de kriek is klaar

Hallo RAF

De reden dat de plug slecht uit de mal kwam is niet de zozeer de stugheid van de mal maar vooral het materiaal.
Ik heb ook eens een mal van polyester gemaakt met hetzelfde probleem.
Polyester krimpt namelijk behoorlijk bij het uitharden en gaat dus klemmen om de plug.
Professionals maken de mal meestal van vinylester, maar epoxy werkt ook goed.
Epoxy krimt veel minder als polyester.
Het krimpen van polyester is wel een voordeel als je een romp uit de mal haalt, een polyester romp komt makkelijker uit de mal als een epoxy door het krimpen...

Groeten Willem
 
hallo willem

ik maak al mijn mallen in polyester en heb nog niet veel problememn gehad met de plug er uit te halen
de reden hier is dat ik de vloed gaten in de plug maar half heb gesloten om deze later als de romp af is deze te gebruiken bij het frezen
ik dacht de mal voldoende soeple te kunnen houden om deze 2à3 mm te over winnen
maar door dat extra laagje glasdoek met de overschotr van de polyesterhars heeft dit dus doen mislukken
de plug had ook een dek er op en dit zorgd er voor dat ik de plug niet heb kunnen samen drukken aan de bovenkant (zie weer de vloedgaten)om hier voldoende ruimte te verkrijgen
het dek moet nu ook weer terug proper gemaakt worden en ingewaxt om er ook een mal van te kunnen maken
maar ik ga der eerst nog wat aan werken want ik heb traanplaat motief gevonden op verpakking al is het nu negatief maar daar dus eerst wat gelcoat opzetten en dan de positief achter op het dek waar er in het echt dus ook antislip(traanplaat)was gebruikt
krijg ik toch een mooier effect als het klaar is

morgen vroeg gelcoaten en polyesteren dan kan ik s'avonds foto's plaatsen van de romp

groetjes raf
 
hallo

gisteren de eerste laag los was gezet vandaag de tweede
ik heb het niet vroeger kunnen doen daar een vriendin van ons die heel ziek is vandaag plots naar het hospitaal moest daar ze een verkoudheid er bij gekregen heeft en in haar geval is dit dodelijk
dus dan nu maar eventjes deze laag nog aanbrengen en hopelijk morgen gelcoat en een glasmatje

groetjes raf
 
Raf,

een voorzichtige vraag.
Wat doe je als de Krick ooit klaar komt?
Dan ben je een levenswerk kwijt.
En wie ga je dan vervelen, jouw madam dan?
Zal ze wel niet leuk vinden he.
Dan mag je wel met een andere boot beginnen he?

Hein
 
hallo Hein beste verre vriend

de kriek ooit klaar ????????????denk je nu echt dat die boot ooit klaar gaat geraken
eerlijk zeggen he want ik zit hier met ongeloof naar je posting te kijken hahahahaha
maar vriend geen zorgen
ik heb nog een type XXIII liggen ,een acula like,een gato (oepsverklapt)van 2 meter en nog wat,een stel haaien en een mantarog
dus ik ga niet snel mijn madam vervelen hoor hahahaha
hola thypoon vergeten en een type VIIF

groetjes raf
 
hallo Hein
je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen hahahahaha
die rotboot gaat varen en duiken zoals elke andere
al is het gewoon om mijn kennis die ik bezit te testen tot het uiterste
het is zolas verleggen van je grenzen
als alles in een revel VII geraakt of in een gato dan moet het ook in de kriek kunnen
de wtc is wel niet zolang maar hij is zelfs ietsje dikker
groetjes raf
 
hallo


de eerste laag gelcoat zit er in
mischien een beetje uitleg over gelcoat

de reden dat ik gelcoat zet is twee ledig
het maakt polyester waterdicht want polyester zelf tegenoer epoxy is niet echt waterdicht dus daarom een laagje gelcoat
de tweede reden is dat alhoewel gelcoat niets tot de stevigte bijdraagt het wel ahndig is daar waar de vloed gaten komen een wat dikkere laag gelcoat te zetten
het daarna frezen in glecoat gaat beter dan in polyester met glasdoek
je krijgt mooier gaten daar er op die plaats geen glasdoek zit
maar de romp is daar wel minder stevig

straks een tweede laagje gelcoat en dan meteen beginnen te lamineren dus zou de romp straks klaar moeten zijn en kan er begonnen worden met het frezen van de asgaten en de roer doorvoeringen

groetjes raf
 
hallo

de glasdoek zit in de mal en ik denk dat ik over een uurtje of 2 de romp na inspectie wel uit de mal kan halen
en dan begint het plezante werk weer en is het stik gebeuren voorbij

