Zoveelste keer: Glassen model

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 2 okt 2018.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Beste,

    Ik zoek mij het ongans maar heb toch nog een aantal vragen m.b.t. het glassen van mijn model.
    Op het moment bezig met een Dornier Wal. Vleugels ribbenbouw, rompje hout.
    Inmiddels een het glassen toe. Heb hier een bus G4 voor gekocht en was op zoek naar 25gr/m2 glas.
    Bij hobbyking verkochten ze voor een zachte prijs het 18gr/m2 mat, deze dus maar genomen.

    Een aantal dagen geleden een aantal proefstukken gelamineerd en nu valt mij op dat de structuur van de mat behoorlijk aanwezig is. Hoe vullen jullie deze poriën? Ik snap dat schuren het oppervlak een stuk gladder maakt, maar om de volledige structuur te verwijderen zal ik er toch bijna alles af moeten schuren.
    Om nu de hele kist te plamuren om de gaatjes te vullen lijkt mij niet de bedoeling.

    Het idee is om hem nu in 2 lagen primer te spuiten zodat alle gaatjes gevuld worden. Dan de boel schuren en nog 1x in de primer.

    Hoe doen jullie dit? Kan het ook zijn dat mijn glasvezel een te open structuur heeft omdat deze simpelweg te licht is?

    Hartelijk dank alvast,
    Remy
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    18? Dat is wel dun.
    Hoe groot de mazen zijn weet ik niet. En hoe sterk dat putjes trekt.?

    Maar afvullen met spuitplamuur is de enige optie en niet te ver weer doorschuren, dat je de vezel wegslijpt.
    Wat je weg schuurt zit er niet meer op aan gewicht.
    Maar naar de perfectie toe wel meer handelingen.

    Bij mijn RC1 kist ook arbeidsintensief. En dat was 25grams. Ook veel gedoe gewest.
     
  3. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt voor je reactie! Ik ga zo even naar de modelbouwwinkel om de 25gr te bekijken en vergelijke. Ik meen mij te herinneren dat deze mat dichter geweven is. Met spuitplamuur zou ik dan een eind moeten komen.

    Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag!
    Remy
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey Remi,

    Ik zou persoonlijk geen spuitplamuur gebruiken, wordt voor dit geval erg zwaar dan.
    "Normaal" kan dat wel, maar je kan deze Dornier Wal beter zo licht mogelijk houden!
    Zelf gebruik ik het "ultra-light" Alabastine vulmiddel, weegt bijna niets en schuurt eenvoudig.

    Succes, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ramses kent de klappen van de zweep!
    Zo zie je maar... met testjes doen komt de ervaring

    Mijn RC1 vleugel had ook lichter gemogen. Hummm...
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alleen is het oppassen dat de lakken niet bijten.
    Dope, spanlak en daar overheen een thinner gebaseerde lak... zoals G4... PU betonprimer... dat gaat blazen.

    Vanaf de jaren 70 werd er al flink gebouwd, gelamineerd met glas en epoxy. Glas en epoxy geeft de sterkste stabiele verbinding. Vocht dicht en oplosmiddelen bestendig.

    Spanlak is wel methanol bestendig maar geeft met glas niet de grootst mogelijke sterkte.
     
  8. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hartelijk dank voor de reacties! Ramses, ik kan de ultralight filler van Albastine niet zo snel vinden. Bedoel je wellicht de haarscheur filler?
    Heb je wellicht een foto van jou Albastine product? Zou super zijn, haal ik dat morgen even.

    Vriendelijke groet,
    Remy
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    freekt vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    18gr/m2 glasmat van hobbyking is echt rommel. Ik heb het ook op mijn eerste wal gebruikt maar zonder succes. Voor de wal kan je het beste de vleugels met folie bespannen. De romp kan je glassen met één van de vele methode.



    mvg,

    Bart
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik ga vanmiddag even fatsoenlijke glasvezel kopen (nog niet aan toegekomen) Daarbij ook de plamuur. Ondanks dat er in de laatste video wordt verteld dat er na het glassen geprimerd word, begrijp ik dus van Ramses dat hij zijn hele model in smeert met de lightweight filler om zo de glasmat structuur iets op te vullen en de boel licht te houden. Dit wordt er dan weer vanaf geschuurd. Wat wel zo mooi is van primer is dat deze heel mooie alle oneffenheden laat zien. Ik zou dus de g4 in kleur kunnen maken alvorens deze aan te brengen, maarja, welk pigment.. ahja, ik ga wel eens wat proberen. Zal het gewicht goed in de gaten houden! Ik post later wat foto's (ook van de nacelle onderkant Frits!)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De G4 zou ik niet pigmenteren. Ook niet met Dylon. Wordt niet dekkend. Kan je de sterkte aan tasten van de lak. Een transparante kleurzweem kan echter mooie ‘ecoline’ effecten geven.

    Zou je tevoren gaan beitsen is het weer oppassen dat het spul niet waterbasis is. Trekt je de vleugel krom. Maar je zuigt ook veel van de stof in het balsa... en dan wordt het zwaar.
    G4 moet je afschermen van UV licht... het vergeelt sterk. Daarvoor bestaat G8 pffff...

    Kunst is om zo zuinig mogelijk met de stoffen te glassen. Epoxy of G4. Zo minmogelijk in de balsa te laten trekken en met een rakel zoveel mogelijk epoxy weg te kammen... overdaad aan hevhtmiddel is gewicht en geen sterkte... zo heb ik ingelezen en geleerd...

    Ik heb mn vleugel bewust niet geglast met De IJssel 2k jachtlak omdat de verf te elastisch is door de pigmenten en vulmiddelen. Nooit de eindsterkte krijgt van epoxy of de minder sterk G4. Dus glas en lak toepassing gescheiden gehouden.

    Ik heb die lak ook op een gietijzeren motoronderblok geschilderd.
    Zit sinds revisie in 2011 nog perfect... dus een goed lakkie is het wel...


    Dan... oracover is een optie of oratex.
    Oracover is te schuren met staalwol en daarna te lakken met motip, wanneer een standaard Ora staalkleur je niet uitkomt.
    Echter nahechten met de foliebout is dan listig. Eerst Motip kunsstofprimer een transparant hechtmiddel en dan de dekkleur...
    Oratex is ook geschikt... met lakafweeking, maar geeft toch ook weer gewichtstoename...
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2018
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi filmpje Bart, erg duidelijk.
     
  15. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Sorry voor mijn trage reactie heren.

    Heb veel moeten reizen voor mijn werk maar vanaf volgende week weer de tijd om te freubelen. Heb bij de modelbouwwinkel 25gr glas gekocht, wauw wat een verschil.
    De 18gr van Hobbyking is inderdaad echt rotzooi met een heel open structuur.
    De vleugels zijn bespannen met Oratex. De romp is inmiddels bijna dicht en de cockpit zit er op. Klaar voor het glassen dus.
    Voor nu alvast wat foto's van een paar weken geleden. Snap even niet waarom de foto's op de kant staan.

    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2018
    E.hof, ron van sommeren, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is het mobieltje... typisch...
    schitterend opgebouwd!
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat ziet er prachtig uit, mooi gedaan!
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk !

    Mvg,

    Bart
     
  19. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen. Zodra ik thuis ben ga ik er weer mee verder. Dan wordt het model geglasd.
    Heb inmiddels ook het Albastine potje gevonden, en wat bleek; exact hetzelfde spul als dat ik eerder bij de modelbouwwinkel had gekocht.
    Ik vraag mij nog steeds af hoe ik die glas structuur strak krijg met, in dit geval dat plamuur. Maken jullie dit zo dun met water dat het smeerbaar wordt?
    Ik dacht het model in te spuiten met spuitplamuur en er daarna alles weer af te schuren. De porieen zijn dan gevuld, maar er zit nauwelijks extra gewicht op zoals Ramses eerder aan gaf.
    Ahja, wellicht moet ik er gewoon voor gaan. Meer later.
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Vraagje: glassen jullie alleen de onderkant of doen jullie de hele romp?
     

Deel Deze Pagina