Hoi ieder die dit draad leest. Ik had laatst volgende probleem. Ik maakte een laminaat van een 2.5mm balsa plank en 1mm berkentriplex, (volledige balsaplank) dit met titebond houtlijm. het laminaat lag te drogen tussen twee mdf platen met genoeg gewicht erbovenop, dan denk je dit blijft mooi recht. Niet dus, de balsa had erg veel last van te willen krom trekken over de breedte ver de plank. Zijn hier truckjes voor om dit tegen te gaan? Ik weet best dat het twee verschillende houtsoorten zijn, wie heeft zinvolle tips?
Denk dat je probleem te maken heeft met het vocht in de lijm, bij het opbrengen zet het balsa meer uit dan het triplex maar bij het drogen krimpt het balsa weer terug maar zit al vast aan het triplex. Mogelijke oplossing kan zijn om contactlijm hiervoor te gebruiken.
Sinds de jaren 80 is bij de Nederlandse F2B bouwers/vliegers het gebruik van dun multiplex als laminaat onderdeel vervangen door lamineren met 20 grams glas. De lijm waarmee de laagjes berken aan elkaar zitten bleek niet brandstofbestendig en, dichtgelakt of niet, na sloop bleek de olie vaak tot achterin het model te zijn gekomen. Het hout was pulp geworden. Model kon worden afgeschreven door toegenomen gewicht en afgenomen torsiestijfheid. Glas zit vast met epoxy en we hebben dat soort problemen dan ook nooit meer gehad. Deze modellen gingen aanzienlijk langer mee en bleven tot op het eind competitief. Inmiddels is bij een aantal Nederlandse F2B vliegers brandstof geupgrade naar electriciteit, maar constructief blijft glas/balsa de voorkeur houden.
Een laminaat moet altijd minstens uit 3 lagen bestaan , dus ook berken triplex aan de andere zijde, als dit te zwaar is dan lijm je gewoon aan beide zijden van balsa 0.6 mm fineer . Zo heb je ook met witte houtlijm geen probleem van kromtrekken
Op veel oude tekeningen is de rompneus van het toestel van balsa met aan de binnenzijde een laag 0,6 mm of 0,8 mm triplex Witte houtlijm maakt het balsa vochtig en het zet uit, bij droging trekt het krom. Maak je het balsa opnieuw vochtig dan is het weer vlak.... totdat het weer droog is Ik gebruik hiervoor bruislijm (PU constructielijm), is lichter en bevat geen vocht (voor goede uitharding moet het hout wel ietsje vochtig zijn) Dan blijft het balsa kaarsrecht Drogen tussen 2 planken met bakpapier ertussen zodat de lijm niet hecht. Ik heb nog nooit glasweefsel met epoxy gebruikt i.p.v. triplex, maar .lijkt mij een goed alternatief Succes Willem
je kan het balsa/triplex laminaat ook prima met epoxy maken, ik lak het balsa dan eerst aan beide kanten met spanlak, daarna goed glad en vlak schuren, epoxy vult niet!
Ik doe dat dan direct in epoxy zonder de spanlak. Er kan glasparel bij om te verdikken. Wat werkt tegen trek is beide zijden van het triplex gelijktijdig te lamineren met balsa.... of ander materiaal. Triplex wordt ook stijver met glasweefsel aan beide zijden. Geld ook voor balsa... de lat wordt een stuk stijver. Eigenlijk is het balsa dan een vulmiddel voor de twee glasvezelsterke oppervlaktes. Beetje huiverig voor spanlak. In die zin dat het kan reageren met bepaalde lakken. G4 tast spanlak direct aan... gaat blisteren.
Dit.... een asymetrisch laminaat is net als een Bimetaal: het trekt alle kanten uit naar gelang de temperatuur of vochtigheidsgraad. Zelfs als je Epoxy of constructielijm zou gebruiken, want balsa en fineer of triplex zetten verschillend uit (als dit niet zo zou zijn, zou het ook niet krom trekken, want de witte houtlijm maakt het triplex net zo vochtig als het balsa) Drie lagen, (A-B-A of B-A-B, dat moet je zelf weten) heeft daar geen last van
Dank aan iedereen voor mee te denken/oplossingen te delen en theorie. Zeer fijn om jullie bevinding en ervaringen te lezen. Komende tijd maar eens wat experimenteren met deze info.
Kromtrekken? Met genoemd balsa/glas laminaat (rompzijkanten) blijft alles zo plat als het maar kan. Komt nog bij dat het glas aan de binnenkant zit. Als het model afgebouwd is, komt er over de hele rompneus (waar dat glas als versteviging aan de binnenkant zit) nog een laag 20 grams glas (goed te zien aan het kleurverschil). Zo zit het balsa opgesloten tussen twee laagjes 20 grams, De rest van het hout wordt daarna uiteraard afgewerkt met het lichtere tissue en spanlak. Dan ziet je ruwbouw er ongeveer zo uit: