Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Goed gezien Laurent! Dat is het gevolg van mijn verkeerde interpretatie van de tekening (zie eerder in de draad). Daardoor is de romp aan de voorkant van de opbouw smaller dan die zou moeten zijn en ik heb toen gekozen voor een raample minder om de ramen toch dezelfde grootte te houden! Dat was een van de 10 afwijkingen!

Groeten Freek
 
haha, veel minder frutselig als deze zul je er niet veel vinden, bijna alles is onderdeks weggewerkt.

Mooie schepen trouwens, maar ik vind de lijn in de zeeg niet mooi. het model ziet er ook mooi uit!
 
het wordt echt een hele mooie.

ik heb er ook een keer overgedacht de zeven provinciën te maken.
aleen dan de oude versie, laat ik maar zeggen die van miechiel a.z. de ruyter.
ik had de tekeningen voor de spanten al.
maar pen ermee gestopt.

te veel werk vond ik.

Jan Willem
 
Laatst bewerkt:
Hr. Ms Tromp

Jazeker! F803 is Hr Ms Tromp. De verschillen tussen tussen Zeven Provincien en Tromp moet ik nog eens bekijken *(ik dacht dat Zeven provincien twee Goalkeepers heeft) maar die verschillen zitten vast niet onderwater! Met name de achterkant is welkom (schroeven en roeren)!

Freek


Hoi,

Ik zal mijn bouwverslagje van de F801 (= Hr. Ms. Tromp ) ook gaan plaatsen. Volgens mij gaan we dezelfde problemen tegenkomen dus misschien handig om info uit te wisselen.

Luc

Bytheway : de F806 was de "de Ruyter"
 
Laatst bewerkt:
Luc, Ga jij het Geleidewapen fregat Hr Ms Tromp maken (F801 van 1973, van die klasse was de Ruyter F806)?
Ik ben de LCF Zeven Provincien klasse aan het maken (2002). Van die klasse is Tromp F803 en de Ruyter F804.

Als de de LCF maakt van de tekening uit 1999 van de Marine, let dan op:
- schaal van de verschillende aanzichten kan tot 5% verschillen
- nummering van spanten en op spantenplan en zij aanzicht is zeer onduidelijk
- De L-radar heeft op tekening een heel andere vorm dan in werkeijkheid
- de 127mm OTO-Breda heeft op tekening een heel andere vorm dan in werkelijkheid

Je kunt niet zonder een hele set detailfoto's!

Freek
http://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_Evertsen_(F805)
 
Oto-Breda kanon

Hallo,

Afgelopen dag heb ik het Oto-Breda 127mm kanon gemaakt.

Ik heb er nog even aan gedacht om hem werkend te maken met licht en geluid effecten maar heb gekozen voor "Geen Specification Creep" voor mijn eerste schip. Dus blijft het plan een kanon te maken wat door een servo kan draaien. Om twee servo's te maken om het kanon over beide assen te draaien leek me moeilijk dus ik probeer een mechanische overbrenging te maken waarbij door het draaien van het kanon ook de loop eleveert.

Op de foto zie je het kanonhuis (in twee delen gemaakt en uitgehold) met een as waarop de loop (rechts) gemonteerd gaat worden. Op de as zit een stuk rondhout die bij draaien van het kanon tegen een pin gaat lopen (die aan het schip vast zit) en dan de genoemde as draait en het kanon eleveert. Er zal een veertje in moeten om het kanon weer naar beneden te trekken. Ook zal het kanon misschien onder 120 graden links en rechts kunnen draaien omdat ik ruimte nodig heb om het hele kanon-huis via een as aan de servo te monteren.

In de twee helften van het kanon zitten op het moment verschillend gevormde rondhouten (nu aan het drogen) die ik wil proberen.

Ik ben benieuwd wat de experts van het forum van deze opzet vinden; ik denk dat er vele anderen manieren bedacht hebben om het kanon te draaien en eleveren.

otobreda.jpg
 
F801 Hr. Ms. Tromp

Luc, Ga jij het Geleidewapen fregat Hr Ms Tromp maken (F801 van 1973, van die klasse was de Ruyter F806)?
Ik ben de LCF Zeven Provincien klasse aan het maken (2002). Van die klasse is Tromp F803 en de Ruyter F804.

