het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Waarom smeren, en wat wil je dan precies ermee smeren? Ik heb nog nooit iets gesmeerd aan deze uk, zolang als ik m heb niet. Het houdt meer stof en zandjes vast dan het doel voor ogen ben ik bang...
 
Hoi alemaal.De flybar paddle van de 4#3b is de smalle waar ik het wel eens over heb gehad de paddle op de andere helie is gelijk aan de standaard 4#3b.Die smalle paddle geeft meer rust in de stuuruitslagen.Ik persoonlijk vind het verschil goed merkbaar.Gr jaap
IMG_1992.jpg
 
Hoi Jaap, hoe breed heb jij ze nu gemaakt?

...Ik meen me iets te herinneren van iemand welke zijn flybar paddles een beetje smaller had gemaakt. Laat mijn pa dat nu ook een tijd geleden al hebben gedaan nadat er eentje gescheurd bleek. Nood breekt wetten moet hij hebben gedacht en zodoende. Hij bleef tot vanmiddag vertellen dat hij hierdoor veel stabieler is geworden. Me dunkt! De paddles hebben nu minder effect op de stuurinputs en daardoor is hij idd makkelijker, lees rustiger, te sturen.
Net dus ook mijn paddles smaller gemaakt. Ter indic; Standaard zijn ze op de schuifmaat 16.4mm breed en nu dus 12.5mm. Eerlijk toegeven, pa heeft gelijk gehad. Ik vind m nu weer iets rustiger... Het is het proberen waard als je een gescheurd exemplaartje hebt... ;-)

Groetjes,
Uit bericht 5 februari 2009 [58953] het-walkera-4-3-verzameltopic-63
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Danny!Ik wist dat dit onderwerp al eens eerder aan de orde was geweest maar in welke post ik wist het niet meer:).Mijn paddels heb ik niet groter of kleiner gemaakt maar ik heb ze besteld.Ik geloof dat ze van de eerste generatie 4#3 waren het is origineel spul.De standaard meet 16.4 en de mijne zijn exact 12.000000 dus je vader /en jij hebben dit zeer goed aangevoeld ;) vliegt hij /jij hier nog steeds mee? Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Haha, mn pa het wegens een beschadiging smaller heeft gemaakt. Puur toeval dat de maat bijna overeenkomt. In het verleden heeft 'ie dit ook al eens gedaan met dezelfde ervaring. Vandaar dat ik hem heb nageaapt en vond het eigenlijk prima vliegen. Je hoeft de stelschroef in de RX niet te verdraaien om de heli iets rustiger te krijgen en het verminderde gewicht is een klein voordeel.

Ehm, nee, ik vlieg er nu niet mee. Die brushless heb ik geheel naar jou idee aangekleed zeg maar. Ook met de zilveren paddeltjes dus...
Helaas ben ik er nog niet echt uit waarom het ding zo zwabberd. Het is wel minder maar weg is het nog niet.

Grtn terug ;-)
 
Oh, vergeet ik nog te melden zég. Vandeweek met die stelschroef op de brushless RX zitten spelen. Naar mijn idee is deze gewoon voor de gevoeligheid van de heckrotor bij dit brushless model. Ik heb de heli in mn hand gepakt en op een rustig toerental laten draaien. Toen ik tijdens het draaien v/d rotor met een schroevedraaiertje aan de stelschroef draaide hoorde ik het toerental van de heckrotor veranderen... En dus is dit niet zoals bij de RX2406 de uitslag van de swashplate maar het gaat kennelijk om de snelheid waarmee de heckrotor de heli corrigeerd. Je merkt duidelijk verschil in het aansturen van de tail.

43BReceiversLarge.jpg


Helaas moet ik vaststellen dat Swabbertje hetzelfde blijft qua swieberen ;-)
Neh, tis eigenlijk niet zo leuk. Zo strak als de brushed version is dit niet bepaald, best jammer tot nog toe.
Wat Paul ook al heeft gemerkt is dat de brushless version langer doordraaid als je de staart een zwieper geeft. Hij draait dan veel verder door dan de brushed version. Soms zomaar voorbij de 90graden. De standaard 4#3B brushed stond praktisch meteen stil na een pirouette... Bij jullie nu ook het geval?
 
Laatst bewerkt:
Helaas moet ik vaststellen dat Swabbertje hetzelfde blijft qua swieberen ;-)
Neh, tis eigenlijk niet zo leuk. Zo strak als de brushed version is dit niet bepaald, best jammer tot nog toe.
Wat Paul ook al heeft gemerkt is dat de brushless version langer doordraaid als je de staart een zwieper geeft. Hij draaid dan veel verder door dan de brushed version. Soms zomaar voorbij de 90graden. De standaard 4#3B brushed stond praktisch meteen stil na een pirouette... Bij jullie nu ook het geval?

Heb jij de originele brushless-versie of er later een brushed hoofdmotor ingezet? in het laatste geval zal je ook een ander (sterker?) staartmotortje moeten gebruiken.

Ik heb zelf de originele brushless. Die was goed, maar nu zwiept de staart ook alle kanten op; 'heb inmiddels een paar nieuwe staartmotortjes onderweg.
 
Hoi Danny ik versta hieruit dat julie ook gevoelsvliegers zijn:D.Die zilveren oortjes heb ik nooit aangeraden;).Het zwabberen van de staart bedoel je?Ik denk dat de main blade tracking hiermee te maken kan hebben.Door de brede bladen en door de onzuiverheid van de swasplate raakt de giro in verwarring die probeert steeds deze onperfectie aan te passen en raakt in een soort van resonantie.Hij weet het ook niet meer na verloop van tijd.:rolleyes:Gr jaap
 
en je hebt meer preciezie, want je gebruikt wel de volledige stuuruitslag i.p.v. een deel daarvan als je het op de RX regelt!

Hoi Dennis, thx for the answers,

Ehm, dat maakt niet uit hoor. Die uitslag heb je gewoon nodig om je heli te corrigeren. Als je volledige swash uitslag nodig hebt met smalle paddles is het resultaat gelijk aan een kleiner uitslag van je swash met standaard paddles. In my techni-humble opinion ofcourse.

Heb jij de originele brushless-versie of er later een brushed hoofdmotor ingezet? in het laatste geval zal je ook een ander (sterker?) staartmotortje moeten gebruiken.

Ik heb zelf de originele brushless. Die was goed, maar nu zwiept de staart ook alle kanten op; 'heb inmiddels een paar nieuwe staartmotortjes onderweg.

Ok, wel jammer dat je het ook hebt nu maar dan is het mij duidelijk. Ik heb de set bij Terence besteld, dus ook met het nieuwe type staartbrommer. Overigens merkte ik niet echt een verschil tussen de motortjes, oud type of nieuwe type.
Jammer dat het spul bij mij nog steeds verekte heet wordt. En de rotor draait geheel vrij en soepeltjes...

@ Jaap;

Oh, ik dacht dat jij ook deze zilveren paddles had. maakt niet uit, ze gaan vast een keertje kaduk en maak ik ze smaller.
Het klinkt te mooi om waar te zijn, Jaap. Mijn bladspoor ziet er keurig uit. De onbalans is er zo goed als uit. Welliswaar een licht kromme hoofdas maar resoneren is op die snelheid weg.
 
Hoi Jaap en anderen,

Ik heb de oude 4#3B-bladen er weer opzitten en het zwabberen is precies hetzelfde als met de Q-bladen.

Ik heb zelf het idee dat ze geprobeerd hebben bij de 2406A, het probleem met het verloop van de staart op te lossen (met succes, want ik hoor niemand meer over verloop van de staart, heb er zelf ook geen last van).

Echter er is een nieuw probleem geintroduceerd, het zwabberen.

Heel vervelend.... ik vindt dit erger dan de oude situatie waarbij de staart gedurende een lipo-ontlading langzaam verliep. Dit was allemaal voorspelbaar en met telkens een beetje bijtrimmen vond ik hem goed te vliegen.

In de huidige setup ben ik terug bij af, zelfs op 1 plek hooveren is lastig omdat die staart steeds op onvoorspelbare momenten een stukje wegschiet en als je een bocht vliegt en daarna weer rechtuit wil, draait ie nog een stuk door, heel vervelend allemaal.

Het is volgens mij duidelijk een probleem in de gyro (of omliggende electronica), want ik hoor duidelijk het toerental van de staartmotor veranderden, als er zo'n zwabber plaatsvindt.

Groeten,

Paul
 
Danny,

Ook vreemd dat bij jou die motoren zo heet worden, bij mij worden de motoren maar iets meer dan handwarm, ik schat zo'n 40 a 45 graden.

Jaap en Erwin en Dennis, hoe staat het met jullie motortemperaturen???\

Paul
 
De hoofdmotor kan ik nog wel aanraken hoor, maar is best heet. De staartmotor wordt echt heet, daar schrik je ff van als je hem vastpakt. Ik bedenk me opeens dat het bij de laatste ook wel eens wrijvingswarmte kan zijn door mij speling op de lagertjes. Dit icm met de grotere Q-heckrotor... wie weet. Dat zoek ik even uit.
 
@ Jaap;

Oh, ik dacht dat jij ook deze zilveren paddles had. maakt niet uit, ze gaan vast een keertje kaduk en maak ik ze smaller.
Het klinkt te mooi om waar te zijn, Jaap.
Jij moet eens kijken of je je gouden oortjes kan ruilen voor bronzen oortjes waarmee je beter kan luisteren flyerboy!!!;) :confused:
 
Laatst bewerkt:
Eerste indruk na het monteren van mn oude kleine zwarte originele heckrotor. Geheel niet heet, net handwarm! Vreemd genoeg lijkt mn hoofdmotor ook niet zo warm te worden.
En ik moet zeggen dat ik geen verschil merk met het Q-model.

Ehm, Jaap...ik snap m niet hoor...;-) Ik zal maar naar mn mandje gaan nu, morgen weer een lange dag, veel luisterwerk, haha.

Mannen, nice eve,

Danny
 
Jongens............ik heb er nooit echt stil bij gestaan hoe warm de hoofd en staart motor kunnen worden.
Zal het binnenkort eens bekijken.
Maar sinds ik vrij vlot ben overgestapt naar vliegen met die HM4#3Q bladen, is mijn HM4#3BV2 behoorlijk strak.
Van zwieberen geen last.
Laatst met windstil weer buiten op een groot veld heerlijk gevlogen met de heli.
Oke, de staart behoeft vrij veel korrektie, maar ik vind mijn HM4#3B erg handelbaar.
Vooral hooveren binnen is superstrak.
Het staartmotortje houdt het nu toch al een dikke 130 vluchtjes vol.
Ben de laatste tijd drukker met mijn HM4G3.Die behoeft wat mods om beter te vliegen.
Maar........is ook een strakke heli.
Vr Gr Erwin
 
Hoi allen.Kan het zijn dat het grotere blad oppervlak en misschien een stijlere vaste pitch van de blades en de spoed van de staartrotor voor de warmte toename zorgt?.Wbt dat zwabberen het was bij mijn heli na een paar vluchten verdwenen:confused:.Zou het dan toch aan de nieuwe rx liggen?Of zou het aan de connectors liggen zoals karel beschreef.Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Back
Top