Trinity EV10 herbouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door thomas, 8 apr 2008.

  1. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Trinity EV10 herbouwverslag (update 1 september)

    Enkele weken geleden heb ik de volgende auto op de kop getikt:

    [​IMG]

    Een Trinity EV (Evolution) 10 pro10 chassis uit circa 1994-1995. Een body en wat wielen en banden zaten er ook bij.

    Omdat er op het web niet zoveel over dit soort auto's te vinden is, leek het mij leuk een verslag te maken van de herbouw.


    De auto is in behoorlijk goede staat en blijkbaar niet zoveel gebruikt. Wel zijn er wat kleine probleempjes, zoals verroeste stalen delen (turnbuckles) en een differentieel dat nodig aan herbouw toe is. Ook is er wat lichte schade aan de voorkant van het chassis en is de voorste batterijhouder ooit met twee-componentenlijm gerepareerd en daarbij aan het chassis geplakt ( :rolleyes: ).


    Wat betreft de keus voor een auto als deze boven een 4WD touringcar gaat het mij er vooral om dat TC's mij niet zo erg interesseren en zover ik kan nagaan duur zijn wat betreft onderhoud, terwijl dit soort auto's een hoop goedkoper zijn, door hun simpele bouw redelijk makkelijk te onderhouden en in te stellen, en tegelijkertijd ook zeer snel kunnen zijn (snelheden van tegen de 100 km/uur zijn makkelijk te halen). Het voordeel tov een 1:12 is dat pro10 auto's ook op buitenbanen goed uit de voeten kunnen.

    Dit is trouwens mijn eerste echte competitiewagen...


    De auto is inmiddels volledig uit elkaar gehaald, waarbij geen andere schade is aangetroffen (afgezien van enkele dolgedraaide aluminium schroeven). Tijdens de herbouw zal ik sommige onderdelen vervangen door nieuwe modernere delen (bv. schokdempers, verroeste turnbuckles, later waarschijnlijk ook de achteras). Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een mooie brushless regelaar en motor aan boord komt.

    Omdat vooral de koolstof chassisdelen zeer moeilijk te vinden zijn (behalve op 2e hands chassis), zullen deze worden opgemeten en gereproduceerd als CAD tekening (inmiddels gedeeltelijk gedaan). De overige onderdelen zijn makkelijker te vinden of uitwisselbaar met delen van andere auto's.


    Gister (7 april 2008 ) heb ik de eerste onderdelen voor de herbouw ontvangen: een klein pakketje van PK Model Racing:

    [​IMG]

    Met daarin:

    een 48DP 86 tands spur gear + pinions van 15 t/m 20 tanden + 1/8" diff kogels:
    [​IMG]
    schokdemper olie en diff vet:
    [​IMG]
    een goede US maat inbus schroevendraaier set + een camber gauge + wat servotape:
    [​IMG]

    De auto kwam met 2 64DP spur gears, maar deze help ik liever niet om zeep terwijl ik met de auto leer rijden - daarom het wat steviger 48DP spul. Wat betreft de camber gauge zou ik eigenlijk liever een goed set-up board willen hebben, maar tot nu toe heb ik er geen kunnen vinden die ook op een pro10 past - iemand een idee?


    Wat betreft de herbouw begin ik met de achterpod:

    Deze bestaat uit 2 koolstof platen (deze zijn inmiddels van een laagje secondenlijm voorzien tegen beschadigingen):
    [​IMG]
    en een aluminium motormount en een nylon linker as-steun:
    [​IMG]
    De alu motormount is trouwens gewoon een behoorlijke klomp alu - niks niet ingewikkeld uitgesneden details. Degelijk en simpel.

    Motormount en linker deel worden met PAARSE aluminium schroeven vastgezet op onderste koolstof plaat:
    [​IMG]
    ...wat wordt omgekeerd en waar dan weer de bovenste koolstof plaat opgaat, wederom met alu schroeven (PAARS!):
    [​IMG]

    Op de bovenste koolstof plaat komen later de kogelkopjes voor de schokdempers. De EV10 heeft geen t-bar, maar de motorpod wordt aan het chassis bevestigd doormiddel van een enkele centrale kogel met twee zijlinkjes (die trouwens wat interessante instelmogelijkheden met zich meebrengen - daarover later meer...). De zijlinkjes kunnen elk op twee plekken aan de bodemplaat van de motorpod worden bevestigd.


    UPDATE 9 april 2008:

    De achterpod wordt nu maar even met rust gelaten. Voor de herbouw van het differentieel heb ik nog enkele nieuwe onderdelen nodig, die wel besteld maar nog niet binnen zijn. Ook is het makkelijker om de achteras en het differentieel pas later in elkaar te zetten, als de auto wat verder in elkaar zit.


    Ik ga verder met het chassis.

    De koolstof chassisplaat, met de eraan gelijmde voorste batterijhouder:
    [​IMG]
    Koolstof schokdemper steun en centrale kogel steun:
    [​IMG]
    Nylon houders voor de centrale kogel, met daarin de centrale kogel, en aluminium afstandbussen:
    [​IMG]

    Eerst worden de nylon houders voor de centrale kogel aan de koolstof kogelsteun bevestigd.

    De onderste nylon houder past in het grote gat in het koolstof plaatje:
    [​IMG]
    ...de bovenste houder wordt vervolgens op de onderste gelegd, en beide worden aan elkaar geschroefd met kleine schroefjes die ook door de kleine gaten van het koolstof plaatje gaan:
    [​IMG]
    Ik weet niet exact hoe strak ik de kogel tussen de nylon houders moet klemmen, dus nu maar even redelijk los gezet. Dit is later nog te veranderen zonder de auto al te ver uit elkaar te halen.

    Het koolstof plaatje met de centrale kogel moet op het chassis worden bevestigd, op de goede afstand van de bodemplaat. Hiervoor zijn twee schroeven en wat moertjes nodig:
    [​IMG]

    Deze schroeven gaan door het chassis, met de moertjes er boven op:
    [​IMG]
    ...dan volgt het koolstof plaatje met de centrale kogel:
    [​IMG]
    ...en de aluminium afstandbussen gaan daar weer bovenop:
    [​IMG]
    Het is mogelijk de eerder genoemde kleine schroefjes te bereiken door het chassis om te keren..

    De volgende stap is het bevestigen van de achterste batterijhouder:
    [​IMG]
    ...zo:
    [​IMG]


    Helaas kan ik geen stickpacks gebruiken in deze auto, want die zijn te breed :( . Wel moeten moderne accu's opgebouwd uit losse cellen kunnen passen, zolang ze niet groter zijn dan ze zouden moeten zijn (dus geen cellen van fabrikanten die zich niet aan de maximum afmetingen houden). Dit betekent echter wel dat ik zal moeten leren zelf packs te maken. Of een lipo gebruiken.
    Hier zal ik nog over moeten nadenken...


    Als laatste wordt nog wat klein grut bevestigd: antennebuishouder en een plastic plaatje om de accu op zijn plek te houden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    ...en ook wordt de schokdempersteun bevestigd:
    [​IMG]
    De kogelkopjes voor de schokdempers worden ook hier nog even weggelaten.


    Nog even de motorpod tegen het chassis gelegd, en het begint toch al weer wat op een auto te lijken:
    [​IMG]


    Wel maak ik me nu al zorgen waar ik mijn elektronica zal moeten laten. Het chassis is zeer smal en biedt niet veel ruimte op de plekken waar ik ontvanger en regelaar graag zou willen plaatsen (nl. zo ver mogelijk naar achter en zo laag mogelijk). Het is maar te hopen dat er genoeg ruimte voor de ontvanger zal zijn tussen antennebuishouder en de rechter zijlink. De regelaar zal wat makkelijker zijn. Ik vraag me af hoe ze dat deden in 1994-95, toen de elektronica toch wel redelijk wat groter was dan nu - waarschijnlijk de boel op z'n zij zetten ofzo...

    Het wordt nu tijd om wat vervangende onderdelen te bestellen, zodat de volgende paar stappen niet al te lang op zich gaan laten wachten. De verroeste turnbuckles ga ik zeer waarschijnlijk vervangen door titanium versies van Lunsford.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  2. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    :) veel plezier ermee dude. Lijkt me een leuk projectje.
    Trouwens altijd fijn om te zien hoe een "oldie" een tweede leven krijgt.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik hou van herbouwverslagen.
    Alleen in mijn geval om het plezier van alles in orde te krijgen. Wil je met dze racen? Zijn er geen bzwaren waardoor modernere auto's altijd voordeel zullen hebben?
    Ik vind het leuk om een oldie terug rijdend te krijgen, maar als er toch wat zou defect gaan, dan heb je geen reserve onderdelen. Vrees je daar niet voor? Dan lijken mij al die upgrades wat duur?
    Welke kap zat erbij?
    Veel succes, ik volg het.
     
  4. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Dat is wel de bedoeling ja - in elk geval clubraces (als er tenminste genoeg mensen zijn om die te houden :p )

    In principe niet. Mogelijk is deze auto wat zwaarder dan sommige modernere auto's, hoewel ik daar mijn twijfels over heb vanwege de smalle bodemplaat.

    De meeste onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar, misschien alleen niet van dezelfde fabrikant. Van de onderdelen die niet meer te krijgen zijn, kan ik een deel zelf maken, en voor de overige delen is het niet moeilijk om een vervangende constructie te verzinnen (mochten ze al stuk gaan).

    De upgrades zijn vooral bedoeld om onderdelen te vervangen die ofwel aan vervanging toe zijn (turnbuckles), ofwel waar reserveonderdelen moeilijk voor te krijgen zijn (schokdempers). Bij de schokdempers speelt ook het onderhoud een rol - de oorsponkelijke zijn niet echt stofdicht, waardoor ze nogal vaak moeten worden schoongemaakt en opnieuw worden gevuld.

    Associated Nissan. Ik zal later nog een plaatje toevoegen...
     
  5. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Update 15 april 2008

    Update 15 april 2008:

    Vandaag een forse envelop ontvangen:
    [​IMG]
    ...met daarin 3 sets 1 1/4 inch titanium turnbuckles van Lunsford, een sleutel voor de turnbuckles (mooi paars), en wat nylon moeren:
    [​IMG]

    Een paartje turnbuckles dient voor de links om de motorpod aan het hoofdchassis te bevestigen. Hieronder de onderdelen, met linksboven de oude turnbuckles en linksonder de nieuwe.
    [​IMG]
    De nieuwe turnbuckles zijn ietsje korter als de oude (Lunsford maakt geen 1 1/3 inch turnbuckles), maar dit is geen probleem.
    In elkaar gezet:
    [​IMG]
    en op het chassis bevestigd:
    [​IMG]
    Omdat ik nu enkele paarse schroeven tekort kom, maak ik de achterpod nog niet vast. Dit komt later. De ruimte tussen de rechter zijlink en de antennebuishouder is trouwens maar 36 mm - ik heb mijn twijfels of de ontvanger die ik wil gebruiken daar tussen gaat passen :|

    De overige turnbuckles worden voor de linkjes voor de voortrein gebruikt. Hier de onderdelen, met links de oude turnbuckles en ballcups:
    [​IMG]
    Ik gebruik de ballcups die bij de Lunsford turnbuckles zaten. Deze zien er wat steviger uit, en zo loop ik ook geen kans dat de ruim 10 jaar oude ballcups stuk gaan omdat het plastic is verouderd. De nieuwe ballcups zijn wat langer dan de oude, dit is geen probleem:
    [​IMG]
    Links voor de voorwielophanging zitten dan ook in elkaar:
    [​IMG]
    De lengte stel ik later wel goed in, als ik de voorkant verder in elkaar zet.

    Hier nog een plaatje van de body, een Associated Nissan:
    [​IMG]
     
  6. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
  7. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Update 17 april 2008:

    Update 17 april 2008:

    Voor de stuurturnbuckles gebruik ik de oude aluminium turnbuckles in combinatie met nieuwe ballcups:
    [​IMG]
    ...klaar:
    [​IMG]

    Dan is het tijd de voortrein wat verder in elkaar te zetten. Hiervoor gebruik ik de volgende onderdelen:
    [​IMG]
    De moeren zijn de nieuwe nylon stopmoeren die ik twee dagen geleden heb ontvangen. Er zijn twee maten spacers om de rijhoog te aan te kunnen passen. Deze worden hier samen gebruikt.
    koolstof voorplaat:
    [​IMG]
    Hier zitten al nylon houdertjes ingedrukt voor de kingpins.

    Eerst gaan de vier grote paarse schroeven door de chassisplaat:
    [​IMG]
    ...volgen daarop de dikke spacers en daarna de dunne spacers:
    [​IMG]
    ...de koolstof voorplaat:
    [​IMG]
    ...en de nylon moertjes:
    [​IMG]
    Later komen hier ook nog kogelkopjes op voor de rest van de voorwielophanging. Ik heb echter besloten om uit voorzorg alle stopmoeren te vervangen. Ik zou het probleem kunnen omzeilen door locktite te gebruiken, maar gezien dat alle kogelkopjes en schroeven aluminium zijn lijkt mij dit geen goed idee - te veel kans dat ik de boel stukdraai als het eens los moet.

    Nog even gekeken wat voor servo hierop zou kunnen passen:
    [​IMG]
    Er is zelfs genoeg ruimte voor een standaard servo, maar of zo'n servo nog onder de body past weet ik niet. De servo die erop komt wordt waarschijnlijk een Futaba S9602 of S9650.

    Ook maar de achterste bodyposts er al vast opgezet.
    Onderdelen:
    [​IMG]
    bodyposts erop:
    [​IMG]
    en hoogte-afstel-dingetjes erop:
    [​IMG]

    Nu maar wachten op de vervangende stopmoertjes.

    Edit: Helaas blijken de Lunsford ballcups voor een behoorlijke hoeveelheid speling te zorgen i.c.m. de oorspronkelijke kogelkopjes, dus deze zal ik maar vervangen door Associated ballcups...
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  8. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Update 6 mei 2008

    Update 6 mei 2008:

    Een kleine update vandaag.

    Enige tijd geleden de vervangende stopmoertjes ontvangen (paars natuurlijk :) ), evenals (paarse!) bodyclips:
    [​IMG]
    Vier van de moertjes worden gebruikt om de kogelkopjes voor de voorwielophanging vast te maken:
    [​IMG]
    ...zo:
    [​IMG]

    Ook achter gebruik ik de moertjes voor de kogelkopjes, hierbij gebruik ik de buitenste gaten op het bovendek (dit zien jullie later wel...).

    Ook bij de stuurblokjes maak ik gebruik van stopmoertjes om de kogelkopjes op hun plek te houden, zelfs al worden de kogelkopjes in het plastic van de stuurblokjes geschroefd. Beter safe dan sorry, denk ik maar. Onderdelen:
    [​IMG]
    klaar:
    [​IMG]

    In de tussentijd jarig geweest en een ontvangertje gekregen :D
    [​IMG]
    Een 40 MHz FM Hitec ontvanger met het kristal op de zijkant. 36 mm lang, en dat past maar net tussen de antennebuishouder en de rechter zijlink (en dan alleen op z'n zij).
    [​IMG]
    Er zit maar iets van 1 mm tussen de voorkant van de zijlink en de ontvanger. Hier wordt pas echt duidelijk hoe weinig ruimte er voor de elektronika is. Een buisje voor de ontvanger komt later wel.

    De Lunsford ballcups vervangen door Associated ballcups op de diverse linkjes voor de voortrein:
    [​IMG]
    Linkjes voor de voorwielophanging op het chassis vastgemaakt:
    [​IMG]
    Deze zijn inmiddels op de goede lengte afgesteld.

    Binnenkort komt er een servo bij, en ook de schokdempers zijn inmiddels besteld, samen met een extra achteras en aanverwante artikelen (liggen nu bij de douane).

    Ook ben ik er inmiddels achter dat ik nog enkele oude stickpacks heb die zonder problemen in deze auto kunnen worden gebruikt (de meeste nieuwere stickpacks zijn net te breed), dus dat betekent dat ik over een maandje ofzo hopelijk een testrit kan maken - de brushless set en LiPo wachten maar even...


    Om trouwens op het kosten verhaal terug te komen:
    Een nieuwe Pro10 kost toch rondom de 300-350 Euro, en dat is dan zonder banden en body (en natuurlijk elektronika!). Ik zit daar op dit moment 100-150 Euro onder, reserveonderdelen niet meegerekend (maar die moet je ook voor een nieuwe auto kopen...), maar inclusief nieuwe schokdempers, body, 6 paar wielen zonder banden (ouwe, dat wel) en 7 met... :D
     
  9. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Update 28 mei

    Update 28 mei:

    Vandaag maar weer eens een update. De stuurservo laat helaas wat op zich wachten (3 weken geleden besteld, nog steeds niet binnen), en aangezien ik in de tussentijd de schokdempers en wat andere zaken binnen heb gekregen, ga ik maar verder met de achterkant.

    Hier maar direct een kleine verandering aangebracht: twee ringetjes onder de voorste schroeven waarmee het bovendek vastzit. Hierdoor is er wat meer ruimte om de accu te wisselen, en zit het bovendek goed horizontaal in plaats van ietsje lager aan de voorkant dan aan de achterkant.

    Om te beginnen heb ik de motorpod aan het chassis bevestigd:
    [​IMG]
    Hiervoor heb ik 2 aluminium schroeven en 1 stalen schroef gebruikt; de stalen schroef voor de centrale kogel voor de stevigheid. Tussen de onderplaat van de motorpod en de centrale kogel heb ik een ringetje geplaatst, zodat de chassisplaat en de onderplaat van de motorpod op dezelfde hoogte zitten. De zijlinkjes zijn aan de binnenste gaten op de motorpod bevestigd, zodat ze parallel aan elkaar staan. De zijlinkjes zijn bijgesteld zodat de motorpod zo vrij mogelijk kan bewegen.
    Wat de zijlinkjes op de buitenste gaten bevestigen doet, zie ik wel op het circuit.

    Zo zitten dan de bevestigingspunten voor de schokdempers:
    [​IMG]

    De schokdempers die ik heb gekocht zijn van I.R.S. (Irrgang Racing Service), hier te zien samen met de extra achteras die ik heb gekocht:
    [​IMG]
    De zijdelingse demping zal worden geregeld door twee IRS VCS microshocks, de voorwaartse door een IRS macro shock.

    Onderdelen voor een VCS microshock:
    [​IMG]
    Hier komen nog twee ballcups en een veer bij. De veren heb ik nog moeten bijbestellen, nadat ik erachter kwam dat wat Trinity 15 jaar geleden een microshock noemde behoorlijk wat kleiner is dan de huidige microshocks.
    Geassembleerde microshocks:
    [​IMG]
    Ik heb ongeveer 2 mm van een van de ballcups van elke schokdemper moeten afsnijden om ze de goede lengte te krijgen. De gebruikte veren zijn zwarte Associated veren (zacht, 4.0). Het zou kunnen dat ik hardere veren moet gebruiken; dit zie ik later wel.
    De microshocks op hun plek gezet:
    [​IMG]

    De microshocks komen trouwens in deze schattige kleine doosjes, die erg bruikbaar zijn voor andere kleine onderdelen:
    [​IMG]

    De macro shock onderdelen:
    [​IMG]
    Op deze schokdemper passen gewone toerwagen veren. Ik heb een zachte Tamiya veer gebruikt:
    [​IMG]
    In plaats van de bijgevoegde RPM ballcup heb ik een Associated ballcup gebruikt die op maat is gesneden (zo kort mogelijk). De schokdemper past maar net op de auto:
    [​IMG]
    Omdat ik op dit moment de pre-load van de veer niet goed kan instellen, ga ik de veer door een extra korte veer vervangen. Ook overweeg ik een klein stukje (1-2 mm) van de schroefdraad voor de ballcup af te zagen, om de schokdemper ietsje korter te maken. Omdat de schokdemper de bovenkant van de motorpod niet mag raken, zal hij aan de kant van de motorpod met een bout worden vastgezet - kogelkopjes zijn te kort. Hiervoor heb ik een stalen 4-40 bout nodig van 3/4-1". Deze moet ik nog op de kop tikken.

    Alle schokdempers zijn gevuld met 30Wt olie.
     
  10. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ik ga verder met de achteras. De achteras draait op kogellagers die in ovale lagerblokken zitten die in de motorpod worden geschoven. De lagerblokken komen in verschillende versies, zodat de rijhoogte kan worden ingesteld. Omdat de oorspronkelijke lagerblokken helaas een ontwerpfout hebben waardoor het onmogelijk is de kogellagers weer uit de lagerblokken te halen, heb ik een nieuw setje gekocht:
    [​IMG]
    Ook heb ik nu tenminste alle rijhoogtes tot mijn beschikking.
    Het genoemde probleem is hier goed te zien:
    [​IMG]
    Het gat in het oude lagerblok (rechts) is te klein om de kogellager weer uit het lagerblok te kunnen drukken!
    Omdat ik de oude kogellagers nog niet uit de oude lagerblokken heb kunnen halen, gebruik ik maar nieuwe kogellagers:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Later zal ik kijken of deze lagerblokken voor de juiste rijhoogte zorgen of niet.
    De lagerblokken worden dan in de motorpod geschoven:
    [​IMG]

    Hoewel ik een nieuwe achteras heb aangeschaft, ga ik nu nog de oude gebruiken. Ik breek liever deze dan de nieuwe bij het uitproberen. :D
    [​IMG]
    Dit is een koolstof achteras met aluminium binnenzijde.
    De zeer mooie clamping hub die bij de IRS as zit kan ik helaas niet in combinatie met de Trinity as gebruiken, omdat die as net wat dikker is als de IRS as (de hub gaat er erg moeilijk op), dus ik gebruik de oorspronkelijke Trinity linker hub:
    [​IMG]
    Deze wordt met behulp van een setschroefje op de as vastgezet.
    Ook de rechter hub is die van Trinity:
    [​IMG]

    Zoals ik al eerder heb geschreven, ga ik een 48DP 86 tands spur van Corally gebruiken:
    [​IMG]

    Ook heb ik voor het differentieel nog wat kleine onderdelen nodig:
    [​IMG]
    Een nylon differentieel moer van IRS, 2 geflenste kogellagers van 1/4" bij 3/8", 1 gewone kogellager van 1/4" bij 3/8", een thrust cone, een metalen ring, twee belleville washers, en twee diff ringen. De nylon moer heeft geen schroefdraad, deze zal door de schroefdraad op de as worden 'gesneden' zodra ik de moer op de as doe. Het idee hierachter is dat de moer beter op zijn plek blijft zitten. De diff ringen zijn aan de kant waarmee ze tegen het spur aankomen geschuurd, zodat ze goed vlak zijn. Het Trinity differentieel gebruikt maar twee belleville washers, in tegenstelling tot modernere differentieels, die er drie gebruiken. De thrust cone is een nieuwe, de oorspronkelijke is gewoon zilver:
    [​IMG]
    Het nadeel van de oude is dat die ook tegen de buitenste ring van de kogellager kan drukken, wat ertoe leidt dat het differentieel zijn werk niet goed doet.

    Ik schuif de as in de motorpod:
    [​IMG]
    Ik heb alle kogellagers met een druppel Corally kogellager olie gesmeerd, zodat ze wat soepeler lopen.

    Het onderstaande plaatje laat zien waar welke kogellagers in het differentieel thuishoren:
    [​IMG]
    De kogellager die in het spur hoort, wilde daar eerst niet in. Na het gat wat groter te hebben gemaakt, paste dit wel:
    [​IMG]
    Vervolgens heb ik een diff ring op de as gedaan, en het spur erop gelegd om te bepalen in welke gaten ik de differentieelkogels het beste kon doen:
    [​IMG]
    Ik heb vervolgens de buitenste ring gaten opgevuld met stalen 1/8" differentieelkogels.

    Voordat de kogels in de spur werden gedrukt, heb ik elke kogel met wat Corally kogeldifferentieelvet ingesmeerd door wat vet tussen duim en wijsvinger te nemen en de kogel daarin rond te rollen.

    Daarna heb ik de diff ringen op hun plaats 'geplakt' met wat differentieelvet:
    [​IMG]
    Spur en rechter hub erop:
    [​IMG]
    Daarna gevolgd door de thrust cone, de twee belleville washers (zo tegenover elkaar: ><, ik hoop dat dat klopt...), de metalen ring, en de diff moer:
    [​IMG]
    Ik zal het differentieel pas afstellen als de rest van de auto klaar is. Aan de andere kant van de as heb ik twee spacers geplaatst om ervoor te zorgen dat het linker wiel even ver van het midden zit als het rechter wiel. Daarna heb ik de linker hub op zijn plek geschoven en vastgeschroefd.

    Inmiddels heb ik ook de stuurservo eindelijk binnen:
    [​IMG]
    Helaas is het snoer van deze servo net 3 tot 4 cm te kort, dus eerst nog maar een verlengsnoertje kopen voordat de voorkant ook helemaal in elkaar kan.

    Wat betreft de centrale schokdemper zou het kunnen dat ik hem door een VCS microshock moet vervangen, omdat hij in extreme omstandigheden het bovendek van de motorpod kan raken... :(
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2008
  11. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]

    Op deze foto heb je een flens lager in het spur en één flens lager en één normale in de hub. In de diff-hub horen twee flens lagers en je kan beter eentje zonder flens in het spur doen. Get voordeel hiervan is dat je spur wel op een lager loopt maar de diff-kogels vrijer tegen de ringen lopen. Je zal hierdoor een soepeler diff krijgen.

    De twee belleville washers moeten trouwens ook anders om, zo dus: <>

    Joost.
     
  12. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Bedankt, dat zal ik veranderen.
    Ik had de volgorde nagetekend toen ik de auto uit elkaar haalde, maar er zaten blijkbaar soms wat onderdelen niet helemaal op de goede plek.
     
  13. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat zou kunnen... Als je eenmaal met de IRS achteras gaat rijden raad ik je ook aan om een SLAPMASTER THRUST WASHER op het diff te plaatsen. Dit is een druklager wat de alu cone en belleville washers vervangt en ervoor zorgt dat het diff MERKBAAR soepeler en beter werkt plus het voordeel dat het buitenste lager in de hub niet zo veel te verduren krijgt omdat de kracht nu op de hub wordt gezet ipv de binnenste ring van het lager.

    Je kan het erg eenvoudig bestellen direct via de site van Slapmastertools.com. Gewoon even een mailtje sturen met de info voor welke auto het is en dan beantwoord hij vrij vlot jouw bericht. Het is niet het goedkoopste onderdeel maar zeker zijn geld waard.

    Ik had het op mijn 1/12 en dat verschil was ZO ontzettend merkbaar!!!

    Joost.
     
  14. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Kleine update: Ik kan de macro shock helaas niet goed vastzetten aan de kant van de motorpod, dus heb maar een extra microshock besteld. :(

    Verder heb ik vandeweek een brushless regelaar gekocht (LRP Sphere Competition) en komt er dit weekend een update over de voortrein. :D
     
  15. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben benieuwd naar de resultaten Thomas... Had je die Sphere Comp. 2e hands gehaald of nieuw?

    Zoek ook nog een Spere Comp. 2007...

    Joost.
     
  16. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Nieuw (2007 versie, samen met een 7.5 turns brushless). Hij is dus nog gewoon verkrijgbaar.
     
  17. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, dat weet ik ;-) maar ik blijf een hollander hè? LOL...

    Ik zag trouwens ook dat je "inline" voorassen op de EV10 hebt? Kom je dan niet in de knoei met de huidige verkrijgbare wielen en hun lagermaten? De meeste hebben namelijk offset assen en het lijkt er wel op dat deze iets dunner zijn...

    Joost.
     
  18. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Die zouden gewoon moeten passen met de juiste kogellagers (3/16 inch binnenmaat voor inline assen, 1/8 inch voor offset, de buitenmaten zijn hetzelfde).
     
  19. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Update 8 juni 2008

    De afgelopen paar dagen heb ik de voorwielophanging verder in elkaar gezet.

    De servo die ik ga gebruiken is een Futaba S9650, een zeer snelle en kleine digitale servo:
    [​IMG]
    Omdat het servosnoer dus te kort was, heb ik een verlengsnoertje gekocht:
    [​IMG]
    Dit is natuurlijk veel te lang, maar was het kortste dat mijn lokale modelbouwzaak had. Het zal dus later worden ingekort tot een lengte van rondom de 3 tot 5 cm.

    Op de servo komt een servosaver van Kimbrough. Hierop heb ik twee kogelkopjes bevestigd:
    [​IMG]
    Na de servosaver op de servo te hebben geschroefd (natuurlijk niet vergeten de servo eerst op neutraal af te stellen) heb ik de servosaver, stuurlinkjes, en stuurblokjes aan elkaar vastgemaakt, en even gekeken waar de servo ongeveer zou moeten komen:
    [​IMG]
    Hier blijkt dat ik de servo niet al te ver naar voren kan plaatsen omdat de stuurlinkjes anders de koolstof plaat van de voorwielophanging zouden kunnen raken bij het sturen. Omdat ook bleek dat de servo ietwat laag zat, wat voor problemen met het afstellen van de rijhoogte zou kunnen zorgen, heb ik 2 lagen servotape op de servo geplakt met daartussen een stuk op maat gesneden 1mm dik plastic plaat:
    [​IMG]

