zwartepunt van stratos

raymon

Forum veteraan
weet iemand het zwartepunt van een stratos:?:
spw: 104.5en vliegt hij goed met een 6.5 irivne
 
Indien niemand de tekening?bouwbeschrijving boven water kan krijgen, normaal gesproken is een zwaartepunt op 25% (van voren gezien) van de gemiddelde vleugelkoorde een goed uitgangspunt om mee te beginnen.
 
Raymond,
ik heb net even op de tekening voor je gekeken.

Het zwaartepunt ligt op ±20,5 cm van het motorschot.
:wink:
 
HIJ VLIEGT :lol: :lol: :lol: :lol:
allen hij valt een klijk betje weg in de bocht
hij doet het goed maar niet zo hard:(
 
grotere ruimere bochten vliegen zodat de snelheid erin blijft en eventueel de kielvlakken iets vergroten.
De stratos is inderdaad geen snelle Delta maar wel een goede trainer hiervoor.
 
De stratos kan toch behoorlijke snelheden halen. Ik heb er één gehad met een OC wankelmotor erop. Het hele kistje woog niet meer dan 2,3kg en haalde ruim 180km/uur. Op dit moment vliegt er nog iemand bij ons op de club met een stratos. Met z'n Irvine 8,5cc gaat hij ruim over de 200km/uur. Flinke snelheden dus, maar hou het toestel wel licht. Hoe minder gewicht hoe kleiner de invalshoek hoeft te zijn en dus hoe kleiner de weerstand.
 
Dit draadje ging over de Stratos delta. :)
Geeft verder niet. Waar het zwaartepunt van deze zwever ligt kan ik je niet zeggen, dat staat op de tekening of de bouwbeschrijving. Heb je die niet dan kan je meestal vrij safe een "gok" wagen. Leg het op ongeveer 1/3 vanaf de vleugel voorrand. Is de vleugel 24cm breed dan komt het op 8cm achter de vleugel voorrand te liggen.
Door iemand het vliegtuig op te laten gooien kan je een klein stukje vliegen en bepalen of het zwaartepunt goed ligt. Ligt het iets te ver naar voren dan kan je dat vrij safe zo laten en eerst een "echte" vlucht maken om verder te kunnen kijken. Ligt het te ver naar achteren dan zou ik dat niet doen. Een zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt vliegt uitzonderlijk beroerd. De kans op een crash is bepaald niet denkbeeldig.
Je kan het zwaartepunt verschuiven door met de plaats van je accu te "spelen". Alleen als het niet anders kan zal je lood moeten toevoegen. Doe dat zo ver mogelijk naar voren of naar achteren dan heb je veel minder nodig.
Kom je er niet uit ga dan langs bij een ervaren bouwer/vlieger. Ga bijvoorbeeld naar een club of een clubavond. Daar zijn mensen met de kennis en de ervaring om je goed op weg te helpen. Van één middagje bij een club leer je meestal vele malen meer dan van een week lezen en vragen op dit forum. Dit soort zaken zijn nu eenmaal het beste in de praktijk te leren.
Een schriftelijke cursus zwemmen is meestal ook niet zo zinvol. :):)
 
Back
Top