Zoveelste keer: Glassen model

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 2 okt 2018.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is misschien een beetje reclame maar er is een freeware programma waarmee je foto's kan bewerken. Daarmee kan je heel simpel de foto zo maken als je wilt.
    Het is beperkt tot niet al te ingewikkelde bewerkingen zoals roteren, "bijsnijden", rode ogen correctie, kleurcorrecties en dergelijke. Met behulp van diverse plug-ins kan je er nog veel meer mee. Het is een simpel programma wat echt heel goed werkt, ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid. Je kan het HIER vinden.
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Inderdaad simpel in het gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
    erikP vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat programma heb ik ook Ron maar ik vindt het niet zo fijn om mee te werken. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak. ;)
     
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt voor de reacties! Inmiddels weer thuis dus eindelijk de tijd om de Dornier af te maken.
    Zojuist begonnen met het glassen van de onderkant. Hier voor heb ik, komt 'ie: het Hobbyking 46gr glas gebruikt. Verre van ideaal maar de 46gr is van een wat betere kwaliteit dan het 18gr en wilde ook dit proberen voor de ervaring.
    Het zit er goed op en ben tevreden. Ook de zijkant van de stummels gedaan maar deze met het goede 25gr glas. Dat gaat erg eenvoudig.
    Eerder had ik al de onderkant van de nacelle gedaan met het 18gr glas. Daarna pas de nacelle aan de romp gelijmd zodat ik geen ge etter heb. Deze geplamuurd en geschuurd geprimerd en geschuurd en het resultaat is eigenlijk verbluffend. Wat wordt dat G4 hard Er zit nu 1 laag g4 op en laat het daar bij. De rest wordt wel in 2 lagen gezet.
    Verder werkt de plamuur vreemd. Het plakt nauwelijks aan het balsa totdat je het verdund met water. Ook dit werkt erg mooi omdat het ongelooflijk eenvoudig is om te schuren. Ik maak een papje en smeer het in.
    Hoe dan ook heb ik alweer een bal geleerd en het resultaat is goed.

    Zie foto's hoe hij er vanmiddag bij lag.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2018
    Bart83 en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Frits, ik ga het hele model glassen met 25gr mat en G4. Alleen de onderkant met 46gr glas.
    Ik hoop rond de 1700gr vliegklaar uit te komen, al betwijfel ik of dat lukt. We zullen zien.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Het ziet er goed uit. Ik heb, behalve kwalitatief goed 25grams weefsel ook 48 grams van HK. Voor de onderkant maakt de 'schoonheid' niet uit, als het maar glad wordt.
    Wel twee (constructieve) vraagjes: ik zie dat je de vleugelaanzet aan het middenstuk met balsa hebt afgewerkt. Is dat niet erg zacht omdat de verticale krachten van de vleugesl daar op inwerken? En je hebt het N-frame onder de motorgondel vervangen door 4 staanders. Zou dat zonder schoring stevig genoeg zijn? Bij het origineel was het ook een N-constructie.

    En tot slot ben ik benieuwd hoe je de cockpit gaat afwerken. Het moet, als je gaat watervliegen, wel waterdicht zijn ;-)
     
  8. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits,

    Eerlijkheid gebied mij te bekennen dat de aanzet dubbel uitgevoerd is. Onder het balsa zit timmerplaat. Ik heb hier Balsa tussen zitten zodat de vleugel perfect aansluit op de nacelle, iets wat nodig bleek né het bespannen. Een laagje glas zal het balsa beschermen.
    De staanders worden nog geschord, maar nu nog niet. Glassen zou dan bijna onmogelijk worden, iets wat nu al lastig is.
    let op; deze dornier is niet het bouwpakket. In Bart's "handgemaakte" model zijn de staanders ook van carbon.
    Mijn dornier is een samenraapsel van Bart zijn DXF, PDF, en eigen inbreng zoals de vleugels.

    Het 48gr's glas van hobbyking is ok voor de bodem. Het weefsel is dichter gewoven, in tegenstelling tot het 18grams. De porieen vul ik wel weer op.

    Cockpit moet nog een bodempje in. Ik sop hem in met G4, daarna wordt hij zwart zodat het weer een "gat" lijkt.

    Ahjaaa. Zo knutselen we een eind heen. Ben benieuwd hoe en of het wat wordt. Allemaal nieuw voor me dit glassen.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2018
    Bart83 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Apfpv,

    Dat vind ik helemaal knap, om het volledig vanaf tekening te doen. Petje af! Misschien is het een idee om als de Wallen klaar zijn, een keer een Wal-meet te houden met Bart, Ramses en anderen die hem ook gemaakt hebben ;-)
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Mooi gebouwd ! let je wel op het gewicht . . .

    Mvg,

    Bart
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarom G4 schuren binnen 24uur. Of was het nou 48uur?
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Binnen 24 uur... knalhard... met waterproof krijg je het altijd weg...
    en altijd schuren voor tweede coat. Tenzij nog pikkerig... dan door rollen...

    Lakken gaat mooi vlot in de zomer... bij een dreigende onweersbui... Raket G4:D
     
  13. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Dat valt mee hoor. Bart heeft 90% van het denkwerk gedaan;)
    Wel even de kop er bij als je frezen gaat.
    Een meet? Dat zou te gek zijn! Lijkt mij erg leuk.

