Electronica, speciaal voor schepen/duikboten

hallo

dat is het probleem dat ik met mijn zelf gebouwde diepte bepaling dus ook had
de druk meter wilde de boot op een bepaalde ingestelde diepte houden
dus als hij te diep ging pompte de pomp er wat water uit en anders om als de boot te hoog kwam liggen
resultaat meerdere verbrande pompen voor ik door had wat de reden van het verbranden kon zijn
kleine snokjes voor en achteruit deden de pomp na een 5 minuten zo heet worden dat de magneten rondom de kolector smolten
het is niet dat het niet kan werken maar de apperatuur moet ook tegen de stuur pulsen kunnen want bij de pompen niet het geval was

groetjes raf

Hallo Raf,

Zou het helpen denk je, als er een regelaar inkomt die de toeren langzaam doet laten oplopen ?
Soort softstart zeg maar, waarbij de aanlooptijd instelbaar is.
Enigszins kun je ook het max toerental instellen, als die op dieptemeter staat.

Middels een extra input, kun je hem switchen tussen dieptemeter of handmatig bedienen.
Zodra deze input aangesproken word, heeft de dieptemeter geen controle meer over de pomp.
(Master/Slave principe)
Voor de handbediening is het ook mogelijk, om het propotional te maken !
Of anders enkelt via een aan/uit commando, via een multi-switch.

Zo'n regelaar is te maken...

Betreft het multiplexen van èèn zenderkanaal naar 256, is wel erg veel risico :-)

en het DP-en...
Dit is eigelijk uitgesloten, wat wel zou kunnen is de afstand tussen schip en wal, of tussen schip en schip...
Al ben je wel afhankelijk waar de afstand sensoren tegenaan reflecteren.
 
@ Raf ,Marten

Dat probleem van telkens terug schakelende motor krijgt ge omdat de sencor die de diepte meet te snel en te juist reageert , een dode zone inbouwen helpt hier het beste. Had hetzelfde probleem met aut halen en vieren van de zeilen, met het gevolg warmlopen en hoog verbruik .Door een dode hoek van 5 ° in te bouwen probleem opgelost. Daarom ben ik reeds lang overgeschakeld naar een microcontroller, kunt ge experimenteren via het prog een paar cijfers veranderen testen en zien wat er gebeurt. Als de statische test resultaat geeft een paar prog aanmaken met lichtjes afwijkende parrameters en in echte omstandigheden gaan testen ,die programmas worden opgeslagen op eeprom's die je in het veld kan vervangen :cool:
 
Zo, het is weer even geleden... maar...

Aangezien er genoeg vraag naar is, heb ik de servo-slow effect werkend gemaakt.

Hier alvast een idee hoe de print eruit komt te zien van de servo-slow, die bediend wordt via een multi-switch:
full

Afmetingen zijn: 40mm x 37mm x 12mm

Met de multi-switch schakel je alleen een LED van max 20mA verbruik.
Dit is gedaan uit veiligheid en om het aansluiten te vergemakkelijken.

Het mooie is dat ik beide opties heb kunnen maken in een enkele PIC :)
De keuze kun je selecteren via J1 (jumper).
Met jumper heb je de controle via 2 multi-switch kanalen...
Zonder jumper heb je maar een enkele multi-switch kanaal nodig.

Met de SET-button kun je de posities programmeren !
Als je de SET indrukt en je zet er spanning aan, dan zit je in de setup-programma.
Nu kun je positie A instellen met de instelpot... is deze correct, dan druk je nogmaals op SET...
Nu kun je positie B instellen, druk nogmaals op SET en het programmeren is klaar.

MS = Multi-Switch !

Als de jumper erop zit:
Met MS kanaal-1 kun je linksom en met MS kanaal-2 kun je rechtsom gaan met de servo.
De maximale weg die de servo zal afleggen, is van positie A naar B en terug.
Als je eerder stopt met MS kanaal-1 of MS kanaal-2, dan blijft de servo op de positie staan, waar die op dat moment staat.
Met de instelpot is nu de snelheid te bepalen.
Dit is te gebruiken voor bijv.:
Hijskranen;
Blusmonitors;
Schietgeweld op diverse gevechtsvoertuigen;
en zo zullen er wel meer dingen te verzinnen zijn.

Zonder jumper:
Zolang de MS uitstaat, blijft de servo op positie A staan...
Zodra MS kanaal-1 geactiveerd wordt, loopt de servo met de ingestelde snelheid naar positie B.
En zo ook weer terug naar positie A, zodra de MS kanaal-1 weer uit wordt gezet.
O.a. te gebruiken voor:
Towing-pins;
Diverse doelen bij trucks.

De voeding kan vanaf 6V tot 12V zijn en de servo wordt ook gevoed via deze print.

Een aantal hebben deze schakeling al mogen/kunnen bewonderen, tijdens de WSD 2009.

Indien belangstelling, laat het maar weten per PB !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Al stond deze nog niet in deze topic, maar.....

Vanavond ga ik ook mijn zelfbouw regelaar maar weer eens testen, met een testboot.
Hopelijk is het dan eindelijk zover.

Het is nu wel nog via een ompool-relai, maar dat werkt tot zover prima.
Misschien later eens kijken, voor een goede H-brug schakeling.

De werking is, zoals de meeste regelaars van deze tijd werken.
Tijdens de 1e setup (eenmalig), worden er diverse waardes opgeslagen in de PIC.
Deze zijn nodig, om de werking te kunnen garanderen.
(zeker met meerdere soorten zender-sets !)

De test die ik thuis uitgevoerd heb, is prima verlopen...
Zowel met een F-14 als een MC-16/20, werkt die naar behoren.
(hopelijk ook werkende met oude type zenders)

Kenmerken:
- 16Khz PWM uitgang, i.p.v. bijv. 2,5Khz. (geen gepiep meer vanuit de motor)
- Vooruit - stop - achteruit (de tijd tussen het snel wisselen van voor- naar achteruit, is erg kort)
- De eindtrap kan max 20Amp verdragen (gekoeld)
- De relai kan max 8Amp direkt omschakelen, maar dit zal niet voorkomen en kan daardoor iets zwaarder belast worden.
- Zeer fijne regeling van de snelhied (ook mede die 16Khz.)
- FailSafe aanwezig
- BEC is een optie

De FailSafe werkt zeer getrouw...
Als de ontvanger of zender uit staan , dan gaat die direct naar de FailSafe toe.
Ook als je eerst de ontvanger aanzet en vervolgens de zender...
De regelaar zal niks uitsturen, eer de zender nog niet aan staat.
Hij gaat dus vanzelf weer uit de FailSafe, zodra het signaal juist is.

Hier een idee, van de dubbele regelaar:
full

Afmetingen zijn: 50mm x 110mm x 15mm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
marten

wat doet de regelaar bij het verminderen van de signaal qualiteit????
bij de robbe navy 120 begint de regelar langzamer te worden en zo draait ook de motor langzamer
bij de regelaars van norbert is dit niet van invloed omdat beide niet gekoppeld zijn
dus bij een verminderd signaal blijft die regelaar wel de snelheid aan houden die hij moet hebben tot het signaal terug beter word

groetjes raf
 
Hallo Raf,

Eerlijk gezegd nog niet getest, hoe het reageert op een zwak signaal.
Zal er eens bewust een bijna lege accu instoppen.
(dit lukt vanavond niet meer, accu is net weer vol)

Als ik dit weet, zal ik het vermelden.
 
Hallo Allemaal,

Zojuist de proefvaart zonder problemen voldaan...
Ik ben er erg tevreden over, hij werkt tot zover prima.
De snelheid is erg fijn te regelen.

Nu alleen nog even testen met de wat oude type zenders en klaar.

De laatste dingen die de vorige test niet lekker verliepen, zijn nu opgelost.

Dus ook deze kan ik als "Ready for use" beschouwen, zeker voor de nieuwe type zenders.
 
Hulde Marten !!

Alleen is de print relatief groot voor de duikbootgroep denk ik.

Zeker de wat kleinere duikboten (zoals die van mij), daar past de dubbele regelaar zoals je hem nu hebt helaas niet in.
11x5cm is redelijk groot, maar wie weet kan het nog wat kleiner ? in de toekomst ?

Maar, nogmaals hulde vor deze prestatie !!!
 
Hulde Marten !!

Alleen is de print relatief groot voor de duikbootgroep denk ik.

Zeker de wat kleinere duikboten (zoals die van mij),
Maar, nogmaals hulde vor deze prestatie !!!


He John een grotere boot bouwen helpt ook hoor
mvg
Frederik

Ps gezien je hondjes zal dat wel niet lukken denk ik
 
Laatst bewerkt:
Hoi John,

De ESC's met BEC zijn inderdaad iets groter (breder).

Hier een enkele regelaar, zonder BEC:
full

Afmetingen: 40mm x 53mm x 15mm

Welke maat past er overigens wel in, in die kleine duikboten ?
Wellicht kan ik het daar op aanpassen.

Het kan zijn, dat er in de toekomst dubbel-layer printplaat gebruikt gaat worden !
Hierdoor zullen de maten ook weer iets kleiner gaan worden.

Edit: @ Frederik,

Dat is inderdaad wel de/een oplossing :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Marten,

Nu het toch over duikboten en regelaars gaat, wij kunnen nog een regelaar goed gebruiken. Dat is een zeg maar "oude stijl" regelaar met instelpotjes. Die willen we gebruiken om een zuigertank proportioneel aan te sturen. Dat wordt dan zeg meer een servo. Op de spindelas komt een schuif potmeter die de 'nulstand' van de regelaar instelt. Daarmee kun je dan de stand van de spindel, en dus de hoeveelheid ingenomen balastwater exact instellen. Zo ongeveer servoelektronica dus die een motor die 2 tot 4 ampére trekt bij 6 of 12 volt aan kan. Is zoiets ook te maken? Zou ook met jou 'setup pic' kunnen, maar dan een aansluiting voor een terugkoppelpotmeter erbij, en een instelbaar bereik van nul tot vollast. Dat zou erg kort moeten zijn dan namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lex,

Ik begrijp wat je bedoelt en dat is volgens mij zeker te maken.

Ik zal me daar eens over gaan buigen en dit gaan uitdenken :)

Neem aan dat je ook een schuif-potmeter op de zender gaat gebruiken...
Waarmee je dan het niveau bepaalt ?

Als voorbeeld:
Schuifpot op de zender staat helemaal naar onder, dan is de tank leeg...
Schuifpot in de middenstand, de tank is dan halfvol...
Schuifpot helemaal omhoog, de tank is volledig gevuld...
(Uiteraard alle standen ertussen, spreken voor zich.)

Het zal wel met een H-brug gedaan moeten worden, anders wordt de relai gek :)
Dit kan een L298 worden en dan parallel gebruiken. (zijn 2 H-bruggen in 1 ic)
Zo zijn ze gekoeld belastbaar tot 4Amp.

De schuifpot voor de servo, zal een 10K moeten wezen. (lijkt mij geen probleem, die te krijgen)

Ik kom er zeker op terug ;)

@ Frederik,

Ik hoorde van iemand anders, dat hij een oplossing heeft die ook goed werkt !
Dit is ook makkelijker toe te voegen, op de oude print die u nu gebruikt.
Ik zal hem eens vragen voor het schema.

Er komt zeker een hoorn, via een PIC.
Maar dat heeft ook wel gelijk een ander print-indeling.
 
hallo maarten

het gaat niet over een lege accu maar onder verminderd ontvanger signaal
en dat is iets heel anders
dat is een specifiek duikboot probleem
als je dieper gaat heb verlies je zender pulsen
de servo's en andere zaken gaan dan ook wat langzamer reageren maar voor een duikboot is dat niet zo erg we gaan nu eenmaal niet zo snel
maar de regelaar begint dan ook te vertragen en dat is wel een probleem
als de boot zuiver onder water op duikroeren vaart en de snelheid veranderd als hij dan negatief staat ingesteld gaat hij steeds dieper varen als de snelheid minderd en das dus niet zo plezant
de norbert brugge regelaar blijft bij verminderde pulsen nog even snel varen

groetjes raf
 
Hallo Raf,

Ja, nu snap ik je probleem.

Hmm, hoe kan ik dat testen/simuleren ?
Ik heb zelf geen duikboot...

Daar ben ik natuurlijk ook benieuwd naar.

Op zich als er eens een puls wordt gemist, of er is minder info...
Dan zou die theoretisch gewoon door moeten gaan.
Tijdens het voor- of achteruit varen, controleert die alleen de pulsbreedte...
Als dat kleiner is/wordt dan zijn "minimale waarde", dan pas gaat die naar de FailSafe.
(de minimale waarde wordt opgeslagen tijdens de 1e setup!)

Als er een goede manier is, om dit goed te testen...
Dan hoor ik dat graag.
Andere optie is natuurlijk, dat iemand met een duikboot dit wilt testen.
 
hallo marten

hoe je dat test ???? geen idee
de robbe regelaars doen dat ook boven water
dus het moet te simuleren zijn met een oppervlakte boot
de antenne licht steeds optimaal horizontaal LOL in een duikboot
maar dat is eigen aan het beestje
en het treed reeds op als ik een 15 meter uit de kant ben
en met de brugge regelaar blijft alles zoals het is
er staat dus geen faile safe tussen
dus die springt niet aan

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Ik zal eens zonder antenne op de zender varen en dan inderdaad wat verder uit de kant gaan.

Het nadeel zonder FailSafe, is dat de regelaar raar kan gaan reageren...
Dit lijkt mij ook niet prettig.

Ik kan er een extra functie inzetten, zodat je de snelheid voor de FailSafe kunt instellen.
Mocht die dan in de FailSafe gaan, dan zal die de ingestelde snelheid aannemen.
Bijv. langzaam vooruit...
 
hallo


liever 100% achter uit LOL
door de balance regelaar hebben duikboten die onder water varen de onhebbelijke gewoonte om bij achteruit varen hun kont de lucht in te willen steken LOL
als de neus omlaag gaat wil de regelaar die terug omhoog brengen en zet dus de achterste duikroeren naar boven
vaar je nu achteruit gaat de neus nog meer naar beneden maar de kont komt omhoog
en dan is de kans groot dat je terug ontvangst krijgt

groetjes raf
 
Back
Top