Snelle E-Zwever

Ziet er heel goed uit.
Ik denk me ook één aan te schaffen, maar kijk eerst even naar jouw bouwverslag.
Ik ga er wel een Hacker binnenloper insteken denk ik.

Groeten,
Jan
 
Ziet er heel goed uit.
Bedankt, voor de prijs, gebruikte materialen en afwerking zeer zeker

Ik denk me ook één aan te schaffen, maar kijk eerst even naar jouw bouwverslag.
Ik ga er wel een Hacker binnenloper insteken denk ik.

Groeten,
Jan

Welke Hacker had je in gedachten?

Zelf zat ik aan de Dymond AL-3548 te denken met 60A regelaar.
03121433_b_0.JPG


- 170gr
- 35 x 48mm (volgens mij gaat dit wel passen)
- 35 - 50A
- 710W (4S)
- 11x6-11x7 Thin E or folding prop
- Prijs incl. Dymond 60A regelaar € 87,-

Aangezien ik wel goede ervaring heb met dymond lijkt me dit voor de prijs zeker niet verkeerd.
Andere opties zijn uiteraard welkom.
 
Laatst bewerkt:
De volgende onderdelen zijn besteld voor m'n setup:

- Dymond AL-3548 engine
- Dymond 60A ESC
- 10x8 prop
- Dymond 3300mA 4S 20C lipo
- Graupner sPCM SMC16Scan ontvanger
- Dymond D60 servo's

Volgens officiele metingen zou deze setup 710W moeten leveren en een snelheid van max. 57m/s, niet gek lijkt me.
 
En vandaag voor het eerst de Ion gevlogen :)

Ik kan alleen maar zeggen ... GEWELDIG ... wat een vliegbeeld, zo easy .. erg voorspelbaar.

De Ion lag al een tijdje in de doos, maar met het aankomende mooie weer werd het wel tijd om 'm even af te bouwen (met dank aan Robert (de ornithopter man)).
De bijgeleverde materialen hebben we vervangen voor beter spul, zeker de houten motorspant :rolleyes: (als dat nat wordt door nat gras .. dan weet je het wel).
De motor (Dymond AL-3548 engine) past er net in, en dat is ook alles gezegt, net een mm speling op de binnenwand.
JP heeft ook al rekening mee gehouden dat de motorspant onder een hoek in de romp moet zitten, dat is erg fijn opgelost dus.
Voor de rest de nodige aanpassingen gedaan om 'm op 4S te vliegen (dus hier en daar even pasmaken).
Verder geen gekke dingen tegengekomen, de kist is van de fabriek uit al erg mooi afgewerkt, en dat voor deze prijs, ongelofelijk gewoon.

Maar goed .. hoe vliegt deze nu ... nou .. fantastisch, precies zoals ik eigenlijk wilde, een kruizing tussen een beetje zweven en toch hard gaan als een hotliner.
Een echte hotliner is het natuurlijk niet gezien het aantal watts, maar snel is ie wel, en dat gehuil als ie aan komt vliegen :cool:
In goed 5 a 6 seconden bij verticaal klimmen moet het gas echt dicht want dan is ie al uit het zicht, dus power zat.
Zelfs zweven gaat het toch redelijk goed af, had vanmiddag zelfs een moment dat ie in een beetje termiek zat en echt begon te klimmen.
Ik heb de afstelgegevens aangehouden zoals JP voorschrijft en dat gaat echt perfect, 2 tikjes up en 2 tikjes rechts als correctie en echt waar op de rechte lijn kan ik de stik gewoon loslaten, zo recht vliegt ie !
Heb er nu een 3300 4S lipo in zitten, na een half uur gassen en zweven zat er nog power zat in om vertikaal te gaan.
Heb deze lipo nog niet weer opgeladen om te kijken hoe leeg deze was, maar het geeft wel aan dat je ontzettend lang vliegplezier hebt op 1 lipo.

bovenkant
DSC00918.jpg


onderkant
DSC00922.jpg


dun vleugeltje he ...
DSC00923.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, gisteren even snel een filmpje gemaakt.
Tevens weer perfect gevlogen, het vliegbeeld is zo strak van deze kist precies zoals ik wilde, lekker zweven en beetje gassen.
In vergelijk met m'n "standaard setup" funjet kan ik concluderen dat op het rechte stuk de Ion zonder gas net zo hard gaat als mijn funjet met gas.
Ben er zeer tevreden over, wil alleen op de zender de remflaps (op de ailerons) instellen, want je hebt wel erg veel ruimte nodig voor het aanvliegen om te landen.
Vliegduur zal zo ongeveer op dik 45 minuten liggen met de 3300mA 4S setup (uiteraard niet volgas maar afwisselend met wat zweven).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moooooi!

Ben er erg van gecharmeerd, deze snelle zwever. Is genoteerd op mijn wishlist (en die wordt te lang . . .)

Veel vliegplezier.

Jacob Bos
 
Een filmpje van hoe deze uiteindelijk vliegt moest er natuurlijk wel van komen ;)

Freudenthaler Ion Pro
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi vlieg beeld .
Zoiets was ik nou ook nog aan het zoeken .
Weer een kist op de wishlist.
Had ik dat laatste filmpje nou niet gekeken !
lol
gefeliciteerd met je mooie kist
 
Ik heb 4 metingen verricht en kom tot deze resultaten, allen boven de 200km/h met als laatste de highpass waarbij ik aanduik op extreem hoogte recht naar beneden ...

Meting pass 1
doppler_ion_pass1.jpg


Meting pass 2
doppler_ion_pass2.jpg


Meting pass 3
doppler_ion_pass3.jpg


Meting pass 4 (dive)
doppler_ion_pass4.jpg
 
Dus we kunnen jou ook verwachten als er weer een F5B meeting komt??

Hoe is de sterkte van de vleugel eigenlijk, is hij goed stijf?
Wat weegt je model vliegklaar?

En even over je eisen van het model, een F5B model moet 10 minuten kunnen zweven, dus dan zou een Raketenwurm of Surprise waarschijnlijk jouw Ion er denk ik wel uitzweven, ook omdat deze 4 kleppen in de vleugel heeft en je het profiel aan kan passen van speed naar zweef.

Maar ik vind je Ion een mooi beeld hebben!

Leuke beginners softliner.

Nog een tip, zet de motor op een schakelaar en de remkleppen (ailerons paar mm omhoog) op de gasknuppel.
Gas dicht is dan remmen, mix een paar procent "up" bij en hij zakt mooi naar beneden.
Ik vlieg de Hawk F5B (1800 gram) binnen en heb niet heel veel aanvliegruimte nodig, meter of 50.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Dus we kunnen jou ook verwachten als er weer een F5B meeting komt??
Haha ja ik heb er wel over nagedacht maar ik vlieg nog maar net iets meer dan een jaar en daarbij denk ik ook niet dat de ion met het geweld van de F5B mee kan komen.

Hoe is de sterkte van de vleugel eigenlijk, is hij goed stijf?
Wat weegt je model vliegklaar?
De vleugels zijn erg goed gebouwd ondanks dat ze van hout en gevuld schuim zijn.
Vliegklaar zal rond de 1,5kg liggen.

En even over je eisen van het model, een F5B model moet 10 minuten kunnen zweven, dus dan zou een Raketenwurm of Surprise waarschijnlijk jouw Ion er denk ik wel uitzweven, ook omdat deze 4 kleppen in de vleugel heeft en je het profiel aan kan passen van speed naar zweef.
10 minuten zal de Ion aan 1 stuk niet kunnen zweven of je moet echt heel hoog gaan zitten maar dan heeft het niets meer met F5B te doen.
Dus wat dat betreft zal de Suprise of Raketenwurm zeker de betere zijn, ook niet zogek als je bedenk dat je een complete setup van de Suprise wel 4 a 5 Ions kunt kopen ;)

Maar ik vind je Ion een mooi beeld hebben!

Leuke beginners softliner.
Zeer zeker


Nog een tip, zet de motor op een schakelaar en de remkleppen (ailerons paar mm omhoog) op de gasknuppel.
Gas dicht is dan remmen, mix een paar procent "up" bij en hij zakt mooi naar beneden.
Ik vlieg de Hawk F5B (1800 gram) binnen en heb niet heel veel aanvliegruimte nodig, meter of 50.
GJ
Goed idee zal eens wat mee gaan stoeien, ik heb nu 2 schakelaars gemixed.
1 schakelaar om te landen, ailerons als remkleppen omhoog met wat up gemixed, dat gaat goed en een andere schakelaar de ailerons ongeveer 1 a 2mm naar beneden gemixed om nog iets beter te zweven, maar dan gaat de snelheid er wel uit natuurlijk.

Thx.
 
Back
Top