dag iedereen , ik ga me weer eens in een nieuwe zwever gooien , de Marabu van het merk Topmodel . Ik weet niet of ik hier op het juiste onderdeel van het forum zit , anders moeten de moderators maar eens ingrijpen . Naar wat vorige peilingen zou het model hier nog niet al te vertrouwd zijn . Corrigeer me als ik mis ben . Nou ja , de bestelling is vandaag geplaatst , nog zonder enige apparatuur ( geen servo's - motor -esc enz . ) Dus hier kunnen we nog wat over uitweiden zoals dat heet .
Een geweldige zwever! Ik vlieg er al een jaar met heel veel plezier mee! P.S. Guyken, heeft u niet eens een gele E-Hawk van mij overgenomen?
Ik vlieg er al een tweetal jaren mee (versie met kruisstaart) en het is inderdaad een fijne thermiekzwever die in z’n element is bij kleine en zwakke thermiek!
Ja ik denk het wel . Heb hem toen te rap weggedaan en ondertussen weer 2 nieuwe gebouwd . Zie ander draadje hier bij zwevers .
Als motor heb ik een MVVS 3,5 / 960 gebruikt (een omkapselde outrunner) in combinatie met een aeronaut CAM Carbon klapschroef (12 x 6,5”) en een 3S lipo pack van 4000 mAh + een snelheidsregelaar van JETI (MASTER SPIN 44 PRO). Voor alle 6 servo’s heb ik hetzelfde type gebruikt, nl. Hitec HS-85MG.
Interessant , bedankt . Zelf was ik aan het denken qua motor de Hk gliderdrive series gaande van 960 tot 1400kv . Uiterlijk lijken ze wel op elkaar . Hk zijn natuurlijk altijd klonen . En qua servo 's ook Hitec . Ik heb nog 3x Hs 65 hb liggen dus 1 er bij en dan 2 MG 's voor de flaps ? Regelaar zal TGY plush serie zijn . Al gebruikt en geen problemen mee .
Mijn favoriete citaat. An excellent quote from brushless motors Kv?. While an absolutely critical part of the system ... ... Kv is actually the item one should choose last. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model. The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components. So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on. Minor lay-out changes by RvS
ja ook interessant . Maar het niet de kv waar ik op afga wel het vermogen dat ze hebben bv gliderdrive Turns: 14T Voltage: 3~4S Lipoly RPM/V: 960kv Motor Poles: 14 Internal resistance: 0.045 Ohm Max Loading: 35A Max Power: 510W Shaft Diameter: 5mm Shaft Length: 20mm Mounting screw Spacing: 25mm (M3x4) Connector: 3.5mm bullet Weight: 142g Dus de 510 W is relevant denk ik .
En gisteren is hij dus al toegekomen , super snelle service . Alhoewel de manier waarop hij uit de bestelwagen werd genomen deed me twijfelen of ik een ARF of een kit vorm ging krijgen . Gelukkig was alles dubbel verpakt . Die bestelboys zijn veel te gehaast , maar ja ? Goed , ziet er zelfs zeer goed uit . Alles er bij , vleugels mooi recht . Geen opmerkingen tot nu .
Ach, het kan altijd nog ruwer Betrapt: bezorger belt niet aan, maar gooit pakketjes over de schutting - dG
De volgende stap is waarschijnlijk het (aan)passen zijn van de servohouderblokken in de openingen. Hier en daar moest ik wat afschuren van deze lichte blokken voor een perfecte passing. Daarna zo haaks mogelijk uitlijnen vooraleer deze blokken vast te lijmen in de vleugelholtes (wees zuinig met de lijm, anders barst er teveel uit bij het aandrukken). Het is wel een goed gevonden systeem en maakt het mogelijk de servo's later nog te demonteren. Rondom alle vleugelservo's heb ik wat dunne krimpkous aangebracht met de bedoeling hierop een druppeltje rubberachtige lijm te kunnen aanbrengen wanneer de servo's definitief gemonteerd worden in de vleugel. In geval van nood kan een servo (als deze defect zou geraken) weer eenvoudig uit de houder geschoven worden door de krimpkous dan open te snijden. Ook niet vergeten eerst een lange servodraad doorheen de interne buis in de vleugel te trekken alvorens de servo's te bevestigen.
Vandaag wat verder , begonnen met de inbouw van de rudder en elevator servo's . Er is ruimt zat in de romp en die ga ik dus ook benutten . Dikke carbon stang voor elevator voorzien in bouwdoos . Voor de rudder nogal wat slap gedoe naar mijn mening (maar wie ben ik ) . Staaldraad van 0.8 mm in plastic tube die dan weer in iets dikkere plastic tube gaat . Ik heb daar toch ook een stuk carbon tussen gestoken ergens in het midden en dan ook goed bevestigen aan romp achter en vooraan bij de servo de tube ook nog eens door een houten blokje dat ook aan de romp zal vastgemaakt worden . En ondertussen zijn de rest van de servo's ook toegekomen .
Die buitenste geleider voor het richtingsroer is inderdaad nogal flexibel en lang. Maar als je deze op vele plaatsen kan vastlijmen tegen de binnenwand van de romp, dan is de speling quasi nihil. Dat is best wel een lastige klus. Ik heb dat gedaan met behulp van een lange houten stok waarbij op het uiteinde een verdikte lijmbol (epoxy + micro balloon) werd geplaatst bij elke plaatsing van een lijmdot. Dat werd dan telkens voorzichtig doorheen de romp geleid tot op de gewenste plaats voor verlijming van de plastic tube tegen de rompwand. Een truc om de plastic buitenhuls op z'n gewenste plaats te houden tijdens deze manipulatie is om er de draadstang met staal reeds doorheen te brengen en dan aan de buitenkant de positie van de buitenhuls te blokkeren met behulp van enkele (een vijftal) zeer sterke magneetjes. Enkele foto's maken wellicht duidelijk wat ik juist bedoel.