het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Wat zijn nou zo'n beetje de vliegtijden die jullie halen met de 400 mah lipo's?

Bij mij fluctueert het enorm. Als ik puur kijk naar de gemiddelde belasting zit ik telkens op 9 a 10C en dus een verbruik tussen de 2,5 en 3 amp. Ik heb 6 lipo's (10C en 20C) en er springt er niet een echt slecht uit, maar toch vlieg ik de ene keer 2,5 minuut en de andere keer 6 minuten. In het laaste geval moet er dus meer geladen worden, maar het gemiddelde verbruik is vergelijkbaar met de kortere vliegtijden.

Voor een mogelijke verklaring neig ik op dit moment naar...
1) toch die rottige Losi-connectors die verlies geven
2) de brushless motor

Over puntje 2: het smeren zorgt voor iets langere vliegtijden, dus het zou zo kunnen zijn dat de lagers op een gegeven moment warm worden en de motor te veel weerstand krijgt. Omdat de lipo's dan al op hun max zitten, zakt de spanning en komt de heli niet meer lekker van de grond.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn nou zo'n beetje de vliegtijden die jullie halen met de 300 mah lipo's?

Bij mij fluctueert het enorm. Als ik puur kijk naar de gemiddelde belasting zit ik telkens op 9 a 10C en dus een verbruik tussen de 2,5 en 3 amp. Ik heb 6 lipo's (10C en 20C) en er springt er niet een echt slecht uit, maar toch vlieg ik de ene keer 2,5 minuut en de andere keer 6 minuten. In het laaste geval moet er dus meer geladen worden, maar het gemiddelde verbruik is vergelijkbaar met de kortere vliegtijden.

Voor een mogelijke verklaring neig ik op dit moment naar...
1) toch die rottige Losi-connectors die verlies geven
2) de brushless motor

Over puntje 2: het smeren zorgt voor iets langere vliegtijden, dus het zou zo kunnen zijn dat de lagers op een gegeven moment warm worden en de motor te veel weerstand krijgt. Omdat de lipo's dan al op hun max zitten, zakt de spanning en komt de heli niet meer lekker van de grond.

als anderen die niet brushless vliegen dit niet hebben dan is het waarschijnlijk niet die connector want die hebben we allemaal.
 
Hoi Dennis!
Wat vreemd dat de vliegtijden van jouw HM4#3B nog steeds varieren.
Ik heb inmiddels een krappe 300 vluchten gedraaid met de heli en vlieg eigenlijk dus alleen maar met 15C en 20C 3.7V 400Mah Lipo packs.
Ik hou altijd 6 minuut en 30 seconden aan.
Voorheen was dat 6 minuten, maar ben met 30 seconden omhoog gegaan.
De Lipo packs worden dan nauwelijks warm en na het laden ervan gaat er weer een krappe 300 Mah terug in.
Het verschil in Mah wat erin teruggaat na het laden variert iets omdat dat afhangt van de vliegstijl die ik hanteer op het moment dat ik zo'n Lipopack gebruik.
Door de regel genomen is voor mij 6.5 minuten vliegen ergens tussen de 270 en 300 mah wat het kost.
Ik laadt de Lipo packs dmv van Ultramat 10 lader altijd op met 0.2C
Kan ook wel met de minimale 0.1C, maar dan duurt het laden wel erg lang.(260 minuten)
Waar ik ook tot op heden GEEN problemen mee heb gehad zijn die witte standaard connectors.
En die connector van de regelaar van de heli is toch al erg vaak los en vast geweest met een Lipo pack.
Smeren van mijn Brushless hoofdmotor hoeft ook niet en ook nog niet gedaan.
Ik begrijp dus niet waarom jouw vliegtijden varieren.
Raar.
Waar ik wel eens last van heb, maar dat is zelden, is dat als ik een volgeladen Lipo pack aansluit en dan met de heli ga vliegen, de staart plots lichtelijk snel heen en weer zwiept.
Op zo'n moment dacht ik dus direkt aan een versleten staart motor, maar ben er nu achter dat het dat niet is.
Want op het moment dat de staart gaat zwiepen, en ik de heli direkt neer zet, en dan de Lipo loskoppel en dan weer aankoppel, is de staart weer strak.
Dit komt dus of door de ontvanger of door de connector.
Aan die connector twijfel ik, want het probleem hierboven genoemd is echt zelden.
Dus dan zou het in de ontvanger moeten zitten.
Ook het binden gaat af en toe niet.Maar dat is ook niet vaak.Misschien 1 keer op 30 keer vliegen.

Wat mij erg verbaasd is hoe lang die Brushed staart motoren mee kunnen gaan.
Ik vlieg er nu dus al erg lang mee.
En met lang bedoel ik minsten 150 vluchten van elk 6 minuten minimaal.
Vraag me elke keer af wanneer het motortje de geest geeft.
Hoe langer het motortje meegaat, des te meer ik ga bedenken dat zo'n Brushless staart motor geen bal aan meerwaarde extra geeft.
Want de staart van mijn HM4#3BV2 blijft zelfs met dit brushes staart motortje nog steeds rete strak.
En ik kan jullie vertellen dat ik 9 van de 10 keer echt rondvlieg met dit kleine wonder.
Daarmee vermoedt ik dan ook dan die staart motor dan meer belast wordt dan dat het alleen maar bij hooveren blijft.
Dus in dit geval presteerd het brushed staart motortje boven verwachting.

Dennis, ik zou jouw probleem van de heli NIET zoeken in de connectoren hoor.
Misschien de moeite waard om er eens een nieuwe Brushless hoofdmotor op te zetten en die NIET te smeren.
Kost je rond de 15 euro zo'n hoofdmotor.
Wel de moeite waard van uittesten lijkt me.
Hoop dat je het probleem getackeld krijgt.
Oha, zal ook niet aan je Lipo's liggen vermoedt ik.
Sukses.
Vr Gr Erwin
 
Bedankt voor de antwoorden
Ik ben nu mijn vluchten aan het loggen in een spreadsheet; ongeveer een kwart duurt zo'n 6 minuten of meer

Ik wil nog zeker een paar serie's vluchten maken om een wat zuiverder beeld te krijgen. Daarna zal ik die bladen van de Q eens monteren; misschien dat die net wat minder stroom trekken, waardoor de lipo's hun spanning beter houden en ik de capaciteit volledig kan benutten. Daarna wordt het tijd om eens te kijken voor Microdeans of een buitenlopertje van Terence...

Zal de vraag ook eens op RCGroups droppen; misschien dat daar iemand een oplossing heeft.
Verder niets dan lof; hij vliegt echt goed!
 
Even een update:
Heb zojuist nieuw landingskid onder mijn heli gezet.Ook de Canopy vernieuwd want die was van de week helemaal aan barrels gegaan bij een dikke crash.
Inderdaad...........alleen de Canopy aan barrels.De skids waren van de vorige eigenaar al kapot.
Weet helaas nog niet hoe ik hier foto's kan plaatsen op dit Forum, maar zal proberen om iets uit te leggen.Hoop dat het overkomt.
Het accubakje stoorde mij al een tijdje.
Wilde daarop iets beters verzinnen omdat gangbaarder te maken.
Helemaal omdat ik dus volgende week die 2 verschillende Lipo's binnen krijg en die vast niet in het standaard accu bakje zullen passen.
Wat ik heb gedaan is het accu bakje zo los gesneden dat het aan de onderzijde vlak is geworden.
Dus de zijde die naar de grond wijst.
Daarop heb ik een stukje aluminium plaatje vastgezet.
Op dat plaatje heb ik een stukje klitteband bevestigt.
Op al mijn Lipo packs een stukje Klitteband wat kan hechten met de zijde onderaan het accubakje.
De Lipo pack zit gegarandeerd vast genoeg om mee te kunnen vliegen.Het is bij mij nog geen 1 keer losgekomen tijdens een vluchtje.
Nu kan ik dus allehande Lipo packs (mits niet te zwaar natuurlijk) fixeren aan de onderzijde van de heli.
Geen gepriegel meer met het Lipo'tje in dat accu bakje proppen.
Ook kan ik nu het CG van de heli veel makkelijker zelf bepalen door de Lipo pack iets te kunnen verzetten aan de onderzijde van de heli.
Daarmee kan ik volgende week die andere Lipo packs uit proberen.
Het zal dan een 450Mah 20C pack gaan worden en een 650Mah 20C pack.
Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan vliegen.
Zat ook even bij de bestelling te denken aan een 800Mah 20C Lipo pack, maar die wegen al snel rond de dikke 20 gram.
Een stock Lipo voor de HM4#3B zit rond de 11 gram.Dus dat lijkt me niet wat.
Eerst maar eens die 450 en 650 Mah proberen.
Die 640Mah zit rond de 14 gram, dus dat moet lukken lijkt me.

Die Mini Dean stekkers............tja.............voor zolang de stock stekkers het goed doen, waag ik me daar niet aan eerlijk gezegd.
Maar als jij het tzt een keer zou willen uitttesten Dennis, dan zou dat super zijn.
Het vliegen met die HM4#3Q Main Blades en heckrotor is voor mij blijvend.
Zou niet anders willen.
Het verschil in vlieggedrag is duidelijk zichtbaar bij mijn HM4#3BV2.
Net nadat ik de heli weer had hersteld van nieuw geplaatste onderdelen, test gevlogen.
In 1 woord...................RETE STRAK.
Staart zwiept, zwalkt, deint, hunt niet!!
Ik heb de heli nu helemaal klaar.
Kan geen beter vlieggedrag geven dan dat ie nu doet lijkt me.
Volgende week dus wel verder testen met die andere Lipo packs.
Dat soort zaken vind ik wel nog de moeite waard.
Ik weet zeker dat deze HM4#3B best wel in totaal vlieggewicht iets zwaarder kan zijn,om buiten met een licht briesje toch nog een net iets strakker vlieggedrag ten toon te geven.
Want vaak is zwaarder stabieler toch!
De Brushless Hoofdmotor trekt dat met gemak.
Vandaar mijn tests straks met andere Lipo packs.

Moet vanacht weer de nachtdienst in.Maar deze kleine telg gaat weer mee om straks heerlijk mee rond te knallen in de grote hal.
Ook het Nose in oefenen gaat weer gebeuren.
Vr Gr Erwin
 
foto's plaatsen

Foto's plaatsen, vergeef me de offtopic maar dylan krijgt straks pijn in zn vingers vanal het typwerk, en foto's schelen heel wat woorden.

Upload je fotos naar photobucket.com (account aanmaken, map openen en uploaden kiezen) Dan kun je als je fotos getoond worden in photobucket link codes krijgen kies de code die begint met http: en copieer die code.

druk op het link knopje (wereldbol mnet ketting hierboven ) en paste de code erin je foto is nu zichtbaar inn een bericht.

Plaats eens een foto Dylan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat PTFE niet ideaal is voor glijlagers
Hoi Dennis welke glijlagers bedoel je? De heli is volledig uitgerust met kogellagertjes toch.Sorry ik weet dat je liever niet aan je speedcotroller wil denken maar de variabele vliegtijden zijn bij mijn heli na het vervangen van dit onderdeel verdwenen.Zal dit toch eens in overweging nemen ondanks je onzekerheid daar over.Gr jaap
 
Hoi Dennis welke glijlagers bedoel je? De heli is volledig uitgerust met kogellagertjes toch.Sorry ik weet dat je liever niet aan je speedcotroller wil denken maar de variabele vliegtijden zijn bij mijn heli na het vervangen van dit onderdeel verdwenen.Zal dit toch eens in overweging nemen ondanks je onzekerheid daar over.Gr jaap

het binnenlopertje heeft glijlagers...
op RCGroups lees ik veel over problemen met die motor en ook met de connectors; allemaal heel herkenbaar

aangezien het bij mij echt volkomen random niet lekker werkt (heb al 20 vluchten gelogd in een spreadsheet en zie totaal geen verband) denk ik toch aan de MINI-T connectors; 'ga eerdaags maar eens een setje Microdeans bestellen
vroeger had ik notabene die Microdeans op m'n kleine vliegspul (nu: JST en als het ff past gewoon 4 mm goudplug), allemaal weggegeven;-)

daarna overigens gewoon weer een keurig en stabiel vluchtje van 7 minuten op een 10C-lipo gemaakt; er ging 309 mah in
 
Wat zijn nou zo'n beetje de vliegtijden die jullie halen met de 400 mah lipo's?

Bij mij fluctueert het enorm. Als ik puur kijk naar de gemiddelde belasting zit ik telkens op 9 a 10C en dus een verbruik tussen de 2,5 en 3 amp. Ik heb 6 lipo's (10C en 20C) en er springt er niet een echt slecht uit, maar toch vlieg ik de ene keer 2,5 minuut en de andere keer 6 minuten. In het laaste geval moet er dus meer geladen worden, maar het gemiddelde verbruik is vergelijkbaar met de kortere vliegtijden.

Voor een mogelijke verklaring neig ik op dit moment naar...
1) toch die rottige Losi-connectors die verlies geven
2) de brushless motor

Over puntje 2: het smeren zorgt voor iets langere vliegtijden, dus het zou zo kunnen zijn dat de lagers op een gegeven moment warm worden en de motor te veel weerstand krijgt. Omdat de lipo's dan al op hun max zitten, zakt de spanning en komt de heli niet meer lekker van de grond.
Zambezi,

Ik heb voor mijzelf het 100% bewijs geleverd dat de door jullie geschetste problemen samenhangen met de connectors. Het is NIET de losi-T connector zelf die het probleem veroorzaakt maar het feit dat die connector aangeknepen is op de draad i.p.v. gesoldeerd. het verschil tussen losi-T en micro-deans zit hem dus hoofdzakelijk in het feit dat de losi-T aangeknepen is en de micro-deans gesoldeerd.

Zoals ik in mijn bericht van enkel dagen geleden al aangaf wordt het probleem volledig opgelost door de losi-T connector na te solderen. Hoe dat precies moet zal ik in een volgend bericht duidelijk proberen te maken. Het is een precisiewerkje, ik zal foto's maken hoe ik dat doe.

Ik heb inmiddels de connector aan de heli en de connectors van de 4 lipo's behandeld. Het verschil is dramatisch. Met mijn oudste lipo haal ik met gemak 8 minuten onafgebroken vliegtijd, met de jongste lipo haalde ik zelfs 12 minuten!

En geen onrust in de staart. Die zie ik pas in de allerlaatste minuut. Het staartprobleem treedt volgens mij op wanneer de voedingsspanning aan de ontvanger fluctueert vanwege overgangsweerstand bij de connector. Beneden een bepaalde spanning wordt de gyro instabiel.

Voor de goede orde: ik vlieg met een brushed heli.

Karel
 
Karel, bedankt voor de tip. Eerste oplossingsrichting wordt nu echt die connecters. Wel ga ik in principe voor de Microdeans; 'heb ze in het verleden al gebruikt en vind het hele fijne connectors om mee te werken en te gebruiken.

Aan de ene kant is het wel jammer dat je blijft pielen met dat Walkeraspul. Aan de andere kant vliegt ie erg goed en is de basis best okee. Het gepiel is ook wel leuk voor de hobby denk ik; als ik een Blade MCX had gekocht indertijd stond ie nu op de kast stof te vangen...
 
Dennis.......denk je dat het verschil zal maken tussen die Micro deans en die Just stekkers?
Zoals ik het heb begrepen kan het probleem zitten in het feit dat die 2 metalen pinnetjes van de standaard stekkers 'geknepen' zitten inplaats van zoals op de Micro Deans en Just stekkers.Klopt dit??
Ik heb nog een vracht van die Just stekkers liggen van vroeger van mijn HM004.
Zowel mannetjes als vrouwtjes.
Had ze net in de handen en zit er stilletjes aan te denken om de stock stekker van mijn HM4#3B te gaan veranderen naar een Just stekker.
Niet dat ik al problemen heb met die stock stekker hoor, maar het kriebelt wat.
Helaas zijn die Just stekkers en Micro Deans qua formaat wel iets groter dan die stock stekkers.Maar misschien een kwestie van de boel kort houden in de draden en netjes solderen.
Iemand nog een gedachte gang over het vliegen met de HM4#3B en dan met andere stekkers dan de originele??
Iemand al de Just en/of Micro Dean stekkers uitgeprobeerd in het verleden?
Tenslotte zijn Dennis en ik rookies op het gebied van de HM4#3B.
Dit draadje loopt al zo lang mee.
Paul???
Jaap???
Vr GR Erwin
 
Hoi Erwin,

Als het goed is, krijg ik morgen (via een mede-forumlid) een aantal setjes Micro-deans binnen. Ik heb het probleem met de zwiepende staart nog steeds niet kunnen oplossen. Blijkbaar heeft Karel het lek boven water door de draden aan de stock-connectors te solderen.

Ik ga direct voor de deans ipv Karel's oplossing, aangezien de deans al een week of 2 geleden besteld zijn, dus voordat Karel met zijn oplossing kwam (geen verwijt aan Karel uiteraard).

Ik hou je op de hoogte van de resultaten.

Groeten,

Paul
 
Ik heb voor mijzelf het 100% bewijs geleverd dat de door jullie geschetste problemen samenhangen met de connectors. Het is NIET de losi-T connector zelf die het probleem veroorzaakt maar het feit dat die connector aangeknepen is op de draad i.p.v. gesoldeerd. het verschil tussen losi-T en micro-deans zit hem dus hoofdzakelijk in het feit dat de losi-T aangeknepen is en de micro-deans gesoldeerd.

Karel
Hoi allemaal.Ik heb me eigenlijk nooit zo bezig gehouden met de electronica van de heli.Maar na deze zeer overtuigende post van Karel ga ik dat zeer zeker wel doen.Karel ik hoop dat je binnenkort wat fotos en info kan plaatsen.Gr jaap
 
Hoi Soul! dank voor je uitleg over hoe een foto te plaatsen.Ik zal het binnenkort eens proberen.
Jongens...........zo ongeduldig als ik kan zijn, heb ik daarnet toch even de stoute schoenen aangetrokken, en heb ik de standaard stekker van mijn Walkera HM4#3BV2 vervangen voor die van een Just stekker.
Even ter verduidelijking: een Just stekker is zo'n rode stekker die veelal op die FP heli's van Walkera zitten.
Dus de standaard stekker die van de regelaar af kwam (zo'n wit stekkertje) met van die metalen pinnetjes die er dus 'geknepen' opzitten, is er nu af.
Het was wel even secuur solderen, maar de moeite waard.
Gelijk daarna heb ik een Lipo pack omgesoldeerd naar een Just stekker.
Net test gevlogen..............
Durf het bijna niet te zeggen..............
Maar de staart van de heli is nu zelfs nog strakker dan dat ie daarvoor was met de standaard stekker.
Jullie zouden het eigenlijk met eigen ogen moeten zien.De staart heeft vrijwel geen uitslag meer in hoover mode.
We praten over een lichte wig in de staart van tiendes van millimeters.
Echt verwaarloosbaar.
Wat me ook opviel was dat ik gedurende het Lipo pack te vliegen, geen trim meer hoefde bij stellen van de staart.
Ik had dus 6.5 minuten gevlogen met de heli, en de staart bleef in het midden Tail in staan met hoover tot het einde met vliegen.
Ik merk nu dus toch nog een verbetering van het staart gedrag ten opzichte van de originele stekker.
Zou het dan toch waar zijn dat die standaard stekkers niet helemaal 'fris' zijn??
Heeft dit allemaal dan te maken met een stekker kwestie??
Ik zou eigenlijk volmondig JA durven zeggen.

En let wel jongens............voordat ik deze stekker modificatie maakte, vloog mijn HM4#3BV2 dus al strak hoor.
Het kwam door Dennis zijn gedachtengang dat ik dus daarnet toch maar de standaard stekker heb verwisseld voor zo'n Just stekker.
Ik vemoed dan ook dan die Micro Deans en Just stekkers erg gewaagd aan elkaar zijn wat betreft voldoende en optimale spanning kunnen leveren aan de heli vanaf de Lipo ten opzichte van de standaard stekker.
Rijkhalzend kijk ik nu dus uit naar de heli van Dennis straks als hij die heeft gemod met die Micro Deans.
Ga zo plat, want moet morgen weer om 5 uur op om te werken.
Maar s'middags na het werk, maak ik aan al die andere Lipo packs ook Just stekkers.
Oja dan nog even dit: de Lipo waarmee ik net teste was een Lipo die al erg vaak had gevlogen.
Dus geen kakelverse nieuwe Lipo ofzo.
Het was zelfs ook nog een 3.7V 400Mah 15C Lipo.
Kan me niet voorstellen wat die andere Lipo packs volgende week doen.
Die van 450Mah 20C en 650Mah 20C.
Dat zou dus nog beter moeten zijn.
Wat een heerlijke hobby!!
Vr Gr Erwin
 
Oja jongens...........bijna vergeten.
Ik heb wat revieuws lopen lezen op buitenlandse Forums over die aankomende HM4#3B Double Brushless.
Het schijnt dus dat de HM4#3B Double Brushless die door Walkera fabrieksaf wordt geleverd straks is uitgerust met een Brushless staart motor van 2 gram zonder lagers maar met een ander kwalitatief slechter lagersoort systeem.
Dat schijnt op de langere duur dus ruk te zijn, want dan ontstaat er speling op de motor en krijg je onbalans.
Het schijnt dat die Mod van de 2.9 gram Brushless staart motor dat NIET heeft.
Spijtig dat dus die 2.9 gram betere kwaliteit staart motor er dus NIET fabrieksaf opzit.
Ik las dat van gasten die er kijk op hebben.
Ik heb die HM4#3B Double Brushless al gezien voor 200 dollar.
Nou als de gasten gelijk hebben met die ruk standaard Brushless staart motor van 2 gram die er op zit, dan pas ik hiervoor.
Had namelijk ook al gelezen dat die Brushed staart motoren speciaal voor de HM4#3B met Brushless hoofdmotor zo rond de 100 vluchten meegaan.
Dat klopt dus ook wel, want die van mij zit al rond de 150 vluchtjes.
Nou voor die 5 euro............een staart motortje moeten verwisselen neem ik voor lief.
Gr E
 
Oja jongens...........bijna vergeten.
Ik heb wat revieuws lopen lezen op buitenlandse Forums over die aankomende HM4#3B Double Brushless.
Het schijnt dus dat de HM4#3B Double Brushless die door Walkera fabrieksaf wordt geleverd straks is uitgerust met een Brushless staart motor van 2 gram zonder lagers maar met een ander kwalitatief slechter lagersoort systeem.
Dat schijnt op de langere duur dus ruk te zijn, want dan ontstaat er speling op de motor en krijg je onbalans.
Het schijnt dat die Mod van de 2.9 gram Brushless staart motor dat NIET heeft.
Spijtig dat dus die 2.9 gram betere kwaliteit staart motor er dus NIET fabrieksaf opzit.
Ik las dat van gasten die er kijk op hebben.
Ik heb die HM4#3B Double Brushless al gezien voor 200 dollar.
Nou als de gasten gelijk hebben met die ruk standaard Brushless staart motor van 2 gram die er op zit, dan pas ik hiervoor.
Had namelijk ook al gelezen dat die Brushed staart motoren speciaal voor de HM4#3B met Brushless hoofdmotor zo rond de 100 vluchten meegaan.
Dat klopt dus ook wel, want die van mij zit al rond de 150 vluchtjes.
Nou voor die 5 euro............een staart motortje moeten verwisselen neem ik voor lief.
Gr E
Maar jij hebt toch al heel wat vluchtjes geklokt met je brushed setup ? Waarom dan veel geld uitgeven voor brushless en bij walkera is niet elke upgrade vooruitgang. Soms 1 stap vooruit en 2 terug. Heb het hele item ook gelezen op rc groups. 200 dollar en dan zon slechte tailmotor erin zetten, beetje triest. Ik koop van walkera alleen iets als er al veel reviews zijn van gebruikers, anders koop je zo een citroen.

