Robbe U 31 versie 1.1 : schroef, techrek, tweede ballastsysteem, periscopen, toerenroeren

Hallo duikers,

De U 31 ligt momenteel in het droogdok. De aangepaste zuigertank moet er weer in, en de periscopen en torenroeren ben ik beweegbaar aan het maken. En er komt een tweede ballasttank in om het gewicht (of beter het volume) van twee kleine doosjes bovenop de WTC te kunnen dragen waar de benodigde servo's in kunnen.

Maar eerst iets anders. Robbe levert voor de U 31 een zesbladige 'sikkelschroef'. Althans, daar lijkt het een beetje op, je zou er ook zonder moeite de spaken van een karrewiel in kunnen herkennen :). Op zich vaart de boot er goed op, zeker met flinke snelheid. (Eigenlijk tot mijn verbazing) Maar bij het manouvreren blijkt het wat minder te gaan. Veel cavitatie en naar de zijkant weggegooid water, de spoed is wat erg hoog en nauwlijks verlopende naar de bladtips toe. Daar heb ik dus wat aan veranderd, er zit nu een messing schroef onder deze Duitse dame.

De originele uit losse onderdelen samen te bouwen schroef
16024919e2f4e3bfc.jpg


Zo ziet het er achter de boot uiteindelijk uit
16024919e2f52a5da.jpg


Hier de echte schroef. De bladen zijn breder en meer sikkelvormig. Al blijft het een vreemde vorm op zich voor een sub-schroef.
16024919e2f55ff1d.jpg


De Robbe schroef is 100 mm doorsnede en zesbladig. Zulke schroeven zijn er in de reguliere handel niet te krijgen, nog even afgezien van de bladvorm. Ik heb toen besloten om er zelf één te gaan maken, op basis van een Raboesch schroef. Deze is 95mm in doorsnede, en heeft vijf bladen. Dat klopt weer niet met het origineel, maar komt het dichtst er bij in de buurt. Een beter vaargedrag had bij mij prioriteit over volledig schaalgetrouw.
16024919e32992a61.jpg


Maar hier moest nog wat aan gebeuren om meer op de originele te gaan lijken. Allereerst de bladtips afdraaien.
16024919e329c3231.jpg


Met dit als resultaat:
16024919e32a24ec5.jpg


Toen heb ik een mal gemaakt om de nieuwe bladvorm op alle bladen identiek over te nemen. Met de firuurzaag is toen elk blad bijgewerkt.
16024919e3605118d.jpg


Met dit, na ook nog wat poetswerk, als uiteindelijk resultaat:
16024919e3607a999.jpg


En op de boot, met een gedraaide messing konus er achter:
16024919e360b37bc.jpg


Optisch ziet het er in ieder geval stukken beter uit (vind ik...) Vaartechnisch zijn er ook verbeteringen, daar ging het eigenlijk om. Het stroomverbruik van de al zuinige brushless motor is gedaald van 4 naar 2 ampére bij vollast. De snelheid ligt hierbij ietsje lager, maar nog ver boven schaalsnelheid. Maar het mooiste is het reageren van de sub op de schroef. De boot is nu veel makkelijker te manouvreren, heen en weer steken gaat zonder gespetter en gegorgel. En wordt er al lucht gepakt is de schroef dat meteen weer kwijt, de oude hield het vast. Ook lijkt de draaicirkel ietsje kleiner te zijn. Ik ben in ieder geval tevreden! Op naar de overige klusjes ... :-D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoow, ziet dat er even mooi uit!
Dus naast electronica ga je misschien in de nabije toekomst "omgebouwde" schroeven aanbieden?
 
Hallo,

Iedereen dank voor de lovende woorden!

Verder met de U 31 versie 1.1. (versie 1.0 is de origineel Robbe opbouw .. ;) :D) Ik heb de topictitel ook aangepast om alles in één draadje te houden voor de overzichtelijkheid.

Ondertussen is het techrek, en de techniek daarin, ook aangepakt. Allereerst hier de originele setup (met ook nog het 'karrewiel'..) :
1602491eed7cde19e.jpg

Zoals je ziet erruggg veel ruimte over!!

Zo ziet het er nu uit:
1602491eeb5fcadeb.jpg

Dat lijkt tenminste weer een beetje op een sub in plaats van een half leeg vrachtschip ...

Wat is er veranderd:

- Er is een tweede ballasttank van 700cc bij gekomen als hulp tank(tandwielpomp systeem met open ontluchting naar buiten)
- De nu proportionele zuigertank ligt verder naar voren, en 180 graden gedraaid
- Aansturing voor de extra pomp toegevoegd
- Verdere RC onderdelen opnieuw gerangschikt naar de nieuwe indeling
- Het techrek is verstevigd met twee aluminium U-profielen langs de twee tanks, en twee 8mm alu buizen onderin het techrek om de torsiestijfheid te herstellen.

