Hallo duikers,
De U 31 ligt momenteel in het droogdok. De aangepaste zuigertank moet er weer in, en de periscopen en torenroeren ben ik beweegbaar aan het maken. En er komt een tweede ballasttank in om het gewicht (of beter het volume) van twee kleine doosjes bovenop de WTC te kunnen dragen waar de benodigde servo's in kunnen.
Maar eerst iets anders. Robbe levert voor de U 31 een zesbladige 'sikkelschroef'. Althans, daar lijkt het een beetje op, je zou er ook zonder moeite de spaken van een karrewiel in kunnen herkennen
. Op zich vaart de boot er goed op, zeker met flinke snelheid. (Eigenlijk tot mijn verbazing) Maar bij het manouvreren blijkt het wat minder te gaan. Veel cavitatie en naar de zijkant weggegooid water, de spoed is wat erg hoog en nauwlijks verlopende naar de bladtips toe. Daar heb ik dus wat aan veranderd, er zit nu een messing schroef onder deze Duitse dame.
De originele uit losse onderdelen samen te bouwen schroef
Zo ziet het er achter de boot uiteindelijk uit
Hier de echte schroef. De bladen zijn breder en meer sikkelvormig. Al blijft het een vreemde vorm op zich voor een sub-schroef.
De Robbe schroef is 100 mm doorsnede en zesbladig. Zulke schroeven zijn er in de reguliere handel niet te krijgen, nog even afgezien van de bladvorm. Ik heb toen besloten om er zelf één te gaan maken, op basis van een Raboesch schroef. Deze is 95mm in doorsnede, en heeft vijf bladen. Dat klopt weer niet met het origineel, maar komt het dichtst er bij in de buurt. Een beter vaargedrag had bij mij prioriteit over volledig schaalgetrouw.
Maar hier moest nog wat aan gebeuren om meer op de originele te gaan lijken. Allereerst de bladtips afdraaien.
Met dit als resultaat:
Toen heb ik een mal gemaakt om de nieuwe bladvorm op alle bladen identiek over te nemen. Met de firuurzaag is toen elk blad bijgewerkt.
Met dit, na ook nog wat poetswerk, als uiteindelijk resultaat:
En op de boot, met een gedraaide messing konus er achter:
Optisch ziet het er in ieder geval stukken beter uit (vind ik...) Vaartechnisch zijn er ook verbeteringen, daar ging het eigenlijk om. Het stroomverbruik van de al zuinige brushless motor is gedaald van 4 naar 2 ampére bij vollast. De snelheid ligt hierbij ietsje lager, maar nog ver boven schaalsnelheid. Maar het mooiste is het reageren van de sub op de schroef. De boot is nu veel makkelijker te manouvreren, heen en weer steken gaat zonder gespetter en gegorgel. En wordt er al lucht gepakt is de schroef dat meteen weer kwijt, de oude hield het vast. Ook lijkt de draaicirkel ietsje kleiner te zijn. Ik ben in ieder geval tevreden! Op naar de overige klusjes ... :-D
De U 31 ligt momenteel in het droogdok. De aangepaste zuigertank moet er weer in, en de periscopen en torenroeren ben ik beweegbaar aan het maken. En er komt een tweede ballasttank in om het gewicht (of beter het volume) van twee kleine doosjes bovenop de WTC te kunnen dragen waar de benodigde servo's in kunnen.
Maar eerst iets anders. Robbe levert voor de U 31 een zesbladige 'sikkelschroef'. Althans, daar lijkt het een beetje op, je zou er ook zonder moeite de spaken van een karrewiel in kunnen herkennen

De originele uit losse onderdelen samen te bouwen schroef

Zo ziet het er achter de boot uiteindelijk uit

Hier de echte schroef. De bladen zijn breder en meer sikkelvormig. Al blijft het een vreemde vorm op zich voor een sub-schroef.

De Robbe schroef is 100 mm doorsnede en zesbladig. Zulke schroeven zijn er in de reguliere handel niet te krijgen, nog even afgezien van de bladvorm. Ik heb toen besloten om er zelf één te gaan maken, op basis van een Raboesch schroef. Deze is 95mm in doorsnede, en heeft vijf bladen. Dat klopt weer niet met het origineel, maar komt het dichtst er bij in de buurt. Een beter vaargedrag had bij mij prioriteit over volledig schaalgetrouw.

Maar hier moest nog wat aan gebeuren om meer op de originele te gaan lijken. Allereerst de bladtips afdraaien.

Met dit als resultaat:

Toen heb ik een mal gemaakt om de nieuwe bladvorm op alle bladen identiek over te nemen. Met de firuurzaag is toen elk blad bijgewerkt.

Met dit, na ook nog wat poetswerk, als uiteindelijk resultaat:

En op de boot, met een gedraaide messing konus er achter:

Optisch ziet het er in ieder geval stukken beter uit (vind ik...) Vaartechnisch zijn er ook verbeteringen, daar ging het eigenlijk om. Het stroomverbruik van de al zuinige brushless motor is gedaald van 4 naar 2 ampére bij vollast. De snelheid ligt hierbij ietsje lager, maar nog ver boven schaalsnelheid. Maar het mooiste is het reageren van de sub op de schroef. De boot is nu veel makkelijker te manouvreren, heen en weer steken gaat zonder gespetter en gegorgel. En wordt er al lucht gepakt is de schroef dat meteen weer kwijt, de oude hield het vast. Ook lijkt de draaicirkel ietsje kleiner te zijn. Ik ben in ieder geval tevreden! Op naar de overige klusjes ... :-D
Laatst bewerkt door een moderator: