Scorpion motors

Hallo,
toevallig bij de Duitse verdeler van Scorpion gezien, litronics2000.de
een motor calculator voor alle scorpion motoren.
en mijn vermoeden dat de 4035 -560 kv in werkelijkheid hoger is nl 585kv
het vermogen bij 12 cellen kan hij bruto 4,1 kw verwerken , netto 3,7 kw
is nogal wat he.
gr Cees
 
Ha...
dan "denk" ik wel genoeg power te hebben voor m'n vario heli's
gister ook m'n 4035/560 binnen gekregen.
Helaas moest er nog 44eu worden bijbetaald aan invoerrrechten.
Komende week tandwiel even uitdraaien naar 6mm en de motorsteun aanpassen. Maar met zoveel vermogen dus genoeg voor een schaalmodel.
Wel vreemd dat scorpion geen bijpassende regelaars heeft.
Gr Hans
 
Laatst bewerkt:
@ Helihans,

we zitten in principe in hetzelfde schuitje! Overweeg tóch die 4035-560. Wil uiteindelijk een Bell UH-1D gaan vliegen, die 1:8,2. Heb gelezen dat de 4035 nogal gebruikt wordt voor ".90 size" modellen. De UH-1D met bijpassende bladen heeft ook een rotordiameter van 1,63m. 725 mm bladen meen ik. RCGroups artikel gevonden van iemand die de 4035 gebruikt op een heli met 710mm bladen. Goede keus ook met oog op de toekomst dus.
Kom er alleen niet uit wat betreft motortoerental. Ergens gelezen dat de 4035 max. efficiëntie heeft bij zo'n 17.000 toeren. Met 10s1p lipo kom je nooit boven de 15.000 toeren. Neem daar eens 80% ("bewegingsruimte" voor de governor) van en je houdt maar iets van 14.000 rpm over. Welk motortoerental moet je in hemelsnaam uitgaan om je headspeed te meten met marge voor de governor???

Thanks voor de link, Cees!

edit: wat ik nog wilde zeggen Hans, je kunt ook een hoofdas voor de motor krijgen met een geslepen eind voor 5mm motoren. Tenzij je een kolomboor hebt, kun je zo de kans op onbalans beperken..
 
Laatst bewerkt:
Hallo ,
dave ik zou je reductie wat verhogen, want anders draait je schaalkist wel iets te hard.
kv 560= 585.
dus 585x33 volt x0,88 =16988 rpm ;8,2=2071 rpm als je deze te ver gaat knijpen ,dus naar 1700 of zoiets zal de regelaar het wel erg warm krijgen. en met SLSZX cellen moet je uitgaan van 37 volt!
een kv van 500 zou voor jouw beter zijn.
de as afdraaien naar 6 of zelfs 5 is vlg mij vragen om problemen. de as zal afbreken met deze vermogens of je moet een tegen lager monteren en bij 5 mm kan de as afdraaien door het koppel.
Hans , er komt biinenkkort een 130 amp esc van Scorpion , ik verwacht hem over 3 weken
gr Cees
 
... Het verschil is verwaarloosbaar, kan al door een andere regelaar veroorzaakt worden. ...
... of andere timing. En genoemd verschil in Kv valt ook ruim binnen de onnauwkeurigheid van de gemiddelde test-opstelling.

Nog wat discussie tussen Louis Fourdan van Scorpion Calc (radar engineer) en Ralph Okon (motorbouwer par excellence) over hoe een calculator verbeterd kan worden:
Scorpion Brushless Motor Kits are Now Available! - Page 39 - RC Groups

Overzicht van andere calculators:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=606703
 
Laatst bewerkt:
Goed en goedkoop Scorpion adres, naar men zegt:
scorpion-motoren-regelaars-iehobby-via-ebay


Op de groepsfoto, van links naar rechts:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Videos Scorpion produktie.

O ja, zelf goed wikkelen van een motor kit levert altijd een betere motor op (hoger rendement, lagere temperatuur, hoger specifiek vermogen). Als een fabriek de koper-pakkingsdichtheid van de zelfwikkelaar zou willen leveren, zouden de motoren te duur worden. De zelfwikkelaar heeft tijd genoeg :)

Louis' commentaar op nieuwe HK40's:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=945351


@Scorpion
Mijn gironummer is ...


Ter compensatie nog wat foto's van www.neumotors.com produktie
http://www.neumotors.com/2008/Root/Site/Shop_Pictures.html (bepaald niet de snelste site die ik ken, daar gebruiken ze nog de tamtam)
 
Laatst bewerkt:
Cees,

sorry voor de verwarring maar de 1:8,2 slaat op de schaal. Vario biedt drie grootten aan.
Wel een raar toeval trouwen, want met 28 tanden op de motor (die meegeleverd was), zou ik inderdaad 8,2:1 draaien haha
500*34/10= 1700 toeren op de hoofdrotor. 1700*.8 = 1360 .. die .8 is voor wat speelruimte voor de governor.

Aan de electrospecialisten: wat is het gevolg als je nog lager dan 80% motorvermogen gaat draaien dan ik hierboven berekend heb? Stel bijvoorbeeld (1250/1700)*100= 73.5%? Daalt de efficiëntie dan, ga ik meer ampère trekken etc?
Daar zit ik namelijk een beetje mee in m'n maag, ik heb onlangs een Kontronik Jazz 55A gekocht...
Is een grotere reductie verstandiger, zoals ik hierboven schetste? Bijvoorbeeld 22 tanden 17000/10,45=1626,8 --> (1250/1626,8 *100= 76,9% motorvermogen constant.

Hoe pas je efficiëntie toe, want bij ieder toerental van de motor is er een andere efficiëntie. Oftewel, het berekende toerental hierboven is het theoretische toerental. Is er een vast percentage dat je kunt toepassen voor alle verliezen in een helicopter? Bijvoorbeeld 3%.. 1250 rpm theoretisch zal heel dicht bij 1250*.97= 1213 rpm liggen in de werkelijkheid?

Excuses voor ál die vragen maar ik ben al tijden het e.e.a. aan het uitzoeken maar deze vragen krijg ik niet beantwoord voor mezelf:mad:
 
Hoi dave ,
bekijk de calculator eens en voer type motor in.
deze werkt met propellers maar dit maakt niets uit, verander de prop en zie de amp stijgen , je ziet ook de efficientie en kan de temp aflezen.
deel het toerental van de motor door je reductie en je hebt je max toerental en als je daar nog 10 % onder gaat zitten heb je geen problemen.
bij het hooveren zal de temp van de regelaar oplopen, dat zien wij ook met f3c
volgas is de temp van de esc lager
gr Cees
 
Hallo Cees,

inderdaad, ik had die calculator van Scorpion al gedownload. Heb echter geen idee welke prop representatief is voor een 150cm rotordiameter?? Als je namelijk de pitch veranderd in de calculator stijgt of daalt het amperage ook. Ik weet dat je hovert zo rond de 4-5 graden bladinstelling. Hoe vertaal je dat naar de calculator?

Dave
 
Hoi Dave,
ik stel eerst het gewenste max toerental vast en
kijk naar de amp en de hoogste eff, dit is tussen 70 en 90 amp, door de prop te veranderen zie je het toerental ook veranderen. dit is natuurlijk allen voor piek vermogen. stel je wilt 1750 volgas dit maal je reductie is 10 = 17500 en doe nog 10% bij en je hebt je motor rpm, dus 19250. verander de prop zodanig dat je dit toerental hebt en je leest de amp en eff af
tijdens hooveren zal je tussen de 18 en 25 amp gebruiken afh van gewicht
gr Cees
 
Dave,
de hoogste eff is tussen 30 en 75 amp, sorry
als je uitgaat van de 500 kv en een red van 8,2 en een max rpm van 1800
zie je 1800x 8,2 x1,1=16236 rpm
dit is in de buurt van een cam prop carbon 12x6,5 en geeft 16240 rpm
amp =67
eff 88,4
power 2400 br en 2077 watt netto
temp tijdens 1/2 min max power 42 gr C
o ik heb de accus op lion gezet =36 volt als je FP of TP is het nog minder ,maar dit kan niet ingesteld worden
dit is denk ik heel mooi
voor het hooveren kan je vlg mij dit niet gebruiken
gr Cees
 
Cees,

met de calculator kom ik er niet helemaal uit, teveel variabelen.. Jij gebruikt toch 4035-560 in je henseleit heli? Hoeveel ampère heb je kunnen meten in de praktijk?

Dave
 
Hoi dave,
henselheit is geen F3C kist maar 3D
ik heb een JR Sylphide reductie is 8 en dat is voor de 560 te weinig ,ik moet naar 9,2 om 2100 te draaien. trekt nu te veel amp, maar enorme power.
met de 500 en een reductie van 7,8 haal ik 2050 ,maar minder vermogen, zuinig in gebruik en wordt niet warm.
heb amp nog niet kunnen meten, moet nog een logger aanschaffen
gr Cees
 
Wel wat off-topic maar F3C is echt prachtig. Waar ik voorheen woonde, woonde ook Nederlands kampioen. Ben alleen z'n naam kwijt, ene Theo meen ik. Hij is wel al ruim 7 jaar gestopt.

Denk toch wel dat de 500 een goede keuze is voor mij. Zo ondertussen moet ik maar "opgeven" en een keuze maken:???:
 
Scorpion in de vario:
e-trainer3.jpg

overbrenging 1:8.46
Kan met tandwielen die ik nog bezit naar 9.2 gaan en da's de volgende stap.
Zojuist even in de tuin gehooverd en meer dan tevreden.
Wel wat veel toeren, zal morgen even de teller er bijhouden.
wordt vervolgd
Hans
 
Scorpion in de vario:

overbrenging 1:8.46
Kan met tandwielen die ik nog bezit naar 9.2 gaan en da's de volgende stap.
Zojuist even in de tuin gehooverd en meer dan tevreden.
Wel wat veel toeren, zal morgen even de teller er bijhouden.
wordt vervolgd
Hans

Gaaf :D:cool:
Ik durf het bijna niet te vragen: video?:banana:
 
Back
Top