Jawel de plaatjes zijn binnen van de luchtdoop, met dank aan Bert en Jan van de Red Eagles voor de prima plaatjes.
Wat kun je je nog meer wensen om in de stemming te komen voor een testvlucht met een WW2 Spitfire, als dat je op punt staat naar het veld te vertrekken en je een bekend geluid hoord van bulderende stermotoren 8).
Je kijkt omhoog en je ziet de dubbele staart van een B25 Mitchell en ja dan ontstaat de paniek snel mijn fototoestel pakken voor een plaatje.
Dat is dan nog net optijd gelukt en zie hier het resultaat mooi he 8) .
Dan nu op naar het veld van mijn club de Red Eagles te Dordrecht voor het echte vliegwerk :wink:
Met de Spit in elkaar gezet werden er nog wat taxieproeven gedaan om de eerste acculading van de nieuwe accu leeg te draaien en de accu een goede lading te geven voor de vlucht.
Natuurlijk ook nog even een plaatje voor de zekerheid
Met een lastige zijwind en redelijk wat turbulentie was het even twijfelen maar ben der nu toch en dan moet het ook maar gebeuren.
Nog even toespreken dat tie geen fratsen gaat uithalen
Met wat taxieen was al duidelijk dat het gras net iets te hoog was omdat de Spit snel op de neus staat.
Met ongeveer 6 pogingen en twee keer van startpunt te veranderen kreeg de Spit vaart en kwam met de motor volgas al snel en keurig los.
Daar merk je direct al dat de Spit 2700gr weegt en het zwaartepunt wat naar voren ligt, dit merk je aan de wat trage reactie van de rolroeren en hoogteroer.
Het klimmen was verder prima en na twee rondjes werd met voorbij vliegen de wielen in gedaan en dat maakt de schoonhied van de Spit alleen nog maar duidelijker.
Na een aantal overshoots werd er een rol geprobeert en dat ging wat traag voor het gevoel maar was eigelijk prachtig schaal

.
Ook de loop ging prima en werd er gedacht aan de landing na een 4min in de lucht te zijn.
Het was dan ook schrikken toen de motor ermee stopte en met gasterug ook niet meer te activeren was en een noodlanding de enige optie was.
Met de wielen binnen houden was het veld niet meer te halen en kwam de Spit prima gecontroleerd in het graan terecht, wat niet de mooiste landing is maar gelukkig schadevrij.
Was dan ook helemaal gelukkig met de afloop 8) :lol: en aan de as te voelen was het spul in de romp te (veel)warm geworden.
Later bleek dat het soldeer in de motor was gesmolten en de contacten waren verbroken en dat is helaas een reden om te stoppen voor de motor.
Een mooie reden om te kijken of we een stap vooruit kunnen maken want met een bezoekje aan Rob Bulk bleek dat hij is het bezit was van de nieuwe proto HET-RC Typhoon motor voor ongeveer 500Watt

:wink: .
Heb hem dan ook duidelijk weten te kunnen maken dat het verstandig was dat ik :wink: :wink: het beste de motor zou kunnen testen en dat werkte zie het plaatje van de nieuwe motor kleur geel en kleine Typhoon 6/15 rechts.
Jammer is dat er verder niets van de motor bekend is en heb dan ook de eerste test met een 8 cellen pakket gedaan maar daarover later meer

:wink: . Kan wel alvast vertellen dat het voor mij de perfecte motor voor de Spit is.
Ton