het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ben net terug van werken, noodzakelijk kwaad, weer of geen weer... Ghighi, vind het nog steeds leuk, en daar gaat t om.

Betreft onze helihiaten, zonder enige theoretische kennis kunnen we altijd nog dit forum raadplegen. Hier hebben we nu Brutus die zonder te pushen, zoals hij aangeeft, soms wat doordraaft ;-)

Mmm, al heb je nog zo veel (theoretische) kennis, je vliegvaardigheid zal hier echt niet beter van worden. Het gaat met vaardigheden als vliegen vooral om ervaring, leren van fouten hoort hierbij. Brains but no flying skills, unlucky career. Voorlopig iedereen heel veel fun met zijn heli, met of zonder aanpassingen,

Vliegse,

Danny
 
Een paar weken geleden heb ik een Walkera 4#3b besteld. Echte een top ding is dat.

Het enige wat ik slecht vind eraan zijn de lipo plugjes. Als je het lipo'tje helemaal wilt koppelen en dan weer los koppelen, vereist dat veel te veel kracht. En ja, inmiddels heb ik 1 plugje (aan de lipo kant) kapot gemaakt.

Mijn vraag is dus, weet iemand waar ik een nieuw plugje kan halen of als je ergens een kapotte lipo hebt (maar wel met een goed plugje) dan wil ik wel het plugje.
 
Een paar weken geleden heb ik een Walkera 4#3b besteld. Echte een top ding is dat.

Het enige wat ik slecht vind eraan zijn de lipo plugjes. Als je het lipo'tje helemaal wilt koppelen en dan weer los koppelen, vereist dat veel te veel kracht. En ja, inmiddels heb ik 1 plugje (aan de lipo kant) kapot gemaakt.

Mijn vraag is dus, weet iemand waar ik een nieuw plugje kan halen of als je ergens een kapotte lipo hebt (maar wel met een goed plugje) dan wil ik wel het plugje.

Hallo Balwater,
De gebruikte connectors zijn z.g. micro-t connectors van Team Losi. Ze zijn in paren te koop (m+v) met aangemonteerde draden. Verschillende webshops in de VS verkopen deze connectors. In Nederland kan je het proberen bij MBS Racing te Geulle. Een setje kost daar Eur 2,96. Zie de volgende link:
WEBWINKEL MBS-RACING

Succes ermee.
Karel
 
Sinds deze week ben ik ook in het bezit van een 4#3B. Ik heb die van 666yeti666 overgenomen. En ik moet zeggen dat het echt een heel leuk heli'tje is! Het hooveren gaat heel goed, dus nu voorzichtig aan wat vooruit, achteruit en zijwaarts vliegen! Deed ik eerst met de 4#1 in de woonkamer, maar daar is ie toch wat te groot voor. Vandaar dus een 4#3B aangeschaft. Ben nu een koffertje aan het maken om 'm in te transporteren. Plaats wel een foto als dit klaar is!
 
Ik heb geen enkele ervaring met heli vliegen, maar sta toch op het punt een 4#3B te kopen bij Ehirobo (ik hou wel van een uitdaging;)).
Wel denk ik dat ik eerst maar eens geruime tijd ga oefenen op een simulator voor ik zo'n mooi dingegie aan flarden stuur.
Bij Ehirobo kan ik een draadje mee laten komen om de controller aan de PC te koppelen.
Kan iemand adviseren welke simulator het best is om te leren vliegen met deze heli (en die ook werkt met deze controller)?
 