Als die 4#3B lekker vliegt (volgens mij speelt de douane met die van mij ik hoor er niks meer van, customs pending..)neem ik er eerder nog een- dan kan je om en om ermee vliegen en heb je iets als je er eentje de reparatie in vliegt- dan een brushless.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verbeteren Losi-T connectors

Het is gebleken dat de Losi-T connectors, die bij de Walkera 4#3 worden gebruikt om de lipo aan te sluiten op de ontvanger of esc, in sommige gevallen een onbetrouwbare elektrische verbinding geven, met als gevolg kortere vliegtijden en een onrustige staart. De oorzaak is dat de contactpennen en bussen niet aan de draad zijn gesoldeerd maar aangeknepen, met als gevolg het optreden van overgangsweerstand. Verbetering is mogelijk door nasolderen van de aangeknepen draad. De door mij gevolgde procedure is als volgt:

LET OP: Bij lipo’s steeds 1 draad tegelijk bewerken, om kortsluiting te vermijden. Het is een precisiewerkje, dat je het beste eerst even kan oefenen op losse Losi-T connectors (die zijn te koop en kosten bijna niets).

full


1. Leg de connector op een plat werkvlak met de gaatjes naar boven. Druk met de punt van een speld voorzichtig op het clipje in het gaatje en trek de draad met het contactbusje naar buiten.

full


2. Vlak boven de aangeknepen plaats zijn de samenstellende draadjes zichtbaar. Hier moet worden nagesoldeerd. Gebruik een soldeerstation waarvan de bout voorzien is van een fijne punt en zo dun mogelijk harskernsoldeer. Een voorziening “(derde handje) om het contactbusje tijdens het solderen vast te kunnen houden, zoals de hier afgebeelde pincetklem is handig. Laat de draad schuin naar beneden wijzen, zodat er geen soldeer in het contactbusje kan kruipen.


full


full


3. Verhit de soldeerplaats door de punt van de bout er even tegen te houden en voeg zo weinig mogelijk soldeer toe. Zorg ervoor dat het soldeer goed vloeit in de plek waar de draad is vastgeknepen. Laat even afkoelen en steek het busje weer in het plastic huisje. Controleer of het contactbusje vastzit door aan de draad te trekken. Als het busje te gemakkelijk weer naar buiten kan worden getrokken moet het borglipje met de punt van de speld iets naar buiten worden gebogen.

full


Herhaal de procedure met de andere draad. Na afloop ziet de connector er weer precies zo uit als voor het solderen. Bij de connector aan de heli is de procedure precies hetzelfde, hier zitten geen contactbusjes maar contactpennetjes.

full


Je zult verbaasd staan hoe de vliegeigenschappen verbeteren als je dit hebt uitgevoerd.

Succes.
Karel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie uitleg!
Ik ga ondertussen voor de Deans; 'heb ze gisteren besteld. Zoals eerder gepost heb ik hier goede ervaringen mee; het zijn echte goudplugjes die ook heel net te solderen zijn (JST: metaal en lastiger te solderen). Ze zijn bovendien wat korter dan JST-plugjes, dus je kan je connectie zo wat makkelijker in/naast je model kwijt.

Let op: HobbyCity is wat goedkoper, maar de originele (betere) koop je o.a. bij Aircraft-World
 
Laatst bewerkt:
Back
Top