Hoe ik daarbij kom? Nou, heel eenvouding. Bij een toestel met ongeprofileerde staart en 0 graden instelhoek van vleugel en staart, wordt het zwaartepunt van het toestel bepaald door het vleugelprofiel. En als je dus een ander profiel toepast, moet je het zwaartepunt van dat nieuwe profiel overnemen.
Zojuist gemeten van de EMHW tekening:
- De neuslijst begint op 26 mm vanaf de voorkant van de voorste spant.
- Het zwaartepunt van het toestel ligt op 175mm van de neus van de wortelribbe.
Bij mijn versie:
- De neuslijst 5 mm van de voorkant van het voorste spant.
- Het zwaartepunt ligt bij mijn toestel, conform de opgave van Flugwerf die de ribbenset ontwikkeld en gemaakt hebben, 185 mm van de neus van de wortelribbe.
Ergo, bij mijn toestel ligt de vleugel 21mm 'te ver' naar voren, en het zwaartepunt slechts 11mm. En geen 25.
Als ik naar jouw foto kijk:
lijkt het erop dat je de neuslijst van de oude vleugel gelijk hebt gelaten met die van de nieuwe Flugwerf vleugel. Dan loopt de buis zo door die eerste dunne spant. En dus is het oude zwaartepunt van de EMHW Funana niet meer juist, maar moet dat (185 - 175mm = ) 10 mm naar achteren komen te liggen, door het gebruik van het Flugwerf-profiel.
Maar, jongens, we lullen ons hier allen een slag in de rondte om een idiote marge. Ik verplaats een vleugel 1% van de romplengte, en het uiteindelijke zwaartepunt waarbij de piloot hem fijn vindt vliegen is een gevoelskwestie. Bij mijn X50 ligt het zwaartepunt midden in het door de fabrikant aangeraden gebied, bij die van mijn instructeur daar 25mm buiten (naar achteren). Ergo (en sorry dat ik in herhaling val, zal proberen het niet meer te doen), ik zal deze discussie verder als gesloten beschouwen.
Hugo
Zojuist gemeten van de EMHW tekening:
- De neuslijst begint op 26 mm vanaf de voorkant van de voorste spant.
- Het zwaartepunt van het toestel ligt op 175mm van de neus van de wortelribbe.
Bij mijn versie:
- De neuslijst 5 mm van de voorkant van het voorste spant.
- Het zwaartepunt ligt bij mijn toestel, conform de opgave van Flugwerf die de ribbenset ontwikkeld en gemaakt hebben, 185 mm van de neus van de wortelribbe.
Ergo, bij mijn toestel ligt de vleugel 21mm 'te ver' naar voren, en het zwaartepunt slechts 11mm. En geen 25.
Als ik naar jouw foto kijk:

lijkt het erop dat je de neuslijst van de oude vleugel gelijk hebt gelaten met die van de nieuwe Flugwerf vleugel. Dan loopt de buis zo door die eerste dunne spant. En dus is het oude zwaartepunt van de EMHW Funana niet meer juist, maar moet dat (185 - 175mm = ) 10 mm naar achteren komen te liggen, door het gebruik van het Flugwerf-profiel.
Maar, jongens, we lullen ons hier allen een slag in de rondte om een idiote marge. Ik verplaats een vleugel 1% van de romplengte, en het uiteindelijke zwaartepunt waarbij de piloot hem fijn vindt vliegen is een gevoelskwestie. Bij mijn X50 ligt het zwaartepunt midden in het door de fabrikant aangeraden gebied, bij die van mijn instructeur daar 25mm buiten (naar achteren). Ergo (en sorry dat ik in herhaling val, zal proberen het niet meer te doen), ik zal deze discussie verder als gesloten beschouwen.
Hugo
Laatst bewerkt door een moderator: