Welcome to the extended version of 4#3B
Zoals eerder gezegd heb ik mijn experimentje klaar. Het verlengen van de staart van de 4#3B.
Het doel hiervan is kijken of het steeds méér rechtertrim moeten geven op de heckrotor tijdens een vluchtje minder wordt. Ik hoop hiermee dat ik ook het toerental van de heckmotor omlaag kan krijgen waardoor de levensduur zal toenemen. Tenslotte hoeft een staartrotor bij langere staart (lees Arm) minder kracht te leveren om eenzelfde koppel op te heffen. Het koppel blijft natuurlijk gelijk alleen de heckrotor zal minder snel hoeven te draaien om de staart.
Wat nu bij bijna iedereen gebeurd is dat tijdens de vlucht de trim steeds meer naar rechts moet worden gezet. Het lijkt er dus op of de heckrotor gedurende een vluchtje langzamer gaat draaien...
Zoals iedereen op den duur zijn staart naar de knoppen vliegt heb ik uit de beschadigde staart een 2.5 á 3cm goed materiaal gesneden en deze zo recht mogelijk (beetje schuren aan de kopse kant) aan een nieuwe staart gelijmd met superlijm. Om de boel een beetje sterker te maken even een stukje Highspeed tape van alu eroverheen geplakt.
Uit een oud hoofdmotortje heb ik het gelakte koperdraad afgewikkeld en gebruikt voor de staart. Als je goed kijkt is er vrijwel geen verschil te zien in dikte. Het origineel is een soepel snoertje met meerdere adertjes en de koperdraad uit de hoofdmotor is massief. Hierin qua dikte dus praktisch geen verschil.
Als je het originele stekkertje uit de 4:1 haalt kun je de contactstekkertjes hier eenvoudig uittrekken door het kleine lipje met een mesje omhoog te houden. Hierna kun je eenvoudig netjes een nieuw draadje eraan solderen zonder twee verschillende draden aan elkaar te solderen en af te werken met krimpkous en dergelijke...
Ik heb enkele plaatjes bijgevoegd en zal m vanavond even goed proberen te vergelijken met de standaard versie ;-)