welke accu het beste 7,2 volt

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sterrenkoi, 25 dec 2007.

  1. sterrenkoi

    sterrenkoi

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    67
    Locatie:
    lelystad
    goedendag allemaal

    ik wil voor mijn model auto een nieuw accu gaan kopen die meer amp heeft zo dat ik wat langer kan rijden

    nu ben ik er een aan tal tegen gekomen maar welke is nu het best

    GP 4300 HR HV-PACK 7,2V

    deze kost bij conrad 59,95



    Merk
    [​IMG]

    Racing Pack NiMH 7,2V 4200 Mah Tamiya


    kost bij conrad 44,95

    welke van de twee is het beste

    grt nick
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    GP ....

    De conrad accu's kunnen niet echt ampere's leveren , als ze dat moeten doen stort over het algemeen de spanning in waardoor je dus als nog langzaam bent ;)
     
  3. orinoco

    orinoco Guest

    Hallo Savage:

    Als je weet dat Conrad geen goeie accus levert,dan heb je dus vergelijkingsmateriaal.Geef dan op zijn minst een tip voor sterrenkoi wat wel een goeie accu is met zo een antwoord schiet ie ook niks op.



    GroetOrinoco
     
  4. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    waarom geen Vapex cellenpack? Ik heb dat in mijn truck en ben er best tevreden over.

    Ik rij wel geen wedstrijden ... meer gewoon voor het plezier.

    Ik zou voor GP of Vapex gaan. Aan Vapex kan ik makkelijker komen.

    Patrick
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    @Orinoco

    Als je ff goed gelezen had ... De TS geeft 2 keuze's , het GP pack of het conrad pack...

    Daarop antwoord ik GP .... Met duidelijk de rede waarom ik dat antwoord geef.....
     
  6. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Mij is ooit geadviseerd om saft te nemen. Ik geloof dat het ook -saftpack- genoemd wordt. Bestaat dat nog?
     
  7. sterrenkoi

    sterrenkoi

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    67
    Locatie:
    lelystad
    7,2 accu

    goedendag allemaal

    na even zoeken op het net vond ik deze accu
    de prijs is interesand den ik maar is het ook wat

    RC Oplaadbare Accu Pack NI-MH 4350mAh 7,2 V + Tamiya stekker
    Prijs per Eenheid (stuk): € 29,95 (incl. 19 % btw)
    € 24,95 (incl. 19 % btw)
    U bespaart: € 5,00


    [​IMG]
    PROFiTEXX Top kwaliteit Racing Accu Pack met de hoogste capaciteit leverbaar.

    Maar liefst 4350 mAh.
    Maximale ontlaadstroom: 56A
    2,5mm² Hi-Power bekabeling tot 105°C bestendig.
    Tamiya stekker.
    NI-MH.
    7,2 Volt.
    Meer dan 1000 x oplaadbaar.
    Geen geheugen effect.
    380 gram.
    Afmetingen: 13,0 x 4,7 x 2,4 cm​
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zelfde verhaal als het conrad pack ...

    Zodra je ampere's gaat trekken stort de accu in .... De goedkope packs hebben een hele hoge interne weerstand , zodra je dan veel ampere's vraagt van de accu stort het voltage in waardoor je alsnog langzamer gaat.

    Mijn advies is om het bij de bekendere merken te houden ..

    GP staan bekend als erg goed ....
    IB al hebben die wel veel last van uitval (kapotte cellen)
    Corally packs (pushed/matched) staan ook bekend als goed
     
  9. keesje76

    keesje76 Guest

    Ik heb ze, twee stuks sinds 4 weken, exact dit type. Dit zijn mijn bevindingen.

    Ik heb ze geteste in mijn licht gemodificeerde HBX Bonzer V3. De electronica is standaard, met een krachtige Mabuchi 540 22T motor.

    1. De lader slaat op vol vermogen (1A) na 2,5 uur af omdat de accu vol is. Bij beide accus. De laadtijd is volgens de lader globaal 1,5 keer de Ah laadcapaciteit van de accu. Korte rekensom, 1A * 2,5h * 2/3 = 1,67Ah. De nominale capaciteit lijkt dus niet 4750mAh maar ongeveer 1700mAh.
    2. Volgens het accu etiket is de ontlaadstroom maximaal 56A. Dit zou dus een explosieve vermogensvraag moeten aankunnen. Mijn standaard 1800mAh accu rijdt ik in 5/6 minuten leeg en geeft vol vermogen. Deze Profitexx accus geven duidelijk minder vermogen (minder acceleratie en kracht, de top is zeker 20% lager) maar houden het wel langer vol, 8 tot 9 minuten. Bij de aangegeven ontlaadstroom zou deze accu in ongeveer 2 minuten zijn 1700mAh kwijt moeten kunnen, dat lukt dus niet.
    3. De tamiya stekkertjes zijn wat gammel, je moet een beetje 'zoeken' bij het aansluiten, het snoertje is hard en stug. Maar het voldoet allemaal wel. Detail, het kabel opschrift vermeld 16AWG, waarvan de kern ongeveer 1.3mm is, bedoeld voor een vermogenstransport van max. 3,7A......
    Ik kan geen andere conclusie trekken, dit zijn feitelijk niet de accus die op het etiket vermeld worden. Ofwel de capaciteit is veel lager dan vermeld, ofwel de maximale ontlaadstroom is vele malen lager, ofwel de vermogenskromme is dusdanig beroerd, dat ver voor volledige ontlading de spanning zover instort dat het voertuig niet meer functioneert. Waarschijnlijk is het een combinatie van deze factoren.

    Ik heb ze aangeschaft bij Alcatronic. Ik moet zeggen, ik werd prettig en vlot geholpen, zowel bij aanschaf als bij mijn klachten. Geen kwaad woord over deze winkel. Maar deze specifieke accu's voldoen niet aan de eigen specificaties.

    Het zou kunnen (lijkt me niet waarschijnlijk) dat voor applicaties met een lage vermogensafname dit wel een goede accu is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2008
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.380
    Locatie:
    Woerden
    Voor de zoveelste keer nog maar eens het verhaal over de capaciteit.
    Punt 1.
    Veruit de meeste fabrikanten geven de capaciteit van hun accu's op bij een ontlading in 20 uur! Wanneer je de accu sneller ontlaad zal je een lagere bruikbare capaciteit over houden. Dat zou in sommige gevallen wel eens de helft kunnen zijn!
    Bij echt hele hoge ontlaadstromen zal de bruikbare capaciteit wel eens heel erg laag kunnen zijn. Wanneer je uitgerekend hebt dat je 5 minuten kan rijden dan moet je echt niet gek opkijken wanneer dat in werkelijkheid maar 1 of 1,5 minuten blijkt te zijn!

    Punt 2.
    Het bovenstaande geldt onverminderd tijdens het opladen.
    Hoe sneller je een accu oplaad hoe minder je in de accu kan krijgen. Het is te vergelijken met het inschenken van een glas bier of cola. Hoe sneller je giet hoe eerder het glas vol is maar hoe minder er in zit. Het merendeel van de inhoud is schuim en daar heb je niet zo veel aan. Schenk je het glas langzamer vol dan ontstaat er minder of geen schuim en krijg je veel meer in het glas.

    Punt 3.
    Je moet de inwendige weerstand niet verwarren met de capaciteit. Er zijn accu's die een relatief hoge inwendige weerstand hebben maar dat maakt de capaciteit niet lager. Het probleem is dat de verliezen in de accu oplopen met de ontlaadstroom. Alle energie die in de inwendige weerstand verloren gaat kan je niet gebruiken. Daardoor lijkt de capaciteit minder maar dat is dus niet zo. Er gaat meer verloren.

    Punt 4.
    Heel veel van wat er op de etiketten van accupaketten staat wordt NIET door de fabrikanten van de cellen erop gezet! Het zijn meestal de samenstellers van de accu's, importeurs, winkeliers en dergelijke die de accu's van de nodige stikkers voorzien. Op zich kloppen de dingen die erop staan wel maar niet onder de omstandigheden waaronder de accu gebruikt zal worden.
    Vooral in de auto en speedboot wereld worden de accu's zeer zwaar belast, feitelijk overbelast. Zeker de mensen die aan wedstrijden meedoen weten dat je hun accu's feitelijk mishandelen. Dat hun accu's veel en veel korter meegaan nemen ze voor lief. Ook het feit dat de accu's minder presteren dan je aan de hand van de stikker zou denken weten ze en nemen ze voor lief.

    Natuurlijk zijn er betere accu's te koop. Accu's die veel meer bruikbare capaciteit hebben. En ook een lagere inwendige weerstand. De accu's die hierboven beschreven zijn, zijn zo te lezen niet de aller beste en voldoen duidelijk niet voor het doel waar keesje76 hem voor wil gebruiken. Maar je kan niet zeggen dat wat op de stikker staat niet juist is. De voorwaardes zijn alleen heel anders.
    Het is te vergelijken met het proberen de 24 uur van Monte Carlo te winnen met een Fiat X1/9. Dat is een leuke sportauto die aardig presteerd maar met de raceauto's kan hij niet meekomen.
    De laatste regel "Het zou kunnen (lijkt me niet waarschijnlijk) dat voor applicaties met een lage vermogensafname dit wel een goede accu is", zou wel eens heel juist kunnen zijn.
     
  11. keesje76

    keesje76 Guest

    Ernst, dank voor je uitgebreide reactie.

    Kun je punt 1 nog wat toelichten?
    Ik zie namelijk niet hoe je (in dit geval) 56A als maximale vermogens afname kunt adverteren als je de afname baseert op 20H ontlaadtijd. De accu bevat volgens opgave 4350mAh, dus 4.3A afname continue houdt deze accu in theorie 1H vol. Laat staan 56A gedurende 20H.

    Kortom, als de capaciteit al correct is (ik betwijfel het), dan slaat de aangegeven 56A nergens op. Dit impliceert met een accu van doen te hebben die zijn vermogen explosief kan afgeven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2008
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.380
    Locatie:
    Woerden
    Keesje, je haalt hier het één en ander door elkaar.
    De opgegeven capaciteit is 4300mAh. Dit is dus de capaciteit van de accu wanneer je hem ontlaad in 20 uur of te wel met een stroom van 1/20C. Of dit een "eerlijke" opgave is of niet daar kan over gediscussiëerd worden. Feit is dat veruit de meeste fabrikanten de capaciteit op deze manier definiëren.
    De opgegeven 56A (LET OP er staat geen "h" achter) is de MAXIMALE stroom die je volgens de fabrikant van het accupakket (dat hoeft dus niet de fabrikant van de accucellen te zijn!) uit die accu mag trekken. Dit is een stroom van ongeveer 13C! Het zal duidelijk zijn dat de bruikbare capaciteit dan zeer beduidend minder zal zijn dan de 4300mAh die bij 1/20C geldt. Ik doe zo even een wilde gok en denk dat er dan misschien iets van 1,5Ah bruikbaar zal zijn. Bij 56A betekend dit dat je niet meer dan 1min.40sec. motorloop zal hebben.
    Een hele tijd geleden had een standaard NiCad "C" cel een capaciteit van 1200mAh. Op een bepaald moment kwamen er een aantal fabrikanten met "C" cellen op de markt die maar liefst 1600mAh waren. Iedereen blij, meer capaciteit dus langer plezier! Helaas bleek dat in de praktijk zwaar tegen te vallen. De bruikbare capaciteit bleek bij hoge stromen duidelijk minder te zijn dan die van de "oude" 1200mAh cellen. Er waren mensen die de helft langer konden rijden met hun oude 1200mAh cellen dan met de nieuwe 1600mAh cellen.

    Natuurlijk hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan en is alles nu een heel stuk verbeterd. Maar dit effect is niet verdwenen, het is en blijft, je zou het kunnen zien als een soort natuurwet. Hoe meer stroom je uit de accu trekt hoe minder van de opgegeven capaciteid uit de accu gehaald kan worden. Vooral de grote en professionele accu fabrikanten hebben specificatie blaadjes van hun cellen opgesteld. Daar staan de diverse grafieken allemaal in en kan je zelf ook zien dat het zo is. Aan de hand van die grafieken zou je zelf uit kunnen zoeken welke accu voor jou het beste geschikt is.
    Om dus de diverse accucellen echt met elkaar te kunnen vergelijken zou je dus die specificaties ervan moeten hebben. Dan kan je ook beoordelen of die cellen wel de meest geschikte zijn voor jou toepassing. Hoe extremer het gebruik hoe meer invloed de verschillen tussen de cellen heeft. Dat is ook de hoofd reden waarom je nooit cellen van verschillende types en zeker niet van verschillende merken door elkaar in één paket moet gebruiken, maar dat is weer een ander verhaal.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  13. keesje76

    keesje76 Guest

    Hoi Ernst,

    Het is me duidelijk, appels en peren dus. Blijft overeind dat op zijn minst die 56A (13C) niet realistisch is, ook de eerste minuut zijn de prestaties aantoonbaar onder de maat.

    Ik heb nu andere accus getest, de standaard (niet gematchte) 3600mAh van Corally. DEZE ZIJN TOP! dit is de kwaliteit die ik zocht, hier kan ik een kwartier mee te keer gaan op vol vermogen. En ze zijn niet eens duurder per 2 bij PKracing!

    PK Model Racing
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.380
    Locatie:
    Woerden
    Wat noem je realistisch? De accu KAN 56A leveren maar de prestaties zijn dan niet wat jij er van verwacht. Je kent ongetwijfeld de lelijke eend (Citroën 2CV) nog wel. Met de laatste versie KAN je 120km/uur rijden maar als je dat doet ben je het heel snel zat, goed zat! (ervaring?:yes:). Deze accu kan je met die eend vergelijken, hij kan het wel maar..... :)
     

Deel Deze Pagina