groetjes raf
 
hallo

de romp is uit de mal
en ze voelde verdacht licht dus effe op de weegschaal gezet
de plug (origineel)weegt rond de 300 gr en met de nieuwe romp zit ik op 100 gr
dat is dus een heel groot verschil
de boot lag toch achter wat te diep met de oude romp dus dat zal dan met dit verschil zeker beter komen te liggen
zu is de romp verder aan het uitharden met een plastiek beter er in om ze in de juiste vorm te houden
polyester durft nogal tijdens het uitharden dicht trekken en dat wil ik vermeiden
ik heb liever dat de romp wat te breed is want dat kan ik kompenseren met het er nog op te leggen dek
dat was het voor vandaag morgen aftekenen waar de roer en as gaten moeten gebroord worden en deze dan ook meteen boren
het maken van een spant waar de bajonetsluiting wordt in en opgelijmt zodat de romp mooi in vorm blijft tijdens de verdere werkzaamheden
want al is het een klein stukje boot toch moet er heel wat materiaal daar vanachter onder dat dek verstouwd worden
en wat de bediening van de roeren aangaat wil ik het wel niet zo gaan doen als in de bouwbeschrijving ik wil de roeren ietsje meer naar buiten proberen te krijgen daar ze dan ietsje meer in de stroming van de schroeven komen te zitten
maar dat vergt weer aanpassing van de roerhefbomen en er moet dan een omkeer hefboom komen wat dan weer veel afregelen als probleem geeft
maar dat is voor later eerst laten drogen

groetjes raf
 
hallo

vandaag de gaten geboort en de steun van de achterste duikroeren gelijmt
normaal moeten de assen op 18 mm uit het midden staan maar ik heb ze op 25 mm gebracht zodat ze in het midden van de duikroeren komen te zitten
dit gaat wel voor problemen zorgen wat het doorboren van het waterdichte schot in de wtc bajonetsluitng zit
maar het gaat zeker het varen tengoede komen want de messing schroeven zijn iets groter dan de originele plastieke die bij de bouwdoos zaten
maar ze hebben wel meer rendement
de richtings roeren zitten 5 mm meer naar buiten zodat ze meer in de waterstroom van de schroeven
nu is het wachten tot de endfest uitgehardt is voor ik weer verder kan

groetjes raf
 
hallo

vandaag de roeren er in gelijmt
eerst met CA lijm en straks alles steviger vast zetten met endfest
ik ga nu een plaatje maken dat de twee bovenste roeraslageringen gaat dragen
zo staan ze op de juiste afstand vanelkaar want de romp is nu nog wat flexible
daarna ga ik beginnen met het maken van de twee hefbomen waar de stuur stangen aan vast komen te zitten
in de smalle romp komt dan een plaatje met daarop een hefboom (zo een robbe rode T stuur hevel)waar dan de twee stuurstangen van de roeren aan vast komen te zitten
met al de stukken die er ingelijmt worden wordt de romp steeds steviger
groetjes raf
 
hallo


vandaag de bovenste steun van de roeren er in gelijmt
een printplaatje met de juiste diameter van de roerbuis opgeboort en aan gepast aan de romp vorm
daarna met endfest dit plaatje in de romp gelijmt en met de rest van de lijm de gisteren in de bodem geplaatste buisjes verstevigd
nu is het weer wachten tot dit alles is uitgehardt om verder te kunnen
het gaat maar langzaam vooruit maar omdat er zoveel stukken moeten gelijmd worden kan je dit niet sneller doen of het gaat tenkoste van de romp en hou je een kromme romp over

groetjes raf
 
hallo

vandaag (allé deze nacht)aan het na denken geweest om in het nogal krappe achterdeel de twee roeren op een degelijke manier te verbinden en toch veel uitslag te krijgen
de robbe boot draait wat dat betreft in het basin van de club op 5 cm van de kant juist een cirkel en met deze boot wil ik zeker wat korter draaien
eerst het principe zoals in de gato toegepast is geworden maar dat is maar voor 1 roer en twee van die systemen nemen weer teveel plaats in plus het gewicht
twee stuur armpjes die de twee roeren verbinden en dan een derde voor de stuurstang
dan raken de armpjes weer de romp en is de uitslag beperkt
de armpjes korter bij elkaar zetten geeft dan weer als probleem dat het zwaar loopt voor de servo
dus eens gaan kijken in mijn 30 jaar oude model hoe ik dat daar toen had opgelost
en kijk eureka tweede keer
tandwielen en wel drie stuks
op elke roeras eentje en het derde er tussen in om de twee te verbinden
tussen de twee steun buisjes een lusterklemmetje met een kogelkopje er op waar de stuur stang aan komt want daartussen is nu ruimte over en dan komt er niets tegen de zijkanten aan of de roeren meten haast haaks op de vaarrichting staan (das wat veel uitlslag)
de twee buitenste tandwielen daar heb ik 3/5 vanafgehaalt want het zijn dubbele tandwielen en ik gebruik de kleine tandwieltjes en niet de grote
mischien de vraag waarom pak je dan niet meteen kleintjes
en hier het antwoord
deze kleintjes zijn maar de halve dikte dan de dubbele en dan zou ik maar de helft van het lijm oppervlak hebben en dus minder stevig dan nu
foto volgt straks want nu is de lijm aan het drogen

