5 servo's gebruiken 9 ampere, kan dit via ontvanger?

Tot mijn verbazing gebruiken de nieuwe DES 804 servo's van graupner 1860 mah per stuk.
Hoe krijg ik dit werkende in een electromodel zonder powerbox of iets dergelijks?
 
rare aanduiding die 1860mah....

Maar de stroomvraag van een servo is dynamisch, zijn stroom is evenredig aan de kracht die hij moet verzetten.
 
waarom ik me zorgen maak is dat ik 2 servo's aansloot met een V kabel op een tester ,zonder belasting op de servo's was het einde servotester.. vandaar dat ik de stroom heb bekeken. Ik kan me niet indenken dat de printspoortjes 9 ampere aankunnen? de servosteker welke de accu/schakelaar op de ontvanger aansluit ook niet?
verder is het zonde om extra gewicht in de vorm van een box te moeten meenemen. dus wie heeft een advies?
 
Ik kan me niet indenken dat de printspoortjes 9 ampere aankunnen?
Niet? Die spoortjes zullen van 20 ook niet zo veel last hebben. :D
De stekkers zijn idd wel een probleem, 1 servo per stekker gaat goed, 2 meestal ook wel, het probleem komt bij ontvanger accu aansluiting en de schakelaar.
Ik zou bij voorkeur 2 of 3 stekkers gebruiken naar de ontvanger. En geen schakelaar maar goudcontacten of een andere goede stekker.
Die bec stekkers kunnen zoon 5A aan.

Een andere methode is alle rode aan elkaar te solderen voor de ontvanger, en alle zwarte ook. Dan enkel 2 draadjes naar de ontvanger om ook die te voeden.
Dan gaat de stoom ook niet door de ontvanger heen en ook niet door stekkers.
 
Je kunt natuurlijk ook de ontvanger open maken een een stukje stevig koperdraad aan de onderkant van de connector solderen.
 
Een andere methode is alle rode aan elkaar te solderen voor de ontvanger, en alle zwarte ook. Dan enkel 2 draadjes naar de ontvanger om ook die te voeden.
Dan gaat de stoom ook niet door de ontvanger heen en ook niet door stekkers.
Dit is als ik me niet vergis ook de standaard oplossing die de bigscale-rijders gebruiken om twee of drie zware servo's aan te sturen.
 
Piek stroom zegt echt 0,0. Je hebt gewoon een brakke servo tester gehad denk ik, of enorm veel pech. Normaal is dit geen enkel probleem met zulke servo's.
 
Dit is als ik me niet vergis ook de standaard oplossing die de bigscale-rijders gebruiken om twee of drie zware servo's aan te sturen.

Klopt MP ;)

2 of 3 van die Quarter-scale's via de ontvanger werkt ook niet echt lekker...

Heb het zelf in eerste instantie ook gedaan via de ontvanger bij de Marder , maar rechtstreeks vanaf de accu voeden werkt veel beter.

De print van de ontvanger bleef wel heel , maar de servo's werkten duidelijk beter met de rechtstreekse voeding.
 
Oorspronkelijk geplaatst door 804
Info
Besonders geeignet für Motor- und Segelflugmodelle, Helikopter und RC-Car
2 x Kugellager
Carbonitgetriebe

Technische Daten
Betriebsspannung: 4,8...6,0 V
Leerlaufstromaufnahme: 8 mA
Stromaufnahme max. bei 4,8 V: 1430 mA
Stromaufnahme max. bei 6,0 V: 1930 mA
Stellmoment bei 4,8 V: 85 Ncm
Stellmoment bei 6,0 V: 98 Ncm
Haltemoment bei 4,8 V: 160 Ncm
Haltemoment bei 6,0 V: 177 Ncm
Drehbereich mit Trimmung: 2 x 45 °
Stellzeit bei 4,8 V: 0,1 Sek/40 °
Stellzeit bei 6,0 V: 0,08 Sek/40 °
Gewicht: 46 g
Abmessungen* L x B x H: 40 x 19,5 x 40 mm
* Aufgerundet auf ,5


deze DES zijn wel servo's die wel wat stroom lussen dus wel een goede
stroom voorziening voor deze aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg 10/12kg servo's die geen enkel probleem vormen op een normale ontvanger. Wellicht is dat een betere optie dan ;) Als deze echt zoveel stroom trekken (doen ze echt niet lijkt me) dan moet je accu ook enorm goed zijn......
 
Uiteraard trekken deze servo's niet zo veel stroom. Als je naar de gegevens kijkt, zie je dat de blokkeerstroom op 6 Volt net onder de 2 Ampere ligt. Dat is een volkomen normale waarde voor een dergelijk type servo. Een standaard servo van 30 Ncm heeft per slot van rekening ook al een blokkerstroom van bijna 1 Ampere. Zo'n blokkeerstroom wordt natuurlijk geen 10 sec. volgehouden, want dan is het motortje al lang verbrand.

In werkelijkheid zal de gemiddelde stroom van zo'n servo vrijwel zeker onder de 0,5 Ampere blijven. Je laat ze namelijk nooit continu draaien en je zult ze ook niet zodanig belasten, dat ze kreunend en piepend hun werk moeten doen.

:offtopic:Als je naar het staatje van gegevens kijkt, zie je dat er geen spectaculair verschil is tussen de stelkracht bij 4,8 en 6 Volt en ook een verschil in steltijd van 0,02 sec is iets, wat je alleen op tafel ziet als je heel goed kijkt. Tijdens het vliegen merk je daar natuurlijk niets van.
Het verschil in levensduur wordt niet vermeld, maar dat is wél spectaculair. Zowel slijtage als kans op doorbranden vanwege overbelasting is op 6 Volt vele malen hoger dan op 4,8 Volt. Vandaar, dat ik nog steeds blijf adviseren om een 4,8 Volt ontvangeraccu te gebruiken.
 
Tsja, in een ander draadje werd ik voor gek verklaard toen ik iets soortgelijks postte...
 
Dan kun je nu in dat draadje posten, dat er hier op het forum nog een gek aanwezig is ;) :mrgreen:.
 
maak er maar 3 van ;)...

echter zijn er tegenwoordig wel servos voor hogere spanning beschikbaar.
 
dit is de huidige oplossing geworden:

full


ontvangerzijde- de connectoren voor puls en 3x spanning voor ontvanger

full


servo stekers. voor de 2 hoogte en 2 aileron servo's dubbele aansluitingen en verder alle plussen en minnen met 2,5 kwadraat rechtstreeks naar de goudcontacten/accu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top