Runcam2 in moerasboot.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door RcRemco, 6 jun 2018.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Misschien is de veer die er voor zorgt dat het gas in het midden blijft staan, te verwijderen.
     
  2. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik krijg het niet voor elkaar :frustie:

    Zet zender aan, hou trottle op 0, en het ding blijft piepen.
    Die 2e piepsoort die het rem menu zou moeten aangeven komt niet.

    Ik ben bang dat ik gisteren al in het menu zaken heb verstoord.

    Volgas staat ie stil, neutraal draait ie stationair en achteruit gaat ie voluit.
    Reverseknop werkt niet om dit om te draaien.
    En als ik dan een keer met dat gas gespeeld heb gaat ie in geen van de 3 standen meer uit.

    Ik denk dat ik maar zo'n programmng card bestel, daarmee stel je alles in met die dopjes, sluit de lipo aan, wacht op de piep en het is klaar.
    Tenzij ik dit weekend de gouden tip nog krijg :friends:
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen telepathy, iets veel ergers :D
    Ik heb de Brooklyn Bridge nog voor een leuk prijsje te koop.

     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2018
  4. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    :D
    Dat is a bridge to far :p

    Ik zou willen varen maar op het moment dat ik 1 keer aan het gas heb gezeten stopt ie niet meer totdat ik de accu lostrek en daarvoor moet ik eerst 2 schroeven lossen.
    Toch maar zo'n pramming kaart bestellen denk ik.

    Meteen maar een waterdichte schakelaar mee betellen want bij de automaterialenzaak hier (enige mogelijkheid die ik had op zondag) hadden ze niets.

    Voor degenen die dat leuk vinden 2 plaatjes van de onderkant met de 2 kieltjes die alleen maar aan de voorkant zitten.

    Moerasboot6.JPG

    Moerasboot7.JPG
     
  5. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Net maar zo'n programming card bij Hobbykoning besteld..

    En nog wat meer klein spul.

    Nog wat Lipos en brandzakken, waterproof powerswitch, lipo testertje en wat zg wire mesh guard.

    Dat laatste zit al om het kabelboompje van de motor en die wil ik wat verlengen.
     
  6. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Het ding komt ook van Hobbyking trouwens.
    Momenteel in backorder.

    https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-swamp-dawg-air-boat-arr.html

    Dan zouden dit de specs moeten zijn:

    Op YT zijn er leuke filmpjes van te vinden ;)
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Remco, verwacht niet teveel van het beeld onderwater.

    Ik hang mijn gopro regelmatig onder een van m'n schepen of gewoon in het water in een (zo op het oog kristalhelder) watertje; ik kan dan hooguit een meter of twee vooruit kijken.
    Een paar voorbeelden:







    Een moerasboot gaat meestal lekker snel... Ik denk dat je na een minuut filmkijken met je linkeroog in je rechter broekzak zit en/of compleet dizzy bent.
     
  8. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Leuk die filmpjes Roel.

    Ik verwacht er ook niet te veel van, sterker nog, ik denk dat de moerasboot idd te snel vaart voor mooie onderwaterbeelden.

    Wellicht monteer ik de Runcam op de plek van de stoelen voor bovenwater beelden.
    Met dat ding kun je mooi tussen het riet door.

    Onderwater beeld is eigenlijk bedoeld als cadeau voor mijn broer maar ik denk dat hij beter een al waterdichte camera statisch ergens bij zijn terras in het water kan zetten om te zien wat er zoal allemaal langskomt in het water naast zijn tuin.

    Wat geven die motoren trouwens een herrie onder water zeg.
     
  9. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Zondag besteld en Hobbyking spul kwam gisteren al binnen.

    Moerasboot8.JPG

    Direct maar de programming card geprobeerd maar dat biedt tot nog toe geen soelaas.

    Als ik de remfunctie activeer, zit die dan op de achteruit van de gashendel?
    Ook een paar andere functies begrijp ik (nog) niet zo goed, maar dat komt later wel.

    Op het laatst bleef er een snel piepalarm af gaan en ik vermoedde dat de lipo bijna leeg was.
    Lipo testertje er op en inderdaad, 3,75 en 3,85V. Dus die staat nu in de bewaarstand. Omdat ik er nu niet bij kan blijven wacht ik maar even met opladen.

