Hoe bepaal je nou hoe groot je electro motor moet zijn voor een toestel?

Ok ik ben redelijk nieuw in het electro vlieg gebeuren. En vroeg me dus af hoe ik bepaal hoe groot de eletromotor moet zijn? Is er ergens een overzicht waar staat hoeveel watt de verschillende mehtanol motoren zijn zodat ik dat weer kan verglijken met het watage van de HC motoren?
 
1PK = 736watt.....

Hou er rekening mee dat twee-takten (over het algemeen) bij hoge toerentallen hun opgegeven vermogen behalen, en dat dit toerental in de praktijk niet gehaald wordt....

Kijk eens naar diverse calculatoren die advies geven over te selecteren motoren.
b.v. die op de site van AXI (MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM) rechtsonderin staat de Fast Axi Setup.
Kies model, kies gewicht, druk op Find Setup.

Je krijgt dan een lijstje (axi) motoren te zien. Gebruik de gegevens van de motoren om daar je keus te maken en eventueel van andere merken wat te kopen.

SUcces
 
Vergeet brandstofmotoren en eventuele vermogens die die leveren. Er is een hele trits met vuistregels voor electromotoren. Als je de vuistregels een beetje volgt en goed om je heenkijkt naar wat anderen gebruiken, en ook de adviezen van fabrikanten in het oog houdt, kom je tot de juiste keuze.

Het begrip 'Watt' wordt bij electromotoren ook totaal verkeerd begrepen. Er bestaat niet zoiets als een motor die 'zoveel watt levert'.

Een goede indicatie is vaak de propmaat die een fabrikant opgeeft. Bedenk je wat voor prop je op je toestel zou willen, welk vlieggedrag je wil, en baseer daar je keuze op.
 
Het heeft "ooit" in de FAQ's gestaan, maar nooit overgezet naar het "nieuwe" forum ...

De basis regel is om te kunnen vliegen (in de lucht te blijven) heb je 100 Watt per kilo (vliegklaar) model nodig, om "echt" te kunnen vliegen is 150W/kg wel het huidige minimum en vanaf 200W/kg wordt het leuk ... maar behalve het aantal Watt's per kilo is ook de propspeed bepalend of het vliegtuig überhaupt wil vliegen de formule 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting geeft de minimum vliegsnelheid in meter per seconde aan ...

Nog een kleine aanvulling: kies je motor ook niet te klein, voor normale toepassingen kies een aandrijving die voor borstelmotoren ca. 1 Watt per gram motor levert en voor borstelloze motoren iets tussen de 2 en 3 Watt per gram ...
 
Laatst bewerkt:
ok even anders gevraagd dan ik vlieg op een stoestel met een 15cc viertakt met 14x7 prop. Als ik dan een electro motor pak waarvan de fabrikant 15x8~16x10 prop opgeeft. Kan ik er dan vanuit gaan als ik op die motor een 14x8,5e zet dat deze dan zeker net zoveel power heeft als met mijn 15cc 14x7? Ik zou dan wel op 6s vliegen.
 
Je moet je voorbeeld dan iets concreter maken.. op basis van deze info is dat niet te zeggen.

Wat van belang is, is hoeveel toeren per volt die motor draait, wat de opgaves van de fabrikant exact zijn en wat de motor weegt.
 
copy/paste uit vervangende-electromotor-motor-voor-een-10cc-speed

Welk model?
Wat is het vliegklare gewicht?
snel vliegen of langzaam?

Vuistregels:

10% van het vliegklare gewicht is voor de motor
20% van het vliegklare gewicht is voor de Lipo

100 watt per kilo vliegt
150 watt per kilo is grondstart
200 watt per kilo is lichte kunstvlucht (dynamisch vliegend)
250 watt per kilo kunstvlucht
300+ watt per kilo is 3d en bijna ongelimiteerd vertikaal.

3 watt per gram motorgewicht tot maximaal 5 watt per gram motorgewicht.

Hoog KV voor snellere modellen met kleine prop
laag KV voor langzamere modellen met grote prop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
toestel zal zonder motor maar incl. servo's rond de 3 - 3,5 kg zitten. dus compleet met motor en lipo rond de 4,5 a 5 kg.
 
Zoek een motor met een gewicht van ongeveer 500 gram die maximaal 2500 watt levert met de door jou gewenste prop. Als accu dan een lipo pakketje wat ongeveer 1 kilo weegt.
 
