Begginnende bouwer! een paar vraagjes, graupner BX2000

  • Topicstarter Topicstarter mickey
  • Startdatum Startdatum
Laatst bewerkt:
wat is denk je beter een Ni-MH of een Li-Po accu of maakt dit niet uit.

 
Voor speedboten met brushless is NiMH een aflopende zaak, wij varen in onze Mono I boten (7 cellen) momenteel nog NiMH, omdat die nog niet zo oud zijn en met een klein propje (Graupner 34,5K) aan een niet al te heftig stroom trekkende motor gaat dat nog nét.
De 4500mA NiMH worden tijdens de 6 minuten races behoorlijk warm en dat is ook de bottleneck; als de NiMH te heet worden, gaan de veiligheidsventielen open, wordt er (waterstof)gas afgeblazen en zakt de capaciteit in.

In de grotere Mono II, met 12 cellen NiMH is de vaartijd krap aan en is de set-up cruciaal, anders kost het achter mekaar NiMH.

Zodra onze NiMH 'op' zijn, komen er Lipo's, veel meer power, lichter en (helaas) duurder.

Groeten, Jan.
 
Is die accu van vapex die jij voorschreef een goeie keus. Omdat anders bestel ik hem meteen.

7,4 volt 3300 maH
 
Is die accu van vapex die jij voorschreef een goeie keus. Omdat anders bestel ik hem meteen.
7,4 volt 3300 maH

Nee.

Motivatie: in vergelijkbare boten, borstelloze motor, 34,5K schroefje, nu nog op 7 x 4500mA NiMH, laden we na een race van 6 minuten, na het afkoelen van de cellen, weer ruim 3200mA in onze cellen.
Daarom vind ik een Lipo van 3300mA een te kleine marge hebben, je komt te snel bij de onderste ontladingsgrens ervan; nu zal een goede regelaar de motor uitschakelen om schade aan je Lipo te voorkomen, maar je vaartijd zal erg kort zijn (6-8- minuten, afhankelijk van je prop en vaarstijl).

Ik zou voor minimaal 4000mA gaan, het liefst meer.

Groeten, Jan.
 
dank je, ik heb een 100A brushless regelaar besteld via ebay. Ook had ik nog een vraagje over de water koeling. Voor de motor wou ik gewoon bij hopf of zo een koeler kopen maar hoe moet ik dit doen met mijn regelaar?
 
Heb je een linkje naar die regelaar?
Heb je goed opgelet of die regelaar vanaf 2S/7,4V werkt?

Afhankelijk van hoe warm de motor wordt, is een volmantekoeling aan te raden boven die aluminium dingen met twee pijpjes erdoor, die is lang niet zo efficient.

Als je de regelaar wilt voorzien van waterkoeling, moet je zoiets maken als ik heb getoond, een aantal postings terug, relatief eenvoudig zelf te maken.

Groeten, Jan.
 
Dat zijn dezelfde regelaars als ik heb (vier stuks).
Watergekoeld halen ze minstens 80A belasting.

Dit soort regelaars zijn erg slordig gebouwd, bij de mijne had gemiddels slechts een derde(!) van de fets contact met het koellichaam (niet goed).

Daarom moet je dit controleren en corrigeren vóór je er een waterkoeling op zet.

Zeg het maar als 'ie aangekomen is dan pakken we het dan wel op.

Groeten, Jan.
 
Hoi Mickey,

Ik ken beide akku's niet, de eerste is een tweecellige akku (2 x 3,7V) , de tweede heeft volgens de omschrijving twee keer drie cellen parallel 3 x 1450mAh = 4350mAh.

Ik heb geen idee welke beter voldoet in een boot, ik gok op de eerste (7,4V 2S1P).

Dat de maximale belastbaarheid (xxC) er niet bijstaat vind ik geen goed teken...

Groeten, Jan.
 
bedankt voor je antwoord.
Maar denk je dat het geen goed idee is om er een te kopen.
Als ik hem koop koop ik de 5000mAh.
Heb jij anders nog een goeie site, omdat ik het heel moeilijk vind een goeie te vinden.

Dank,
 
Wat kan er gebeuren als de maximale belasting verkeerd is?
Er gaat natuurlijk wat mis.
Als dit niet zo erg is ga ik voor de gene van 5000mAh omdat hoe meer hoe beter.

Ik ben niet van plan te gaan racen met mijn boot.
Hoelang kan ik dan ongeveer varen met de 4000mAh die u voorschreef?

heel erg bedankt
 
Als je méér stroom gaat vragen, dan de accu kan leveren, gaat 'ie stuk.

Vandaar dat ik graag weet, wat de fabrikant als maximum aangeeft, als dat er niet bij wordt vermeld, zou ik 'm niet kopen.

Als je een accu van 4000mAh en 20C (continue) hebt, kan die dus maximaal 80 A leveren, tot de accu leeg is (eigenlijk; tot de onderspanningsbeveiliging van de regelaar ingrijpt).
Een Lipo helemaal leeg varen staat gelijk aan een kapotte of beschadigde accu.

Hoe lang je kunt varen hangt af van een aantal factoren:
Stroomverbruik motor in combinatie met de gekozen schroef.
Vaargedrag; in één keer leegvaren met de boot continue in plané, of vaak stilliggen en opnieuw weer starten.
Afstelling van de boot.

Met 4500mAh NiMH, een 600 motor en een 36K prop, had ik met m'n mono I al een vaartijd van bijna tien minuten (vol gas, in plané)

Een borstelloze motor heeft een hoger rendement en met Lipo's is de boot lichter, dus een kwartier volgas en in plané zou wel tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Groeten, Jan.
 
Back
Top