bedrog met (geen) bolle lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door mestdaght, 2 dec 2018.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    ik vind dit best een gevaarlijke praktijk. je zou denken dat de blauwe lipo bol staat. Is ook. Maar de witte is er even erg aan toe. en presteerd even slecht.

    De fabrikant (-en wss is deze niet alleen) bindt de lipo strak in tussen 2 alu plaatjes. Dit verbergt hoe bol de lipo echt staat.

    Als je huis ondertussen niet afbrand wacht je best een vieze verrassing bij het begin ben het volgend sezoen. opsteigen en noodlanding na 1minuut30.

    ik heb de witte opengehaald en zie je hoe bol deze staat.
    Op de laatste foto de alu plaatjes.

    20181202_212151.jpeg 20181202_212134.jpeg 20181202_212156.jpeg Screenshot_20181202-220752.jpeg Screenshot_20181202-220754.jpeg 20181202_221826.jpeg
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het grapje wil, dat ik pakketten heb gehad die erg vlot iets bol stonden.
    leverden gewoon vol vermogen, qua prestaties niets mis mee.

    toen ze wat ouder werden (bij mij na een jaar) begonnen ze ook slecht te presteren.
    toen werden ze opeens nog een stuk boller. toen waren ze ook boller na een vlucht, na een uurtje werden ze weer slanker.
    en toen gingen de prestaties achteruit.

    Persoonlijk vind ik het niet zo heel spannend als ze bol worden. zolang het maar bij een lichte bolling blijft.
    zodra ze echt rond worden, wordt het anders..
    Zoals bij jou, die blauwe is inderdaad ook voor mijn begrippen te rond..


    Als ik bij iedere lichte bolling mijn accu weg moet doen, moet ik per 3 vliegdagen alles wisselen..
    Daarnaast, als de fabrikant het onmogelijk maakt om het te controleren, zullen ze daar een goede reden voor hebben.
     
  3. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Een bolle lipo is niet de beste reklame. Maar een lipo die na 2 seizoenen nog strak zit, daar pak je graag mee uit. En toch binnenin staat hij op springen.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bolle accus krijg je na misbruiken van die accu (te hoge temperaturen in de cel, vol wegleggen etc). Er ontstaat dan gas en dat gaat er niet meer uit. Ik heb gemerkt dat sinds ik telemetrie met accubewaking gebruik op al mijn toestellen, de LiPo's eigenlijk niet bol meer worden. Ook helpt het ze voor te verwarmen als je ze zwaar gaat belasten, en bij koud weer. Na gebruik direct op storage spanning wegleggen en pas weer laden als je ze gaat gebruiken. Die alu plaatjes bieden tevens een extra bescherming van de LiPo, ze zitten er niet op om de consument voor de gek te houden.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Net als de hardcase lipo`s die bij de auto`s worden gebruikt. Die gaan ook uitwendig niet bol staan. De harde mantel zorgt voor bescherming die nodig is omdat RC autos ook vliegmomenten hebben.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij bolle lipo's moet je niet de fabrikant de schuld geven maar de gebruiker.
    Koude lipo's zwaar belasten, vol wegleggen, niet terugbrengen naar storage voltage..
    Dat zijn de redenen waarom lipo's zo bol gaan staan.
    En bol staan is niet zo heel erg, je zal wat energie verliezen maar je huis brand er echt niet door af, dat gebeurt niet zomaar, niet alles geloven wat je leest en op Youtube ziet.
    De aluminium plaatjes zijn ervoor om warmte over te brengen dus die hebben wel degelijk zin.
    De krimpkous is er alleen maar om een merkje op te kunnen zetten, ik haalde het er zelf regelmatig af en hield de pakketten bij elkaar met kaptontape.

    GJ
     
  7. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Het gaat mij er niet om waarom de lipo bol staat. Wel over het feit dat je het uiterlijk niet merkt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou je fabrikanten van alle accu;s bedriegers kunnen noemen want ook een loodaccu en nicads kunnen snel slechter worden bij een verkeerde behandeling en daar kan je het ook niet aan zien.
    Als een accu bol gaat staan is het (99%) niet de schuld van de fabrikant maar van de gebruiker.
    En zelfs met die krimpkous er omheen kan je het al merken.
    Je ziet gegarandeerd dat de lipo iets boller is, hardcase is iets anders.
    En als je een goede lader hebt die interne weerstand aangeeft zie je het daar ook aan.
    Ik vind het nogal kort door de bocht om fabrikanten te betichten van bedrog terwijl het 9 van de 10 keer een gebruikersfout is.