    Voor het geval de card niet zou werken (en de motor dus blijft draaien, ook als de tx uitzet, heb ik deze schakelaar mee besteld:

    Moerasboot9.JPG

    Mooi blaadje er bij maar hoe aan te sluiten staat er niet bij.
    Ik vermoed tussen de ESC en de RX, maar mijn ESC is een UBEC en nu loopt de witte draad dood..

    Is deze schakelaar ongeschikt voor UBEC?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zo'n schakelaar wordt gebruikt als je een aparte ontvangeraccu hebt en je wilt tussen de ontvangeraccu en de ontvanger een schakelaar. Dan kan je de ontvanger en de servo's uitschakelen. Tussen een ESC met BEC en een ontvanger heb je er niets aan omdat de derde draad voor de impuls van de ontvanger naar de ESC ontbreekt. De ESC zal dus nooit kunnen werken.

    Staat in de handleiding...

    Laat de ESC nou eerst de eindstanden van de stick inleren, dan gaat alles veel gemakkelijker. Een rem hebt je niet nodig.
     
  11. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dat vreesde ik al.. Ding is bij deze te koop.. Kostte iets van €11,-.

    Dat krijg ik tot nu toe niet voor elkaar..
    Ik moet zo werken, dus morgen weer een dag.

    Lipo staat denk ik niet in bewaarstand want de 2 voltages moet ik toch optellen?

    Hier de programmeerkaart
    Moerasboot10.JPG

    Ontvanger stekkertje bij ESC en kleur bekennen, dan lipo aansluiten en piep..Dan zou het goed moeten zijn..
    Timing en Start snap ik niet, ik dacht dat mijn issue hier wellicht mee te maken had..
    En tussen de batterijen in staat Rpm off... zou ik die moeten hebben? Omdat de ESC de lipo sowieso wel herkent?
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De BEC en de instellingen van de ESC staan los van elkaar.

    Timing is de "vooronsteking" waarmee de motor werkt en wordt uitgedrukt in graden. In de handleiding van de motor zou dit moeten staan. Als je het niet weet, dan "auto" instellen.

    Dat "RPM" zou met helikopterinstellingen te maken kunnen hebben.

    De spanning bij "Batt Protect" is de spanning waarbij de motor om schade aan de Li-Po te voorkomen.wordt uitgeschakeld. Zou die op 3,2 volt zetten. Dat is de spanning per cel.

    De handleiding van de programmer zal de diverse instellingen moeten verklaren. Anders zijn de termen terug te vinden in de handleiding van de ESC.

    Je kan van alles proberen, maar als de eindstanden van de stick niet zijn ingeleerd krijg je het nooit aan de praat. Wat de gas dicht en vol gas positie van de stick is, heb je al eerder geschreven.

    Begrijp best dat het lastige materie is en bovendien veel tegelijk. Maar een probleem stap-voor-stap oplossen is nog altijd de beste manier. Zonder te weten wat je precies doet allerlei instellingen gaan wijzigen zorgt alleen maar voor meer problemen.

    Een ESC wordt zo standaard mogelijk geleverd Na het inleren van de stickeindstanden moeten de basisfuncties werken.

    Dat inleren staat beschreven in hoofdstuk 7 van de handleiding. Er staat ook in dat dit als eerste moet worden uitgevoerd.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2018
  13. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik zie hier wat in de manual, dit staat net voor de stukjes die ik al uit de manual citeerde.
    Heb ik over het hoofd gezien. Zo'n dikke kop en dan niks er in :hammer:

    Morgens eens dit proberen en de minimum positie geef ik aan de neutraal.
     
  14. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Het werkt dus niet..

    Volgas staat ie stil, neutraal draait ie langzaam en achteruit gaat ie volgas.

    Wat wel (meestal) lukt is als ik, met volgas dus stilstaande motor, de zender uitzet, dat dan de motor niet gaat lopen.
    Maar dit lukt dus niet altijd.

    Reverse knop maakt dat motor helemaal niet meer wil stil staan..