Hoi Renze,

Welkom hier op t forum.
Je keus een 4#3B aan te schaffen zonder vliegervaring is inderdaad een uitdaging. Hoewel het best moet kunnen lukken is het geen vergelijk met een coax-heli.
Het zijn een heleboel pagina's hier in deze threat en je zult vanzelfsprekend met enkele vragen zitten straks met je heli. Er zijn intussen veel onderwerpen gepasseerd waarvan de antwoorden hier te vinden zijn met de zoekfunctie. Ikzelf heb afgelopen zomer alle pagina's gelezen en ben veel wijzer geworden.
Als je bovenin het scherm, net onder de paginanummers kijkt zie je een zoekfunctie genaamd, ''zoeken in deze discussie''. Als je hier zoekt op simulator kom je enkele posts tegen welke hier de afgelopen tijd langs zijn gekomen. Ook staat hier een en ander bij over een kabeltje voor gebruik op de originele zender van de 4#3B. Geloof dat hier niet een eenvoudige keus voor is. Er zijn zoals je kunt verwachten meerdere simulators in omloop met de diverse zenders welke hiervoor gebruikt kunnen worden.
Ook kun je eens kijken in de index van Modelbouwforum zelf. Ik weet dat daar een aparte threat staat over sims.

PS: Mijn heli komt ook bij Ehirobo vandaan. Ik heb behalve redelijk veel onderdelen ook een USB dummyzender van Esky mee laten komen. Deze zender werkt met alle simulators en je hebt geen verbruik van je interne accu/battery van de zender van de heli.

Groetjes en succes met je 4#3B,

Danny
 
Ik heb geen enkele ervaring met heli vliegen, maar sta toch op het punt een 4#3B te kopen bij Ehirobo (ik hou wel van een uitdaging;)).
Wel denk ik dat ik eerst maar eens geruime tijd ga oefenen op een simulator voor ik zo'n mooi dingegie aan flarden stuur.
Bij Ehirobo kan ik een draadje mee laten komen om de controller aan de PC te koppelen.
Kan iemand adviseren welke simulator het best is om te leren vliegen met deze heli (en die ook werkt met deze controller)?
Renze,
In aanvulling op dre reactie van Fuelflow nog even mijn ervaringen. Als eerste simulator gebruik ik Aerofly professional. Ik heb de dongelkabel voor Graupner zenders. Deze werkt prima met de bij de 4#3b WK 2401 zender geleverde simadapter. Deze adapter zit al in het 4#3b pakket. Wel even opletten dat de knuppelbeleggingen anders zijn dan bij Graupner. De belegging lijkt op die van Futaba. Als je nog nooit een helisimulator hebt gebruikt adviseer ik als eerste model de EC135b. Deze reageert traag en daardoor kan je goed zien wat er gebeurt. Als je wat verder bent kan je oefenen met de Piccolo. Wel even de uitslagen van de cyclic wat kleiner maken.

Heel leuk is de simulator Clearview. Te downloaden en korte tijd uit te proberen. Daarna kan je een permanente licentie nemen voor Eur 30,-. Voor deze simulator is een model 4#3b versie 2 van Shizack te downloaden. Zie voor meer info de sectie electronica - simulatoren op dit forum. Ik heb Clearview uitgetest met de WK2401 zender en gebruik de Multiplex usb interface. Hiermee krijg je de 4#3b goed werkend. Verklein de cyclic (standaard 50%) naar 20% en je krijgt een heel realistisch stuurgedrag. Oefen in de sporthal. Als leuk model is ook de TREX-450 in deze simulator beschikbaar,

Gratis is FMS. Daar kan je enig stickgevoel mee aanleren, verder is de simulatie onrealistisch. Als je in Clearview goed kan hoveren met de 4#3b (ook side-in en nose-in) dan zal je zeker goed kunnen vliegen met het echte model.

Ik las ergens dat Realflight 4 ook een 4#3b heeft, hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Als je al een "echte" zender met simaansluiting hebt zou ik die gebruiken. Meestal zijn de stuurknuppels nauwkeuriger. Zelf gebruik ik hiervoor een MX-12 van Graupner. De WK2401 schakelt de HF niet af tijdens simulatie waardoor je de accu wel af en toe moet bijladen.

Oefen met de 4#3b in het begin in een niet te kleine ruimte, dan is het hoveren gemakkelijker te leren. Zorg er wel voor dat de heli goed is afgetrimd! Met een heli die minder stabiel en neutraal vliegt dan mogelijk is, wordt het leerproces heel lastig.

Ik heb heel goede ervaringen met de leverancier Terence Jade in Hong Kong.

Succes ermee.
Karel
 
Laatst bewerkt:
Laag bij de grond is het helietje nauwelijks in bedwang te houden, dat maakt het voor beginners wat lastig, schade heb je er nauwelijks mee na een crash mits je het gas er tijdig afhaalt :) dus dat is weer een voordeel.

Als hij goed is getrimd vliegt hij best goed en kun je zelfs de sticks even loslaten. Ik heb hem nu al een paar keer meegenomen naar indoor vliegen en daar blijkt het een leuk scheurhelietje te zijn ! Ik vlieg hem heel de hal door met hoge snelheid :mrgreen: Ik heb ook loopings geprobeerd, maar is nog niet gelukt.
 
Nog even een aanvulling:
Trek de heli bij het opstijgen direct naar minstens 50 cm hoogte met wat cyclic-rol naar rechts. Daarna stick neutraal. Dan ben je zo snel mogelijk uit het grondeffect en wordt de heli goed bestuurbaar. Bij het landen rustig laten zakken tot 10-15 cm hoogte en dan ineens laten zakken, anders schiet hij ongecontroleerd in een richting (meestal naar links) weg.
 
Wow,
Dit is inderdaad een warm welkom bij het 4#3 forum. Gelijk veel goede adviezen, bedankt.
Ik heb besloten om eerst maar zo'n dummy zender van Esky te kopen en te gaan simmen. Ik heb net een tijdje met de demo van realflight gespeeld (met de knopjes) en de wieken en andere onderdelen vlogen me gelijk om de oren. Daarna wil ik toch nog steeds een 4#3 kopen. Ik meld me weer zodra hij op mijn bureau staat.
 
Heb een transportkoffertje gemaakt voor de 4#3B. Het koffertje komt van de Praxis en was iets van €15,-. Het schuim heb ik op mijn werk liggen. Het grijze schuim zit geklemd in de deksel, zodat ik daarachter nog wat gereedschap e.d. kwijt kan(en nee, die grote fin past niet op de Walkera ;) ). De oplader past nog net bij de zender en blijft op zijn plaats als de deksel dicht zit:

2w5repx.jpg


mlsac3.jpg
 
Vandaag mijn tailboom ingekort!!!

Het ding was aan de kant van de body zodanig gespleten, dat de hele staart achter de heli aan zwabberde bij het vliegen, niet bevorderlijk voor de stabiliteit natuurlijk.

Nou heb ik nog wel een nieuwe tailboom liggen, maar ik had geen zin om mijn tailmotordraden los te moeten solderen (die nieuwe boom monteer ik wel bij de eerstvolgende tailmotorwissel).

Ik heb de tailboom aan de body-zijde losgemaakt en alle gespleten delen weggesneden (voorzichtig geweest om de bedrading niet te raken natuurlijk). Ik schat dat hij hiermee zo'n 4 mm korter geworden is (niet exact nagemeten).

Het zaakje weer gemonteerd en ik moet zeggen, ik merk geen verschil met een standaard-lengte boom, hij vliegt er uitstekend mee.

Dus wellicht is dit een tip voor diegenen met een gespleten tailboom.

Groeten,

Paul
 
even een vraaje tussendoor

is die 4#3 brushless versie ook in nederland verkrijgbaar of alleen in het buitenland
 
Yep is te koop in NL check de bekende webwinkels maar eens.De prijs valt me mee ivg met de standaard 4#3b.Maar nog steeds brushed tailmotortje.:rolleyes:Nog maar even wachten dus voor een full brushles.Zal niet lang meer duren walkera kennede.Eerst even de''oude"voorraad erdoor heen drukken;).
 
swashplate

Ga ik dit ooit leren ?????

Net effe 10 minuten "geschaatst" over de laminaatvloer. Het ding schiet alle kanten op, behalve de kant die ik verwacht.

Eerst maar eens naar de swashplate gekeken, nou die stond lekker scheef. Beide ballinkjes moesten 5 a 6 omwentelingen gedraaid worden, toen had ik hem aardig recht. wat een gepiel.. alles is echt heel klein en mijn vingers zijn te groot.

