moest ging het mis.
    (Hoewel de stroom amper de 20A haalt, gebaseerd op een vaartijd van 25 minuten, de lipo's zijn niet meer geweldig goed geweest...)

    Hoe is de LVC va de regelaar afgesteld?

    Groeten, Jan.
     
  5. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De boot is inmiddels gestript,de uiteindelijke opzet gaat in 80 cm boot komen,lang geleden had ik een jet ski boot,deze romp was helemaal kapot en zo lek als een mandje,romp is waarschijnlijk al gerecycled,en de bovenkant heb ik kunnen redden.De romp word verstevigd waar nodig,nieuwe spiegel is inmiddels geplaatst,want deze was ook niets meer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Als de Lipo het zwaar voor z'n kiezen krijgt én de LVC (low Voltage Cutoff) van de regelaar staat (te) laag ingesteld, op 3V per cel bijvoorbeeld, i.p.v. 3,3V (of hoger) wat gebruikelijker is, dan zal bij een laag stroomverbruik de regelaar te laat ingrijpen en wordt je lipo te ver ontladen, met het opbollen als resultaat.

    De meeste lipo's heb ik persoonlijk naar z'n grootje geholpen door (bij wedstrijden) té lang door te varen om er nog een rondje uit te persen, terwijl de snelheid van de boot al is ingekakt.
    Dit laatste beetje stroom eruit trekken zorgt voor een flinke omarming van de lipo met opbollen als gevolg; vaak ging de bolling weer weg na het afkoelen, maar de lipo wordt er niet beter van en je verkort de levensduur aanzienlijk.

    Dat wordt een uitzonderlijke combinatie, een jetboot top op een skiboot romp, ik ben benieuwd wat dat met je zwaartepunt doet.

    Groeten, Jan.
     
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Vanavond nog het een en ander in elkaar geknutseld,ecs en steun zijn geplaatst,accu plateau geplaatst,ook eens een weging gedaan tot op heden,de boot weegt nu met een 3s lipo 2060 gram,met een 4s lipo 2360 gram.

    Wat er nog bij komt zijn Servo,koelpijpjes,roer ,ontvanger en strut.

    Ik zal vaarklaar bij de 3 kilo uitkomen.
     
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Vandaag ook uitsluitsel gehad over de laders,bleek een instel mogelijkheid te zijn waarmee ik moeite had om die te vinden en in te stellen.

    Ging om hoeveelheid mah en uitloop tijd,inmiddels ingesteld en werkend.
     
  11. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Een en ander kunnen doen,de pijp voor de koeling zit erin,het water zal nu beter erdoor lopen.

    De esc moest een stukje naar beneden,anders kwam het niet mooi uit met de kabels.

    Roer en dogdrive zitten er ook op.

    Proefvaren word volgende week,voor morgen gaat het niet lukken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Wat zijn die beide 'bakskisten'?
    Drijfvermogen?

    Hoever staat de aandrijving uit de hartlijn?
    Op je foto lijkt het behoorlijk enthousiast.

    Groeten, Jan.
     
  13. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Jan,
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Wat je beschrijft (het uitbreken) lijkt propwalk te zijn, het roer naast de prop en een fors lang roerblad is hier de beste remedie tegen.
    Turnfins moeten bij het rechtuitvaren het water niet raken, dan gaan ze 'meesturen' war een vreemd vaargedrag tot gevolg kan hebben.

    Probeer ook eens een kleinere prop, dan heb je gelijk minder propwalk.

    Het klinkt alsof je deze romp een 'beetje' overgemotoriseerd hebt, het houdt een keer op hoeveel vermogen een romp kan wegsteken.

    Groeten, Jan.
     
  15. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Het formaat motor zou kunnen, maar het Kv van 4300 is duidelijk op auto's toegesneden.
    In een boot zou je op 2S moeten varen, dat trekt hoge stromen.
    Mik op 30.000 toeren onder last, op 3S kom je dan op 2800Kv, op 4S op 2200Kv.

    Groeten, Jan.
     
  17. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     
  18. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    nog maar eens bezig geweest met de voorbereidingen,luchtgaten gemaakt,motorsteun voor de tt geplaatst,antenne pijp geplaatst,en de versteviging voor de kleine romp geplaatst.

    Er komt nog een wat grotere luchthapper voorop bij om de warmte van de lipo af te kunnen voeren,en achterop komt nog een soort van uitgang waar het gaas nu zit,hetzelfde ga ik doen bij de kleinere boot.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    - Luchthappers heb je op een brandstofboot nodig, niet op een elektrisch aangedreven speedboot.
    - Luchthappers (en met gaas afgedekte uitgangen) zorgen voor (véél) water in de boot na een flip.
    - Als je de warmte van de lipo moet afvoeren is er iets gruwelijk mis met je set-up; normaliter gaan de lipo's (voorverwarmd) rond de 40°C de boot in en komen ze er 15-20° warmer weer uit aan het eind van de vaartijd, warme lipo's presteren beter, sterker nog: sterk belaste koude lipo's lopen schade op.

    Kortom, slecht idee.

    Welke motor is dat met 2280Kv, een Lehner? Linkje?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018
  20. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     

Deel Deze Pagina