500 toeren maal 6 cellen maal 3,5V per cel maal 75% a 80% = 8000-8500 toeren ongeveer

via dit sheet van Pe Reivers

Untitled Document

Krijg je dan een idee van het geleverde vermogen (propconstante van 1,3 ingevoerd)

700-850W

(motor is met deze prop en 6 cellen te licht belast en geeft je het vlieggevoel van een 7,5 cc motor)
 
Op een kistje waar nu 14" op zit ga je toch nooit fatsoenlijk een 22"op krijgen.

Misschien handiger om te weten wat voor model/welk model en wat je doeleinden zijn.

Om er nu direct 500W per kilo in te gooien is ook zo wat. Maakt voor de motor dan wel niet uit maar je accu's worden zo belachelijk duur.


Net even geGOOGLEd.
http://thelukens.net/airplanes/Accessories.htm

OS 91 FS 4T kom je met een 14x7 op circa 4.5Kg statische trekkracht bij (terug gerekend in prop calc 8900rpm)

(15x7 zou je nog maar 7800rpm nodig hebben voor gelijke trekkracht.)

Motor weegt á 640 gram.
Tank 100 gram en brandstof 400 gram.
Servo gas 40 gram

Grofweg gaat er 1200 gram uit. (op elektro blijft er een ontvanger accu in. in de meeste gevallen boven de 3S.

6s lipo, 600 kV motor @ 70% = 9300rpm
300W/Kg x 5 = 1500W. Motor
= 70A.
6s5500 zou een kleine 5 min volgas zijn. Beetje aan de krappe kant misschien.


vb

http://hobbycity.com/hobbycity/stor...TGY_AerodriveXp_SK_Series_50-55_580Kv_/_1580w

6S - 13x6.5 APC E 77.00 A 21.22 v 1634 W 10980 t/mn 4681 g

The best motor on the market!!!
6S Rhino 4900 MaH.
Propeller 14x7 rpm 10620 Amp 69 Watt 1450
More than 5 kg pull. After 30 seconds the motor is still cold. Today I will buy the second one to replace a 90 2 stroke engine!

accu 6s5000. kan zo snel geen grotere vinden
http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9176


ESC (krappe kant misschien)
http://hobbycity.com/hobbycity/stor...Name=TURNIGY_Sentilon100A_HV_5-12S_BESC_(Ver4)


En zo komt er ook weer 1200 gram in terug. :D

voor 8s kan je richting de 450kv gaan. Zal de stroom iets lager uitvallen, kan de accu weer wat kleiner of langere looptijd.
 
Laatst bewerkt:
d.knoppers

580Kv voor 6s is te veel

Ik draai nu 570 kV torque motor op 5s met 15x10 Xoar prop, heeft 5 kg statische druk, maar het toerental is volgas eigenlijk al te hoog als je er nog een cel bij pakt is dat zeker te veel, De SK Series 42-60 500kv zou het beter doen scheelt weer 800 tot 1000 toeren. En daar staat de 15x8 als advies, en dan heb je ergens tussen 4.5 tot 5 kg trekkracht. Ik weet verder, niks van de kwaliteit van de SK motoren, heb er nog nooit een gehad.:-)

Bart,
 
...en daar staat er één in van 4,5kg, de alleronderste. Die motor weegt 310 gram wat 7% is van het totale vliegklare gewicht. Ik denk dat die setup je een aardige indicatie geeft waar je het moet zoeken.

@Theo, die "10% van het vlieggewicht voor de motor" regel blijkt zeker voor grotere modellen een beetje scheef te lopen. Ook met 7% gaat het nog prima. Grotere modellen vliegen efficiënter.

Verder sluit ik me bij Bart aan; het zou héél fijn zijn als mensen hun setup in het onderstaande draadje doorgaven, er is echt vraag naar.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/50641-database-electrovliegtuigen.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welk toestel wil je electrificeren? Welke vliegstijl wil je er mee hebben?

Als je richting de 4.5~5kg gaat, en kunstvlucht-performance wilt hebben, kom je op een 10s aandrijving uit met F3A-achtige motoren van rond de 500~600 gram.

De vraag is echter of je die prestaties wel nodig hebt. Waarschijnlijk niet, aangezien je die kist met een 15cc vliegt..
 
Back
Top