Als de de LCF maakt van de tekening uit 1999 van de Marine, let dan op:
- schaal van de verschillende aanzichten kan tot 5% verschillen
- nummering van spanten en op spantenplan en zij aanzicht is zeer onduidelijk
- De L-radar heeft op tekening een heel andere vorm dan in werkeijkheid
- de 127mm OTO-Breda heeft op tekening een heel andere vorm dan in werkelijkheid

Je kunt niet zonder een hele set detailfoto's!

Freek
Inderdaad die van 1973. De schaal van de spanten scheelt inderdaad iets, maar als je gaat rekenen met een huid van 2 mm planken en daarna een keperweefselmat en het schuren kom ik tot de conclusie dat het spantenplan terug verkleind moet worden naar zo´n 96%.
Verder ben ik het volledig eens met je opmerking over de foto´s. Ik heb zo´n beetje alles van internet al gedownload maar mis best wel veel details.
Ik zal ook een apart bouwverslag starten en dan kan je kijken wat ik aan het doen ben en me hopelijk helpen al te veel fouten te voorkomen. Die zal ik best al wel gemaakt hebben maar het mijn eerste modelschip dus dan vind ik het tot nu toe best wel lekker gaan. :cool:
 
Bedankt Gert, ik ben al enige tijd lid van Dutchfleet en ben er bijna net zoveel van onder de indruk als van modelbouwforum.nl!

Ik heb zelf meer dan 100 foto's van Zeven provincien gemaakt maar ben toch ook nog regelmatig op zoek naar foto's via Google!

Freek
 
Beste Luc en Freek,

Ik weet niet of jullie bekend zijn met dit forum www.DutchFleet.net • Forumoverzicht voor Luc is met name deze link mss erg interessant.www.DutchFleet.net • Toon onderwerp - #99 GW-fregatten 'Tromp' en 'De Ruyter' op deze site zijn erg veel actieve en ex marine mensen die zeer veel foto's hebben. Er is ook een modelbouw stuk maar ff een profieltje maken en je kan zeer veel foto's en info van en over jullie schepen krijgen.

succes met de verdere bouw.

Gr. Gert.

Bedankt voor de tip. Had er wel van gehoord maar was het al weer vergeten. Ga ik maar meteen lid van worden ! :D:D
 
Plaatsen wapens en HULP gevraagd!

Dag allen!

Vandaag de prachtige Marine modellen bekeken op de Modelbouwmanifestatie in Soesterberg! En hier een update van mijn eerste project, nu 3 maanden oud. Jullie zullen zien dat ik wel wat advies kan gebruiken! Maar over het algemeen ben ik nog steeds zeer tevreden!

Voortgang:
Zevenprovincien-wapensvoordek.jpg

- 127mm Oto-Breda kanon geplaatst. De loop roteert om een asje en als het kanon naar links of naar rechts gedraaid wordt, dan eleveert de loop van horizontaal naar 45 graden (dus er komt maar een servo aan).
- Afdekplaatje met de 40 cellen voor het VLS geplaatst


ZevenProvincien-harpoonenRIB.jpg

- Kranen midschips en een van de ribs gebouwd en geplaatst


Zevenprovincien-Smart-LenGoalkeeper.jpg

- Smart-L en Goalkeeper achterop geplaatst.



ZevenProvincien-nawapensenschildere.jpg

- Rode onderwaterverf en zwarte bies aangebracht. Het afplakken is hier niet goed gelukt dus ik moet de overgangen nogmaals bijwerken.


Advies gevraagd!
Zoals jullie zien is het schip nog geheel zonder schroefassen, schroefaskokersteunen, schroeven (en ook roeren, accu, vaarregelaar e.d.). Deze zaken wil ik deze week gaan kopen, en ik heb dankzij dit forum en de winkel een redelijk beeld over wat ik nodig heb. Gaten maken in de romp is dankzij de 'bread and butter' methode niet zo'n probleem.

Echter ik ben voornamelijk een houtbouwer, en heb geen goed idee hoe ik de schroefasondersteuningen uit messing en de uitlijning moet doen. Heb hier al veel over gelezen maar over hoe uit messing de juiste vorm te maken van de ondersteuning van de schroefas buiten het achterschip (2 per as op tekening) en hoe deze zo te monteren dat ze uitgelijnd kunnen worden zou ik praktische adviezen erg op prijs stellen!