    Ga bijna denken aan een ondeugdelijk zender pakket of een kapotte ESC..
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat doet een servo als je die op gaskanaal aan sluit?
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Enige uitleg over elektro RC. Weliswaar met een vliegtuig-insteek, maar de concepten zijn hetzelfde, en de specifieke dingetjes/getallen kun je negeren.

    • The Ampeer
      → Articles: Electric Power Basics (Ken Myers)
      Table of Contents, a.o.
      • Recommended First Purchase - Power Meter & How to Use it
      • About Chargers & LiPo Batteries
      • Power Lead Connectors and Wire
      • Brushless Electronic Speed Controls (ESC) Basics, LVC and BEC
      • Motors , Kv, Timing, Efficiency, Props
    • The Ampeer
      → Articles: Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
      Table of Contents, a.o.
      • What You Need To Know About Receivers
      • Battery Basics, Battery Chargers
      • Amps Versus Volts Versus C
      • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
      • Sizing Power Systems for Electric Airplanes, Prop Versus Amps
      • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
      • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als de motor met de stick in de volgas positie stil staat en met de stick in de motor uit positie volgas draait, dan moet het gaskanaal in reverse worden geschakeld. Hoe dat werkt staat in de handleiding van de zender.

    Daarna moet de ESC je de stickposities opnieuw inleren. Bij dat inleren mag de motor niet gaan draaien. Dat wordt door de ESC in de inleer- en programmeer mode verhinderd.

    De zender uitschakelen als de ontvanger, de Esc en de motor nog zijn aangesloten, is niet aan te raden. Het is onvoorspelbaar wat de motor gaat doen. Je zal de eerste niet zijn die na een onverwacht starten van de motor naar het ziekenhuis moet om de boel met hechtingen weer aan elkaar te laten zetten. Experimenteer ook altijd om dezelfd reden zonder propeller op de motor.

    Inschakelprocedure: Eerst de zender aan (opletten dat het gas dicht staat) dan de ontvanger uitschakelen.
    Uitschakelprocedure: Eerst de ontvanger uitschakelen, dan de zender.
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Probeer dit nou eens. Dan ZIE je wat het signaal doet. Foutzoeken is een kwestie van deelprocessen testen en uitsluiten. Zomaar van alles proberen, helpt vrijwel nooit verder.
     
  19. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Wel had ik de stekkertjes omgedraaid maar dan gebeurt er niets.
    Verwisselen durf ik niet goed, want ik weet niet of de rx dat pikt, omdat ik de esc in dat slot moet doen volgens het boekje.
    Komt de (ubec) voeding via het stuurkanaal gaat er hopelijk niets stuk?

    Aha. Dat heb ik niet gedaan. Nu ben ik in reverse de stilstand in alle 3 posities kwijt.

    Morgen is er weer een dag, anders maak ik de hele tent wakker.

    Kreeg vandaag een pakketje binnen.

    Moerasboot11.JPG

    Net als vroeger, lekker schilderen.. Ik ben nog aan het prakkiseren over de kleurstelling, maar met deze kleuren kom ik er wel uit.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Alle plus aansluitingen op de aansluitpennen zijn intern doorverbonden. Dat geldt ook voor alle min aansluitingen. Servo's of ESC aansluiten op andere aansluitingen plaatsen gaat zonder probleem.

    Stekker omdraaien kan, maar dan werkt het niet. Maar er gaat ook niets kapot. De plus aansluiting blijft op de middelste pen. Alleen de min en de impuls worden verwisseld. Normaal gesproken behoort de zwarte draad van het servosnoer aan de buitenkant (of de onderkant) van de ontvanger te zitten.

    Probeer je nu al een hele tijd verder te helpen. Maar hoor maar erg weinig terug wat je met mijn raadgevingen en die van anderen doet. Zo is het eenrichtingsverkeer en komen we geen stap verder.

    Ga nu eerst een aan de slag met alle adviezen, dan komt het best voor elkaar en ga vooral niet willekeurig van alles proberen. Dat werkt zeker niet.

    Kom je er echt niet uit ga dan naar een scheepsmodelbouwvereniging. Die willen je vast op weg helpen.
     

Deel Deze Pagina