verslag: bouwtekening zaunkonig maken met Rhinoceros.

corvl

verslagschrijvers
Het lijkt mij interessant om een topic te starten over het maken van een bouwtekening met Rhinoceros. Hier en daar zijn wat topics verspreid met wat info, maar het lijkt me goed om een verslag te maken van begin tot eind.
Ik ben zelf nog maar net begonnen met Rhinoceros en moet eerlijk zeggen dat het me tot nu toe erg meevalt, jaren geleden heb ik wat gesukkeld met autocad maar dat had ik al snel gestaakt, Rhinoceros is tot nu toe redelijk duidelijk. Gestart ben ik met een tutorial door te nemen van de Rhinowebsite zelf (rhino level 1 v4) ik ben gekomen tot het rubberen eendje en vond dat ik daarmee voorlopig wel genoeg basis had om een vliegtuig te maken.

Voorlopig wil ik niet gaan ontwerpen , maar beginnen met het “digitaliseren” van een tekening. Als eerste project een zaunkonig, vorig jaar heb ik er al eens gebouwd van een freespakket , maar hij heeft het helaas niet overleefd. Een erg eenvoudige doosconstructie.

Als uitgangspunt neem ik de tekening die op het forum te vinden is, geen geweldige resolutie , maar aanvaardbaar voor de grove uitlijning.
full




Bovenstaande tekening heb ik langs de romp uitgeknipt zodat ik de juiste lengte heb omdat je (zover ik ontdekt heb) niet een maat kan opgeven van de background. De lengte van de zaunkonig is een 41 cm. Dit plaatje zo geschaald met de muis dat hij op het grid 410mm groot is. Dit zowel voor de bovenkant als zijkant.
full




Met de tool “control point curve” ben ik langs alle rondingen gegaan en met de tool”polyline” langs alle rechte stukken, elke keer “edit points on” aangeklikt zodat de “edit punten” zichtbaar waren, via osnap dan het volgende lijntje verder getrokken. Op het einde de lijnen “gejoined”. Een nieuwe layer aangemaakt “zijkant” en deze curve erin geplaatst.
full




Daarna een 2 snijlijnen getekend op het top vlak net achter de vleugel en een net voor de vleugel , deze met “extrude curve straight” tot een vlak gemaakt en met “split” het geheel gesplit J Met de tool “bend” dit achterste stuk krom getrokken tot 3mm van het midden (de dikte van de plank wordt 3 mm) ook de voorkant zo gebogen. Daarna weer “gejoined”
full

full



Met “mirror” het geheel gespiegeld en op 50 mm afstand gezet van de originele curve.
full


Opmerkingen zijn meer als welkom. Dit zijn mn eerste stapjes met dit programma, dus als iemand weet hoe het beter en makkelijker kan.......... :-)

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar volgens mij heeft Cor al een tekening en wilt hij het programma beter te leren begrijpen. (toch)
begrijpen we elkaar?

Maar Cor: ziet er goed uit!

Richard
 
Wordt gevolgd!! Ik ben ook steeds aan het tekenen, misschien wel te moeilijke modellen, ik kom steeds op een punt waarop ik het verder niet meer weet, dat is altijd met de doorsnedes, tekeningen hebben vaak op cruciale punten geen doorsnedes.. Dan moet ik gaan improviseren denk ik en dat lukt niet goed..
 
Altijd nuttig zoon topic, ik ben zelf nooit verder gekomen dan enkele ribben, nooit een heel toestel gemaakt met rhino.

Laat ik nou net vanavond weer met cad tekenen (Catia, niet Rhino) begonnen zijn om een motormontage te verzinnen.

Ik ben het eens dat het vreemd is dat je niet je achtergrond tekening een vaste maat kan geven of kan draaien. Maakt het voorwerk dat je aan je tekening moet doen wat lastiger.

Vlakke die je tekende hadden niet gehoeven, je kan ook enkel een punt gebruiken. Zelf gebruik ik vaak een lijn, vind ik sneller werken als het toch om enkel een simpele curve gaat.

En ik zou de tekening verplaatsen zodat het midden ook echt het midden is. Dan kun je lekker makkelijk mirroren.

