Struiken en bomen zijn altijd een probleem,soms denk je dat er een balsa magneet in groeit.maar je hebt wel de eerste pogingen al genomen nu nog het fijn trimmen.
Dat is een goed begin, jammer van dat beetje schade. Heb je het afgebroken stukje nog? Dan kan je dat met secondelijm weer vast zetten. En anders kan je het beschadigde deel rond snijden of schuren en de andere tip de zelfde vorm geven.
Volgens mijn berekening kan een motor van een lus 3/32" rubber 970 toeren per gram hebben bij gestrekt winden. Bij twee gram dus het dubbele, maar in die twee gram zit misschien ook de knoop en smeermiddel? Bij opwinden tot 90% gaat de motor zeer lang mee zolang deze niet aan UV wordt blootgesteld. De kracht van de motor is over een groot deel van de motorloop bijna constant. Het echte klimvermogen komt van de laatste 25% windingen die je in de motor stopt. Hier een plaatje van een handige tabel, maar alleen voor dikkere motoren. Ik hoop dat jullie het plaatje kunnen zien: Nog wat info (http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_forum/index.php?topic=3464.0): 1 strand (split) 1/8th" 159 turns per inch 2 strand 1/8th 113 tpi 4 strand 1/8th 79 tpi 6 strand 1/8th 64 tpi 8 strand 1/8th 56 tpi 10 strand 1/8th 52 tpi 12 strand 1/8th 48 tpi 14 strand 1/8th 44 tpi 16 strand 1/8th 40 tpi 18 strand 1/8th 37 tpi 20 strand 1/8th 35 tpi 2 strand 1/4" 79 turns per inch 4 strand 1/4" 56 tpi 6 strand 1/4" 48 tpi 8 strand 1/4" 40 tpi 10 strand 1/4" 35 tpi.
Dat'ie er zonder verdere kleerscheuren vanaf is gekomen uit die struiken valt me reuze mee. Wat me opvalt is dat je 2 relatief zware elastieken gebruikt om de vleugels vast te zetten, kan daar 1 dunnere voor in de plaats? Vreemd trouwens dat de prop aan de achterzijde is afgebroken, je zou eerder aan de voorzijde van het blad verwachten.
Wout , bedankt voor de informatie , de tabel is duidelijk leesbaar , wat wordt er bedoeld met TAN 2 rubber ? Afgaande op jou berekeningen zou de Redwing pas stijgen als ik de rubbermotor meer dan +-1400 tr. gestrekt opdraai met een "veilige" max van +-1700 tr. zie ik dat juist ? De prop ga ik afschuren en aan beide zijden gelijk maken , stukje is verloren , na de proefvluchten en het trimmen zet ik er wel een nieuwe op . Michel , je hebt gelijk van de rubbers , nogal aan de forse kant , zal eens uitkijken naar dunner , dan win ik misschien nog een grammetje Groeten Jef
Jef, Met minder toeren zal hij misschien ook wel kunnen stijgen, dat ligt ook aan de afstemming van rubberdikte en model. Maar als hij met de helft van het aantal toeren vlak vliegt moet er heel wat bij om hem goed te laten klimmen. Tan 2 is een rubbersoort die veel gebruikt werd bij wedstrijden. Tan slaat gewoon op de kleur. Zo bestaat ook tan supersport.
ik ben ook een red wing aan het bouwen , maar moet nog een prop en rubber bestellen. welk rubber kan ik het beste nemen type, lengte , gewicht . en welke maat prop moet ik hebben. van rubber motor modellen heb ik namelijk niet heel veel kennis . ( komt nog wel )
Is het een idee om rubber (en een rubbersnijder?) en rubbersmeer mee te nemen naar het clubkamp/vrije vlucht kamp van de NLC? Ik heb nog een boel liggen. gebruikte F1B motoren, oud rubber e.d. Lijkt me een mooi moment om te testen en in te vliegen....
Ook aangestoken door het Redwing virus. Leuk modelletje om te bouwen. Ga er klein electromotortje inzetten. Keuze FF of VRA moet ik nog maken.
Redwingmania Is het de originele grootte dat je hem bouwt en ligt er nog een ander Frog modelletje op de bouwtafel ? Groeten Jef
Ja originele afmetingen. En jazeker er ligt nog een Frog modelletje op de bouwtafel. Een Mamba. Mijn zoon vindt hem mooi. Eigenlijk moest het deze worden. Maar niet alle ribben stonden op de tekening en waarschijnlijk lastiger goed vliegend te krijgen.
Neusje is klaar. Voor de zekerheid een luikje gemaakt. Sluiting met kleine magneetjes. Neusdekseltje blijft afneembaar kan later de motor er nog uit.
Ha Jef, is het ok dat ik hier de rest van de bouw van de Redwing laat zien. Wil je draadje namelijk niet kapen. Aaargggh.
Gisteren aan het vleugeltje begonnen. Niet veel onderdelen. Voor- en achterlijst, liggers en wel 8 ribben. Daarbij nog wat balsa voor tipjes en middendeel.
Ruwbouw is bijna gereed. Ga er toch een VRA modelletje van maken. Het veld waar ik normaal vlieg is te klein voor VV. Even passen. Blijft een leuk ding. Eens nadenken over de afwerking. Vlies, papier, micafilm of lite-span.