omdat ik vind dat deze post niet alleen bij de mosquito hoort maar het ook en vooral de Cirrus betreft plaats ik hem ook hier
het gaat dus over het plaatsen van remkleppen / verstoorders.
Ik ken dat gevoel hoger hoger kwijt...
De afmetingen van mijn klep(pen) zijn 350 x 28 mm
Ze mogen eventueel kleiner zijn. Ik heb nu 7 ribben genomen het mogen er ook 6 zijn. In de praktijk zal ik de kleppen niet helemaal omhoog gaan zetten omdat hij dan wel heel hard zakt.
Het idee is het zelfde als de (daar gaat ie weer) "Jan Hein" kleppen in het EON-draadje op dit forum. je gebruikt dus een driehoekige achterlijstprofiel. De klep moet presies TUSSEN de ribben passen.
van een aantal ribben moet een stuk verwijderd worden met het zelfde profiel als de remklep+1mm extra dieper!!Waarom?? De kleppen in de EON van Jan Hein hebben geen bodem waardoor vuil,stof onder de bespanning kan komen. Op de foto's kun je zien dat ONDER de kleppen een bodem is gelijmd om vuil tegen te houden maar het geeft tevens ook weer extra stevigheid om het verzwakken van de ribben te kompenseren.
De bodem is van 1mm balsa.
In het midden van de klep zit de servo vaarvan de hevel DIRECT de klep omhoog duwt. Waar de hevel het balsa raakt heb ik een klein strookje 1mm triplex geplakt om slijtage te voorkomen.
Het terug klappen van de klep heb ik gerealiseerd door gebruik te maken van een heel klein elastiekje. Deze trekt dus de klep weer dicht
Gleuf waar servo hevel uitkomt, triplex versteviging en elastiekje
Aan de andere kant dan de scharnierkant van de klep zit tussen de ribben een driehoekig balsalatje van 6mm om de bespanning vast te kunnen zetten
tip:
Wanneer je een klein stukje achterlijst zaagt en daar weer 1 mm meter balsa op plakt, heb je een stempeltje die precies aangeeft hoeveel balsa je van het rib moet verwijderen. dit stempeltje voorzie je van stempelinkt(stempelkussen) en dan druk je hem tegen de zijkant van het rib aan. Je ziet dan direct hoeveel balsa je moet weg snijden!
Scharnieren naar eigen keuze
Elastiek eventueel vervangen door een staalveertje zoals bij DLG toegepast wordt
succes!!!!!!!!!!