duikboten en styrodure balanceren

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 8 mei 2009.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier mijn oplossing om een boot met een losse wtc te balanceren
    [​IMG]
    de boot licht algemeen te diep
    schuim juist onder de water lijn aan brengen in het midden van de romp
    proberen lange dunnen stroken vast te lijmen

    [​IMG]
    de boot schommelt nogal bij boven water vaart
    stroken aan brengen juist onder de water lijn en lood toevoegen onder in de kiel
    het algemene drijf vermogen blijft hetzelfde maar door het schuim krijg je meer drijf vermogen wat dan weer door het onder in de kiel geplaatste lood wordt gecompenseerd
    de boot drijft mooi op de water lijn en licht stabiel

    [​IMG]

    de boot licht vooraan te diep en helt naar een kant
    aan de kant dat de boot te diep licht schuim toevoegen onder de water lijn tot de boot recht licht
    [​IMG]
    de boot licht vooraan te diep
    links en rechts stroken aan brengen onder de water lijn tot de boeg omhoog komt
    het kan zijn dat je dit moet kombineren als door het omhoog brengen van de boeg het heck zakt
    dus ook daar schuim aan brengen en eventueel lood in de kiel wat dan wel weer resulteerd dat de boot stabieler licht
    [​IMG]

    de boot licht op de water lijn maar doordat BV de duiktank te veel naar voor zit duikt de boot met de boeg naar onder
    onder het dek een stuk schuim kleven
    dat heeft geen invloed bij boven water vaart als het niet op het water komt maar er juist boven blijft tijdens het duiken gaat het op het water komen en zo de boeg iets meer drijf vermogen geven bij onder water vaart

    [​IMG]
    als de boot onder water schuin licht aan de diepe kant schuim onder het dek plakken tot hij recht licht
    zien dat het schuim bij boven water vaart niet het water raakt

    [​IMG]
    als de boot scholmmelt reeds hier boven beschreven
    schuim onder de water lijn plakken en lood in de kiel

    [​IMG]
    de boot licht schuin en schommelt
    lood in de kiel en aand e lage kant weer schuim toevoegen
    aan de andere kant een klein beetje schuim zetten om het lood mee te compenseren

    er zijn nog veel combinaties mogelijk met dit systeem
    ik vaar nu reeds zo een 10 jaar met dit systeem te gebruiken zonder dat het ook maar 1 keer heeft gefaalt

    als er een stuk styrodure loskomt gewoon met tec7 terug vast lijmen
    van veroudering heb ik na die 10 jaar nog niets onder vonden

    het is een goeie en voorlan goedkope manier om een boot te stabiliseren
    want als je duiktank deel uit maakt van het tech rek en ze zit teveel naar voor dan is het geen eenvoudige ingreep om dit op te lossen zonder breken en verzagen

    ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe IK het doe

    groetjes raf
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    erg nuttig Raf !
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi duidelijk verhaal Raf, en erg handig zo alles bij elkaar met die plaatjes! :thumbsup:
     
  4. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Super en duidelijk uitgelegd en dat zonder 1000 woorden

    Dit mag wel een stickie krijgen wat mij betreft, dit is namelijk de basis voor het trimmen van een onderzeeer.

    Bedankt Raf,

    Jan.
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Raf,

    Complimenten voor deze 'idiot-proof' trim-handleiding. Zeker op deze manier zóu 't niet fout kunnen gaan en lijkt 't allemaal erg makkelijk.

    Ik wil naar aanleiding van wat assistentie bij uittrimmen van de u177 van een zeker Deelder, M. gisterenavond nog het volgende aan de handleiding toevoegen:

    1) na plaatsen van lood en styrodur de boot in 't water plaatsen;
    2) lood en/of schuim toevoegen of verwijderen als dit nodig blijkt;
    3) ga eventueel terug naar stap 1)
    4) doe dit ongeveer 300 keer (afhankelijk van uw vaardigheid en het effect);
    5) bewonder het resultaat.........

    ;);)

    Jos
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bedankt voor de lovende woorden hahaha
    dit is waar het forum voor dient
    het is inderdaad soms nodig dit sommige keren te herhalen maar je berijkt heel snel resultaat als je eerst de styrodure met een elastiekje aan de buitenkant vast maakt
    dan kan je er makkelijk bij tot de boot echt uitgetrimt is
    het is mijn manier van trimmen en er zullen er nog wel andere zijn mar hier ben ik dus best tevreden mee en pas het op al mijn boten toe die een losse wtc hebben
    een volledig gebruikte romp zonder wtc daar kan deze manier je niet bij helpen
    en moet er voor een andere oplossing gezocht worden

    groetjes raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Dit is een heel duidelijke beschrijving zoals het moet, het kost inderdaad wat tijd om uit te proberen, maar als het eenmaal goed zit werkt het perfect.
    Zelf doe ik het altijd ook zo, lood is het laatste wat je gebruikt, gewicht toevoegen gaat makkelijker dan het weghalen.
    Ik zat alleen met een probleem van het permanent vastlijmen, dit heb ik op de volgende manier opgelost.

    [​IMG]

    In plaats van vastlijmen heb ik beugels gemaakt met pennen door de schuimblokken, kan als alles verwijderd is gewoon nog onderin de boot komen.
    Gezien de hoeveelheid aan de achterkant raad je al dat de kont te zwaar was en compenseer ik dat op de door jou beschreven manier.
     
  8. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Awel, niks als lof Raf en duidelijk met die schetsen, heel belangrijk !!!

    Gr. Rob
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    zoals ik reeds schreef is het voor boten zonder buis hetzelfde principe maar je moet inderdaad zoeken naar een andere bevestigings metode
    als je het schuim lager dan de waterlijn kleeft (bodem van de romp)dan geeft het schuim meer drijfvermogen (de kriek heeft achter ook schuim zitten tussen de assen)omdat eigenlijk achter het drukschot in het natte gedeelte het een boot zonder buis wordt
    groetjes raf
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Klopt helemaal, het is altijd de moeite uit te zoeken of het boven of onder de waterlijn moet.
    In mijn geval zit ik boven de waterlijn, want boven water ligt ze recht, onderwater wordt het weer een heel ander verhaal met uittrimmen, kont is te zwaar en lood in de voorkant geeft dan niet de oplossing.
    Nadeel van geen uitneembaar WTC is wel dat je alleen de voorkant en achterkant hebt om grote hoeveelheden kwijt te kunnen, eventueel kan je ook wat kwijt bovenin de zadeltanks boven het afsluitbare dek, heb ik niet nodig, maar is ook een optie.
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Ik ben nog steeds van mening dat deze post van jou een Sticky waard is want dit is een wel heel erg belangrijk gegeven wat hier uitgelegd wordt.

    Hebben we allemaal wat aan.

    Groeten en de beste wensen voor 2011.

    Jan,
     

Deel Deze Pagina