Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Hoi allemaal,


Ik heb besloten om de neus van mijn eigen cirrus ongeschonden te laten, maar ik heb een tweede cirrus gekregen (!) die ik om ga bouwen naar elektro. Kan ik kiezen. Deze kist heeft een glasvezel romp van Uwe Gewalt, maar mist een kabinekapje. Heeft iemand nog een cockpitkapje liggen voor een gfk romp van Uwe Gewalt? Of anders een mal, dan drink ik een fles frisdrank leeg...

Groetjes,

Edwin
 
Volgens mij heeft Kees (pl119) recent een kapje bij Uwe Gewalt gekocht. Je zou hem eens kunnen vragen.
 
Zit hem dat in de tipverdraaiing?
mvg Rick

Nee, meer in de hoeveelheid onderdelen en de niet-standaard maten van de achterlijst. Het is een hele lichte sterke vleugel maar tamelijk complex van opbouw. En met een beetje tipverdraaiing.
 
kapje.......

klopt..........kapje van Gewalt via Ebay........stom mooi toeval!
Vandaag Maiden van de Cirrus.
Ben redelijk tevreden...................moet een wat grotere prop op i.v.m. trekkracht en ik ben nog aan het experimenteren met het zwaartepunt.
De stoorkleppen doen prima werk, zowel in de thermiek als bij de landing.
Vliegbeeld is zoals te verwachten van een model zonder rolroeren. Drijven doet hij ook goed, maar kan volgens mij nog beter.
Met mooi weer kan iedereen hem zondag in Boxmeer zien vliegen....;)
 
Een beetje laat.........maar afgelopen dinsdag heeft mijn Cirrus haar maiden gehad.:cool:

Eerst wat bibberig maar al snel weer vertrouwen in deze geweldige kist.

Ik denk dat ik nog wat moet doen aan het zwaartepunt. Heb het zelfde punt aangehouden als Arjan en Kees. Dit lijkt goed.......maar mijn vingers zijn wat dik.....;)

Vandaag op Ibay een zwaartepunt weegschaal voor een zacht prijsje op de kop getikt. Moet dus gaan lukken......:D

full


Dank aan Johan (madduc) die de foto's en filmpje heeft gemaakt in de uiterwaarden bij de Rijn waar Johan een geweldig veld heeft gevonden.

full


Als iemand mij verteld hoe ik een filmpje kan plaatsen, zal ik dat nog even doen.

full



Gr Harry
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klasse Arjean........maar.....nu weet ik nog niet hoet je een filmpje op het forum moet plaatsen........;)


Bedankt
Gr Harry
 
Gefelicteerd trouwens :-)

Als je in mijn bericht op "quote" klikt kun je het zien.

Anders, dit werkt voor Vimeofilmpjes: [ vv ]nummer van het filmpje[ /vv ]

Alleen het nummer, verder niks. En de spaties die nu tussen de vierkante haakjes staan moet je weglaten - als ik dat nu doe zie je een wit vlak met niks erin.

Voor youtube-filmpjes moet je in plaats van vv en /vv zetten: youtube en /youtube, en enkel de nummers/cijfers van het Youtube filmpje.
 
Het was mooi om die Cirrus te zien vliegen, mooie kist!

Vimeo heeft inmiddels wel mijn voorkeur boven YouTube, aangezien je meer Mb's mag uploaden en dus een betere kwaliteit kunt laten zien (hoewel de kwaliteit van mijn pocketcamera niet echt geweldig is).

Als ik een filmpje op Vimeo heb geupload, kopieer ik gewoon de link van het Vimeo linkje en plak dat in een bericht, super easy!


Gr,


Johan
 
Laatst bewerkt:
Maiden

Fantastisch! Alweer een Cirrus 'herboren'. Harry gefeliciteerd met je geslaagde maiden. Het doet me plezier te zien dat ook jij (dank Arjan :D) gekozen hebt voor de originele registratie,
Afgelopen week hebt ik veel thermiekvluchten kunnen maken. Ik was vooral bezig mijn Cirrus regelmatig weer terug te halen van een voor mij net nog zichtbare hoogte boven de 300 meter. Meestal was daar de thermiek te sterk om met spoilers uit te dalen. Spoilers uit en dalende bochten vliegen is redelijk effectief met volgens mij minimale belasting voor de kist.
Mijn WStech vario is super handig in deze situaties. Nooit meer zonder! De opmerkingen van de F3J vliegers, ach daar wen je wel aan.
Veel plezier met je retrozwever!
André

PS; Heeft iemand goede tips voor de 'recovery' uit sterke thermiek?
(die van dat chuutje ken ik al)
 
Laatst bewerkt:
Hi Andre,

Dank. Het zijn geweldige kisten die Cirrussen.

De Cirrus die nu haar maiden heeft gehad is geen orgineel, ook geen Gewald romp. Het richtingroer wat aan de romp zit is geheel GFK.

Ga binnenkort mijn 2e Cirrus op knappen. Dit is wel een orgineel. Moet de vleugels eens goed bekijken. Er komen in iedergeval remkleppen in.

Vario is inmiddels besteld.............:mrgreen:

Misschien een idee om in navolging van het VGT een Graupner retro treffen te organiseren............?:cool:

Met kisten als de Cirrus, Mosquito, Dandy, Hi Fly, Weihe, enz..................


@Johan

Ze zijn nog te vinden..........of een rompje bestellen. Ton had er een bij zich tijdens het VGT.;)


Gr Harry
 
Gefeliciteerd

Harry,

Mooi hoor! Gefeliciteerd met je maiden.

Misschien moeten we eens de pers gaan opzoeken: vertellen dat er nog een soort van 'grijze golf' door het land waart . .

Groet,

Jacob Bos
 
@Johan

Ze zijn nog te vinden..........of een rompje bestellen. Ton had er een bij zich tijdens het VGT.;)


Gr Harry

:-D ik weet het maar al te goed, kijk bijna iedere avond op Ebay, daar al veel te veel koopjes gekocht......Soms moet je iets moois wat een ander heeft gewoon bewonderen en niet ook perse willen hebben, al kan dat heel moeilijk zijn.

Inmiddels ook nog een mooie Salto romp gekocht zoals je weet.
 
Bedankt Kees.

Hier en daar nog wat finetunen en hij is klaar.

We moeten snel afspreken om een dagje te vliegen.........

Jacob, wat dacht je...........kunnen we gelijk eens brainstormen hoe we de pers kunnen opwarmen............;)

Gr Harry
 
Harry,

Niet zo moeilijk, er zijn toch van die modelvlieghobby bladen. Belletje is voldoende, horen we wel of er belangstelling is. Wellicht een mooie actie bij de volgende meeting van de VGG.

Jacob
 
omdat ik vind dat deze post niet alleen bij de mosquito hoort maar het ook en vooral de Cirrus betreft plaats ik hem ook hier

het gaat dus over het plaatsen van remkleppen / verstoorders.

Ik ken dat gevoel hoger hoger kwijt...
De afmetingen van mijn klep(pen) zijn 350 x 28 mm
Ze mogen eventueel kleiner zijn. Ik heb nu 7 ribben genomen het mogen er ook 6 zijn. In de praktijk zal ik de kleppen niet helemaal omhoog gaan zetten omdat hij dan wel heel hard zakt.
Het idee is het zelfde als de (daar gaat ie weer) "Jan Hein" kleppen in het EON-draadje op dit forum. je gebruikt dus een driehoekige achterlijstprofiel. De klep moet presies TUSSEN de ribben passen.
van een aantal ribben moet een stuk verwijderd worden met het zelfde profiel als de remklep+1mm extra dieper!!Waarom?? De kleppen in de EON van Jan Hein hebben geen bodem waardoor vuil,stof onder de bespanning kan komen. Op de foto's kun je zien dat ONDER de kleppen een bodem is gelijmd om vuil tegen te houden maar het geeft tevens ook weer extra stevigheid om het verzwakken van de ribben te kompenseren.
De bodem is van 1mm balsa.
In het midden van de klep zit de servo vaarvan de hevel DIRECT de klep omhoog duwt. Waar de hevel het balsa raakt heb ik een klein strookje 1mm triplex geplakt om slijtage te voorkomen.
Het terug klappen van de klep heb ik gerealiseerd door gebruik te maken van een heel klein elastiekje. Deze trekt dus de klep weer dicht

750449e23e280c00c.jpg


750449e23df781a13.jpg


750449e23df82a778.jpg


75044a1e9d7137fd1.jpg

Gleuf waar servo hevel uitkomt, triplex versteviging en elastiekje
75044a1e9d7161bc3.jpg


Aan de andere kant dan de scharnierkant van de klep zit tussen de ribben een driehoekig balsalatje van 6mm om de bespanning vast te kunnen zetten
tip:
Wanneer je een klein stukje achterlijst zaagt en daar weer 1 mm meter balsa op plakt, heb je een stempeltje die precies aangeeft hoeveel balsa je van het rib moet verwijderen. dit stempeltje voorzie je van stempelinkt(stempelkussen) en dan druk je hem tegen de zijkant van het rib aan. Je ziet dan direct hoeveel balsa je moet weg snijden!
Scharnieren naar eigen keuze
Elastiek eventueel vervangen door een staalveertje zoals bij DLG toegepast wordt

succes!!!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top