De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    In mijn zender de DX9 kan je een pre-flight checklist aanzetten.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn dank is groot Student (docent ;))
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is zeker handig Onno.

    Die van Student heb ik inmiddels uitgeprint en zit al in het vliegkoffer.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is een hele korte lijst..
    ieder toestel is een tikkie anders

    het ene toestel weet je dat er een tikkie speling ergens zit, dus af en toe controleer je dat even goed om te zien of het niet erger wordt
    het andere toestel is 20+ jaar oud. dus die moet je wel eens even wat kritischer bekijken op de lijmverbindingen etc (weer kijken naar dingen die slapper zijn dan normaal en zo, vleugel die een beetje flex heeft, dat soort dingen)
    Een nitro heli moet wel eens bekijken worden of alle schroefjes nog vastzitten. Linkjes willen wel eens verslijten.
    Nitro toestellen willen wel eens wat brandstoflekkage hebben let op dat dit niet onder de bespanning terecht komt, dat krijg je slecht weg.
    Door het gebonk van de motor gaat er trilling door het frame en vleugel. iedere dag ff kijken of alles nog een beetje klopt (sterkte, recht, stijf)
    Schuim wil door de tijd heen wat minder stijf raken. dus als zo'n toestel ouder wordt (na een jaar) moet je echt checken of de romp en vleugel nog wel sterk en stijf genoeg zijn. niet altijd, maar gewoon af en toe.


    lang verhaal.
    Maar in principe tijdens opbouwen af en toe een goede blik werpen en af en toe de onderdelen even bevoelen ipv meteen in elkaar zetten en je hebt alles in een paar tellen gedaan.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ook tijdens de vlucht kunnen zich dingen ontwikkelen die vaak fout aflopen. Merk je bijvoorbeeld dat plots je toestel erg linksaf wil, terwijl hij dat anders nooit deed, ga dat dan niet wegtrimmen maar zet hem neer en kijk wat er loos is.

    Ik had het met een heli, die wou plots niet lekker meer een looping maken en voelde sponzig aan op het hoogteroer (ik noem die maar even zo ) Snel geland en wat bleek : die servo werkte nog wel maar had geen kracht meer.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder electronica voel je dat.... mét electronica maskeert diezelfde electronica dat totdat de servo écht niks meer doet....
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.. neehoor...
    Als je weet hoe je toestel vliegt, merk je dat echt..
    alleen misschien een tikkie later. maar ook weer niet veel
    hij reageert toch langzamer dan normaal. de stabilisatie kan ook geen wonderen verrichten ;-)

    Ik heb het een paar keer bij de 450 gehad, rare gedragingen op elevator, soms leek het of de swash bleef hangen.
    soms wel, soms niet. Bleek een kapotte servo.
    2 keer.. daarna naar een ander merk gegaan. in ieder geval op tijd aandacht aan gegeven
    op de 600 wel eens 3 tegelijk gehad. Naderhand wel gemerkt, maar nooit echt aandacht aan gegeven.

    daarbij, ik vlieg heel erg op het idee: "als ie het niet doet, geef je gewoon wat meer"
    ik ben dus niet altijd bewust bezig met hoe groot mijn stickbewegingen zijn ten opzichte van wat de heli aan het doen is..
    dan maakt de hoeveelheid electronica ook niet meer uit :D

    al moet ik zeggen dat ik sinds die keer met de 600 een stuk kritischer ben geworden op het vlieggedrag..
    als hij raar gaat reageren, gaat ie gewoon naar de grond.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat is een ervaring die ieder van ons wel eens gehad heeft. o_O
     
    Justus, Bruno van Hoek en Xantip vinden dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De eerste bouw-avond was erg leerzaam. Er waren meerdere ervaren bouwers aanwezig.
    Met wat hulp Mentor 1 begonnen te repareren en uitleg gekregen over de tekening van mijn Venture 60 bouwpakket. Zelfs dat laatste zie ik nu enigszins zitten.
    Morgen wordt Mentor 2 ingevlogen. Vorige week bleek de elevator los te zitten. De zaak inmiddels gelijmd en mechanisch afgesteld.