En de profielen zou ik importeren en dan verschalen, niet zelf tekenen of overtrekken. Gewoon een goede uitzoeken en die gebruiken.
 
@ jakkie takkie: bedankt voor het aanbod, maar de tekening die ik heb is net voldoende en idd, bedoeling is meer om te leren omgaan met rhino. het model op zich is niet echt belangrijk. Ik heb de zaunkonig genomen omdat het een eenvoudige doosconstructie is en klein. dus een makkelijk begin.

@ Gary: Ik verwacht ook nog de nodige problemen, daarom maar begonnen met een eenvoudig model, en stap voor stap uitgelegd hoe ik het doe , zodat ik eenvoudig door de kenners verbeterd kan worden.

@ nando:
Vlakke die je tekende hadden niet gehoeven, je kan ook enkel een punt gebruiken. Zelf gebruik ik vaak een lijn, vind ik sneller werken als het toch om enkel een simpele curve gaat.
Deze zin begrijp ik niet. Over welk gedeelte van het "tekenen " gaat het.
Ik heb de tekening precies uitgesneden zodat het einde van het "papier" ook het daadwerkelijk einde was. Ik heb de grid aangepast en elke 410mm een "major grid line" gezet, het was nu eenvoudig om de achtergrond te "snappen" op 41 cm.
Goede tip van het midden.
Voor de ribben heb ik het programma "profili" gekocht. Zeer goed programma, maar dat zal later in het verslag komen.

Cor
 
Nee, het ging ergens anders over.
Daarna een 2 snijlijnen getekend op het top vlak net achter de vleugel en een net voor de vleugel , deze met “extrude curve straight” tot een vlak gemaakt en met “split” het geheel gesplit J Met de tool “bend” dit achterste stuk krom getrokken tot 3mm van het midden (de dikte van de plank wordt 3 mm) ook de voorkant zo gebogen. Daarna weer “gejoined”
Dat is meestal niet nodig.

Ff 3 methodes, oplopend meer werk maar wel steeds breder toepasbaar (en zo zijn er nog wel tig methode om hetzelfde te bereiken).

Eerst wat je wilt splitten selecteren,
Dan had die 2 snijlijnen niet hoeven te teken, Je doet split en dan point en dan op de juiste plaats splitten.
Of je tekent wel die 2 snijlijnen, split commando en dan split je door die twee spitlijnen.
Of je tekent die 2 snijlijnen, doet split commando, point optie, en dan met int aan op de juiste intersectie splitten.
 
Laatst bewerkt:
Weer een stapje verder:
De bodem en bovenkant gemaakt.
Elke keer dat de zijkant een gedeelte van de bovenkant werd deze "gesplits" ( op de manier van nando wat erg goed werkt :-) ), op een nieuwe layer gekopierd , gemirrord en die 2 lijnen dmv polylines en elkaar gemaakt.
Wat me opviel is dat elke keer als de lijnen dmv polylines weer wilt verbinden, als ik dat op bijv het "top" vlak doet, Rhino de lijn automatisch op de bodem zet en alleen "snapt" aan de zijkant , en niet op het verticale vlak. ik moest elk lijntje nog een stukje omhoog brengen. Is hier een betere/makkelijkere manier voor?
full


Ik zie alleen dat ik het venster vergeten ben :-/ . Ook zie ik al een probleempje, de bovenkant wordt op de zijkant gelegd, maar de onderkant wordt tussen de zijkanten geplaats. hoe ik het nu heb getekend overlappen de bodem en zijkant elkaar. FF kijken of ik de bodem 3 mm aan elke zijkant smaller kan maken.


Venster er effies snel bijgemaakt en ook de onderkant kon eenvoudig dmv "scale 1d" wat smaller worden gemaakt.
full



Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vastloper !!!!!!!!!!!:confused:

verdorrie, er lukt iets niet.

