Statisch doe ik alleen maar om te checken of de ESC de max-max-max waarde aankan. In praktijk zegt die waarde idd niks. In praktijk is het loggen, meten en rekenen.
Gangbaar in wedstrijd mini-hydro’s is 30A - 40A. Stel dat je gemiddeld tijdens een paar minuten varen onder 20A uitkomt... dan zit je behoorlijk safe. Ander scenario. Je laat de mini-hydro om de paar tellen stilvallen, korte bochtjes draaien (achtjes, linksom, rechtsom) of gaat een paar minuten halfgas varen zonder dat de rigger helemaal uit het water komt. Dat laatste scenario is al behoorlijk ‘worst case’ en kost geheid de ESC of motor (al naar gelang welke het eerste kapot gaat).
Als je een gaatje in een tussenschot boort: niet uitschieten Gelukkig bestaat er epoxy. E0D76905-1F5F-4E03-A3E1-11C5D8C60892 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 09:04 F44D3190-690A-4995-9D91-A7DD2ED98A4E door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 09:04 259F8A39-BFE9-46F2-9F77-80312E95BB95 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 09:04 Tussenschot gemaakt voor de kantelkamer. F92BFCC2-02C6-41D0-AFCE-48DAD0186810 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 09:04 Bijna al mijn bootjes zijn blauw, dus deze ook. Binnen G4. Buiten epoxy met kleurpigment. 31DB1A9D-EBAC-43D4-8C4F-7B4246D38B1E door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 09:04 Plush 30A met waterkoeling 3F68D24E-4243-4C2E-82B6-4522E4493552 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:49 Alles erin. 635DC310-945F-4863-95E8-5BD859AC8906 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:49 Smeerdopje 8382A21A-5BB8-4878-B547-6CC0056DAE46 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:49 8D91BEE7-8076-4129-9E4A-DC629852CE19 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:49 9FD7E3BB-263C-42B3-A562-B72505246291 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:49 E415225E-084F-4269-8C90-FF75200B2042 door HeliKoper geplaatst op 3 nov 2018 om 19:50 O.a. nog te doen: Strutsteun inkorten Roer aan de stuurstang maken Badkuip-lektest Kantelkamer functioneel maken En de ongetwijfeld nog voorkomende problemen oplossen die ik nu nog niet ken
Struthouder ingekort en roerlink langer gemaakt en vastgezet 9C2FB445-9CE3-4AD3-9F6D-B628C5DA9FB4 door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 Turnfin 0CD090EF-308E-46B9-B3DB-11EEFDD9011A door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 19:04 Steun cq transportbakje gemaakt [hik!] C77301FE-1B9C-439B-AE49-EC3D3B2DA6BF door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 Ze mag in bad.... 60F6C3E6-96A0-47DF-9D71-05A06C26F501 door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 DBE7D1A6-69A7-4FDD-BC39-2D0E0CBA6703 door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 ... en op de weegschaal. F7B04B78-FFD4-4607-BB7D-A73D641F9164 door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 97EE6BED-AF79-468C-B272-9B88FFE12C70 door HeliKoper geplaatst op 7 nov 2018 om 18:41 En intussen heeft ze ook gevaren. Gewapend met boot, zender, hengel met bal, roeiboot en waadpak naar het water. (Voorlopig?) op 2S. Met een Graupner K- prop 29mm klinkt het als een blije staafmixer en vaart ook net zo hard Vrolijk ploegend door het water een rondje gevaren. Met een 33mm begint het ineens ergens op te lijken. Nog net iets te langzaam om helemaal op de puntjes van de drijvers te varen, maar vooruit. Big smile! Mijn 2S accu’s zijn oud en moe. Dus daar 2 nieuwe voor besteld. Accu, motor en ESC worden hier voorlopig niet warm (of koud) van. Vraag: de prop-as staat nu horizontaal. Welke kant moet de prop op wijzen? Paar graden omlaag om de spiegel uit het water te krijgen? Of duw je dan de drijvers omlaag?
Dat gaat de goede kant op! Had je geen grotere props bij je? Ik vaar deze motor met een 34,5K, om de boel vaarbaar te houden, de motor trekt ook een 36K gemakkelijk. Alles natuurlijk afhankelijk van het feit of je Lipo's de stroom kunnen leveren, in de 50 cm monohull heb ik een 2S HRB 4200mAh 35C. Groeten, Jan.
