Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

@Ton,

Dank je wel voor de uitleg en tips!

Ik ga proberen hoe deze hars verwerkt, en wat het resultaat is, dus ook in combinatie met carbonweefsel.

Hans
 
jacques,
Lijkt mij niet, want een matje van 80 meter x 80 meter zal iets zwaarder uitkomen dan 80 gram, nee het is 80 gram per m2 dus een 1mx1m.

Hans,
Graag gedaan en als je gaat testen hou ons wel even op de hoogte ben heel beniewd naar het resultaat.

Lijkt mij verstandig om eerst met de mensen van Poly S te overleggen of dat verstanding is en of er kans van slagen is, zou zonden zijn van je centen als men al aangeeft dat dat niet gaat lukken.

Heb ook naar aanleiding van de YAK ook daar eens gevraagd om een datasheet en wat meer info over de producten en toepassingen van die producten in onze hobby maar helaas tot op heden nog niets mogen ontvangen misshien een leuk moment omdat weer eens aan te slingeren.

Succes.

Ton
 
:( HEEEEEEEEEEEE de Spit is even uit beeld verdwenen snel even een plaatje erbij zetten tesamen met de Birddog :D :D .

afb5936.jpg


Ton
 
@ Ton: Zal ik doen!

Ben zelf erg benieuwd naar de mogelijkheid om roofmate vleugelkernen met de kwast/roller te "verglazen" zonder alle rompslomp met vacuumpompen etc.

Ik zat ook even te denken of het misschien mogelijk is om de glas/PU laag af te dekken met een mylar film, zodat je direct een perfect gladde huid krijgt...kortom experimenteerlust genoeg...

Hans
 
Hans, Leuk let wel op PU100 is op thinner basis en zal dus je piepvleugel opvreten :twisted: :wink: .

Heb trouwens ook nog een testje met tisseu papier en PU op de MIG29 gedaan, zie link http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5465&start=45 heb helaas daarvan geen foto. Heb de onderkant van de romp bespannen met tisseu en PU100 en dat gaat best goed, probleem is wel dat de vouwen in het papier er niet uittrekken :? dat met water en spanlak wel het geval is. Misschien nog eens een testje doen maar dan eerst de tisseu een beetje vochtig maken met de plantenspuit.

Ton
 
Tja, dat was ook te mooi om waar te zijn...ik meende dat PU harsen doorgaans styro-vriendelijk zijn.

Maar niet getreurd, er valt nog een boel te proberen!

Hans
 
Ton,
de Spit ziet er werkelijk geweldig uit! De andere kisten die je maakt overigens ook.
Wat zijn jouw bouw- en vliegervaringen met de kleinere Spit versie van RBC? Heeft deze dezelfde opbouw?
 
Off-topic:

Trouwens Ton, je krijgt de groeten van Peter van Doesburg.

Zo weer verder ON-topic.
 
Stevo zei:
... Mitchell heeft het niet meer mogen meemaken. De man was reeds gestorven voor het eerste prototype van zijn troetelkind het luchtruim had gekozen (eventjes een historische rechtzetting :wink: )...
Een fout in de filmbiografie ("Spitfire") van R.J. Mitchel. De film eindigt met een zieke Mitchel gezeten in een tuinstoel terwijl hij het prototype ziet overvliegen. Leslie Howard speelt Mitchel, sir David Niven is de verteller/collega van Howard.
 
@Ton,

Volgens Polyservice kan het niet wat jij doet (?) Volgens mij hebben ze een beetje last van tunnelvisie...verder erg aardige/behulpzame mensen hoor, geen kwaad woord daarover.

Geachte heer xx,

PU Hechthars PS 100 is niet geschikt voor het impregeneren van glasvezel,
carbon of kevlar. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van epoxyhars,
polyesterhars of vinylesterhars.
In de bijlage treft u ons materiaaloverzicht en prijzen aan.

Met vriendelijke groet,
Poly-Service bv


Eigenwijs als ik ben ga ik het toch proberen met zwaardere keperweefsels en Carbon/kevlar weefsels, ik houd je op de hoogte.

Hans
 
Hallo Ton,

"Je hebt het of je hebt het niet" , zegt men en jij hebt het: de gave om iets mooi te creëren. Wat jij hier aan het doen bent met die Spit is méér dan vakwerk. Hoedje af hoor! :worship:
Ik blijf je werkzaamheden dan ook vol bewondering volgen.

't Is alleen potverdikke jammer dat je geen boten bouwt :wink: .

Groetjes,

Droopy
 
Hans, Ja balen :? maar 8) nog een boel te proberen 8) kijk en dat mag ik graag horen.