Traingskruisje gemaakt van 2 satestokjes. Vervolgens poging twee ...... het leek wel of ik nog nooit een zender in mijn handen heb gehad, het ding schiet weer alle kanten op, behalve de goede.

Nog maar eens de boel nagekeken, wat blijkt........ de servo's gaan de verkeerde kant op, links is rechts en vooruit is achteruit. Blijken de dip-switches in de zender verkeerd om te staan. Poging drie: het schaatsen over de vloer gaat nu in ieder geval zoals ik verwacht. Hooveren lukt nog niet: omhoog naar 50 cm en dan maar snel het gas dicht voordat ie een muur of een tafel raakt. Morgen maar weer verder oefenen. Geluukig is alles nog heel

Blijkbaar is er geen nacontrole in de Walkera-fabriek.... Kijk de boel dus goed na voor je je eerste vluchtje maakt.

Paul

Hallo Paul,

Zou je dat stukje over de swashplate wat nader kunnen toelichten?
Bij mij staat ie ook scheef en krijg het er niet uitgetrimt....

Thnx
 
Hoi Increddy,

Als je het er met de trim niet uitkrijgt. dan moet je de ballinkjes tussen de servo en de swash losmaken (gaat de eerste keer wat moeizaam, gewoon het oogje tussen je vingers pakken en trekken).

Vervolgens draai je 1 van de oogjes een aantal slagen naar links of rechts (afhankelijk naar welke kant de swash scheef staat), je maakt hiermee het ballinkje korter of langer. Daarna de ballinks terugplaatsen en controleren of je swash nu wel recht staat, zoniet het hele proces herhalen.

Succes ermee en is het verhaal niet helemaal duidelijk dan hoor ik het wel (ik kan wel een fotootje posten dan).

Groeten,

Paul
 
paul,

Bedankt voor de reactie, swashplate staat nu recht niet dat ik nu omhoog kom maar dat ligt vast aan mij.......
 
tailboom

Hoi Danny,

Ik las dat je ook een nieuwe tail-boom gekocht hebt. Ik denk dat jij hetzelfde probleem hebt als ik: wat speling op je tailboom, waardoor de staartmotor wat naar links of rechts draait na een wat harde landing. je probeert dan de schroefjes op het frame en de staartmotorhouder wat steviger aan te draaien, maar op een gegeven moment kunnen ze niet meer verder. Ik zat al te denken aan langere schroefjes, maar dan loop je het risico dat je door de tail heen schroeft en de staartmotordraden raakt, met gevaar voor kortsluiting (einde 4-in-1).

Ik heb laminaat in de woonkamer, waardoor die tail toch aardige klappen krijgt bij een harde landing of een onbedoelde crash. Dat verticale staafje carbon (om je staartrotor te beschermen) was bij mij ook al beschadigd. Aan de onderkant was het een soort kwastje geworden van koolstofvezel. Een druppetje superlijm opgezet, verder geen problemen tot nog toe mee gehad, blijkt nu stevig genoeg.

Die tailboom hoef je niet meteen te vervangen. Als je beide schroefjes van de tailboom, ietsje losdraait en vervolgens de tailboom een kwartslag draait en de schroefjes weer vast zet is het probleem weer even opgelost (heb ik ook al 1 keer gedaan). Dit kan je dus 3 keer doen. Daarna kun je nog het volgende doen: tailboom aan voor- en achterkant uit de frames halen en de beschadigde delen (de gaatjes die door de schroefjes zijn ontstaan) opvullen met superlijm, dit wordt op de engelstalige forums genoemd als oplossing. Wel eerst goed laten drogen ander krijg je later de boel niet mee los en kost het je een mainframe en een staartmotorhouder.

Paul


Hoi Paul,

Zoals je misschien gemerkt hebt ben ik het 4#3b verzameltopic uit m`n hoofd aan het leren...:D
Het is dus zo als je de tailboom wilt vervangen dat je het staartrotertje dient te verwijderen en dan dus de draadjes zal moeten los solderen?

Thanx
 
Back
Top