Kopie EMHW Funtana S afmaken.

Hoe ik daarbij kom? Nou, heel eenvouding. Bij een toestel met ongeprofileerde staart en 0 graden instelhoek van vleugel en staart, wordt het zwaartepunt van het toestel bepaald door het vleugelprofiel. En als je dus een ander profiel toepast, moet je het zwaartepunt van dat nieuwe profiel overnemen.
Zojuist gemeten van de EMHW tekening:
- De neuslijst begint op 26 mm vanaf de voorkant van de voorste spant.
- Het zwaartepunt van het toestel ligt op 175mm van de neus van de wortelribbe.
Bij mijn versie:
- De neuslijst 5 mm van de voorkant van het voorste spant.
- Het zwaartepunt ligt bij mijn toestel, conform de opgave van Flugwerf die de ribbenset ontwikkeld en gemaakt hebben, 185 mm van de neus van de wortelribbe.
Ergo, bij mijn toestel ligt de vleugel 21mm 'te ver' naar voren, en het zwaartepunt slechts 11mm. En geen 25.

Als ik naar jouw foto kijk:
67384950f216681db.jpg

lijkt het erop dat je de neuslijst van de oude vleugel gelijk hebt gelaten met die van de nieuwe Flugwerf vleugel. Dan loopt de buis zo door die eerste dunne spant. En dus is het oude zwaartepunt van de EMHW Funana niet meer juist, maar moet dat (185 - 175mm = ) 10 mm naar achteren komen te liggen, door het gebruik van het Flugwerf-profiel.

Maar, jongens, we lullen ons hier allen een slag in de rondte om een idiote marge. Ik verplaats een vleugel 1% van de romplengte, en het uiteindelijke zwaartepunt waarbij de piloot hem fijn vindt vliegen is een gevoelskwestie. Bij mijn X50 ligt het zwaartepunt midden in het door de fabrikant aangeraden gebied, bij die van mijn instructeur daar 25mm buiten (naar achteren). Ergo (en sorry dat ik in herhaling val, zal proberen het niet meer te doen), ik zal deze discussie verder als gesloten beschouwen.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, terwijl de vleugels liggen te drogen, even verder met de boodschappenlijst. Ik heb er ook wat vragen bij...

Voor bij de motor
Houten 2Blad Prop.18x8 € 10,00; voor mijn electrotoestel gebruik ik graag de "XR Type B Beechwood 3D/SF Propeller" van HC. Maar overleven die op een benzinemotor?
Funtana S header € 36,90 Toni Clark
Uitlaatslang heb ik nog
Uitlaatslangklem 2x € 9,80 Toni Clark
Resopijpsteun verzin ik nog wat op.
Alu hoek inlaatspruitstuk € 42,95 Toni Clark; ik wil het toestel goed stil maken. Mij is verteld dat dit onderdeel daar zeer bij helpt, door aan te gaan zuigen vanuit de romp. Als er alternatieven zijn, graag.
Carburateurkelk € 9,95 Toni Clark; Zie boven.
Tank met klunk en zo 350ml € 1,50 LHS; ik heb nog een KAVAN tankje liggen, ongebruikt, en ik meen ergens gelezen te hebben dat je daar een benzinebestendig dopsetje bij kan kopen voor weinig.
Benzienslang en klemmetjes haal ik wel bij de LHS.
Gasservo heb ik nog

Om de roeren aan te sturen:
Servo Hitec 645MG, 4 stuks, € 135,20 W&W; of ik ga voor deze MG996R 10kg Servo Er staan zeer veel reviews van, waarvan maar 1 negatief (die toch 5 sterren geeft voor z'n kortingscouponnetje...) Ook Googlend vind ik er positieve verhalen over. Overigens kijk ik daarbij meer naar betrouwbaarheid dan naar accuratesse, ik ben geen wedstrijdvlieger.
Ontvangeraccu 6V. Hoeveel mAh raden jullie aan voor zo'n grote kist? Ik heb nog 2400mAh pakjes liggen, maar dat lijkt me weinig voor een middag vliegen.
Ontvangeraccuschakelaar US$ 3.05 Hobbycity
Pull-Pull setje compleet, 3 stuks, US$ 23.25, Hobbycity
Roerhoorntje met verstelbaar oog M3, 2x5 stuks, US$ 5.75 Hobbycity
Zou voor de rolroeraansturing M2 voldoen? Daar heb ik nog veel kogelkoppen / stangen / etc. van liggen. Anders M3 halen bij HC.