Ik heb zojuist de staart erop getekend in een aparte layer, en ook dmv "extrude planar curve straight" er 3 mm dik van gemaakt. Nu wilde ik dmv "boolean difference" een gleuf maken in de bovenkant van de romp (dus waar het kielvlak in komt).
Met googlen kwam ik erachter dat de twee vlakken elkaar volledig moeten snijden, dit is het geval. Wat me opvalt als ik render is , dat bijvoorbeeld het windscherm een dicht vlak is, terwijl de bovenkant en zijkanten geen dicht vlak zijn (zie rendering in vorige post), dit is ook te zien aan het draadmodel, alles wat een dicht vlak is heeft een kruis door het vlak , en de andere niet. Terwijl ik toch alle curves dmv "solid> extrude planar curve" een dikte van 3 mm heb gegeven. Ik denk dat daarom de boolean difference niet lukt. de foutmeldig zegt dat er niets is om te booleanen, wat kan kloppen als het geen dicht vlak is natuurlijk.
Iemand een ideetje wat de oplossing is , en waar ik de mist in ben gegaan?
full


-Morgen de spanten maken, hier voorzie ik geen problemen.
-Waar ik nog geen idee over hebt is hoe ik het geheel gaat uitklappen zodat het een tekening wordt.
-Hoe projecteer ik de bovenkant? de bovenkant is hol gebogen, dus vanaf de bovenkant gezien kleiner als het daadwerkelijk stuk balsahout. Hoe zorg ik ervoor dat er op een tekening geen rekening wordt gehouden dat het vlak gebogen is.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gezien waar het probleem ligt. elk vlak wat gebogen is, is geen 'solid" geworden. Ik snap niet waarom. Ik heb wat testjes gedaan, met bijvoorbeeld een vierkant, zodra ik met "solid > extrude planar curve" het object een dikte wilt geven en dicht wilt maken lukt dat.
Als ik hetzelfde vierkant gebruikt, maar ik maak er een kromming in met "bend" dan maakt hij alleen de zijkant die niet gekromd zijn als een vlak, maar niet het vlak waar de kromming is.....

Oorzaak gevonden, maar geen oplossing.... anyone?? NANDO!!!!!!!!!
 
En ook de oplossing gevonden, het heeft me wel de hele middag gekost , maar zo zal ik het ook beter onthouden :-/

Bij gebogen lijnen moet je blijkbaar iets meer moeite doen om er een vlak van te maken en daarna een solid. Dit schijnt te komen door dat het vlak niet in 1 surface ligt. De oplossing is om "patch" of "edgsrf" te gebruiken (ook networksrf bleek te werken) , ik weet nog niet echt wat de verschillen ertussen zijn, maar met try and error is het dan toch gelukt. Ook de "boolean difference" is hierdoor goedgegaan, het is niet te zien , maar als ik het kielvlak verwijderd dan is er een gleuf in de bovenkant waar het kielvlak in geschoven kan worden.

full


Voelt iemand zich geroepen om uit te leggen wat "mesh" is/betekend?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spantjes gemaakt:
De achterste span was geen enkel probleem, recht toe recht aan een rechthoek gemaakt, hiervan een solid van 3mm geproduceerd en met een cilinder en met "boolean difference" een gat erin gemaakt.
Een interessantere spant was de voorste, want deze staat schuin (motordomping) en de zijkant is natuurlijk op dat punt net gebogen. Ik heb dit kunnen oplossen door het werkvlak (cplane) naar naar de gebogen zijkant te verplaatsen (cplane >surface) waardoor de verticale lijn mooi de zijkant volgde , deze gemirrored en ze met elkaar verbonden met 2 horizontale lijntjes. hiervan weer een solid gemaakt en met 'boolean difference" een klein gaatje in het midden gemaakt.

full


De romp is zo goeed als klaar, alleen nog het stabilo erin plaatsen, maar dat ga ik als ene laatste doen en de gaatjes voor de stokjes voor de elastieken om de vleugels te bevestigen.

Een uitdaging ga de vleugels zijn , want ik ben een beetje dom geweest denk ik. Ik heb voor het vleugelprofiel de tekening overgetrokken, maar als werkelijk vleugelprofiel ga ik het programma "profili" gebruiken, en waarschijnlijk gaan de ribben niet precies op de zijkanten passen. Behalve helemaal overnieuw beginnen heb ik nog geen flauw idee hoe ik dat gaat oplossen.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alweer een paar uurtjes zoet met "tekenen". Ik had verwacht dat de ribben erg snel zouden gaan, ribje maken, veranderen in surface en dan een solid van 3 mm en dat dan met offset elke keer kopieren....NOT!!!!!!!

Blijkt dat je offset niet kan gebruiken voor solids of meerdere curves. Dus ik kon weer overnieuw beginnen met de ribben.

Uiteindelijk heb ik de ribben langs de romp zijkant getekend en niet het programma profili gebruikt omdat geen een profiel perfect in de romp paste, volgende project toch maar eerst de ribben als uitgangspositie nemen :-/ het profiel zal niet veel uitmaken voor zo'n klein vleugeltje, en plank als vleugel zal zelfs voldoende zijn :-)

Kortom , ik heb een uitlijning gemaakt langs de romp, extra lijnen erin getekend voor de neuslijst, achterlijst, bovenbeplanking (alleen voor de middelste 3 ribben). daarna Het gedeelte van de middelste 3 ribben een surface van gemaakt met "edgesrf" en 3 mm dik gemaakt. deze uiteindelijk rib dan met de functie copy op 2,5 mm van het origineel geplaatst. Voor de 6 overige ribben heb ik als uitlijning vrijwel de zelfde originele rib gebruikt alleen de bovenste beplanking van 1,5mm verwijderd dus de rin is een fractie hoger. Daarna dezelfde procedure gevolgd als met de andere middelste rib. Een kant ribben is nu klaar , aleen nog de neus en achterlijst fabriceren en dan het geheel met de mirror functie copieren naar de andere kant.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HELLUP!!!!!!!!!!

Lezen mensen dit draadje nog??, want nu ben ik helemaal vastgelopen. Het lukt me niet om een eindtip te maken. Als basis heb ik de outline van de rib en in het midden haaks erop een gebogen lijn wat het dikste punt zou moeten worden, maar als ik loft, patch, netwerksrf, sweep etc gebruik komen er een heleboel rare vormen tevoorschijn, niets lijkt op een mooie ronde eindtip :-(

Iemand een idee hoe dit moet?
 
Het is heel erg lastig om zo vanaf een paar woorden het probleem op te lossen, Kun je mij het bestand sturen? Ik wil het wel proberen, en dan uitleggen wat ik gedaan heb.
 
Tekening ontvangen, en ik ben nu al ff aan het kijken, maar je hebt niet echt een normale tekening...
Ik ben begonnen om alle origins op elkaar te leggen, ik kan niet tekenen zonder gewoon een vaste origin. En de grid in perspective op xy.
Nu wou ik 1 closed cuve van de rib hebben om mee te beginnen, er is al een curve aan de tip dus ik dacht, das makkelijk. Alleen lukte het maar niet daar gewoon een (met join en split enz) een enkele closed cuve van te maken. Nu blijkt dat alle controle points dubben erin zitten en elke lijn heen en weer loopt.
Nu de 1e rib gepakt, midden in je toestel zegmaar, die had wel gewoon een elke lijn.

Maar ik ga zo weer verder. Een mooie ronde eind tip moet niet zo heel moeilijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ nando, ah , dan moet er iets zijn misgegaan met het kopieren.... hmmmm.

Ik snap niet wat je bedoel met origens op elkaar te leggen en een vaste origin, kan je dat een uitleggen?

cor
 
Stel je tekent een punt, heel simpel, die doe je in je front view op 0,0,0, dan moet hij (bij mij tenminste) in alle views op 0,0,0 liggen, waar groen er rood bij elkaar komen zegmaar. Dat was bij jou niet het geval. Dat vond ik zeer verwarrend.

Maar ik heb een ronde tip, ik hoop dat dit is wat je wou maken.
Rhino%201.jpg


Wat ik heb gedaan is dus eerst een simpele closed curve gemaakt van je rib. Toen haaks daarop een halve cirkel getekend. De closed curve gesplit met die halve cirkel. Toen een point geplaatst waar ik het begin van de tip vond, en ook het einde een punt geplaatst (met NEAR en END aan).
Toen de curve gesplitst met die 2 punten. Nu heb je 4 open curves van de tip en 1 halve cirkel. Toen sweep2 gebruikt, eerst naar voren toe en toen naar achter. de punten als einde gebruikt. Punten verwijderd, en toen zag hij er zo uit als hij nu doet.
 
Back
Top