Hallo forumleden, Alhoewel ik toch redelijk lang aan mijn RC hobby tijd en aandacht besteed, blijkt uiteindelijk toch dat ik van de technische kennis van "gewoon" een accu opladen met mijn B6AC oplader weinig kaas van heb gegeten... Mijn Tamiya onroad RC werkt op een 4200 mah van 7,2V en bestaat volgens mij uit zes cellen, correct me if I'm wrong. Had een programma save gemaakt op basis van de capaciteit van 4200mAh op 7,2V en op automatisch opladen met 4A als plafond piek. Maar waarschijnlijk is deze setup niet correct denk ik want geeft het signaal van opgeladen al na zo'n tien minuten... Kan iemand mij wat vertellen hierover?
Zijn de cellen niet al aardig vol? Indien aardig leeg, zijn het nieuwe NiMH cellen? Dan eerst een paar keer met 0,1C laden om ze te formeren. Ongeformeerde cellen geven valse delta-piek waardoor lader te vroeg af slaat. Bij het laden met 0,1C slaat de lader niet automatisch af, de delta piek is te klein om te detecteren, laden gedurende 14-16uur. Langer laden is geen ramp, zolang het niet daaaagen achtereen is. Modelbouw FAQ's → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → De Nikkel-Metaalhydride accu en ook → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet snel laden bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)
Als je een Ni-** laadt, wordt alleen de laadstroom ingesteld. Geen spanning. Gebruik je het goede laadprogramma?
Bedankt voor de snelle reactie, de accu was snel leeg en had in de ochtend maar tien minuten op kunnen racen. Aan de hand van de forum berichten pas ik de handmatige oplaadmethode maar eens een keertje toe in plaats van de automatische met piekplafond. Kijk en laad dan morgenochtend wel weer op.
Denk wel dat ik het goede programma draai. Het betreft een 4200mAh Nihm accu van spanning 7,2V en gebruik dan de laadstroom van een piekplafond op 4A.
Wanneer je NiMH accu's laad kan je alleen de laadstroom instellen, geen "piekplafond". Wanneer je 4A instelt zal de lader er voor zorgen dat de accu met 4A geladen wordt. Pas wanneer de lader een delta-piek detecteert zal de laadstroom uitgeschakeld worden maar tot die tijd blijft er 4A lopen!. Wanneer je een "piekplafond" in kan stellen krijg ik het vermoeden dat je een verkeerd programma hebt gekozen, bijvoorbeeld voor een loodaccu. Controleer eens goed of je echt het programma voor NiMH heb gekozen.
Ok dan, het wordt nu wel een stukje duidelijker voor me. Heb vandaag een nieuwe accu besteld omdat die andere al ruim acht jaar oud is. Heb voor een 7,2V 5000mAh Nimh gekozen. En krijg die van het weekend dan wel binnen. Laad deze dan op met 4A op 14V.
Lezen is niet je sterkste kant... In meerdere berichten is te lezen dat je voor het laden van een Ni-** alleen de laadstroom moet instellen. Hoe je op het idee komt je nieuwe accu op 14 volt te laden, is me een raadsel.
Ja joh je hebt gelijk ben geen ster in het lezen... Maar gelukkig heeft iedereen wel z'n kwaliteiten Baseer de 14V en 4A opladen aan de hand van de onderstaande schema wat op het internet staat:
Dat schema is voor jouw niet relevant. Het gaat hier om benodigde vermogens voor de lader en niet om de spanningen die je nodig hebt. Ron heeft al aangegeven dat er in de modelbouw FAQ stukjes staan die je veel duidelijk kunnen maken. Om precies te zijn DIT stukje en vooral DIT stukje. Als lezen lastig voor je is kan het een hele kluif zijn om dat allemaal door te lezen maar het zal je heel veel duidelijk maken. Lees elke dag een stukje en eventueel nog een keer. Zijn er dan nog vragen over of juist nieuwe vragen stel die dan gerust.
Bij NiMH laden geef je geen spanning op, je geeft alleen de laadstroom op. Zoals Ernst al aangaf, lees 'mijn/zijn' stukjes goed door, en anders brandverzekering nog eens goed nalopen. Welk merk/type lader gebruik je?
Kort samengevat, je hebt last van een "false peak". Gewoon de lader opnieuw starten en kijken als die wel doorloopt. Zeker bij een oudere accu dat een tijdje stil heeft gelegen kan dit een paar keer nodig zijn voordat die vol is (voelt dan warm aan) en dan na het leeg rijden kan het zijn dat die dan weer beter laadt.
Ja jullie hebben daarin zeker gelijk, probeer ook wat meer kennis in te vergaren. Heb een B6AC Pro oplaadstation. Bedankt voor de hulp alsnog
De screenshot die je geplaatst hebt geeft aan welk laadvermogen er nodig is om 6 NiMH cellen op 4A te laden. Met een DC (gelijkspanning) lader heb je een losse DC voeding nodig en de rechter kolom in de screenshot geeft aan welke stroom de voeding moet kunnen leveren, bij een bepaalde uitgangsspanning, om het laden met 4A mogelijk te maken. Het geeft alleen maar weer dat als je een 12V voeding hebt dat je die dan 3,9A moet kunnen leveren om het mogelijk te maken je accu met 4A te kunnen laden. Bij een 15V voeding zou de maximaal benodigde stroom vanuit de voeding nog maar 3,2A zijn. Het heeft alles te maken met vermogen (spanning vermenigvuldigd met stroom). Er dient ook nog rekening gehouden te worden met verliezen en daardoor is het benodigde vermogen van de voeding hoger dan wat de lader trekt. Maar in jouw geval heb je geen keuze in de voedingsspanning van de lader zelf als je de lader aansluit op netspanning (i.v.m. ingebouwde voeding). Je geeft immers aan dat je een B6AC Pro lader hebt. Zolang je maar het laadprogramma voor NiMH gebruikt en de maximaal aanbevolen laadstroom van de NiMH accu niet overschrijd zou het goed moeten gaan. Dus absoluut géén PB (loodaccu) programma gebruiken (daarbij stel je namelijk wel een laadspanning in, in veelvouden van 2V) want dan sloop je je NiMH accu en creëer je een zeer gevaarlijke situatie als daarbij brand ontstaat! Waar je op moet letten na het laden is dat de hoeveelheid mAh die de lader in de (lege) accu heeft gestopt aardig in de buurt komt van de capaciteit van de accu, als hier een heel groot verschil tussen zit (20-40% meer is vrij normaal) dan kunnen er diverse redenen zijn waardoor dit is (o.a.): 1. de accu was niet helemaal leeg (dat wil niet zeggen dat de celspanning 0V moet zijn hoor, ~1V per cel kun je wel als leeg beschouwen) 2. de accu is versleten en heeft niet meer de volledige capaciteit 3. de lader heeft zijn maximaal ingestelde hoeveelheid mAh bereikt (per laadcyclus)* 4. de laadtijd heeft de maximaal ingestelde laadtijd bereikt (per laadcyclus)* *) sla de handleiding van de lader er op na Wat je ook nog kunt doen is het ontlaadprogramma op de lader gebruiken om te zien hoeveel je uit de accu kunt halen tot een minimale accu-spanning van 0,9V per cel (5,4V voor 6cellen NiMH). Dat kan ook een beeld geven van de conditie van je accu. Lees verder de eerder aangehaalde links er op na voor wat meer uitleg over NiMH accu's.
Ok dan, heb vanmiddag eerst nog even de "oude" accu leeggereden. De capaciteit was nu zo'n 5000mAh van de oorspronkelijke 4200Mah en is dus flink leeg... Mag wel na dik acht jaartjes oud. De nieuwe is 5000mAh Nihm accu. Hier is een foto van mijn RC onroad model auto.
Het lijkt misschien gezeur maar Mah is niet juist, dit betekend iets van Mega ampère uur. De juiste schrijfwijze is mAh wat milli Ampère hour betekent. Probeer zo veel mogelijk de juiste schrijfwijze te gebruiken om misverstanden te voorkomen.
Bedankt voor de correctie, nee vindt het zeker geen gezeur hoor. Houd op zich van de juiste info en benamingen. Er zijn al misverstanden genoeg...
Alleen heb je tijdens de aanpassingen de eerdere 500Mah aangepast naar 5000 mAh en dat heeft je reactie er niet duidelijker op gemaakt. Nulletje te veel dus.