    Bedankt! Heb even wat dingen op de weegschaal gelegd.

    Vleugelhelft links en rechts bij elkaar 272 gram. Dat valt mij niets tegen en is waarschijnlijk te danken aan het carbon en ribbenbouw.
    Romp volledig in de glas en met 2 motoren 851 gram.

    Stabilo heb ik nog niet gewogen. Da's gemaakt van massief 6mm balsa.

    Spanten en een aantal ribben zijn uit timmerplaat gefreest.

    Accu's zijn 2x 4s2200 35C samen 486gram.

    Inclusief stabilo heb ik nog zo'n 50 gram speling om onder de 1700 te blijven. Dat is inclusief afwerking en struts. Hmm dat gaat krap worden/niet lukken.
    Kan altijd nog een lichtere accu in de romp zetten.

    Bedankt! Ga ik doen.
    Beestje zit nu volledig in het glas en ligt nu binnen te drogen. Alles is goed gegaan al valt het proces toch nog wat tegen. Voorbeeld: Je kwast wordt wat plakkerig en 1 enkel haartje van het glas aan de kwast trekt je mat weer los van de romp. Als je denkt dat alles goed zit kijk dan 10 minuten later weer. Kom droge plekjes tegen of blaasjes. Ook plekjes die weer omhoog zijn gekomen. Verder, wat moet ik doen met de imperfecties van het glas? Alles is nu nog wat ruw, en ga ik het schuren dan schuur ik uiteraard op sommige plekken en hoekjes het glas weg. Maakt dit veel uit? Maakt het PU het balsa op deze plekken toch wel hard en waterdicht?
    Al met al ben ik tevreden en zit het glas er mooi strak op. Ongelooflijk wat het doet met de stevigheid.

    Volgende stappen zijn als volgt: Hier en daar bijschuren.
    Boel insmeren met een sterk verdunt lichtgewicht plamuur.
    Schuren
    Opnieuw inkwasten met PU
    Dunne laag primer op de kist om alle imperfecties te zien.
    Strips er op lijmen.
    Bij plamuren
    schuren
    Lichte laag primer als final check.
    Kleur er op.

    Als kleur zit ik te denken aan een zijdeglans grijs. Beetje de kleur van de grijze primer.

    Beestje ligt nu lekker binnen te drogen en kan mooi uitharden. Hoop hem morgen een schuur beurt te kunnen geven.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
    MicropropSport, Frits37 en Bart83 vinden dit leuk.
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb wel eens een foamie plaatselijk van epoxy en glasweefsel voorzien en inderdaad, je trekt het zo scheef. Maar mooi dat je al zo ver bent.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    G4 droogt niet, het hardt uit met vocht. Het is een twee-componenten hars/lak, de tweede component is (lucht)vochtigheid. Als de lucht te droog is, kan het zijn dat het uitharden lang(er) duurt, dan de hobbyruimte even te lijf gaan met de plantenspuit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Zo,

    Na een behoorlijke pens schuren ligt de Dornier er nu zo bij:

    [​IMG]

    Dit zijn de stappen die ik heb genomen in het proces en weet niet goed hoe ik nu verder moet:

    Dornier gemaakt.
    Geplamuurd en geschuurd.
    Glas over het geheel samen met G4.
    De boel flink geschuurd.
    Light filler sterk verdund over het model gesmeerd.
    Flink geschuurd.
    Ingespoten met primer.
    Dit flink geschuurd met korrel 240.
    Het model is nu eigenlijk klaar voor een kleur maar vraag mij af of dit voldoende is voor de waterdichtheid.
    Zal ik eerst het gehele model nog 1x in de G4 zetten en dan licht schuren alvorens ik er de lak op zet?
    Of kan ik hem nu in de kleur zetten; wellicht dat de lak het geheel ook al waterdicht maakt?

    Ik weet nog niet zeker of ik hem spuit of rol. Rollen lijkt mij een wat betere kwaliteit laklaag te geven maar wel minder strak dan spuiten.

    Ik dacht aan een zijdeglans lak.

    Remy
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je nergens hebt doorgeschuurd tot aan het hout? Dan zal het al behoorlijk dicht zijn. Verder wellicht een primer? En nog een aflak? Dan is het ook dicht. En... je model laat je geen uren in het water liggen...
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Gewoon de kleur er op, gaat echt niet lekken. Mijn wal heeft alleen een laagje glas met parketlak en daarna direct de kleur er op.
    Ik zou je wal spuiten als je daar de mogelijkheid voor hebt.

    Mvg,

    Bart
     
  19. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Top! Bedankt heren. Dan is het nu tijd voor de afwerking alvorens ik hem spuit.

    Groet, Remy
     
  20. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Beste,

    Hoe dik zijn jullie liggers op de romp? Ik heb ze gesneden uit 2mm maar lijken wat dun?
    En hoe hebben jullie ze verlijmd? Seconden lijm lijkt mij wat lastig bij de lange ribben..Dat Zit voordat je het weet overal.

    Bedankt:)
     

Deel Deze Pagina