Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Van een V staart vind ik dat een model niet moeilijker gaat vliegen.
Nee, dat staat er ook niet. Over de V-staart was een andere alinea, dit ging over de vleugels.
Je kan kiezen de vleugels recht aan elkaar te zetten, of met een V-stelling. Met wat V-stelling vliegt ongetwijfeld gemakkelijker, maar voor het maximale buitelwerk kan je beter een rechte vleugel hebben...
 
Ik heb hem ongeveer 1 cm V stelling gegeven.

Jan nog even over de hout kwaliteit.
Ik weet niet wat jij gewend ben maar ik vind het sigarenkistjes hout. ;)
Nu rook ik geen sigaren, dus kan er wat naast zitten maar het is geen normaal balsa :(

Morgen misschien even wat glasmat halen, dan kan de romp zijn jasje aan krijgen :p
 
Over het pendelroer, bij een 'gewoon' horizontaal hoogteroer gaat dat inderdaad op. Naast het winddruk op voorse deel en achterste deel ligt dan ook het draaipunt zo'n beetje in het zwaartepunt van het hoogteroer zit. Maar met de constructie die ze voor de Talon hebben verzonnen kantelt het hele spul naar voren en naar achteren, het draapunt lig ver onder het zwaartepunt en moet er dus massa verplaatst worden....en dat lijkt mij onnodig veel kracht op de servo
 
...Maar met de constructie die ze voor de Talon hebben verzonnen kantelt het hele spul naar voren en naar achteren, ...
Hmm... dat had ik er nog niet aan gezien. Als de doos hier is zal ik dat nog eens goed bekijken; een V-staart lijkt me anders ook prima. Dankjewel...

V-stelling... tja ik zit natuurlijk niet vast aan niks, óf wat Dynaflite voorstelt, het kan ook iets daartussenin worden. Maar eenmaal je keuze gemaakt, is het wél erg bepalend voor het gedrag van je toestel.
 
Bart ik blijf foto's maken misschien kan je er wat mee.
Vandaag even in mijn broer zijn voorraad gesnuffeld.
Ik heb een plank van 3 mm voor het stabilo.
25 grams glasmat (voor de romp)
En folie hij wordt toch doorzichtig (rood met geel)
De romp spuit ik wit denk ik.
Vanavond de mat op de romp glassen
 
Tot mijn verbazing kwam de Talon doos eind van de middag aan... dertig uur van bestelling tot levering, tja dat is wel wat anders dan HongKong...
Alles natuurlijk doorgelopen. Die inboard aileron aansturing was me nog niet opgevallen, mooi wel.
Ik denk dat ik toch ga voor het pendel-V-stabilo, als ik pech heb moet er ooit misschien een zwaardere servo op. Maar ik vind het gewoon een erg leuke constructie.
Ik zie wel dat ik nog nylon inner & outer pushrods moet kopen, gek eigenlijk dat dat niet gewoon in de doos zit.

Kwaliteit balsa valt me best mee, misschien wel omdat ik op het ergste voorbereid was...
 
Laatst bewerkt:
haha beter meevallen dan tegen vallen.
Misschien zijn de ribben en de romp van jou wel van ander hout.

Na het patatjes eten:p ga ik glassen.
 
De neus is nu van hardhout, volgens tekening.
En de romp heeft een jasje.
Ik heb hem ondervandaan een jasje gegeven.
Ik heb hem er gewoon ingerold zeg maar.
De onderkant heeft dus 2 lagen.
Ik zou het de volgende keer anders doen.
Met de bovenkant beginnen en dan onder eindigen.
Ik heb hem nu een paar keer door moeten knippen omdat ik anders de plooien niet weg kreeg.
De romp eerst dun ingesmeerd.
Dan met een pasje (in mijn geval een trias pasje) de mat aan strijken.
Dan de overtollige hars weggehaald met keukendoek.
Nu maar hopen dat er geen blazen onder komen.
Hij is ongeveer 12 gram zwaarder geworden.

Nu verder met het stabilo.
 
Laatst bewerkt:
Wat weegt de romp nu?
Ik zat te denken dat dit misschien ook wel een aardige bouwwijze is voor de DLG-adepten...
 
Ik ben even opgehouden :p
Wat de romp nu weegt weet ik niet hij is nat:p
Hij is nu ook nog niet kompleet.
Het vleugel gedeelte moet er nog worden afgesneden.
Ik kijk niet erg naar het gewicht anders moet ik hem weer verzwaren voor de helling.
Ik wil er lekker mee kunnen aanduiken.
Als hij licht had moeten worden had ik zeker ander hout gebruikt.

Dus over het gewicht kan ik niets zinnigs zeggen.
Nu nog even aan het stabilo verder en foto's maken.
 
Vanavond nog lekker gebouwd.

Het stabilo heb ik massief gemaakt van 3 mm.
De houtdraad heb ik bij het tipje dwars gedaan om kromtrekken tegen te gaan.
Het stabilo heb ik ook wat langer gemaakt omdat er geen plat middenstuk in komt.
De roeren zitten er op de foto niet aan.
Daar loopt het dwarse stukje balsa ook door op de tip, dat had ik beter niet kunnen doen, maar daar laat ik wel wat ca in te laten lopen.

Ik heb in de midden de helften schuin gestuurd en met ca lijm tegen elkaar gelijmd.
Een plakbandje aan de onderkant en dicht vouwen en lijm ertussen.

Zo ziet het werk van vanavond er uit

De beide tipjes zitten er nu op en de rolroeren zijn pas gemaakt.
Zoals je op de foto kan zien waren de rolroeren te kort.
Ik kon ze ook niet uitrekken :p

De onderkant van het rolroer is ook schuin geschaafd/geschuurd, omdat ik die niet met de bij geleverde scharnieren wil bevestigen, maar vast folieën.
Ik heb het roer vast gespeld op de rand van de bouwplank zo blijft hij recht bij het schuin maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zitten denken over foliescharnieren.
Het nadeel lijkt me dat de sub-trailing edge heel smal is. Er is dus weinig houvast voor de ailerons. Een aileron dat omlaag gaat, oefent trekkracht uit op de aanhechting van de folie op een paar milimeter brede (sub)achterlijst....
Ik denk dat ik het met de meegeleverde CA-scharnieren doe, ik vind dat een prima systeem.
 
Laatst bewerkt:
Bart,
Een foliescharnier verdeelt de kracht over de hele lengte van de aileron. Als je 3 CA-scharniertjes gebruikt loopt alle kracht over een veel kleiner oppervlak dus is de belasting per saldo véél groter. Foliescharnieren zijn echt beresterk, naadloos, soepel, kaarsrecht. Think about it :-)
 
Ik vind het inderdaad juist veel sterker.
Ik heb in het bouwdraadje van mijn excel comp.3 ook een folie verslag gemaakt hoe ik dat doe.
Wel zit daar in de vleugel zelf al een scharnier maar het folieën doe ik hetzelfde.
Ik heb bij 4 meter zwevers ook de rolroeren met maar 4 ca scharniertjes vast gezet, en toen door gefolied.
Het hoogteroer van die zwevers, heb ik zonder scharnier door gefolied.
Nooit heb ik er maar 1 probleem mee gehad.
Daar en tegen wel met scharnieren (flutter)
Je heb geen naad tussen de roeren, en ik denk dat dat ook scheelt.
Voor mijn gevoel is dit ook beter voor de luchtstroom, omdat die aan de bovenkant door kan lopen.
Daar de boven kant het belangrijkste is, lijkt mij dit de beste manier. (na de bol hol constructie)
Maar de wetenschap heb ik daarvan niet.

Hier even naar beneden scrollen voor het folie verslagje.
Het is wel een andere vleugel maar het is misschien wel leuk om even door te kijken.
Ik zal van de talon wat minder foto's maken van het folieën omdat het anders op hetzelfde neer komt.
afbouw-verslag-excel-competition-3-nu-met-uitgebreide-folie-tips-handig-voor-een-ieder-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja... het punt is dat de sub-trailing edge (de achterrand van de vleugel waar het aileron aan vast komt) een lat is van maar drie millimeter breed. (1/8 inch) Een omlaag uitslaand aileron hoeft de aanhechting van de Oracover dus maar een klein stukje los te trekken en dan is het verband eruit.
Ik realiseer me wel dat het aileron vrij stijf is, zodat het alleen als geheel aan de oracover trekt en niet plaatselijk. Maar dat smalle latje zit me toch niet lekker; als er één stukje los is gaat het ongetwijfeld dóór...
Zou nog kunnen dat ik CA scharnieren gebruik en er vervolgens overheen folie... the best of two worlds...

Hoe dan ook, het blijft nog even liggen - een grote motorzwever van Jan-Hein gekregen en die moet eerst de lucht in.
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik helemaal geen originele scharnieren meer.
Gebruik de laatste jaren alleen nog maar foliescharnier. Nog even gekeken naar de achterlijst van de vleugel van de TALON. Die is vrij smal inderdaad, maar hoeft geen probleem te zijn. Je zou de achterlijst met 2 mm kunnen verdikken en een klein stukje van de ribben afhalen.
Een andere manier is om de vleugel en de ailerons apart in de folie te zetten.
De ailerons afschuinen van boven naar beneden zodat de bovenkant "schoon" is. Verder heb ik een stuk kleurloos doorzichtige oracover waarvan ik reepjes snij om de foliescharnieren te maken. Dat doe ik aan de boven en onderkant. De dikte van de achterlijst maakt dan niet zoveel meer uit, want hangt aan de folie... Werkt perfect. Zo doe ik het ook met de zelfgemaakte remkleppen van stukken achterlijst gemaakt.

Hoop dat het zo begrijpelijk is anders probeer ik nog wel een plaatje neer te zetten.

Groeten, JH
 
Nee, ik snap het wel... de achterlijst verbreden lijkt me wat ver gaan. En kleurloze Oracover... dat heeft, lijkt mij, geen voordeel meer over tape...
 
............. En kleurloze Oracover... dat heeft, lijkt mij, geen voordeel meer over tape...


Bart,

Ik doe er geen tape overheen ! Hoewel dat ook wel zal werken, maar alleen de kleurloze oracover. Niet en/en .....Kun je 2 kleuren gebruiken zonder dat je 't ziet. Ook als je donkere kleuren doorzichtige oracover over elkaar heen strijkt zie je de naden.

En de achterlijst verbreden gaat niet echt ver, naar mijn idee tenminste, maar nodig is het niet echt.

Groeten, JH
 
Ik denk dat jullie je veels te druk maken.
Tussen de naad zit ook de folie van de boven en onderlaag nog tegen elkaar.
Je moet gewoon goed strijken.

Bij mij kan het misschien iets aan problemen opleveren omdat ik hem met solarfilm ga folieën.
Dit omdat we dit al heel lang hadden liggen, en ik restjes op wilde maken.
 
Ik kom net thuis en zie dat de epoxy hard is geworden.
Ik heb daar wel eens ruzie mee gehad :p
 
Back
Top