    Zelf heb ik maar 1 keer een bolle lipo gehad en dat was ook mijn eigen fout,
    Een nieuwe, onverwarmde accu direct zwaar belasten, het was maar een seconde of 3.
    Daarna kon ik hem meteen weggooien, er kwam geen vermogen meer uit.

    GJ
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens deze en gene komt het de performance van de lipo ten goede als er platen om het pakket zitten.
    Idee van de platen zou zijn de prestaties te verbeteren en niet het bedriegen van de gebruiker.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dan nog, als het erin zou zitten om de gebruiker te bedriegen, zou de fabrikant hoofdelijk aansprakelijk zijn als er daardoor een keer een lipo ontploft (met alle gevolgschade die erbij hoort)
    de reden zal dus performance zijn, iets waardoor de accu beter wordt.

    In mijn geval weet ik ook wel een beetje waarom de mijne bol worden..
    verwarmen op koude dagen doe ik..
    overbelasten doe ik niet. al moeten ze wel werken voor de kost..
    alleen ik ontlaad niet naar storage.
    ik heb gemerkt dat de pakketten (3s 2200) ongeacht of ik storage gebruik of niet, toch met ongeveer 1 a 1,5 jaar overleden zijn..
    dan houdt ik ze liever gewoon op spanning. kan ik vliegen wanneer ik wil.
    ik heb nu zelf voor het eerst een set accu's die ik 2 jaar voluit heb kunnen gebruiken.

    in mijn geval een prestatie (van de accu dan) :D
    al merk je nu wel dat ze de stroompieken niet zo lekker meer vol kunnen houden..
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In zekere zin is het bol staan een teken van mishandeling, maar andersom, is het bol staan ook een reden voor de achteruitgang van de prestaties (als het bol staat, is de boel ook inwendig vervormd, en dat kan natuurlijk nooit goed zijn).
    Dus hou je het bol staan tegen, op welke manier dan ook, dan hou je ook deels de achteruitgang tegen.
    Dat is IMHO de reden voor die plaatjes, niet om de consument te foppen, maar om de achteruitgang te beperken.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt niet brutus. Als een LiPo bol gaat staan komt dat door gasvorming in de cel. Dat gas wordt vrijwel altijd gevormd door het chemisch uiteenvallen van (een deel van) het elektrolyt.
    Het elektrolyt van een LiPo is een polymeer, een door mensen gemaakte kunststof. Het grote voordeel hiervan is dat het een vaste stof is en in vrijwel elke vorm die je wilt gemaakt kan worden. Er kleeft wel een nadeel aan en dat is dat de weerstand van dat polymeer nogal hoog is. "Echte" LiPo cellen kunnen geen grote stromen leveren, het houdt met enkele honderden milliampère per cm² plaatoppervlak. Voor de meeste LiPo zoals "wij" ze gebruiken zou dat neerkomen op misschien 5A per cel.
    Om dit probleem op te lossen is men een vloeibaar elektrolyt gaan toevoegen. Hierdoor werd de inwendige weerstand dramatisch (in de goede zin van het woord) lager en kunnen de cellen nu "makkelijk" 100A en meer leveren.
    Dat vloeibare deel van het elektrolyt bracht wel een paar nadelen terug. Zo kan het bijvoorbeeld uit de cel kan lekken. Gelukkig is het niet zo agressief als wat er in NiXX accu's zit maar lekker is het toch ook niet! Een ander probleem is dat het elektrolyt kan ontbinden, gas vormen.... Dat ontbinden ontstaat door diverse oorzaken maar de belangrijkste zijn, te veel stroom uit een cel trekken, een cel die te heet wordt en een cel die te ver is ontladen. Wanneer de celspanning te laag wordt zal de chemie instabiel worden waardoor vooral het vloeibare elektrolyt gaat ontbinden.
    Dit ontbinden van het elektrolyt is niet omkeerbaar dus zal het tegengaan van opbollen niet de achteruitgang tegenhouden. In theorie kan het zelfs gevaarlijker zijn want de druk in de cel kan dan hoger oplopen. In de praktijk zal dat wel meevallen maar toch.
    Die aluminium plaatjes zijn er om de accu beter in vorm te houden en ze verdelen ook de warmte die in de cellen ontstaat een beetje beter over de hele cel. Zo kunnen er geen "hotspots" ontstaan welke een cel snel naar de maan kunnen helpen. Voor een betere koeling zorgen ze niet of nauwelijks want waar moet die warmte heen? Via die smalle zijkant naar buiten? Zal niet veel doen ben ik bang voor.