    Ook bleek bij deze test dat sommige onderdelen nog wat stroef bewogen of elkaar raakten. Om dit te verhelpen heb ik alle gaten nog even nageboord met een boortje van 3,2 mm (de kingpins zijn 1/8 inch dik, wat 3,175 mm is), en heb ik een klein beetje plastic van een van de onderdelen van de voorwielophanging weggesneden, zodat de turnbuckles iets meer ruimte hebben en dus wat verder kunnen worden verdraaid. De kingpins zelf heb ik gepolijst door ze in een Dremel op te spannen en wat Commandant (auto poetsmiddel; de groene) op een doek te doen en deze tegen de kingpin te houden terwijl de boel draaide. Dit totdat ze netjes glansden en goed in de overige onderdelen konden bewegen

    Kingpins:
    [​IMG]
    Veertjes voor de voorwielophanging (van 0,22 inch dik draad):
    [​IMG]
    Overige onderdeeltjes:
    [​IMG]

    Deze worden in deze volgorde in elkaar gezet:
    [​IMG]
    Klaar:
    [​IMG]
    Overigens bleek deze volgorde later niet te kloppen; de zoveelste fout van de vorige eigenaar die ik tegenkom (tot nu toe bestaat dit uit: differentieel verkeerd in elkaar gezet, achteras aan ene kant langer dan aan de andere, as-spacer in het differentieel :roll: , banden niet aan velgen gelijmd, wat klein grut op de verkeerde plek, en nu dit - niet verbazend dat het ding er bijna ongebruikt uitziet, moet heel slecht hebben gereden...). Het vervelende hieraan is dat ik noodgedwongen wel zijn volgorde moet aanhouden, omdat ik de handleiding van de auto niet heb. Ik had geen zin om de helft van de foto's opnieuw te nemen, dus later komt de goede volgorde wel aan bod... :D

    Kingpins op hun plek:
    [​IMG]
    En dan hebben we dit:
    [​IMG]

    De volgende stap was het uitlijnen van de servosaver op de middenlijn van de auto, en dan hopelijk de servo op de goede plek plakken. Hiervoor heb ik met potlood streepjes op het chassis gezet, daar waar het midden zat (eentje is net boven de servosaver te zien...):
    [​IMG]
    Ik geloof dat de servo iets te ver naar rechts (op bovenstaande foto) zit.

    Het afstellen van deze voortrein zal wat meer werk kosten dan bij de Associated voorwielophangingen. Camber en caster zijn volledig traploos te verstellen, maar als de ene turnbuckle wordt verdraaid, wordt zowel caster als camber versteld. Hier zal ik wat meer tijd aan moeten besteden dan ik gister heb gedaan (zit nog niet goed).

    Op dit punt aangekomen dacht ik: Kom, ik zet de wielen erop! Hier kwam ik er dus achter dat de volgorde van de onderdelen niet klopte, omdat de onderzijde van de kingpins tegen de binnenzijde van de spaken van de wielen aan kwam. Na wat navragen op het TBH forum (thanks!) bleken de ringetjes waarschijnlijk de schuldigen te zijn. Ze weghalen hielp niet; ook zaten de veertjes dan wel erg los. Dus dan hoorden ze op een andere plek, waarschijnlijk net onder de bovenste e-clip:
    [​IMG]
    Probleem opgelost!

    Zoals eerder gezegd heb ik ook de regelaar al gekocht:
    [​IMG]
    LRP Sphere Competition 2007.
    Deze regelaar kwijt raken op dit chassis is moeilijk. De regelaar plat op het chassis zetten kan niet, want dan steekt hij zoveel uit dat hij waarschijnlijk losschiet bij een crash. Hij kan enkel plat op het bovendek, vlak naast de schokdempers, wat geen goed idee is omdat hij nogal zwaar is. Dus daarom gaat hij op zijn zijkant tegenover de ontvanger (Daarom heb ik trouwens ook voor deze regelaar gekozen - nogal veel van de concurrentie gebuikt een soort sandwich-constructie waar een printplaat tussen twee halve behuizingen zit, met allerhande connectors etc. die aan alle kanten uitsteken, dus dan kan dat niet.).
    Zo komt ie waarschijnlijk:
    [​IMG]
    Van boven:
    [​IMG]
    Ik zal de powercondensator waarschijnlijk aan de zijkant vastplakken. Schakelaar aan de voorste batterijhouder, en de accu- en motordraden kunnen zo kort mogelijk zijn.

    Plaatjes met wielen:
    [​IMG]
    Body erop:
    [​IMG]

    De volgende stap is het solderen van alle bedrading en het vastplakken van de regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2008
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Heel heel netjes tot nu toe!
     

Deel Deze Pagina