    Volgende week naar W&W Modellbau in Duitsland om o.a. een nieuwe Multiplex zender te gaan kopen. Mezelf maar eens kietelen, omdat ik zo goed mijn best doe :D.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Laat effe weten wanneer je gaat, dan zorg ik dat ik er ook ben en je van goed advies kan voorzien.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, ik ga met Wil mee.
    Kan ik ook meteen weer mijn eigen voorraad aanvullen.
    En Wil een Multiplex zender uit zijn hoofd praten want dat is het enige merk waar ik nou helemaal niks mee heb.
    Futaba, Graupner, Jeti, allemaal prima maar Multiplex, de zender die een naam heeft van meerdere lagen hout.

    ;)


    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Foutje
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    tja, al ruim 40 jaar Multiplex zonder noemenswaardige problemen, terwijl de rest altijd wel het een of andere probleem had...…………… Voor mij echt een reden om bij Multiplex te blijven. Zeker nu met de nieuwe cockpit SX, die is wat software betreft bijna te vergelijken met de oude 3000 serie. zeker nu alles vrij is in te delen, niet alles is meer gebonden aan een kanaal, en elke stick en schakelaar is vrij in te stellen zoals jij dat wil. en de nodige mixers erin met ook daar veel vrij in te stellen. vergt wel even studeren en uitproberen, maar is vrij snel onder de knie te krijgen.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik hoop er volgende week dinsdag rond 11.00 uur te zijn. Men heeft een middagpauze van 3 uur. Waarschijnlijk zijn het Italianen of Spanjaarden :D.
    Het lijkt me leuk je eindelijk eens te ontmoeten.
    Misschien willen er nog wel meer forumleden mee, zodat we met een man of 10 zijn :D. En dat allemaal voor 1 flesje secondenlijm.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mij iets uit mijn hoofd praten Gert-Jan .............. veel succes :D.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zag hem al aankomen Gert-Jan :D.

    Ik begrijp dat ik dinsdag minimaal 2 adviseurs heb met een verschillende mening. Daar kunnen er nog wel een paar bij.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb bepaalde mensen (en als mooiste en passenste voorbeeld een gitaarleraar) zoveel fouten zien maken met Multiplex.
    Omdat alles vrij toewijsbaar is en dat best wel verwarrend kan zijn.
    Dat was toen nog met de 3030 stoeptegel maar Multiplex heeft een bepaalde manier van denken die ik niet snap, en velen niet.
    Net als Jeti, dat snapte ik in het begin ook niet, tot Gerben me liet zien dat ik alles wat ik wist moest vergeten en heel simpel moest gaan denken.
    Toen was het een makkie.
    Bij Multiplex moet je zo simpel gaan denken dat je een eencellige wordt.
    Ik zweer bij Graupner (de oude MX22 is nog steeds een heerlijke zender) en bij het oude Robbe.

    Theo, neem jij bokshandschoenen mee of gaan we elkaar te lijf met balsahout?

    GJ
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    11 uur haal ik niet, moet ook nog werken.......

    Ik ga met niemand vechten om iets zoals dit. Ieder zijn mening, heb wil ook al gezegd te kiezen voor een merk dat veel in zijn club gebruikt wordt. En niet alleen op mijn mening moet varen.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dan is het zeker iets voor mij :D.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet naast de Multiplex ook eens wat andere zenders vasthouden en door het menu scrollen.
    Ik weet niet welk type MPX je op het oog hebt.
    hebt maar ik denk dat een gemiddelde Futaba of Graupner lekkerder in de hand ligt.
    Daarom was ik ook niet zo heel erg blij met mijn Jeti DS, die ligt ook niet lekker in de hand (mijn mening).
    En volgens mij vliegt er bij jou op de club van alles, alle merken zijn vertegenwoordigd

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina