Alternatief voor het 19 grams motortje; gelijke specs maar 14,5 gram

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Klopt van die vier parkertjes, en er zat bij mij ook nog een elastiekje bij!!! :-D

Maar zonder dollen ik heb de RCTechnics vorig jaar gekocht en de Hobbycity dit jaar, en er zijn duidelijk waarneembare verschillen, hoewel ook ik ervan overtuigd ben dat ze uit dezelfde fabriek komen.

Verschillen:
RCTechnics: geen cogging, iets lichtere kleur (geel), kruiskopboutjes in de propsaver
Hobbycity: wel cogging, iets donkerder kleur (oranje), madeschroefjes in de propsaver.
 
Klopt van die vier parkertjes, en er zat bij mij ook nog een elastiekje bij!!! :-D

Klopt, bij mij zelfs 2 elastiekjes, joehoe!:p

Verschillen:
RCTechnics: geen cogging, iets lichtere kleur (geel), kruiskopboutjes in de propsaver
Hobbycity: wel cogging, iets donkerder kleur (oranje), madeschroefjes in de propsaver.

Hier niet; beiden evenveel weerstand bij ronddraaien, zelfde kleur en zelfde boutjes in de propsaver.

Nu moet ik eerlijk zijn; vorig jaar kocht ik er 1 bij rct, en die heeft wel kruiskopboutjes...

Grt.
 
Er komt zeker vanalles uit dezelfde fabriek !

Vorige week een servootje van HXT ( 5 gram ) open gemaakt en wat zag ik ... binnenkant het onderdeksel een stickertje van Tower-pro :smile:
 
Volgens mij is de gele variant een Himodel motortje ...
3587.gif


Hier is de link naar de Himodel versie.

... en van die oranje weet ik zeker dat het een HC motortje is. Die heb ik zelf ook :)
TR2204-14T.jpg


Hier is de link naar de HC variant.

RCTechnics verkocht eerst wat meer Himodel ... en stapt ie nu langzaam over naar HC spullen :)
Het zal wel zo zijn, dat een of ander fabriekje ze maakt en dat iedereen daar zijn / haar variant kan bestellen.

en ja hoor ... ook meneer Frank van Bidproduct verkoopt dit motortje ...
l_bidproduct_2204.jpg


Hier is de link.

Anyway, blijft een lekker motortje voor een leuke prijs :)

Grtz,
Menno
 
Wat de reden van het verschil is weet ik niet.
Dat staat nu juist netjes beschreven in dat linkje.
Na het bouwen van 15 cdrom motoren is mijn ervaring dat de statorpool breedte t.o.v.magneet breedte erg belangrijk is.
Verder de luchtspleet tussen magneet en stator pool magneet dikte(dus sterkte) en het aantal stator polen.;)
 
Even terzijde: het is niet clogging maar 'cogging' of beter nog 'cogging torque'. Zie Cogging torque - Wikipedia, the free encyclopedia

Nu vwb je vraag: ik heb twee van die 2204 motortjes en die zijn niet hetzelfde. De ene komt bij RCTechnics vandaan en heeft ook helemaal geen cogging zoals die van jou.

Maar de andere die ik heb komt van hobbycity en die heeft wél cogging, vrij veel zelfs.

Wat de reden van het verschil is weet ik niet. In de praktijk doet het hobbycity motortje het prima totnutoe.


Kon er even niet op komen vandaar dat ik er al aanhalingstekens bij had gezet.
Dank u voor het verbeteren.
 
Ik ben trouwens enorm positief verrast over de gasaanname van dit motorje met de 6A Turnigy regelaar, dat gaat extreem vlot:p

Grt.
 
Met goede accu's zal dat heel wat meer zijn. Als ik zie hoe een 170 grams shocky nog keihard naar boven accelereert na een torque, dan is dat geen 175/180 gr thrust:D

Verwar statische trust niet met wat je vliegend krijgt he :)

Het HC/rctechnics motortje (ik heb er 1 van beide, en bij mij waren ze 100% identiek) heeft op een meetopstelling met meer dan voldoende accu, ook tussen de 170 en 200 gram thrust.
 
Ik ben trouwens enorm positief verrast over de gasaanname van dit motorje met de 6A Turnigy regelaar, dat gaat extreem vlot:p

Grt.

Dat is ook mijn ervaring. Hij doet het met die 6A Turnigy heel erg goed, beter dan met het hi-model FLY12 regelaartje wat ik ook in gebruik heb. Die wordt dus vervangen.
 
Hoi,

Gister heb ik een paar Turnigy 2204-14T motortjes ontvangen.
1 daarvan weegt in ieder geval 21 gram op mijn weegschaal Dus dat is alweer 2 gram teleurstelling of 2 gram meer waar voor mijn geld als je het positief wilt bekijken.

Er zit inderdaad wel een beetje verschil tussen deze of de Himodel versie.

Verders draait hij wel naar behoren even snel bekeken. Geen metingen gedaan.

Deze trekt als het goed is dan net iets over de 200 gram weg.

De 16 grams HXT doet ook zoiets. Is dat misschien ook niet een goeie vervanger?
Of niet betrouwbaar genoeg voor de echte F3p vliegers (geen 3D hobbyisten)

Weet niet of hij ook echt 16 gram is. Heb geen losse liggen op het moment.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik 16gram Brushless Outrunner 1700kv $9.22
 
Dat is toch raar.. je bent nu de 2e die dat zegt.. ik heb er 1 van hobbycity en 1 van rctechnics en die twee zijn echt 100% gelijk, totaal geen verschil in te ontdekken. Kennelijk levert een van beide partijen niet altijd hetzelfde motortje, of zit er verschil tussen batches van motortjes.

Voor beiden geldt inderdaad dat ze rond de 21 gram wegen. Je kunt ze wel weer naar 19 gram krijgen als je de ring achterop de motor eraf haalt en het kruis bijvijlt.

Wat betreft het CBM motortje; het ding bevalt gewoon goed. Het doet wat het moet doen. Voor zover ik heb kunnen merken heeft het ding 'maar' twee voordelen boven het 19 grams UH/rctechnics motortje.. het is lichter en stiller.

Daarentegen koop je 4 UH motortjes voor de prijs van 1 zo'n CBM.. dus tsja..
 
Dan kom ik nog even met 2 nadelen van niet alleen het cbm motortje maar veel van de als "beter" bestempelde motortjes:

1. de prijs uiteraard(maar goed je moet iets over hebben voor een boven gemiddelde motor)
2. bevestiging op 3 punten.

Vooral dat laatste snap ik echt niet........hebben de mensen die de motortjes ontwerpen nu echt geen benul van het feit dat deze motortjes veel gebruikt worden voor shocky's en het daar toch echt onhandig is om een 3-puntsbevestiging te hebben? Althans dat is mijn mening...

Grtzz
 
Mijn ervaring is niet dat ze 21g wegen maar 19,5 en dat ze <19 kunnen worden.

Je ziet trouwens steeds meer dingen die beide tunigy en himodel zijn...

En mocht mijn 12/13g motortje niet alles zijn wat ik ervan verwacht dan kan het best zo zijn dat er ook een CBM voor komt. Die moet toch ook nog op dieet kunnen :rolleyes:
 
Yep.. dat is eveneens een nadeel van het CBM motortje.

Ik denk dat ikd e redenatie er achter wel begrijp. Men gaat uit van een opstelling waarbij je zijstelling en domp nog kunt bijstellen, met schroefjes dus, en dan is 3 schroefjes net 1 minder dan 4.. en wat makkelijker qua stellen.

Toch.. het kruis van het UH motortje maakt montage daarvan toch stukken makkelijker..

(bij het CBM motortje is het helemaal vreemd, daar het ding specifiek voor shockflyers bedoelt is, het is ook een 'CBM - F3P').

@Nando: van die CBM ga je niet zo heel veel meer afhalen. Er zit wel een ring achterop die eraf kan en ook de bevestiging kun je nog wel wat op bezuinigen, maar ik verwacht niet meer dan 0.5~1 gram in totaal. Reden dat ik het niet gedaan heb, is het feit dat het ding een carbon as heeft welke zit verlijmd in de keramische lagers. Om dat los te krijgen en weer netjes vast, is denk ik best een crime.. en als het niet lukt, is het toch grofweg 60 euro naar z'n mallemoer. Je kunt het ook vast laten zitten, maar om te gaan zitten slijpen/vijlen aan zo'n ding zonder de verzekering dat het slijpsel niet op de verkeerde plek terechtkomt.. brrr..

Plus: de combo van deze CBM + een afgeslankte GWS prop is 1 gram zwaarder dan de bekende streckersetup met carbon prop.. alleen dan grofweg 90 euro goedkoper in totaal :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het idee dat RCtechnics af en toe ook in Hongkong shopt aangezien er steeds meer HK spul op de site verschijnt.
Maar kan ook zijn dat HC af en toe van fabrikant wisselt.

Echt kleur verschil zie ik zo niet met kunstlicht.

Cogging bij de HC is meer dan van Himodel.

19gramssamen.jpg

Boven Himodel 1400Kv
Onder Turnigy 2204-14T

19gramsextra.jpg

Himodel

19gramsf3x.jpg

Turnigy
 
Ik denk eerder dat er ergens een fabriek staat die deze dingen er bij grote getale uitschopt, en daarvoor soms andere basismaterialen gebruikt, eventueel naar wens van de afnemer.

Ze lijken TEVEEL op elkaar om niet uit dezelfde fabriek te komen, zou ik zeggen...
 
Reden dat ik het niet gedaan heb, is het feit dat het ding een carbon as heeft welke zit verlijmd in de keramische lagers. Om dat los te krijgen en weer netjes vast, is denk ik best een crime.. en als het niet lukt, is het toch grofweg 60 euro naar z'n mallemoer. Je kunt het ook vast laten zitten, maar om te gaan zitten slijpen/vijlen aan zo'n ding zonder de verzekering dat het slijpsel niet op de verkeerde plek terechtkomt.. brrr..
Das erg jammer...
 
De 16 grams HXT doet ook zoiets. Is dat misschien ook niet een goeie vervanger?
Of niet betrouwbaar genoeg voor de echte F3p vliegers (geen 3D hobbyisten)

Weet niet of hij ook echt 16 gram is. Heb geen losse liggen op het moment.
[/url]

Heb ik er ook een paar van liggen. Ik kocht ze vanwege de opgave van 16 gram.

Nou dat zijn ze inderdaad, kaal.

Maar met de propmount erop en ook het bevestigingsflensje komt het geheel alsnog op 19-20 gram, net zoveel als de turnigy dus.

Heb hem nog niet getest, maar verwacht gelijke prestaties als de 2204.
 
Ik heb het idee dat RCtechnics af en toe ook in Hongkong shopt aangezien er steeds meer HK spul op de site verschijnt.
Maar kan ook zijn dat HC af en toe van fabrikant wisselt.

Ik zag wel kleurverschil. die van HC was iets donkerder.
Denk eerlijk gezegd dat ze allemaal uit 1 fabriek komen idd, maar als je het topic van brabo in china leest, dan zouden er ook 1000en fabriekjes kunnen zijn die die motortjes proberen te maken :D.

Dat RCtechnics af en toe in hongkong shopt? 90% lijkt me zo... het meeste komt daar vandaan, of uit tsjechie oid. Daarna natuurlijk via andere landen die er weer een labeltje op plakken...

die zilveren 16 grams heb ik op de little blowfish. meer dan genoeg power en wat hij kaal weegt? geen flauw idee, scheelde in ieder geval veel met die 24/30 grams cd-rommetjes!

En dat van die 3punts ophanging voor een shocky snap ik zeker niet nee.. das gewoon stom/dom.
 
Back
Top