het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi Jaap!!
Kerel..........je brengt me in verwarring........
Klopt het dan dat jij in het bezit bent van en een HM4G3 en een Trex250??
Vr Gr erwin
 
Ha ha ha ha ha..........verwarring alom!!! dat houdt ons scherp.
Ga vanmiddag met mijn HM4#3BV2 naar een helimaatje.
Hij mag em eerst even uitproberen in de tuin met windstil weer.
Dan koopt hij er vast ook eentje voor binnen.
Gr E
Oja..............vanochtend zo'n brushed staart motor erop gezet die speciaal bedoelt is voor de brushless HM4#3BV2 versie.
En.............vliegt nu nog beter!!
Heb em nog niet uit kunnen testen in de grote hal op het werk, maar merkte net binnen in de woonkamer dat ie nog strakker stuurt dan voorheen.
Toppie dus.
Gr E
 
Hallo allemaal! Om te beginnen wat een heerlijk weertje he!
Hierbij toch weer even een update omtrend het kleine wonder en wat vraagjes naar jullie toe.
Om te beginnen ben ik daarnet bezig geweest om de onderzijde van de Swash plate te voorzien van zo'n BIC aansteker veertje.
Nou kan jullie vertellen dat ik tot op vandaag nog nooit aan zo'n kleine heli heb mogen sleutelen.
Met weinig geduld en iets te grote vingers denk ik dat iemand er gauw mee ophoudt om aan zo'n heli te pielen.
Tjemig wat een gepriegel met die kleine schroefjes.
Maar..........ik ben een doorbijtertje (mag ook wel na al 4 jaar met deze lijertjes bezig te zijn) en het werpt zijn vruchten af.
Had de hele kop met hoofdas gedemonteerd en daarna de onderkant van de Swash van dat veertje voorzien.
Toen de heli weer terug opgebouwd.
En............met test vliegen merkte ik dat ie minder fijn en goed vloog dan voordat ik het veertje had gemonteerd.
Ik ben gelukkig niet voor 1 gat te vangen, en heb de hele heli direkt weer uit elkaar gehaald en het veertje iets korter gemaakt.
Volgens mij gaat het tenslotte alleen maar om net even die kleine speling op die Swash plate eruit te halen.
Heb intussen gemerkt dat het dus geen straf is om aan deze HM4#3BV2 te sleutelen.Als je maar bere geduldig bent en in hemelsnaam de schroefjes niet door de kamer laat wegspringen.
Nadat ik de heli voor de tweede keer dus had opgebouwd, weer gaan testvliegen.
En....................ongelooflijk!!!
Ik had dus al een dikke 100 vluchtjes mogen maken met deze heli voordat ik die modificatie van dat BIC aansteker veertje eronder geplaatst had, maar nu vliegt het NOG beter dan dat het al deed.
En ik was al dik tevreden over de stabiliteit van deze heli.
Ik zeg met alle eerlijkheid, dat ik daarnet de heli zo goed vliegend heb, dat ik met de gas-stick op half gas de heli ongeveer een meter hoog in de woonkamer meerdere seconden met de vingers vrijwel los van beidde sticks op de zender stil kan laten hooveren voordat ie langzaam wegdrijft naar een kant toe.
Het is dat ik het met eigen ogenmag beleven, maar dat lukte vroeger zelfs niet eens met mijn Walkera HM004.
Deze HM4#3BV2 vliegt echt goed mensen!!

Ik heb gisteren bij een kennis zijn Trex250 mogen zien vliegen.
Tja, dat is wel even wat anders, maar ook heel mooi hoor.
Dat project pak ik op in het na-seizoen.
Zal ergens in oktober gaan worden.
Nu toch even een vraag voor iemand van jullie die inmiddels al veel vlieg ervaring heeft met zijn HM4#3B.
Kan iemand vertellen wat nu eigenlijk het verschil is tussen een HM4#3B Brushless versie (zo'n eentje die bijv bij de webshop RCHellevoet wordt verkocht) en het verschil tussen een HM4#3BV2 die ik nu heb.
Kan iemand mij dit uitleggen??
Ik weet het verschil namelijk niet.
Ik vraag jullie dit omdat ik er aan zit te denken om een tweede HM4#3B erbij te kopen.
Want ik wil er eentje namelijk gaan upgraden en de andere helemaal origineel houden.(op de mods, zoals de bladen van de HM4#3Q en dat BIC veertje na dan).

Ik heb lang lopen snuffelen op die Duitse Webshop.
daar hebben ze zoveel gave upgrades voor de HM4#3B.
Dat brushless maken van de staart, dat geloof ik wel, maar dat ben ik niet van plan.
De heli zoals ik em nu heb met alle mods erop, vliegt echt super.
Maar ze verkopen daar op die Duitse Webshop ook een compleet ander frame voor de HM4#3BV2 en ook het landings-gestel ziet er mooier uit als upgrade zijnde.
Ik zie dit echt zitten.
Voor binnen vliegt deze heli eigenlijk net te goed! Ha ha ha ha ha ha, en hiermee bedoel ik dat ik nog steeds niet begrijp hoe zo'n kleine heli van slechts 48 gram zo strak en goed kan vliegen.
Ik heb er echt plezier mee, en het opmerkelijkst is, is dat ik met deze kleine dreumis, de afgelopen 2 weken veel meer schik heb gekregen dan ik ooit had van de 2 jaar lang vliegen met mijn HM004.(die eigenlijk nog stabieler en beter hoort te vliegen)
Ik kan wel de hele avond doorschrijven over deze HM4#3BV2.
Maar wil jullie niet vervelen.
Waar ik stilletjes nog wel naar op zoek ben, (en helaas gaat dat zeer moeizaam) is wat nu daadwerkelijk het verschil is in vlieggedrag tussen de HM4#3BV2 en de HM4G3.(en dan even los van het 3D vlieg gebeuren)
De (helaas) tot nu toe weinige eigenaren die ik sprak via Forums over hun HM4G3, vertellen niet allemaal hetzelfde.
Dat maakt mij iets verward over hoe de HM4G3 nou daadwerkelijk vliegt.
Wat is nu de meerwaarde van deze heli ten opzichte van de Hm4#3B?
Het gros van de piloten zal toch normaal rondvliegen met ook een HM4G3 ondanks dat ie wel 3D kan.
Maar zal zijn vlieggedrag op zo'n zelfde 1 cel Lipo pak dan bijna precies hetzelfde zijn als onze HM4#3B???
Dat is voor mij nog steeds een brandende vraag.
En zolang ik (helaas) nog steeds geen HM4G3 in het echt heb kunnen zien vliegen, blijft deze vraag voor mij deels onbeantwoord.
Hoop dat iemand van jullie wel antwoord kan geven over wat het verschil nu is tussen de HM4#3BV2 en de HM4#3B Brushless.
Ik ga nu weer met de heli vliegen.
Wat een feest elke keer.
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,

Ja de afstelling van dat BIC-veertje luistert nogal nauw. In het kort moet het als volgt: het veertje moet voldoende druk uitoefenen om de speling van de swashplate op te heffen en daarbij moet de flybar nog soepel bewegen als je de heli met je hand een beetje heen en weer kantelt. Bij teveel veerdruk verandert de stand van de flybar niet, als je hem heen en weer kantelt.

Over het verschil in vliegeigenschappen tussen een 4#3b en een 4G3, kan ik je niets melden, aangezien ik nog nooit met een 4G3 heb gevlogen.

Ik zit zelf te wachten op bestelde onderdelen om mijn 4#3B brushless te maken. Met zo'n complete walkera set is ie daarna volgens mij identiek aan jouw 4#3BV2. Wat ik nog heb bijbesteld zijn de rotorbladen van de 4#3Q (hoofd- en staart-rotor) en die ga ik er ook opzetten, heb jij ook gedaan volgens mij.

Bedoel je met die upgrades op die duitse site, de spullen van MIA. Ik vind ze ook mooi, maar best wel prijzig en ik verwacht niet dat het heel veel toevoegt aan de vliegeigenschappen.

Groeten,

Paul
 
Laatst bewerkt:
Hoi Paul!
Heel verstandig dat je die Main Blades en heckrotor van de HM4#3Q gaat gebruiken straks.
Je zult het verschil gaan merken.
Zelfs als mijn Lipo accu bijna leeg is (ik hou 8 minuten vliegtijd aan) dan nog blijft de staart strak.Niets geen gezwabber.(bij hooveren en met aangepaste snelheid rondvliegen)
Dat komt abslouut mede door die mods van de andere main blades en heckrotor.
Ik ben er nog niet over uit ofdat ik straks een HM4#3BV2 ga kopen met zender erbij of een barebone, en die dan helemaal zelf opbouw en dan die tweede heli aanstuur met mijn eerste WK-2401 2.4 ghz zender.
Punt is dat ik nog lichtelijk twijfel over dit:
Mocht nu morgen mijn 4in1 2.4ghz ontvanger kapot gaan en ik koop een nieuwe 4in1 2.4ghz ontvanger bij een Webshop.
Zet die nieuwe ontvanger over in de heli, steek alle stekkers net zoals bij de oude ontvanger in de juiste gaten, zet de zender aan, sluit de Lipo aan..............wat gebeurt er dan??
Binden ze dan net zo goed samen alsdat die 'oude' ontvanger dat deed met die zender??
Helaas heeft volgens mij niemand van jullie dit al geprobeerd.
Wil het graag weten namelijk, want dan kan ik dus een Barebone HM4#3BV2 gaan opbouwen.

Paul, die webshop van Mia bedoel ik niet hoor.
Het betreft een Duitse Webshop.
Die gasten van Mia zijn volgens mij Amerikanen en ook nog eens schreeuwend duur ja.
Ik duik er nog eens in, want wil me toch echt nog een HM4#3BV2 erbij en het liefst met aansturing van 1 en dezelfde zender.dat moet toch kunnen jongens??
Ik wil die tweede HM4#3B super strak maken met die vette upgrades van die Duitse Webshop.
Kijk, als deze HM4#3B nou slecht zou vliegen, dan zou ik het geen moeite waard vinden om er een tweede van bij te kopen.
Hoor graag van jullie
Gr E
 
Hoi Paul!
Ik duik er nog eens in, want wil me toch echt nog een HM4#3BV2 erbij en het liefst met aansturing van 1 en dezelfde zender.dat moet toch kunnen jongens??

Gr E

Ja Erwin, dat moet kunnen, anders heb ik ook een probleem. Bij mijn upgrade-set zit namelijk een nieuwe ontvanger, die heb ik nodig om de ESC en de brushless motor aan te sturen (dit kan niet met de oude ontvanger van de 4#3B).

Ik lig er echter totaal niet wakker van, want ik weet zeker dat die 2 (zender en ontvanger) met elkaar gaan praten.

Wat is de link van die duitse site ???

Groeten,

Paul
 
Binden ze dan net zo goed samen alsdat die 'oude' ontvanger dat deed met die zender??
Helaas heeft volgens mij niemand van jullie dit al geprobeerd.

Erwin, het zijn steeds erg lange verhalen over je vergelijkingen van die twee modellen en je vragen komen vaak op hetzelfde neer...

Afijn, dit heb ik er tussenuit gepikt en kan ik eenvoudig beantwoorden. Het is geen probleem! Ik kan met drie verschillende zenders van Walkera drie heli's allemaal aanspreken. No prob at all!

Vliegse,

FF
 
Hoi jongens! Oke, bedankt voor jullie reactie.
Mijn excuses dat ik nogal eens in herhaling val.
Komt doordat ik soms niet eens meer weet wat ik voorheen geschreven heb.
Maar ik ben er uit nu.
Ga me zo'n barebone bestellen en die helemaal upgraden met als uitzondering de brushless staart.
Ik schrijf in mijn ethiousiasme nogal teveel tekst.
zal proberen om het volgende keer korter te houden.Ondanks dat ik het een plezier vind om over de Hm4#3B te blijven schrijven.
Vr Gr Erwin
 
Hoi jongens! Oke, bedankt voor jullie reactie.
Mijn excuses dat ik nogal eens in herhaling val.
Komt doordat ik soms niet eens meer weet wat ik voorheen geschreven heb.
Maar ik ben er uit nu.
Ga me zo'n barebone bestellen en die helemaal upgraden met als uitzondering de brushless staart.
Ik schrijf in mijn ethiousiasme nogal teveel tekst.
zal proberen om het volgende keer korter te houden.Ondanks dat ik het een plezier vind om over de Hm4#3B te blijven schrijven.
Vr Gr Erwin

Hoi Erwin,

Ik geef Danny gelijk.....

Ik heb dat zelf ook nog wel eens, dat ik denk.... is daar al eens niet iets over geschreven in dit draadje, maar wat ook alweer....., misschien wel door mijzelf...., ja, op mijn leeftijd krijg je dat, zeker als je een drukke dag hebt gehad.

Wat ik dan doe is de zoek-functie van dit forum gebruiken met wat relevante steekwoorden. Ik snap, het is ondoenlijk om elke keer de 78 pagina's van dit draadjes door te lezen om je antwoorden op je vragen te krijgen, maar met de zoekfunctie kom je een heel eind, gebruiken dus......

Groeten,

Paul
 
Ik schrijf in mijn ethiousiasme nogal teveel tekst.
zal proberen om het volgende keer korter te houden.Ondanks dat ik het een plezier vind om over de Hm4#3B te blijven schrijven.
Vr Gr Erwin
Hoi Ethiousiasme leid tot briljante ideen.En zijn leuk om te lezen daar is dit forum toch voor:cool:.4G3 in da house toppie totaal andere machine maar ik kom daar nog wel eens op terug;).Gr jaap
 
Hoi Ethiousiasme leid tot briljante ideen.En zijn leuk om te lezen daar is dit forum toch voor. Gr jaap

Nee Jaap, dit is niet altijd het geval. Als enthousiasme, en vooral haar briljante ideeën, iets toevoegen voor andere forumlezers, leuk! Daar is het forum idd voor. Dat ging hier natuurlijk niet steeds op.

Succes met je nieuwe heli in elk geval, Jaap. Minstens zoveel plezier ermee als je met de 4#3B hebt. ;-)
 
Hoi Fuelflow........inderdaad heb jij ook gelijk.Nogmaals mijn excuses.
Ik ben helaas vaak te over enthiousiast met mijn verhalen en val vaak in herhaling.
Gelukkig wijs jij mij daarop.
By the way...........ook hier een HM4G3 in the house...........Jihaaaaaaaaaaaaaaaa.(een HM4G3 Brushless Metal Edition ook nog)
Zal dit keer mijn relaas en enthiousiasme voor me houden hoor.
Kan me bedwingen.
Vr Gr Erwin.
PS: Alleen dit even nog, een HM4G3 vliegt NIET zoals een HM4#3B!!!!
Ik vlieg al bijna 4 jaar met heli's (vooral Micro heli's), maar deze HM4G3 is werkelijk totaal ongeschikt voor lieden die nog zeer weinig kaas hebben gegeten van vliegen met heli's.
Kun je al super goed vliegen met een Coaxiaal?? Vergeet het dan maar dat je even snel kunt leren vliegen met een HM4G3.Want je gaat geheid 'nat'.
Ik vind de HM4G3 wel tot 3 keer lastiger te vliegen als mijn HM4#3BV2.
Eindelijk weet ik nu waar ik over praat en kan beidde machines super vergelijken.
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,

Gaaf dat je nu beide heli's (met je eigen bakkie koffie erbij:)) kan vergelijken. Ook jij heel veel experimenteerplezier met je nieuwe vliegmachine.

grt, Danny
 
Succes met je nieuwe heli in elk geval, Jaap. Minstens zoveel plezier ermee als je met de 4#3B hebt. ;-)
Hoi Danny dank je wel.Het is weer een nieuwe uitdaging!(met een groene erbij;))We zien wel:rolleyes:.Wat ik me afvraag?Jij als vlieger/techneut heb jij al brushless vergroting gedaan op je foor by tree b;).Gr jaap
 
By the way...........ook hier een HM4G3 in the house...........Jihaaaaaaaaaaaaaaaa.(een HM4G3 Brushless Metal Edition)
Hoi Erwin .Goed man!! In heli algemeen is een rubriek 4g3;).Ene Frans heeft daar ook al zeer interesante post geplaatst:worship:.Ik zou dat maar eens doorlezen.Tzt meld ik me daar mss ook wel eens;).Gr jaap
 
Toppie Jaap! Ik ga me eens verdiepen in die rubriek van de HM4G3.
Moet er wel bij zeggen, dat de HM4#3BV2 wel te leuk is om nu te laten liggen voor de HM4G3 hoor.
Het zijn beidde fijne en mooie heli's.
Maar even vlotjes rondvliegen zoals ik in den beginne met de HM4#3B deed, dat is niet mogelijk met de HM4G3.
Het is wel 'meer' heli.Maar om ze allebei te mogen en kunnen vliegen, daar bof ik erg mee.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vr Gr erwin
 
:DHoi Danny ik formuleer het mss verkeerd!Maar ik weet zeker dat jij ook niet stil heb gezeten wbt helicopters;).Vertel jou vorderingen hier graag.Gr jaap
 
Hoi Jaap, en anderen natuurlijk...,

Nee, ik heb idd niet echt stilgezeten. Ben wat druk geweest met het baantje en doe enkele dingen tegelijk.
Net als Paul56 heb ik het Brushless setje hierheen laten vervoeren door collega's in een zeecontainer met vleugels. Het was er vrij snel. Sneller dan verwacht en dus moest ik een dag later naar het postkantoor waardoor ik een weddenschap heb verloren ;-)
Intussen al redelijk geëxperimenteerd en diverse dingen opgemerkt. Iets wat iedereen zal opvallen is het vermogen wat idd hoger is. Het nadeel aan het ombouwsetje is dat je een beetje moet puzzelen om alles netjes erin te krijgen zodat het kapje ook nog past. Persoonlijk vind ik de connectie van de brushless motor waardeloos slecht. Niet te buigen door verkeerd gekozen draad met een te stugge isolatie met te dik kripkous. Hierdoor verbaast het mij absoluut niet dat er bij enkele eigenaars waarbij de aansluiting in de motor op den duur afbreekt precies waar je er niet meer bij kunt. Klein minpuntje. Net als de giga stekker van ESC naar de motor trouwens.
Een gebrek aan een klein schema'tje om de boel aan te sluiten zorgde bij mij een moment voor vraagtekens. Dit omdat er twee leads zijn met een accu aansluiting. Een op de RX, en eentje op de ESC. Op internet kom ik beide aansluitingen tegen en ik heb ze natuurlijk eenvoudig ook beide uitgeprobeerd. Kan trouwens niet echt spreken over een merkbaar verschil. Wellicht omdat ik er niet veel mee heb gevlogen in beide configs. Onze bekende leverancier van dit alles leerde mij dat ze in het verre Oosten de aansluiting op de RX niet gebruiken. Verklaarbaar denk ik ook omdat het benodigd vermogen van de brushless brommer aanzienlijk hoger ligt dan die van de RX met zijn servo’s en staartmotor.
Indien alleen de accuaansluiting van de RX zou worden benut zou er een vrij hoge stroom lopen door het dunne 3-aderige draadje tussen de ESC en de RX. Dit omdat dit nu de enige stroomvoorziening is voor de ESC, en dus de motor! Vandaar ook denk ik dat de ESC direct moet worden gevoed door de accu.

Ik heb je advies opgevolgd, Jaap. De rotorblaadjes, heckrotortje en paddles van de Q-versie erbij besteld en gemonteerd. Ook gelijk de vernieuwde heckrotormotor erop.
Awel, de eerste sprongetjes, zo noem ik ze maar even, haha. Die waren zeer verassend. Helaas vond ik het staartje nogal schichtig. Het schudde een beetje heen en weer alsof de gyro niet vast genoeg stond. Natuurlijk lag het zwaartepunt niet netjes en dus moest er behoorlijk getrimd worden tijdens de eerste oefeningen. Ze hoverde zelfs met een helling naar rechts!
Intussen de ontvanger uit zijn gele ei gehaald en netjes gemonteerd. Een nieuwe, ietsje langer antenne geplaatst zodat deze een beetje verder uit de body komt. (Voorbereiding op het grote park hier, ghi ghi) Ook meteen de accu aansluiting uit de RX gesoldeerd en verwisseld met de ietsje te korte accudraad op de ESC. De ESC heb ik vanavond horizontaal tussen de motor en de TX ingezet en de motordraden ingekort. Zwaartepunt ligt nu iets dichter bij de rotor.

Brushless43B0.jpg


Brushless43B2.jpg


Iets wat mij nog een beetje stoort is dat de hoofdmotor best warm wordt, zo niet beetje heet te noemen. Tevens is de heckrotormotor warmer dan de originele, niet brushless version. Hebben jullie dat ook?

Morgen ga ik er enkele vluchtjes mee maken hierbinnen en hoop dat een en ander een beetje beter gaat. Tot nog toe ben ik onder de indruk van het vermogen. Een staartje dat me iets teveel schud en de warm tot hete motor doet me denken dat ik iets verkeerd doe... We gaan het zien.
0OGpumVGGd8[/media] Eerst dit...
1044707116.gif


Groetjes,

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top