Groeten,

Freek
 
uitlijnen schroefassen

@Freek,

Het uitlijnen is een secure klus. Mijn methode is gewoon een kwestie van goed meten en de hartafstand waar de assen de romp ingaan symetrisch uitekenen en inboren. Vogende stap de assen erin met de schroeven erop weer meten hoever de assen uitsteken en aftekenen op de as.

dscn1883nq0.jpg


Kijken hoever de schroefbladen van de romp komen te staan en weer meten. Deze maten zijn voor de bracket (steunen) en het buitenlager.

dscn1885ue5.jpg


dscn1887kq6.jpg


Voor het goed uitlijnen van de schroefassen en motoren, altijd de motoren koppelen aan de assen daarna de assen vastlijmen. Dan staan ook meteen de motoren in lijn met de assen.

Gezien de werkzaamheden aan je model, zal dit klusje je ook wel lukken.;)

Succes met bouwen.

groeten Paul
 
Bedankt Paul, ik ga eraan beginnen!

Freek

Hoi Freek,

Je kan eventueel bij het uitlijnen een amperemeter gebruiken, sluit deze (in serie) aan, Laat de motor draaien (uiteraard met schroefassen aangesloten) monteer de motor in die positie waar de amperemeter de laagste stroom aangeeft.

Groetjes Kees
 
Zeven Provincien in bad

Ok fanaten!

Zeven Provincien is nu voor het eerst nat geworden, ze paste met een centimeter speling in mijn bad.
Ik ben in dit draadje gewaarschuwd op het gewicht te letten dus ik wou wel eens weten waar we staan. Welnu

Romp woog 2.75 kg,
Ik moest 4.2 kg toegoeven om op de waterlijn te komen, dus een waterverplaatsing van circa 7 liter
De opbouw weegt (nu) 1.2 kg,

ZevenProvincien-inhetbad.jpg


Dus ik heb nog 3kg speling voor motoren accus, en alles wat nog verder toegevoegd moet worden. Dat is redelijk, maar als ik iets meer ruimte kan maken is dat weer goed voor meer accus laag in het schip, dus na de tewaterlating heb ik nog 250g verwijderd uit de romp (eerst met drevel, maar met een gewone bijtel ging toch veel sneller).

In afwachting van de motoren ben ik maar eens gaan proberen verschansing te solderen, nog nooit eerder gedaan en 40cm kostte me toch twee uur! Als het geen hobby was zou ik het kopen!
Ik heb het advies gevolgd een malletje te maken, dat werkte redelijk, en toen ook het alternatieve advies geprobeerd om de staanders op 'ondersteboven' tape te plakken, en daar weer de drie 0.5mm messing draden op de plakken voor het solderen. Dat werkte heel prettig, hoewel de staanders wel kunnen gaan bewegen als de warmte van de soldeerbout de lijm van de tape zacht maakt :p! Ik had wel redelijk wat soldeer weg te vijlen na afloop!

Resultaat beneden, Zeven provincien heeft een groot aantal korte stukjes verschansing met name tussen verschillende dekken. Ook een paar stukjes rond 'walkways' die van de harpoon raketten naar de zijkant van het schip te lopen (geen idee waar die voor zijn!) Het grote werk om de hekjes rond het heli-dek te maken komt nog.
Ook is op de foto te zien hoe de luchtinlaten gemaakt zijn met een stukje rooster (van een zeefje).

Groeten Freek

ZevenProvincien-Hekjes.jpg
 
Hoi Freek,

Wbt de reling...

Zelf heb ik bij mij Tromp model (1:100) gebruik gemaakt van spijkertjes met een dunne kop (eigenlijk vrijwel zonder kop) messing of gewoon staal. (lengte zon 12 tot 15 mm). Deze spijkerde ik mbv een tangetje een kleine hamer op de juisyte plaatsen in het dek. Hier moet je bij voorkeur wel vooraf rekening mee houden bv door, of de dekken te maken van 3 mm triplex oid, of aan de randen (waar de reling komt) onder het dek zorgen dat daar voldoende materiaal zit, dit werkt nl niet in een dek van 1 mm.... Ik had een malletje (blokje) waarmee ik de hoogte van de spijkertjes bepaalde. Hierna met dun messingdraad (of koperdraad) de bovenste reling gesoldeerd. (eerst vertinnen op het kopje en buitenzijde spijker mbv soldeervet of (moet je wel goed schoonmaken S39) en dan 1 voor 1 solderen, daarna de onderste 1 of 2 relingdraden solderen. De ene halverwege het spijkertje en de andere daar onder er precies tussenin, Dit kan na een paar keer doen gewoon op het oog, elke afwijking is direct te zien en te corrigeren. Deze reling t ziet er natuurgetrouwgenoeg uit, persoonlijk vindt ik het beter dan die platte scepters met gaatjes die te koop zijn. Hierdoor krijg je ook niet die puntjes bovenop de reling die er in het echt niet zitten.