Bouwmateriaal
Vleugelhout inmiddels gekocht bij de LHS.
Romphout heb ik genoeg
Folie wit € 10,00 Hobbycity
Folie oranje € 10,00 Hobbycity
Carbon onderstel wat erbij zat lijkt inderdaad beter te veren dan die die ik van HC ken.
Wielen heb ik nog.
Staartwieltje compleet US$ 5.91 Hobbycity
Wielkappen kunnen ook later. Maar ik wil ze wel graag!
Nylon scharnieren met stalen pin, 30 stuks, US$ 3.36, Hobbycity

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor 90% G-Sonic en 10% Menz .
Zijn gemaakt voor benziners .

Een prop voor elektro er op zetten is een gevaarlijk spel .
Als een prop uit elkaar vliegt wil Ik niet in jou vel zitten .

Als het model niet " stil " moet zijn zou Ik je afraden een inlaatbocht te nemen .
Je vliegt niet volgas met een Funtana .
Ik vlieg de meeste tijd met 1/3 tot 1/2 gas .

En je hebt geen ervaring met benziner dus het je zelf niet moeilijker gaan maken .:-D

Met een 2400 akku vlieg ik een heel weekend zonder naladen .

Mvg Johan
 
OK. Ik weet niet of die HC props alleen voor electro zijn, ik gebruik ze er alleen maar voor, maar ik zal de gok maar niet nemen! Ik ga mij eens in G-sonic en Menz verdiepen.

Dat is waar, maar de dBa meting is op vol gas op de grond, los van wat je vliegend doet. En gezien de hele ontwikkeling dat modelvliegers steeds korter gehouden worden qua geluid, wil ik graag de boel goed voor elkaar hebben. Er is bij ons in de buurt net zo'n boeren camping geopend, je zal zien dat die binnenkort problemen gaan maken over het geluid. Ik heb bij dit toestel ook nog naar electro gekeken, mede om die reden, maar qua investering was de benzine, zeker deze tweedehands, de beste deal. Alleen het geluid... Ik las ook ergens iets over rubbers tussen de koelribben (maar dan koelt de boel toch niet meer??) en dat de MVVS pijp die ik heb luider zou zijn dan de KS of zo. Dus ik denk er goed over na. Heb je andere tips over het stil maken van zo'n motor / kist combi?

Hopla, accu's van de lijst geschrapt... Mooi!

Dank,

Hugo
 
Even een kleine update qua bouwwerkzaamheden:

De spanten en liggers van de vleugel zijn verlijmd:

Funtana2%20027.jpg


Behalve de wortelribbe, die wordt aan de huls van de buis gelijmd, en dan aan het geheel toegevoegd.

De rechter zijkant van de romp heb ik ook geplaatst. Eerst los erop en meten of de buis wel recht zit:

Funtana2%20028.jpg


Dat blijkt goed te zitten, alleen zie ik dat de staart ietsje getordeerd is. Maar heel weinig, maar toch. Ik had de buis dus schuin kunnen zetten zodat de vleugels en de staart evenwijdig lopen, maar ik heb ervoor gekozen de romp, d.m.v. dwarslatjes, te 'onttorderen'. 't Is maar een paar mm.

En lijmen maar:

Funtana2%20029.jpg


Gaat de goede kant op, ik vind bouwen een stuk leuker dan slopen!

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag tussendoor; bij Krumscheid kan ik leuke uitlaatbochten en zo kopen, voor een schijntje vergeleken bij meneer Clark (die mij ook minder sympathiek benadert, kleine bijkomstigheid). Maar daar adviseren ze de rond 20 uitlaatbuizen en zo tot 18cc, terwijl voor de ZG 26 SC ook rond 20 buizen in de Toni Clark catalogus staan. Win of verlies ik veel door naar rond 22 te gaan, los van het feit dat ik dan ook een andere resopijp nodig heb?

Dank,

Hugo
 
20mm is prima, met 22 zul je zeer hoogstwaarschijnlijk geen vermogen extra krijgen, zelf had ik ook 20mm op mijn MVVS26....
 
OK, dank je.

Gisteren heerlijk gevlogen met de X50, vandaag te veel wind (en te guur, ik vond het eigenlijk gewoon te koud...), dus even een stukje verder aan de vleugels.

De neuslijst en de acherlijst erop gelijmd:

Funtana2%20031.jpg


En de wortelribbe, deze heb ik geplaatst terwijl de vleugel op de buis tegen de romp stond, zodat alles goed past:

Funtana2%20032.jpg


Voor de rest ben ik met de aansturing aan het rommelen, je ziet op de foto de servo openingen (2 stuks, waarvan ik alleen de binnenste wil gebruiken):

Funtana2%20030.jpg


Als ik de aansturing nou eens door de eindlijst heen maak, dus (bijna) onzichtbaar? De scharnieren komen vrijwel bovenaan in de vleugel, ruimte genoeg voor besturing binnen de vleugeldikte. Daar ga ik eens aan werken. Als iemand voorbeeldplaatjes heeft, graag.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon normale scharnieren maken en de servo's ook op normale manier plaatsen.

Dit is een 3D funkist, geen schaalkist.. je wil op termijn de mogelijkheid hebben belachelijk grote uitslagen te halen.
 
De hele ribbenset is gebaseerd op de scharnieren bovenin de vleugel. Is niet zomaar aan te passen. Dus denk ik van de nood een deugd te maken. En ik geloof dat ik nog steeds iets van 60 graden naar beneden bewegingsvrijheid heb, en naar boven nog meer, dus dat zou voldoende moeten zijn.

Hugo
 
Het ging mij ook niet zozeer om de scharnierlijn, maar om je inbouwplan :)

Ik zou voor het KISS principe gaan (keep it simple, stupid) ;)
 
Ja, daar waren hele discussies over op flyinggiants, bijna niemand vertrouwde het, toen had hij die video gemaakt en het leek wel ok:)
 
Als de aanhechting op de onderrand van het roltoer zit, heb ik 40mm arm t.o.v. het scharnierpunt. Das behoorlijk, ik ken weinig 40mm roerhoorntjes. En erg gecompliceerd is het niet. Heb je een linkje naar dat Flying Giants topic? Daar staat misschien nog meer nuttigs.

Dank,

Hugo
 
Dank je wel!

Vanavond even getekend aan het rolroerservo idee:

Funtana2%20033.jpg


Het gat voor de servo zit al voorgefreesd in de ribbe, de tekening is schematisch maar accuraat. Op deze manier zou ik met 120 graden servobeweging 63 graden omhoog, en 40 graden naar beneden kunnen 'flappen'. De arm is 25mm en de afstand tussen het scharnierpunt en de aangrijping van de stang ook. Met een beetje fine-tuning van de eindpunten met de zender (of met digitale servo's) moet ik denk ik een heel eind komen.

Hugo
 
Niemand commentaar? Misschien moet ik het gewoon proberen. Zal het in ieder geval eens aan Flugwerf, de makers van de vleugelset voorleggen.

Verder is de vooruitgang langzaam (moet ook een babykamer maken en mijn vrouw vertroetelen, en ik heb net de X50 kort gevlogen, dus daar moeten ook wat uurtjes aan gespendeerd worden), maar toch even een leuke foto update:

Funtana2%20035.jpg


De staart begint echt vorm te krijgen. Verder heb ik besloten alles pull-pull aan te gaan sturen. Qua zwaartepunt heb ik veel meer vrijheid gekregen nu ik besloten heb de boel toch electrisch te gaan maken. (De ZG26SC benzinemotor staat dus te koop, zonde om in de kast te laten liggen.) Binnenkort de rolroeren maar eens maken. Uit China moeten de diverse kleindelen binnenkort binnenkomen, en wat folie. 't Wordt een gewijzigde versie van een ontwerp dat ik al eerder voor een Extra bedacht had, maar wat ik toen niet uitgevoerd heb. Misschien nu wat grotere stickers laten snijden bij Johan...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Oh, en nog even een vraag; zou het veel gewicht uitmaken om de vleugen aan de bovenkant geheel in te dekken? Ik wil er een leuk patroon op strijken en meerdere lagen folie op elkaar schijnt niet lekker te gaan (blaasjes), dus als ik de boel indek kan ik het folie met maar kleine overlappingen doen. Aan de onderzijde is het niet nodig, dat wordt waarschijnlijk 1 afwijkende kleur.

Dank,

Hugo
 
Over de rolroer servo's en deze aansturing, net reactie van Flugwerk gehad:

Super, das ist natürlich eine Optimale Anlenkung.
Das haben wir bei der Funtnan mit 1,76m genau so gemacht.

Mooi, weten we dat ook weer. Heeft iemand toevallig een 3view van een Funtana? Format of schaal niet zo belangrijk. Ik wil de decoratie wat verder gaan uitwerken.

Dank,

Hugo
 
Mensen; motoradvies graag! Ik kan voor een prikkie een Hyperion Z5025/22 overnemen, met mount en al. Alles nog nieuw in doos. Ik probeer deze kist lekker licht en stijf te bouwen en ben geen Full-3D vlieger, meer tussen pattern en 3D in, dus deze motor lijkt mij perfect. Hier een pagina met specs:
HYPERION Z50 Series Outrunner Motors
Met een 20*10 prop op 10S, vlieggewicht wil ik op 4,5 kg krijgen, dat lijkt me een goede combi. Of zit ik er naast?

Hugo
 
Back
Top