Poly S Jammer, had ik wel een beetje verwacht zo'n reactie, denk ook niet dat men echt zit te wachten op die modelbouwer die van alles en nogwat aan het proberen is. Gelukkig denken we niet allemaal :( neeeeeeeeeeeeee dat kan niet wat jij doet :? . Zou zeggen ga lekker proberen en ben benieuwd naar de resultaten.

Phoenix, HEEEE leuk :lol: doe Peter even de groeten terug, dank je.

De grote Spit is in grotelijnen gelijk aan de kleine Spit wat bouwwijze betreft en het klopt het is een uitvergroting. Zoals je op de allereerste foto kunt zien heb ik ook de kleine in mijn bezit en wel het protomodel van Rob die nog steeds prima vliegt met een speed 600 vertraagd. Met mijn ontvanger heb ik veel storing in het model en heb twee vliegpogingen gedaan en daarbij direct moeten landen door de storing er komt dan ook een Typhoon motor in. Door de prima vliegeigenschappen van de kleine Spit is deze nog heel, want het was wel even spannend. Aan jouw dus de keuze.

Ron, verschrikkelijk die gasten van Hollywood

Droopy, Dank je, wil nog heel veel bouwen en ontwerpen en ja daar staat ook een boot bij je weet maar nooit :wink: .

Ton
 
Niet geheel tevreden heb ik toch nog even met Gerard Lok van Polyservice gemailed:

Hoewel het mij bekend is dat PU harsen eigenlijk nooit gebruikt worden in
composieten, heb ik nooit goed begrepen waarom dat niet gebeurt...

In de modelbouwwereld wordt deze hars wel gebruikt in kombinatie met 25
grams glasweefsel:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5785&postdays=0&postorder=asc&start=75

naar beneden doorscrollen...

Niet uit eigenwijzigheid, maar meer uit verbazing had ik zoiets van, het kan
dus wel! De hamvraag is natuurlijk wat de sterkte voorstelt vergeleken met
een epoxy/glas of epoxy/kevlar/carbon laminaat.

Ik heb begrepen dat de PU 100 hars dunvloeibaar is, wat de doordrenking van
het wapeningsweefsel ook ten goede komt. Verder is PU slagvast, taai en
slijtvast...kortom allemaal positieve eigenschappen.

Wat is dan het addertje onder het gras, waardoor dit geen goede lamineerhars
zou kunnen zijn?

Hans


En het antwoord:

Geachte heer xx,

PS 101 is een oplosmiddelhoudende 1-componenten hars. In wezen is het ook
een tweecomponenten hars; de tweede component wordt namelijk gevormd door de
luchtvochtigheid. De uitharding wordt echter geblokkeerd door de
aanwezigheid van een oplosmiddel. Wanneer de hars in een dunne laag wordt
uitgesmeerd, zal het oplosmiddel verdampen en de luchtvochtigheid kan met de
harsmoleculen reageren.
De PU Hars PS 101 mag daarom alleen in dunne lagen worden aangebracht. Bij
het aanbrengen van een te dikke laag ineens krijgt het aanwezige oplosmiddel
geen gelegenheid om volledig te verdampen. Het oppervlak van de harslaag zal
wel drogen, maar daaronder hardt de hars dan niet goed door.
Dit verklaart waarom PU Hars PS 101 in combinatie met een dun glasweefsel
van 25 gr/m2 wel te gebruiken is op hout, maar niet geschikt is voor het
bekleden met dikkere soorten glasweefsel/mat of het maken van laminaten in
een mal.


Met vriendelijke groet,
Poly-Service bv

Gerard Lok


Nou, lijkt me een aannemelijk verhaal...behalve dan dat deze truuk met 80 grams ook gewoon lukt...waar ligt de grens? Ik hou jullie op de hoogte.

Hans
 
Hans,

Dank je voor de info, zo zie je maar hoe belangrijk het is om te weten hoe het product reageerd waar je mee bezig bent.

Belangrijk dus om voor gebruik wat in een bakje te schenken en vervolgens de bus weer snel afsluiten tegen uitharden.

Ton
 
:lol: :lol: Zaterdag de eerste testvlucht gehad maar daarover later meer, eerst een update met wat plaatjes :wink: .

afb6195.jpg

Staartwiel
afb6196.jpg

afb6197.jpg

afb6198.jpg


afb6199.jpg

Robart intrekbaar onderstel en Simprop servo
afb6200.jpg


afb6201.jpg

Besturing, en accu's er in knutselen
afb6202.jpg

Motor is de Robbe Sport 430/9 gew 319gr, vliegaccu 16 cellen 3300GP gew 1034gr, niet bepaald lichtgewicht met Borstelloos en Lipo is dit gewicht te halveren.
afb6203.jpg

afb6204.jpg

Hoogte- en richtingsroer servo's
afb6205.jpg

afb6206.jpg

Accu voor ontvanger en onderstel gescheiden.

Ton
 
Startklaar voor de eerste testvlucht helaas nog zonder cockpit daar moet nog even snel een stuk piep voor worden gesneden voor een beetje stroomlijn te hebben.

afb6208.jpg

afb6209.jpg

afb6210.jpg

afb6211.jpg

afb6212.jpg


Als de plaatjes van de testvlucht binnen zijn zal ik daar ook het vliegverslag bij zetten, nog even geduld dus.

Ton
 
Jawel de plaatjes zijn binnen van de luchtdoop, met dank aan Bert en Jan van de Red Eagles voor de prima plaatjes.

Wat kun je je nog meer wensen om in de stemming te komen voor een testvlucht met een WW2 Spitfire, als dat je op punt staat naar het veld te vertrekken en je een bekend geluid hoord van bulderende stermotoren 8).
Je kijkt omhoog en je ziet de dubbele staart van een B25 Mitchell en ja dan ontstaat de paniek snel mijn fototoestel pakken voor een plaatje.

afb6364.jpg

Dat is dan nog net optijd gelukt en zie hier het resultaat mooi he 8) .

Dan nu op naar het veld van mijn club de Red Eagles te Dordrecht voor het echte vliegwerk :wink:

Met de Spit in elkaar gezet werden er nog wat taxieproeven gedaan om de eerste acculading van de nieuwe accu leeg te draaien en de accu een goede lading te geven voor de vlucht.

afb6365.jpg

Natuurlijk ook nog even een plaatje voor de zekerheid

Met een lastige zijwind en redelijk wat turbulentie was het even twijfelen maar ben der nu toch en dan moet het ook maar gebeuren.
afb6366.jpg

Nog even toespreken dat tie geen fratsen gaat uithalen

Met wat taxieen was al duidelijk dat het gras net iets te hoog was omdat de Spit snel op de neus staat.
Met ongeveer 6 pogingen en twee keer van startpunt te veranderen kreeg de Spit vaart en kwam met de motor volgas al snel en keurig los.
afb6367.jpg


Daar merk je direct al dat de Spit 2700gr weegt en het zwaartepunt wat naar voren ligt, dit merk je aan de wat trage reactie van de rolroeren en hoogteroer.
Het klimmen was verder prima en na twee rondjes werd met voorbij vliegen de wielen in gedaan en dat maakt de schoonhied van de Spit alleen nog maar duidelijker.
afb6369.jpg

afb6368.jpg

Na een aantal overshoots werd er een rol geprobeert en dat ging wat traag voor het gevoel maar was eigelijk prachtig schaal :o .
Ook de loop ging prima en werd er gedacht aan de landing na een 4min in de lucht te zijn.


Het was dan ook schrikken toen de motor ermee stopte en met gasterug ook niet meer te activeren was en een noodlanding de enige optie was.
Met de wielen binnen houden was het veld niet meer te halen en kwam de Spit prima gecontroleerd in het graan terecht, wat niet de mooiste landing is maar gelukkig schadevrij.

Was dan ook helemaal gelukkig met de afloop 8) :lol: en aan de as te voelen was het spul in de romp te (veel)warm geworden.
afb6370.jpg

Later bleek dat het soldeer in de motor was gesmolten en de contacten waren verbroken en dat is helaas een reden om te stoppen voor de motor.

Een mooie reden om te kijken of we een stap vooruit kunnen maken want met een bezoekje aan Rob Bulk bleek dat hij is het bezit was van de nieuwe proto HET-RC Typhoon motor voor ongeveer 500Watt :o :wink: .
Heb hem dan ook duidelijk weten te kunnen maken dat het verstandig was dat ik :wink: :wink: het beste de motor zou kunnen testen en dat werkte zie het plaatje van de nieuwe motor kleur geel en kleine Typhoon 6/15 rechts.
afb6371.jpg

Jammer is dat er verder niets van de motor bekend is en heb dan ook de eerste test met een 8 cellen pakket gedaan maar daarover later meer :P :wink: . Kan wel alvast vertellen dat het voor mij de perfecte motor voor de Spit is.

Ton
 
Hoi Ton,

Die B25 is volgens mij een schaalmodel denk dat de Spitfire de echte was. :twisted:
Dat ziet er enorm goed uit, heb je weeral maar eens goed gedaan.

Je hebt ook een leuke short aan :lol:

De Spit is echt mooi.... :thumbsup:

Tot hoors
Tom
 
Hoi Tom,

Dank je en was dat maar waar van de B25, maar ja het geeft niet ook die staat op mijn lijstje, er staat alleen nog geen jaartal bij.

Wat de short betreft als je happy naar een maidenflight gaat moet dat gewoon goed gaan.

P.S. Hoe is het met je hand, kun je al weer iets bouwen

Ton
 
Back
Top