Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

what ever... ik zorg dat vleugels en rompen niet samen liggen... dan hoef ik die pennen er niet uit te halen...
vleugels komen in mijn plafond van de auto, ofwel met een deken er tussen.

wat jij doet met mij is jouw probleem.

ik zeg alleen wat ik ervaren heb met mijn cirrus zijn pennen.
en als ze draaien breekt je abs romp zo open van voor tot 20cm achter de vleugel.

maar je doet waar je zin in hebt natuurlijk.
 
ik heb net een pb gestuurd

groetjes cor




Weet iemand of Cor op vakantie is oid?
Een clubmaat heeft zijn ABS cirrus romp stuk gevlogen omdat hij de ontvanger vergeten was aan te zetten (t'is de leeftijd he). Hij stond al een tijdje te wachten om te starten met zijn brandstof-pylon dat toen hij eindelijk mocht starten geen pre-flight deed. Beetje CA erop en hij heeft nog een vluchtje gemaakt
Maar Cor reageert niet op zijn mail.
Mvg Rick
 
zo ;) dat is nog eens een leuk projectje voor een echte vintage liefhebber!
 
vandaag nog eens met men cirrusje naar de club getrokken.
we hadden eens geprobeerd van het kistje omhoog te lopen met 150m nylondraad. maar het is vaak maar net goed afgelopen.
de haak staat een dikke centimeter te ver naar voor, en dan is het wat moeilijker om fatsoenlijk te starten.
ik denk dat ik hem maar eens mooi op de kast leg tot ik verhuis, en dan in de hobbykamer opgehangen word ;)

wat wel super was is dat ik op 5meter!!! van de grond in enorm stijgende lucht kwam... 2 toertjes en ik zat direct 20meter hoger! (op een goede 10sec dus)
maar het was zoo sterk dat ik met de neus omhoog gesmeten werd, en op 25meter is dat dodelijk... ik zat al snel terug aan de grond na de stall.
 
zat ik............

toch nog te laag!
351 euro.............is ongeveer 770 guldentjes van toen.
Op mijn doos staat het prijskaartje van toen.........174 D-Mark.
Deze bouwdoos is dus ruim 4x over de kop gegaan in zo'n vijfendertig jaar.
..........................................................................................................
Tis wat........;)
 
Op mijn doos staat 158.80, weet niet of dat Guldens of DM's waren. Ben toch blij met mijn aanschaf voor 100 Euro dan blijft het nog leuk. Er zijn nog 3 andere op ebay maar die zijn allemaal gebouwt, ben benieuwd voor hoeveel die zullen gaan.
 
Heeft daar tijdens de fabrikage van de romp niet de aanspuiting gezeten? Vervolgens een gat geboord om het netjes te maken en als ik het goed heb zitten er 2 witte abs propjes bij om ze erin te lijmen.
(Door dit gat is de romp iets kwetsbaarder geworden.)

Het gat in het middden heeft niets te maken met stuurstangen of zo.
De orginele stuurstangen waren van ,ik dacht, vierkant 10 balsa met aan de uiteinden een stukje staal waar m2 opzat.
Aan de achterkant moest dan de berucht z-knik in komen.....


Opm als je hem zonder ailerons bouwt, deel dan het kielvlak in tweeen en lijm dit aan het richtingsroer.
HIerdoor reageert het model wat beter....


in mijn ogen het beste beginnersmodel wat ooit is ontworpen.

Ahaaa...............dat kan het antwoord op mijn vraag zijn ! :worship:

Arjan zal ondertussen wellicht al weten wat ik hiermee bedoel. :D

Ik kan van iemand een zwever overnemen.
Ziet er nog goed uit, moet gewoon eens opgefrist worden.
Maar hoewel die op een Cirrus leek snapte ik niet waarom het kielvlak een sturend roer was (wat bij de Cirrus niet is).
Zou dus heel goed kunnen zijn dat het richtingroer en kielvlak aan elkaar zijn geplakt door de bouwer wegens bovenstaande reden.

Hmmmm............dit topic nog maar eens van voor tot achter doorlezen en dan eens besluiten of ik die Cirrus overneem.

Ze worden weer mode die Cirrussen :mrgreen:
 
Jazeker, ik weet wat je bedoelt :-)
Dit is die van Willem:
75044a20362c94622.jpg


Moet er eerlijk bij zeggen dat ik deze behoefte nooit heb gehad. Een 3 meter rudder/elevator zwever draait nu eenmaal als een truck met oplegger, daar moet je rekening mee houden.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Begint er heel erg op te lijken :cool:

Ik geloof dat de kier net onder de tekst 'Cirrus' was bij de Cirrus die ik vanmiddag had gezien.

Maar net als bij CSI begint het net zich te sluiten en komt de oplossing nabij.........euhm CSI.....Cirrus Search Investigation :cool::mrgreen:

Nou, wellicht dus weer een Cirrus in de lucht.

Krijg ik dan ook zo'n stickert van vintage glider o.i.d. :)
 
Absoluut. Maar je Daedalus kwalificeert zich ook ruimschoots voor de Vintage Glider Group hoor :-)
 
Hoe zit........

De kogel is door de kerk, morgenavond probeer ik de Cirrus te scoren.

Zoals met veel dingen bij mij, zoals ze hier zeggen, zit het in de kop dan zit het ook in de kont.
(Is anno 2009 best een gevaarlijke uitspraak :mrgreen:)

In mijn hoofd heb ik de Cirrus al 5 keer verbouwd.
Net als bijna alle zwevers van die periode is deze ook niet ontkomen aan de destijds schijnbaar hele hippe kleur blauw :rolleyes:
Schuren, plamuren en spuiten dan maar.
Er mogen rolroeren en stoorkleppen in komen en het kielvlak mag dan weer herbouwd worden zoals origineel bedoeld was.
Tenslotte krijgt die een 'nosejob' c.q. electro-ombouw.

Laat het dan maar een lelijke herfst worden met veel bouwweer anders wordt het niets :mrgreen:

Maar als ik het kielvlak weer wil restaureren, hoe zit het (houten) kielvlak eigenlijk gemonteerd aan de (ABS) romp? :confused:
Met (pas)pennen o.i.d.?
 
Back
Top