Bouwverslag Minimoa van Krick

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 30 dec 2016.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
     
  2. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    " Als je alles van te voren weet kun voor een kwartje de wereld rond " zei men vroeger.
    Van alle ervaringen moet je, als het goed is, wijzer worden.
    De Minimoa is weer opgeknapt en ik heb een paar wijzigingen aangebracht, waarvan later in mijn bouwverslag meer.
    Wat ik wel besloten heb is dat ik een andere start methode ga toepassen waarmee ik heel goede resultaten met andere grote zwevers heb. Recent nog met de Habicht van een clubgenoot!
    Namelijk met de start elastiek !
    Bericht hierover volgt.
     
    aurectar en Theo P vinden dit leuk.
  3. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Na veel testen en proeven met de “Up and Go” heb ik toch besloten om deze uit mijn Minimoa te verwijderen. Of te wel: Ik heb hem eruit gesloopt! Daarna de kleppen eruit gehaald en de romp weer in ere hersteld!
    Zie onderstaande foto’s.
    2017-10-15 20.46.24.jpg
    2017-10-17 14.08.37.jpg

    Na het schuren en verven was niet meer te zien dat er een gat en kleppen in hebben gezeten! Om niet afhankelijk te willen zijn van een sleper, heb ik besloten om voor in de neus een elektromotor te bouwen. De keus is gevallen op de Dymond motor type GTX-5052 V2 op 5 cellen met een prop 16x8. ( 1300 Watt)
    Dus nu moet er toch weer in gat in de romp! Dit keer voorin. Dus heel voorzichtig de neus er af gezaagd. Daarna de juiste down erin geschuurd en e.e.a. verstevigd met wat glas- en carbonvezel. Zie onderstaande foto’s.
    IMG_20171016_175048.jpg
    2017-10-16 19.03.21.jpg

    De motor as is te kort! Hiervoor heb ik een gehard stalen stoterpen, rond 6 mm kunnen regelen, deze op de juiste lengte afgekort en in de motor geplaatst. De as steekt nu te ver uit de motor en zal moeten worden ondersteund. Hiervoor een stukje draaiwerk gemaakt! ( Toch fijn als je zelf een draaibank hebt!) Een flens met 4 gaten met de steekmaat van de motor. Deze afgedraaid naar 22 mm, een gat erin geboord van 12 mm en daarna een kamertje van 19x6 mm voor het lagertje. Het lagertje erin gelijmd met een borgmiddel. Toen nog een motorschot voor aan de romp en alles kon worden gemonteerd! De afgezaagde neus heb ik uit gehold en voorzien van 2 paspennen en een magneetje voor het vastzetten aan het motorschot. Zie onderstaande foto’s.
    DSC00599.JPG
    DSC00598.JPG
    DSC00596.JPG

    Alles is nu aan de romp gelijmd en gemonteerd! Zie onderstaande foto’s. (609-608-627)
    DSC00609.JPG
    DSC00608.JPG
    DSC00627.JPG

    De Minimoa is weer uitgewogen en ligt klaar om opnieuw te worden ingevlogen.
    Ik houd jullie op de hoogte!
     
    A B, aurectar en TheNorb vinden dit leuk.
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Piet,
    heb dit draadje altijd gevolgd. Heb zelf ook een paar jaar een andere , zelfbouw Minimoa gehad .
    Maar nu jou toestel weer bijna klaar is om te vliegen wil ilk toch nog even terugkomen op de EWD.
    O.A. Dirk Schipper heeft hier al een paar keer over geschreven.
    En wat de oorzaak ook is geweest van je crash ik ben het met Dirk eens dat de instelhoek niet groter moet zijn dan 3 graden .
    Schrijf dit nu omdat ik toevallig op de pc. nog foto's had van de bouwtekening .
    En hier op staat een EWD van 2-3 graden
    Dit is trouwens niet de tekening van de Minimoa van Krick, maar ..van een ander merk .Dit was alleen een tekening zonder wat dan ook verder aan materialen.. Dacht een VTM Bauplan.

    Zou zeggen kijk er nog even goed naar ,,,
    En voor straks heel veel mooie vluchten.
    ewd minimoa.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2017
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Joop,
    Bedank voor je reactie.
    Ik heb zoals je hebt gezien al gevlogen met mijn Minimoa en hij vloog op zich niet slecht. Hij was door alles wat er extra inzat wat aan de zware kant.
    Nu is hij een stuk lichter! De instelhoek was 6 graden en had ik al terug gebracht naar 3. Volgens velen ligt ook het zwaartepunt bij deze Minimoa van Kricke op tekening verkeerd. Ook dit heb ik aangepast naar 9 cm vanaf de voorlijst
    Ik ga hem (ze?) zo ontspannen mogelijk invliegen met al deze nieuw ingegeven informatie. Jammer dat de weervoorspelling niet echt goed is, winter brrrr.
     
    aurectar en J.B vinden dit leuk.
  6. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Het is zover ! De Minimoa('s) hebben gevlogen. Sjef, een modelbouwvriend en óók lid van EMVC Nieuwkerk, heeft gelijk met mij, óók een Minimoa gebouwd.
    Recent vonden we het mooi weer om ze te gaan invliegen. We hebben dit gedaan met een elastiek-start. De elastiek hebben we in een V gezet, hieraan een kort lijntje en gaan!
    Na enkele aanpassingen hebben we weer 2 fijne modellen waar we veel plezier aan zullen hebben. Zoals altijd zeggen foto's meer als veel woorden. IMG_5610.jpg IMG_5611.jpg IMG_5620.JPG IMG_5628.JPG IMG_5629.JPG IMG_5640.JPG IMG_5641.JPG IMG_5665.JPG IMG_5611.jpg IMG_5620.JPG IMG_5628.JPG IMG_5629.JPG IMG_5640.JPG IMG_5641.JPG IMG_5665.JPG
     
    JHvdK, J.B, ron van sommeren en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Elastiek in een V-vorm? Hoezo dat?
    (mooie modellen trouwens)
     
  8. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle

    Hoi Sander,
    De elastiek-start in V-vorm:
    Zo doe ik het altijd, zelfs met mijn 6 meter kist, 2 haringen op een afstand van ca. 25 uit elkaar in de grond slaan. Hieraan beide uiteinden van de elastiek vastmaken. In het midden van de elastiek een lijntje vastmaken ( ik gebruik hiervoor een op klik koppeling), lengte ongeveer 5 meter met aan het einde een stalen gelaste ring. Onder aan je model, iets achter de neus ( ca. 10 cm) een starthaak monteren.
    Nu de elastiek onder spanning zetten en de ring aan de haak hangen.Je maatje houdt het model goed vast en op het commando OK, los, laat hij het model los en geeft je een beetje up. Het model gaat nu omhoog en op het moment dat de ring los komt van de haak, kun je de motor aanzetten.
    Deze manier van starten vinden wij met zwaardere modellen, prettiger én veiliger dan gooien!
    Hier een foto van het aanhaken!
    IMG_5609.jpg
     
  9. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooi werk hoor!

    Heb je in deze Minimoa nog steeds dat naar achteren verende wiel zitten?

    :beer:

    Norbert
     
  10. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Norb,
    Ja, in beide Mini's hebben we het klapwiel gemonteerd en het werkt fantastisch. Bij de start "zetten" we het wiel in de voorste positie zodat de neus niet naar beneden kan.
    Als het model los is gaat het wiel weer naar zijn originele positie terug.
    Zie onderstaande filmpje hoe e.e.a. werkt.

     
    aurectar, serge pot en TheNorb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina