Hoe de verhouding roll en pitch inregelen bij tailerons?

Hoi, ik ben met een f15 bezig deze heeft alleen tailerons, met 1 servo voor elk. nu vraag ik me af voordat ik hem opgooi of het zin heeft om hem minder roll uitslag te geven dan pitch dmv mixer instellingen. of moet ik voor de maiden alles maximaal laten uitslaan?
 
Ik zou juist voor pitch minder uitslag gebruiken dan voor roll, en op pitch ook nog wat expo voor de zekerheid. De uitslag voor hoogte mag de helft zijn van de uitslag voor rol. Je kan het later altijd opvoeren als het niet genoeg is naar je zin, maar met te grote en gevoelige uitslagen op hoogte is het moeilijk vliegen.
Staan er geen aanbevolen uitslagen in de handleiding?
 
Nee er staat wel een verhaal over compenseren van torqueroll in de manual niet over verhouding roll en pitch.
Over meer pitch dan roll: ik nam aan dat hij door zijn vorm heel snel een roll maakt omdat hij smaller is dan lang. die kerel van Rc powers had het daarover in een filmpje maar dat was met ailerons en tailerons samen. zie RCPowers - EDF F-35 RTF het filmpje review rond 3 minuten.
Ik weet dus niet of dit ook geldt voor alleen tailerons. Nu heb ik twee verschillende adviezen :confused:. heeft nog iemand ervaring met het afregelen van tailerons of maakt het niet uit?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het gewoon maar proberen, ik gooi er flink expo op zoals aangeraden en stel een dual rate knop in zodat ik rustig kan beginnen. Als hij stabiel vliegt zal ik experimenteren met de verhoudingen en laten weten wat mijn bevindingen zijn.
 
nou zoals beloofd, ik heb er nu 6 packs mee leeggevlogen, 8 en halve minuut voor een 3cell lipo van 1500mah. en ook zoiets voor 2cell 2000mah. het is een heerlijk vliegtuig, (free air f15) van dichtbij is hij wat grof maar dat zie je niet meer als hij in de lucht is. het zwaarte punt heb ik een stukje naar achteren gelegd omdat ik heel veel up moest trimmen, het gevolg is dat hij land als op een luchtbel, hij hangt dan heel stabiel een beetje achterover net naar hoeveel up je geeft, overtrekken is er bijna niet bij. eigenlijk is het als beginners jet een hele goeie denk ik maar ja het is mijn eerste jet, (de a10 tel ik niet echt als jet maar als jager), het wegvliegen is wel best tricky, niet te veel gas, anders gaat hij weleens rollen. niet te weinig anders zakt hij teveel. in de lucht hoef je niet veel te corrigeren (als er weinig wind is). de verhouding roll en up down heb ik geen behoeft voor gevoeld om het bij te regelen ofwel evenveel roll als pitch uitslag. wel flink dual rate erop (50%) dan is hij agressief genoeg, als je de dual rate eraf haalt dan rolt hij echt als een dolle, wel leuk maar je kan dan niet echt strak meer vliegen. het mooiste is langzaam laag aanvliegen dan volgas als hij naast je is en dan agressief haakse bocht recht omhoog en dan een roll terwijl je stijgt... heel strak om hem zo van je weg te zien vliegen! :-) Kortom ik ben helemaal blij met dat ding en de motor die ik erbij heb gezocht is ook top, 6*4 prop en een 2208/08 Brushless Outrunner 2600KV die dus op 2cell prima vliegt en op 3 cell dik over heeft. een aan te raden kombinatie voor alles wat speed400 moet vervangen en overtreffen. op 2cell a123 is hij maar net in de lucht te houden, gewoon net een lager voltage en zwaarder dan de lipos. met 3cell zou het wel gaan schat ik in.
 
Picasa-webalbums - Jeroen

Even een filmpje van mijn funmachine,
niet kapot te krijgen, al deze slechte landingen hebben geen schade opgeleverd. Ik probeer high alpha te vliegen en dat lukt leuk. het laatste filmpje is met een zwaardere lipo die wel het vermogen levert wat de motor eigenlijk wil verstoken. dan gaat ie als de brandweer!
 
Back
Top