    Denk er wel aan dat "wij" de LiPo's eigenlijk (zwaar) mishandelen, wij trekken er veel meer stroom uit dan waar ze feitelijk voor gemaakt zijn. Het is nooit de bedoeling van de oorspronkelijke ontwerpers geweest dat we zulke grote stromen uit deze accu's zouden gaan trekken. "Men" wilde een kleine accu met een enorme capaciteit om de moderne mobiele telefoon zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Met NiXX accu's kon je net aan een dag gebruik halen maar als je een paar lange gesprekken had haalde je dat niet eens. Het is wel aan de modelbouwers te danken dat de LiPo's steeds meer stroom kunnen leveren. Door vragen uit vooral de modelbouwwereld is men aan de cellen gaan "sleutelen" en bijvoorbeeld dat vloeibare elektrolyt gaan toevoegen. De cellen kunnen dus (heel) veel stroom leveren maar wel ten koste van de levensduur. Een goede LiPo die "normaal" wordt gebruikt kan meer dan 1000 keer geladen en ontladen worden. Wij mogen echt blij zijn als we 200 keer halen en mensen die echt heel veel stroom gebruiken halen misschien nog niet eens 100 keer. Maar hoeveel vluchten maakt je in een jaar met zo'n model? Vele kopen elk jaar (misschien twee jaar) een nieuwe accu voor zo'n model en dat moet je met 100 á 200 keer laden en ontladen wel kunnen halen.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou de druk door de platen de reaktie beinvloeden die tot gasvorming leidt?
    Ik kan me voorstellen dat gasvorming beperkt wordt door de heersende druk, zoals een dichte fles frisdrank zijn koolzuur veel langzamer verliest dan wanneer de fles open is (ok, hier spelen meer factoren mee maar ook de druk).
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat durf ik niet te zeggen, het zou kunnen. De druk speelt bij veel processen een rol dus mogelijk hier ook. Of dat dan ook de negatieve effecten zal verminderen? Ik weet het echt niet.
    Het probleem is wel dat dit eventuele effect alleen optreedt als de druk echt "hoog" is. Hoge druk in een accu cel is nooit een goed idee.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is natuurlijk nogal wiedus, maar druk vertraagt of versnelt (afhankelijk van wat het is) een reactie wel degelijk.
    Maar ik doelde niet op het wel of niet tegengaan van gasvorming, maar het tegengaan van VERvorming. Die vervorming beïnvloed de kwaliteit van de cel ook.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lipo's worden na het vullen met electroliet geladen en daarna een tijd onder zeer hoge druk in een oven "gebakken" bij een graad of 60.
    Het teveel aan electroliet en eventuele lucht loopt dan naar een reservoir dat nog aan de lipo vastzit.
    Na dat proces word de lipo geseald en het overtollige plastic afgesneden.
    Die aluminium plaatjes zitten er alleen maar bij modelbouw-lipo's en dat is om warmte te verdelen.
    Misschien ook om de cellen wat te beschermen maar dat is gissen.

    Misschien moeten we een keer een schoolreisje houden naar de regio Shenzhen, dan kunnen we zien hoe lipo's, regelaars en motoren gemaakt worden.
    Alle fabrikanten zijn wel bereid om hun spullen te laten zien is mijn ervaring.

    GJ
     
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Voor de thuisblijvers:


     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi filmpje!
    Het gaat daar wat moderner en grootser aan toe dan waar ik was maar dit is dan ook de fabriek van Gens Ace.

    GJ
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Hier staan wat foto's die ik gemaakt heb toen ik een test van lipo's deed voor de modelbouwaktueel.

    https://myalbum.com/album/E13dFClZwlMM

    En ja, ik heb ook een cel helemaal uit elkaar gehaald om te zien wat erin zit. Schrik niet van de foto's...……………..

    en oh ja, dat kokam pakketje dat je ziet opbollen, het duurde ruim 1,5 uur voordat het uiteindelijk in brand vloog. het werd geladen op 5 ampère in de nicad stand. elke 10 minuten gaf de lader aan dat de accu vol was en stopte het laadproces. elke keer werd daarop het laden opnieuw gestart met na 1,5 uur die ontbrandende lipo.
     

Deel Deze Pagina