Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hoi Ruud,

Misschien nog een poging waard;probeer de druk op de sturende as groter te maken dan de 2 starre assen en kijk dan wat er gebeurd.
In principe moet hij dan de 2 andere assen meetrekken of wordt de constuctie dan te zwaar belast(stuuras-starre as verhouding)

Succes,

Jan
 
Allereerst even iedereen bedankt voor de complimenten en ideeen.:worship:
Daar ben ik weer heel blij mee. :D


Hallo Ruud,

Ivm de achterassen hebt u ook geprobeert om de stuuruitslagen van de achteras groter te maken dan die van de vooras. Dit zorgt er volgens mij voor dat de achterzijde van de hauler meer naar buiten toe wordt gestuwd waardoor het chassis minder naar de binnenzijde van de bocht gaat.
Is maar een ideetje ,weet niet hoe dit in de praktijk gaat uitdraaien

Groetjes Jan

ik heb de naloop as van mij daf harder laten sturen dan nodig zodat de achterkant gewrongen harder gestuurd word meschien een idee

overgens is het wel zo dat bij een gestuurde naloopas de draaicircel kleiner is dan bij een gestuurde voorloop as

Hoi Jan en Robbert,
helaas heb ik met dubbel lucht niet de ruimte om de naloop as overstuur te geven ten op zichte van de vooras.:(
Ik wil eigenlijk wel dubbel lucht aan de achterzijde aan houden in verband met het uiterlijk van de truck.
Ik weet dat dit de zaken een stuk lastiger gaat maken, maar dat maakt het natuurlijk ook weer een stukje spannender. :lol:

Ben er wel van overtuigt dat we dit probleem ook weer op een goede wijze zullen gaan lossen. :)

Hoe ........, zien we wel als we het hebben opgelost. :lol:

Maar zal zeker alle ideeen gaan proberen en bekijken.
 
Hallo Ruud,


Even een opmerking !

De draaicirkel wordt alleen maar kleiner bij een 3 asser, waarbij de achterste achteras sturend is (naloop stuuras) !!

Bij jou 4 assige systeem wordt de draaicirkel niet kleiner ,omdat jij in totaal 4 assen hebt en blijven de 2 starre aangedreven assen toch iets wringen, waardoor de achterkant enigzins naar binnenloopt.

Ook als jij de voorste achteras sturend maakt wordt de draaicirkel niet kleiner, dit gebeurt ook niet bij een drieasser met een voorloop stuuras, wel met een naloop stuurasas wordt de draaicirkel kleiner.

Ik denk toch dat je de achterste achteras wel sturend moet maken, want anders gaat de truck behoorlijk wringen en gaat de snelheid bij het insturen van een bocht omlaag, dit kost veel kracht en stroom !!

HPIM2034.jpg




Als je niets aan deze foto's hebt, wil ik ze wel weer verwijderen hoor !

Succes met de verdere bouw !!!

Hoi Piet,
ik heb nog wat ideeen opgedaan van je foto's.;)
Dus laat maar rustig staan als je het niet erg vind.:)

Even een vraagje over de eerste foto.
Zag dat je daar twee schotels hebt geplaatst.
Is dat met een bepaalde bedoeling gedaan :confused:

Zit bij mij namelijk nog te dubben over de plaats van de schotel.
Midden tussen de 3 assen, of is daar een regel voor ivm het gewicht van een eventuele trailer?

Verder heb inderdaad bij de experimenten die ik gedaan hebondervonden dat, zoals jij ook al aanhaalde, de twee starre assen enorm gaan wringen in de bochten.
Ook bij de naloop as was dit wringen ook van toepassing en eigenlijk niet acceptabel.

Om dit wringen sterk te beperken kwam ik eigelijk tijdens het experimenteren op het idee om iets in deze geest te gaan maken.
Dit zou de draaicirkel denk ik aanmerkelijk kunnen verkleinen.
IMG_1921.jpg


Ben benieuwd naar de reactie's van jou en de mede lezers over dit idee. :lol:
 
Ruud,
ik denk dat het model op de foto van jou gewoon geen sturende assen heeft hoor,
dat deze op het principe van een knikdumper is...

mvg Michaël
 
Om een standaard Tamiya oplegger goed te pakken.
De standaard plaats, met 2 boutjes onder de bevestiging van de schotel & het chassis.
 
Ruud,
ik denk dat het model op de foto van jou gewoon geen sturende assen heeft hoor,
dat deze op het principe van een knikdumper is...

mvg Michaël

Hoi Michaël,
ja klopt, de foto is op het principe van een knikdumper, maar het ging mij om het idee.

Als ik nu bijvoorbeeld in het frame van mijn truck, direct achter de sleeper, een scharnierpunt in het frame zou maken.
Dit 4 voudige zou lageren zodat het spelings vrij is en het alleen links en rechts kan scharnieren.

Dacht dan dat het achterstuk met de starre assen zich als een soort aanhanger zou gaan gedragen.

Als ik dan ook nog een servosturing bij het scharnierpunt maak op het principe van een knikdumper, moet het toch volgens mij mogelijk zijn, om naar verhouding, vrij korte bochten te kunnen draaien.

Zou dan bijvoorbeeld een rotonde op een modelbaan zonder problemen moeten kunnen nemen met de lengte die mijn truck heeft.
78 cm totaal, scharnierpunt rond de +/- 45 cm van de voorkant van de truck.
 
Zie ook het andere wat er in me bericht staat.
Als je dan een trailer met (elektrische) poten heb, is de kans (zéér) groot dat het je spatborden raakt!
 
Zie ook het andere wat er in me bericht staat.
Als je dan een trailer met (elektrische) poten heb, is de kans (zéér) groot dat het je spatborden raakt!

Zal de boutjes/moertjes niet vergeten. ;)

Denk dat ik die zeker nodig zal hebben, kwam net op het idee om zelf spatborden te gaan maken die boven over de hele 3 achterassen gaan lopen. :p

Zal dus de hoogte van de schotel zo wie zo aan moeten passen als ik dat ga doen.

Zo je leest, genoeg wilde plannen, dus zal nog wel even duren voor ik dat alles uitgewerkt heb en de truck klaar is. :lol:
 
Hoi Piet,
ik heb nog wat ideeen opgedaan van je foto's.;)
Dus laat maar rustig staan als je het niet erg vind.:)

Even een vraagje over de eerste foto.
Zag dat je daar twee schotels hebt geplaatst.
Is dat met een bepaalde bedoeling gedaan :confused:

Zit bij mij namelijk nog te dubben over de plaats van de schotel.
Midden tussen de 3 assen, of is daar een regel voor ivm het gewicht van een eventuele trailer?

Verder heb inderdaad bij de experimenten die ik gedaan hebondervonden dat, zoals jij ook al aanhaalde, de twee starre assen enorm gaan wringen in de bochten.
Ook bij de naloop as was dit wringen ook van toepassing en eigenlijk niet acceptabel.

Om dit wringen sterk te beperken kwam ik eigelijk tijdens het experimenteren op het idee om iets in deze geest te gaan maken.
Dit zou de draaicirkel denk ik aanmerkelijk kunnen verkleinen.


Ben benieuwd naar de reactie's van jou en de mede lezers over dit idee. :lol:


Hallo Ruud,

Tja, 2 koppelschotels, dit is heel veel forumleden niet opgelvallen !!
Dit was een grapje van mij ! :cool: :cool:
Ik had op de MB Actros 2 bevestigingspunten gemaakt omdat ik anders geen andere (huur)trailer achter de MB actros kan hebben van MBVP mede clubleden.
Als ik dus een (huurtrailer achte MB Actros had, dan moet de koppelschotel in de achterste stand, dus in het midden van de 2 aandrijfasssen, anders past het niet!!
Maar met mijn eigen Semi-dieplader staat de koppelschotel op het voorste bevestigingsstand, dus midden tussen de achterste stuuras en de voorste aandrijfas, zo hoort dit ook, dit is ook zo bij de 1:1.

Wat zie in nu, maak je er een knik-trekker van (knik-dumper) ???
Bij mijn weten bestaat dit niet in de 1:1, maar wel heel apart !!
 
Hallo Ruud,

Wat zie in nu, maak je er een knik-trekker van (knik-dumper) ???
Bij mijn weten bestaat dit niet in de 1:1, maar wel heel apart !!

Hoi Piet,
ben het aan het overwegen maar is nog niet definitief. :)

Klopt inderdaad als je zegt dat dit niet in de 1:1 bestaat.
Maar dacht bij me zelf, bij een "Custom Build truck" is in principe alles mogelijk wat de klant vraagt en zolang het maar mooi en leuk is.
Wie weet pakt de 1:1 wereld zo iets wel over. :lol:

Ga nu in eerste instantie de 3 achterassen maar eens star monteren en dan kijken wat hoe het chassis zich werkelijk gaat gedragen met de starre assen.
Hoe groot de draaicirkel werkelijk is en dat soort zaken.

Daarna kan ik dat veel beter bekijken wat er allemaal mogelijk is.
Heb op dit moment weer voldoende tips door gekregen om eens een weekendje driftig te gaan experimenteren met het geheel. :p
 
Opbouw 3 achterassen

Vandaag maar eens een begin gemaakt met de opbouw van de achter assen.

Is denk ik nog niet echt iets bijzonders, maar toch even de foto's van het geheel zoals het tot nu toe in elkaar is gezet.

Heb de assen op dit moment star gemonteerd.
Maar wie weet veranderd dat in de toekomst nog weer.
Ik heb op dit moment voor deze basis opstelling gekozen om alle tips en mogeljkheden die ik van jullie heb gekregen eens goed te kunnen gaan bekijken en eventueel uit te proberen.

1z3b5v8.jpg


4t1v28.jpg


snc6jd.jpg


Detail van de toegevoegde as.
11188eu.jpg


Standaard pendelas ophanging.
23rpt3a.jpg


Boven aanzicht.
r0cm52.jpg
 
Hallo Ruud,


Nou, dat ziet er goed uit zeg, ik ben benieuws hoe dit gaat sturen !!!
Hmmm, misschien kost het wel veel banden, i.v.m. wringen, maar wie weet ,valt het mee !!

Even een vraagje aan jou :
Waar kan je die rood/roze schokbrekers kopen ??
Wat kosten die die schokbrekers per stuk ??
 
Hallo Ruud,


Nou, dat ziet er goed uit zeg, ik ben benieuws hoe dit gaat sturen !!!
Hmmm, misschien kost het wel veel banden, i.v.m. wringen, maar wie weet ,valt het mee !!

Even een vraagje aan jou :
Waar kan je die rood/roze schokbrekers kopen ??
Wat kosten die die schokbrekers per stuk ??

Hallo Piet,
heb het frame in bij mij in de kamer met de hand een stukje laten rijden en een bocht geprobeerd.

Kwam met de bocht helaas niet verder dan half rond. De meubels stonden in de weg. :lol:

Wringen van de achterwielen was hierbij nauwlijk waarneembaar. :D
Wat ik zo in eerste instantie zag was dat de draaicirkel bij volle stuuruitslag behoorlijk groot was.
Schat het zo'n beetje op 1,60 meter.

Ga als ik even tijd heb, bij ons naar buiten en probeer het dan op de parkeerplaats nog een keer goed uit. Daar heb ik geen last van opstakels.:)

Laat de resultaten nog wel even weten.

De schokbrekers zijn bij "Der Getriebedoktor" te koop en kosten 5 euro per stuk.Zubehor, achsen, erzatzteile.
 
Hallo Piet,
heb het frame in bij mij in de kamer met de hand een stukje laten rijden en een bocht geprobeerd.

Kwam met de bocht helaas niet verder dan half rond. De meubels stonden in de weg. :lol:

Wringen van de achterwielen was hierbij nauwlijk waarneembaar. :D
Wat ik zo in eerste instantie zag was dat de draaicirkel bij volle stuuruitslag behoorlijk groot was.
Schat het zo'n beetje op 1,60 meter.

Ga als ik even tijd heb, bij ons naar buiten en probeer het dan op de parkeerplaats nog een keer goed uit. Daar heb ik geen last van opstakels.:)

Laat de resultaten nog wel even weten.

De schokbrekers zijn bij "Der Getriebedoktor" te koop en kosten 5 euro per stuk.Zubehor, achsen, erzatzteile.

Hallo Ruud,


Bedankt voor je antwoord, ik zal even rondkijken bij die Getriebedoktor.
 
hey

die alu tussenadapter in het frame bij de nieuw geplaatste as *ter vervanging van de kunststof.

waar is deze te krijgen?
 
hey

die alu tussenadapter in het frame bij de nieuw geplaatste as *ter vervanging van de kunststof.

waar is deze te krijgen?

Hoi Cheeta,
hier is het linkje naar de eBay site:
eBay Winkel - RCWorld RcKitsAndPartsStore: Tamiya Tractor Truck: Tamiya 1 14 Tractor Truck ALLOY Radius Arm Arms 2 pairs

Daar is heel wat alu vervanging voor Tamiya trucks te vinden.
Als je een eigen chassis wil bouwen en de alu profielen van "Der Getriebedoktor" gebruikt passen deze onderdelen als gegoten. ;)
 
hallo catweazle.

ik kende de site. alleen het leek bij jou anders dan op de shop.

echter vind ik bijna 20 euro een hoop geld voor iets dat je straks niet meer ziet
 
Draaicirkel van mijn truck

Zo vandaag even buiten gespeeld met de truck in aanbouw. :lol:
Hoefde hiervoor niet naar de parkeerplaats, maar kon het op het terras in de tuin af.

Moet nu alleen bekennen dat ik iets te voorbarig ben geweest met de schatting van de draaicirkel van de truck.
Had deze geschat op ongeveer 1.60 meter, helaas haalt hij dat bij lange na niet.:(

Heb de meting een paar maal uitgevoerd en de resultaten waren:
Draaicirkel van de voorwielen aan het buitenste wiel gemeten is 1.90 meter.
Draaicirkel van de laatste achteras aan het buitenste wiel gemeten is 1.55 meter.
Dat is dus fors. Weet zo even niet wat de diameter van een rotonde van een modelbaan is, maar geloof niet dat zo'n rotonde zonder problemen in één keer is te nemen met de huidige opstelling.
Heb daar dus denk ik nog wel wat werk te doen. :lol:

Tijdens het buiten spelen gelijk maar even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een serie foto's van de truck in aanbouw te maken.

Ga nu dus maar even rustig zitten met een drankje en eventueel een hapje, want hier zijn de foto's van vanmiddag. :lol:

Eerst het frame van alle kanten bekeken. :)
10ojvwi.jpg


fc8h85.jpg


51bolv.jpg


33tsg36.jpg


6ept76.jpg


Als je het frame zo ziet, is het ook niet gek dat het zo'n grote draaicirkel heeft. :)
Ter vergelijk, 1 terras tegel is 50 x 50 centimeter.


Ben gisteravond ook nog even creatief met wat stukjes karton bezig geweest om een paar achter-spatborden te maken.

Dit zijn de prototype gemaakt van karton van een schoenendoos.
Het is de bedoeling om dit van plastic te maken en chroom te spuiten.
200bmuf.jpg


Moest natuurlijk toen ik buiten was ook even de totale vordering van de truck bekijken.
Dus alles maar naar buiten en tijdelijk de zaak in elkaar gezet.
Dit is dan het resultaat tot nu toe. :p
20uxv2c.jpg


20jp7qq.jpg


Hier komen de spatborden mooi in beeld.
11hdlb4.jpg


9s9spi.jpg


2uhsp35.jpg


2qwhkec.jpg


v8k01d.jpg


waozzn.jpg


Zo dat was het voor deze update.
Hoop dat jullie de foto serie leuk vonden.:mrgreen:
 
hallo catweazle.

ik kende de site. alleen het leek bij jou anders dan op de shop.

echter vind ik bijna 20 euro een hoop geld voor iets dat je straks niet meer ziet

Hoi Cheeta,

moet je helaas gelijk geven wat de prijs betrefd. Maar had de spullen al besteld voor ik met de bouw begon.
Zal het maar houden op een vlaag van verstands verlies.:lol:

Maar vindt het toch wel mooi staan zo. ;)
 
Back
Top