Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Ruud,
Ivm de achterassen hebt u ook geprobeert om de stuuruitslagen van de achteras groter te maken dan die van de vooras. Dit zorgt er volgens mij voor dat de achterzijde van de hauler meer naar buiten toe wordt gestuwd waardoor het chassis minder naar de binnenzijde van de bocht gaat.
Is maar een ideetje ,weet niet hoe dit in de praktijk gaat uitdraaien
Groetjes Jan
ik heb de naloop as van mij daf harder laten sturen dan nodig zodat de achterkant gewrongen harder gestuurd word meschien een idee
overgens is het wel zo dat bij een gestuurde naloopas de draaicircel kleiner is dan bij een gestuurde voorloop as
Hallo Ruud,
Even een opmerking !
De draaicirkel wordt alleen maar kleiner bij een 3 asser, waarbij de achterste achteras sturend is (naloop stuuras) !!
Bij jou 4 assige systeem wordt de draaicirkel niet kleiner ,omdat jij in totaal 4 assen hebt en blijven de 2 starre aangedreven assen toch iets wringen, waardoor de achterkant enigzins naar binnenloopt.
Ook als jij de voorste achteras sturend maakt wordt de draaicirkel niet kleiner, dit gebeurt ook niet bij een drieasser met een voorloop stuuras, wel met een naloop stuurasas wordt de draaicirkel kleiner.
Ik denk toch dat je de achterste achteras wel sturend moet maken, want anders gaat de truck behoorlijk wringen en gaat de snelheid bij het insturen van een bocht omlaag, dit kost veel kracht en stroom !!
![]()
Als je niets aan deze foto's hebt, wil ik ze wel weer verwijderen hoor !
Succes met de verdere bouw !!!
Ruud,
ik denk dat het model op de foto van jou gewoon geen sturende assen heeft hoor,
dat deze op het principe van een knikdumper is...
mvg Michaël
Om een standaard Tamiya oplegger goed te pakken.
De standaard plaats, met 2 boutjes onder de bevestiging van de schotel & het chassis.
Zie ook het andere wat er in me bericht staat.
Als je dan een trailer met (elektrische) poten heb, is de kans (zéér) groot dat het je spatborden raakt!
Hoi Piet,
ik heb nog wat ideeen opgedaan van je foto's.
Dus laat maar rustig staan als je het niet erg vind.
Even een vraagje over de eerste foto.
Zag dat je daar twee schotels hebt geplaatst.
Is dat met een bepaalde bedoeling gedaan
Zit bij mij namelijk nog te dubben over de plaats van de schotel.
Midden tussen de 3 assen, of is daar een regel voor ivm het gewicht van een eventuele trailer?
Verder heb inderdaad bij de experimenten die ik gedaan hebondervonden dat, zoals jij ook al aanhaalde, de twee starre assen enorm gaan wringen in de bochten.
Ook bij de naloop as was dit wringen ook van toepassing en eigenlijk niet acceptabel.
Om dit wringen sterk te beperken kwam ik eigelijk tijdens het experimenteren op het idee om iets in deze geest te gaan maken.
Dit zou de draaicirkel denk ik aanmerkelijk kunnen verkleinen.
Ben benieuwd naar de reactie's van jou en de mede lezers over dit idee. :lol:
Hallo Ruud,
Wat zie in nu, maak je er een knik-trekker van (knik-dumper) ???
Bij mijn weten bestaat dit niet in de 1:1, maar wel heel apart !!
Hallo Ruud,
Nou, dat ziet er goed uit zeg, ik ben benieuws hoe dit gaat sturen !!!
Hmmm, misschien kost het wel veel banden, i.v.m. wringen, maar wie weet ,valt het mee !!
Even een vraagje aan jou :
Waar kan je die rood/roze schokbrekers kopen ??
Wat kosten die die schokbrekers per stuk ??
Hallo Piet,
heb het frame in bij mij in de kamer met de hand een stukje laten rijden en een bocht geprobeerd.
Kwam met de bocht helaas niet verder dan half rond. De meubels stonden in de weg. :lol:
Wringen van de achterwielen was hierbij nauwlijk waarneembaar.
Wat ik zo in eerste instantie zag was dat de draaicirkel bij volle stuuruitslag behoorlijk groot was.
Schat het zo'n beetje op 1,60 meter.
Ga als ik even tijd heb, bij ons naar buiten en probeer het dan op de parkeerplaats nog een keer goed uit. Daar heb ik geen last van opstakels.
Laat de resultaten nog wel even weten.
De schokbrekers zijn bij "Der Getriebedoktor" te koop en kosten 5 euro per stuk.Zubehor, achsen, erzatzteile.
hey
die alu tussenadapter in het frame bij de nieuw geplaatste as *ter vervanging van de kunststof.
waar is deze te krijgen?
hallo catweazle.
ik kende de site. alleen het leek bij jou anders dan op de shop.
echter vind ik bijna 20 euro een hoop geld voor iets dat je straks niet meer ziet