De accu's nu helemaal voorin, met de aansturing voor de pomp en de LTR 5.3
1602491eeb6000b94.jpg


De twee tanks. De nieuwe is van 75mm afvoerbuis gemaakt met twee eindkappen er op gelijmd. In die kappen zijn alu-schijven gelijmd ter versteviging, zonder werden de eindkappen in het midden 5 mm (!!) naar buiten geperst door de druk van de pomp. De tank ligt voor iets hoger dan achter om het vullen en legen volledig te laten verlopen. De ontluchting zit dan ook aan de voorzijde midden boven en de water aan-afvoer buis loopt tot midden onder aan de achterkant. De spindel uit de zuigertank loopt in een messing buis die in de nieuwe tank is ingelijmd, ook geen last meer van ;) Zo heb ik totaal bijna 1300 cc ballastcapaciteit, waarvan 50 cc proportioneel om te trimmen. Dat zou genoeg moeten zijn om de twee beoogde doosjes bovenop de WTC boven te drukken, én wat meer bovenwater stabiliteit te krijgen doordat de WTC buis wat hoger in het water komt te liggen. Het gecombineerde zwaartepunt van de twee tanks ligt op hetzelfde punt als eerst bij alleen de zuigertank.
1602491eeb60278f9.jpg


Het achterschip. Hier zit de tandwielpomp tussen de nieuwe tank en de aandrijfmotor. Daarboven een PC monitor-stekker voor de verbindingen naar de toekomstige extra servo's op de WTC. Over de brushless buitenloper ligt een doorzichtig lexan plaatje zodat de draad tussen stekker en bovendeel niet door het draaiende motorhuis gegrepen kan worden. (twee keer kijken, de 'vouw' midden boven is goed te herkennen)
1602491eeba0b2fd0.jpg


Aan de stuurboord voorzijde zit nu de ontvanger, multiswitch decoder en een vertragingsmodule voor de uitschuifservo voor de snuiver en antennes.
1602491eeba0dac91.jpg


En nog een 'kleinigheidje'... Dit printje beveiligd de centrale schroef. Als die niet vastgedraaid zit als je de sub aanzet klinkt er een 80 db hoogst irritant piepje. Ja, ook bij deze boot ben ik die schroef al eens vergeten. Onder het kletsen weer niet goed opgelet bij het sluiten van de boot ... :oops: Met deze versie 1.1 gaat me dat niet weer gebeuren!
1602491eeba10fa91.jpg


Nu op naar bovenop de WTC. Daar moeten twee doosjes komen met servo's en een motortje voor de radar. Wordt vervolgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel leuk om te zien, het lijkt wel of iedereen de winter aangrijpt om grote veranderingen door te voeren aan de subs.

Lex met de U 31, mathijs met zijn U 177, ik met de Ohio én de U 1234. Mijn Techrek lijkt op die van Lex, alleen ga je bij mij nog minder zien, ga de hele handel afdekken met plaatwerk. Maar dat laat ik wel zien in de Ohio topic.

@Lex

Jouw duiksteem met de PVC buis en eindkappen, heb er een vraag over. De eindkappen komen bol te staan bij volpompen? Snap ik niet, er zit toch een ontluchting op? Hoe kan dan de eindkappen bol staan?

Ik zie wel een grote gelijkenis met de Ohio, ook een voeler duiktank, in combi met een ander systeem. 2 systemen in 1 boot, de nieuwe trend?
 
Hoi Douglas,

Ja wintertijd, bouwtijd!

Dat het bol kwam te staan komt door het volgende. De water aan- en afvoer heeft een binnendiameter van 3mm, dat geeft voldoende doorstroming. De ontluchting heeft omdat daar lucht door gaat maar 2mm. De pomp stopt meteen als er water door de ontluchting komt, en de tank dus vol is. In principe komt bouwt de pomp dan verder geen druk meer op. Maar ik weet dat die pomp een siliconenslang van 1,5mm wanddikte als een balonnetje op kan pompen. Toen ik als test de voeller even loskoppelde om te kijken of de boel heel zou blijven als de pomp toch door zou lopen liep de druk zo hoog op dat die doppen flink doorbogen. En omdat de buitendruk bij dit open systeem ook op de tank blijft staan tijdens het duiken heb ik er twee alu schijven in gelijmd. (al zal die buitendruk nooit de druk gaan worden die de pomp kan leveren) Doorbuiging nu op het oog 0,0. Better safe then sorry, die meneer Murphy ligt altijd op de loer! (nee, niet Eddy...)

Twee systemen is voor mij ook nieuw, ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. Maar ik wou in ieder geval een trimmogelijkheid hebben, dat heb ik dan met die zuigertank. Dat andere systeem ... ligt voor de hand! ;) :D En voor twee zuigertanks of de bestaande langer maken is weer net geen ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Môgge Lex,

Jaa, ziet er netjes uit en... brengt me weer op ideen, verbouwingen zo goed als klaar, gelukkig.

De accu's , zijn die van Conrad ?

Gr. Rob
 
hallo lex

mooi systeem
vooral de combi met de twee systemen
dat de kavan pomp veel druk levert heb ik in de begin jaren ook ondervonden
ik wilde een gesloten duiktank en daar de lucht in samen persen
resultaat de eind doppen vlogen er uit met een heel harde knal
waar hebben we dat in mol nog gehoort ?????juist je was er zelf bij toen de 21 zijn duiktank in/uitelkaar vloog
ik wil in de 21 een kleinere duikcylinder zetten naast het pomp systeem
en aan die 50 gr heb ik dus reeds genoeg
daar een lineare servo (heb er nog liggen haha)aan en die koppelen met de ltr5
duikvolgorde wordt dus
eerst pomp tank vullen
bij bedienen sensor de ltr5 de mini cylinder laten regelen
maar daar moet ik nog met norbert over gaan praten want dan moet er iets in het programma veranderd worden

groetjes raf
 
Môgge Lex,

De accu's , zijn die van Conrad ?

Gr. Rob

Yep, nummer 227938 , vier maal, en daar dan 2x12 volt 3,3 Ah van maken. Die dan weer parralel zodat je 12 volt 6,6 Ah krijgt. Al zou nu met de nieuwe schroef 1x 3,3 Ah ook kunnen volstaan met die 2 amp die de vaarmotor nu trekt.

[EDIT] dat nummer blijkt er niet meer te zijn, het zijn nu 3700mAh paketten geworden: 206022 of 206023 voor 4000 mAh. [/EDIT]
 
ik wil in de 21 een kleinere duikcylinder zetten naast het pomp systeem
en aan die 50 gr heb ik dus reeds genoeg

Na aper...;) Lijkt wel of of iedereen een 2e systeem gaat inbouwen voor zijn subs...

Dus, DE nieuwe trend....

@Rob,

De accu's van Vapextech zijn ook erg goed, niet te duur. Ben er erg tevreden over!!! (en nee ik heb geen aandelen.)
 
Weer een stukje verder. Het beweegbaar maken van de periscopen en snuivers was nu aan de beurt. Bij de bouw van versie 1.0 hab ik al rekening gehouden met deze functie, en daarvoor een frame met geleidingsbuizen en steunen gefabriceert.

16024932f8bb77624.jpg


En hier de periscoop en snuivers die er dan overheen kunnen schuiven.

16024932f8bba4e35.jpg


De beweging doe ik weer met servo's via een hevelsysteem. Met servo-vertragingsmodules voor de servo's geschakelt kan ik dan de snelheid van het bewegen instellen.

16024932fbab709db.jpg
16024932fbab8d6ca.jpg

Backboordzijde met de periscoop..............................Uitgeschoven

16024932fbaba9be5.jpg
16024932fbbceec19.jpg

Stuurboordzijde met het plateau met antennes en snuivers.....Uitgeschoven

Voor de benodigde servo's plaats ik twee waterdichte bakjes bovenop de WTC die dan met Lexan deksels dichtgeschroefd gaan worden.

Hier het uitschuifsysteem met attributen op de TWC gelijmd

16024932fc6158455.jpg


De bakjes er op. De beweging gaat draaiend naar buiten gevoerd worden met Brüggen doorvoeren.

16024932fc61baac9.jpg


Kijkje in het achterste doosje met daarin de aandrijving voor de radar en de servo voor de periscoop.

16024932fc620449f.jpg


De radar hab ik gedaan met een mini-servo dat omgebouwd is om 360 graden rond te kunnen draaien. Ik gebruik hem dus als vertragingsmotor, met de trimpotmeter kan het toerental ingestelt worden. Op de uitgaande as zit een nokje dat een micro-switch bedient. Deze zet de motor telkens in een vaste positie stil als de motor uitgeschakelt wordt zodat de radar bij het laten zakken door de gleuf in de toren kan.

Het voorste doosje met de servo's voor de snuivers en de torenroeren schiet ook al lekker op, dat in een volgende posting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top