groetjes raf
 
hallo

hier de foto's
IMG_0871Small.jpg


IMG_0872Small.jpg

de as van het midelste tandwiel heb ik om wat meer stevigte te krijgen tot onder laten doorlopen
dit moet nu nog met endfest en een mofje worden vastgezet
op de eerste foto kan je duidelijk de twee bijgewerkte tandwieltjes zien

groetjes raf
 
hallo

IMG_0873Small.jpg

IMG_0874Small.jpg

IMG_0875Small.jpg

IMG_0876Small.jpg

de assen zitten ophun plaats
ik heb een drukschot gemaakt van een stukje printplaat
de assen krijgen aan de buitenkant een versteviging omdat de printplaat alleen wat dun is om veel druk te weerstaan
aan de binnen kant zie je ook de lipring afdichtingen
later wordt de opening in de bajonetsluitign opgevuld met polyetser vezels

groetjes raf
 
hallo

nu ik niet verder kon omdat alles wat nu aan het uitharden is belangrijk is en juist moet staan
heb ik me voor de tv gezet en de film das boot nog maar eens bekeken
al is het voor de 100 ste keer het blijft ene spannende film
en je ziet steeds weer andere fouten hahaha
zoals plots boven water komen en dan is het hoofd kanon er niet meer
en later als de boot weer op zee is dan is het er ineens weer
of kunnen ze dat opbergen ???????

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Slimme oplossing zo met die roer tandwielen! Ben ook benieuwd hoe hard die gaat lopen met die twee speed 400'tjes. Er komt zo in ieder geval weer leven in die boot! :D
 
hallo lex

het systeem met die tandwielen heb ik reeds 30 jaar gelden toegepast
alleen is het ni wat veranderd
vroeger messing nu nylon
en vroeger zaten de tandwielen lager in de romp zodat ik ze niet voor 3/5 moest weg vijlen/zagen
maar de roeren kunnen nu echt haast haaks om (hangt af van de beweging van de kogelkoppeling)
met die 400 motoren loopt de kriek met zijn 30 mm 4 blads messing propjes niet te hardt
je kan hem bij houden door er stevig naast te wandelen
dit is reeds geprobeert toen hij nog een boot was hahahahaha

de endfest moet 24 uur harden dus eventjes rust
de assen zijn nu nog voledig 4mm maar ze worden achter waar ze vrij draaien 2mm(inox fietsen spaak)met daar achter op een busje met M4 draad om de schroeven op te zetten
maar het eigenlijke uitlijnen doe ik dus met de 4 mm assen
deze zijn wat steviger en buigen niet zo snel door dan de 2 mm
het voordeel is dat op een fiets spaak reeds draad getapt is en goedkoop
het buiten lager daar waar de duikroer beschermingen aan komen is binnen ook 4 mm maar na dat alles is uitgelijnt zet ik er een teflon busje in met binnen 2 mm
de 2 mm en de 4 mm assen worden binnen in de romp aan elkaar gezet met een verloop bus met inbusjes (systeem speedboot)
maar eerst de bajonet sluiting nog in bouwen en de duikroer hevels en en en n........

groetjes raf
 
hallo

vandaag ga ik het schot maken waar de bajonet sluiting in komt te zitten
het zal wel passen en meten worden om ze der mooi in te krijgen
daarna de gleuven voor de as doorvoeren en dan kan het prigel werk beginnen aan de as uithouders
de originele die ik eerst had gemaakt hebben het probleem dat de twee plaatjes waar ze mee vast zitten gesoldeerd zijn aan de lagerbock
en deze willen nogal eens los komen als je iets raakt
amdat ik ze tegen de legerbock heb gesoldeerd denk ik dat het soldeer oppervlak te klein is om echt constructuele stevigte te geven
dus ga ik nu proberen om ze in te zagen en dan te solderen
het inzagen kan ik nu doen daar er toch een kleinere maat van bus gaat ingelijmt worden en de lagerbock dus vanbinnen uit terug verstevigd gaat worden

eerst eens kijken of ik die bajonet sluitng er fatsoenlijk in krijg want dan moet het weer 24 uur drogen voor ik weer verder kan

groetjes raf
 
Back
Top