Ik had de reeks van 29 tot 36mm bij me, maar de accu’s waren leeg. Er komen nu 2200mAh 2S 25C en 35C aan. Die passen net.
Mocht je een iets sterkere motor willen deze Scorpion clone verkopen ze ook bij HK https://hobbyking.com/nl_nl/2221-brushless-outrunner-motor-for-450-heli-3600kv.html welke bij mij als vervanging komt van de ASD400L die ik in een HK rigger had zitten. Wel heb ik van de ASD400L beide lagers vervangen dus draait nu weer super.
Nieuwe accu’s binnen. De 3S ter vergelijking van de afmetingen. De 2S 25C en 2S 35C zijn zo goed als even dik en hoog. Alleen de lengte verschilt duidelijk. C2260970-6809-4DD8-AA67-9090C23EB4A2 door HeliKoper geplaatst op 10 nov 2018 om 11:33 De Ri van de 25C is 11mOhm/cel en van de 35C is 6mOhm/cel. Meting is uiteraard niet absoluut, maar geeft wel aan dat de bij dezelfde stroom de 35C meer spanning zou moeten houden.
Met de juiste prop gaat dat met gezwinde spoed over het water. Ben erg benieuwd naar eventueel filmpje.
De lichtvoetigheid die moet er nog een beetje inkomen. Als ik het goed zie op het filmpje komen de drijvers nog niet mooi los van het water. Onderkant drijver met name aan achterzijde paar millimeter ophogen (bijv met balsa of zo), weer mooi vlak schuren, GFK-plaatje erop lijmen (1mm - 2mm max) en het zal een stuk harder gaan, met minder stroom. Op die manier heb je meer A-o-A van de drijvers, loopt-ie losser. In het begin is dat even wennen, want bij te veel A-o-A kunnen de drijvers behoorlijk hoog over het water stuiteren. Is maar één manier om erachter te komen... Hieronder een foto van hoe ik de oorspronkelijke A-o-A zelf heb vergroot met Depron en GFK-plaatje. Best wel rigoureus, maar je kunt later altijd weer terug trimmen als de rigger te onstuimig over het water danst:
Dat plaatje gaat wel lukken. Zoiets heb ik bij een andere boot gedaan door dun epoxyplaat met dubbelzijdig tape eronder te plakken. De ideale hoogte en hoek vd strut zijn me alleen nog niet duidelijk. Strut zit nu parallel aan de bodem vd romp en ongeveer 10mm eronder. Volgens mij loopt de romp nu te nat. Strut lager = achterkant romp verder uit het water. De prophoek moet dan iets plus? (omhoog wijzend)
Hierboven een voorbeeldje van mijn Hydro 1. De strut heeft een kleine AoA met het water, de drijvers hebben een behoorlijke AoA met het water: tussen 4 - 7gr. Met de huidige setup zou ik beginnen de AoA van de drijvers op 7gr te zetten. Een paar balsa-plankjes erop lijmen, vlak schuren, GFK-plaatje erop en uitproberen... Waar ligt de CofG op dit moment?
1cm voor de achterste dwarsligger. Ik moet sowieso de struthouder aanpassen. Nu kan ik de hoogte vd strut en de struthoek nl. niet los van elkaar verstellen. En dat is wel nodig.
Gaat al veelbelovend! Welke prop zat er achter? Als de lipo past, zou ik (na het aanpassen van de AoA) ook eens méér toeren proberen, 3S en eventueel een kleinere prop. Alles bleef koud neem ik aan (geen wonder bij deze temperaturen)? Groeten, Jan.
De prop in het filmpje was 33, 34.5 en 36. Op het gehoor bleef het toerental daarbij vrijwel gelijk. Ik ga eerst de strut aanpassen, dan varen en dan met de AoA aan de slag. Mooie hobby
Dat viel mij ook al op, het bevestigt mijn ervaring dat deze motor ook gemakkelijk een 37,5K trekt. Mijn monohull is daarmee op 2S al onvaarbaar... Als je ze kunt vinden en niet groter wilt proppen (want de naaf van de 37,5K is dikker dan van de kleinere props) dan zou je nog de S-serie kunnen proberen, hogere spoed en ietsje meer lift. Groeten, Jan.