Het is niet goed te zien op deze foto maar ik zal, mocht je daar belangstelling voor hebben, wel een betere foto maken.

full


Bij sommige fregatten is de reling her en der neerklapbaar (bv voorzijde) bij het kanon, dit kan je op deze wijze prima namaken door nog dunnere draad te gebruiken en heel iets te laten doorhangen en alleen de staanders grijs te maken en de draad zwart. (dit is nl bij deze gedeelten in het echt een soort dikke zwarte kabel)

Volgens mij heeft het LCF fregat dit niet op deze wijze maar als ik het goed gezien heb wel reling met 4 gangen op het voordek ook dit is met het gebruik van spijkertjes geen probleem.

Uiteraard is dit op meerdere modellen en schalen te gebruiken, maar bij deze schaal komt het goed tot z,n recht.

Groeten en succes verder met de bouw,
Kees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Hermor voor het advies over relings!

Ik heb op basis van de foto's een soort 'reling-plan gemaakt'. Volgens mij heeft het LCF fregat 4 soorten reling:
- Hekwerk met drie horizontale buizen
- Palen met wegneembaar kabel (zoals je beschrijft) bijvoorbeeld bij de Goalkeeper en sommige andere dekken
- Op het voordek gedeeltelijk vast en gedeeltelijk neerklapbaar (ik denk voor laden van de VLS)
- Op helidek neerklapbaar.
Mijn soldeerkunst is niet perfect maar de grote uitdaging worden de neerklapbare hekken! Moet nog wat oefenen met vertinnen en S39 kopen (heb nu S65 gebruikt (heel oud) en dat liet het soldeer wel vloeien maar ik moest nog aardig wat wegvijlen.

De reling die ik tot nu toe maakte is ok, zeker niet perfect, maar een truc die ik gelezen had die erg goed werkte was om 1mm gaatjes in het dek te maken voor ieder tweede to vierde paaltje, en de tussenliggende paaltjes precies op hoogte te knippen. Daardoor kon ik de reling goed testen voor hem met een druppel lijm per gat vast te lijmen.

Bedankt voor de tips!

Freek
 
reling en ballast

Hoi,
Na de opmerking van Kees over de stabiliteit en de nodige ballast ben ik nu weer wat geruster. Net mijn rompje eens gewogen en ik zit incl. roeren en schroefassen nu op 1,3 kg. Dat is dus mooi want dat betekent dat ik ca. 6 kg. aan ballast nodig ga hebben. Minus het gewicht van de opbouw natuurlijk. Dat moet dus echt helemaal onderin dus zal ik eens gaan denk over het soort accu. De meeste vind ik nl. nogal lomp en te groot waardoor het zwaartepunt hoger zou kunnen komen dan ik wenselijk vind.

V.w.b. de reling heb ik het geprobeerd met solderen maar of ik kan het niet of het is gewoon geen doen. Bij de Tromp zit nl. in de verhouding vanaf de bovenste dwarsrail op 5 mm en 7 mm rail 2 en 3. Na langdurig gepiel op de vakantie ben ik maar eens gaan shoppen naar een goede waterbestendige lijm om metaal te plakken. En dat bestaat dus gewoon en toen werd het allemaal heel simpel. Echt binnen no time (verdeeld over 3 dagen, dat dan weer wel) had ik 5 meter railing in elkaar gefietst.
full


Ook hier 2 soorten railing tbv gewone stukken en het g-dek.
Moet ik nog inklapbaar spul maken voor het helidek maar dat is simpel als je bekijkt hoe dat in het echt in elkaar zit. :

full


Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top