Bouwverslagje SUltimate

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 14 sep 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bouwverslagje van mijn SUltimate
    Ik bouw hem met de bedoeling er indoor mijn AM mee te kunnen vliegen, moet dus licht zijn maar voldoende stevig en redelijk wat vermogen hebben.
    Setup is nog niet zeker, maar waarschijnlijk 4 hxt500 servo's op 2s met een diode ertussen, assan witte 6kan ontvanger, 2s 400, TGY 3020 1800kv, 10A reg en 8X6 of 8X4,3 gws.

    Ontwerpfase
    [​IMG]

    Dit is het geworden, lekker simpel en met 2 van de bands die ik ook in mijn am heb,
    [​IMG]

    Onderkant eraan gelijmd met bizon constructielijm,
    [​IMG]

    Zal vanavond er mee verder gaan.

    Edit: Hier alle foto's Foto Album
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2009
  2. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    waar heb je de mallen/tekeningen vandaan? Zou ook graag een sultimate willen hebben:)
     
  3. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ziet er goed uit Nando, ook zeker een vliegtuig dat bij jou past ;)
    Die TGY motor heb ik afgelopen zaterdag aardig kunnen testen, en ik zou dr een 8x4,3 op zetten. Meesteal vliegt een 8x6 lekkerder, maar dr zit echt flink vermogen in (mits je een goede accu hebt)
    Die 1jaar oude flightpowers van mij zijn echt op nu, maar de 2s 350 20C zippy heb ik een vliegtijd van ruim 5 minuten raggen. Ampere heb ik niet gemeten, maar de 10A regelaar blijft cool.

    grt Ron
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nando leuk dat je eraan begonnen bent.
    de mijne is ondertussen vliegklaar (vrijdag es binnen testen mss)
    ik heb nog geen bouwverslag hier maar wel op volgende link.

    gewicht is 136gram.Indoor Sultimate (NoPaniC3)

    [​IMG]
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het is niet van jou SUltimate tekening, 2 mensen bij mij op de club hebben hem gekocht en ik heb hem overgetrokken.
    Ik heb nu een 6mm depron mal liggen.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Eerst de vleugelversteviging gelijmd, een kruis en niet een v omdat dat in het verleden werkte en het aangeraden werd door bert van der vecht, of dat nog zo is weet ik niet. Ze gebruiken nu geloof ik een v en kruis samen maar vanwege het shot dat in de SUltimate vleugel zit leek me dit handiger.
    Alle staven koolstof zijn met bizon constructielijm aan het depron gelijmd.
    [​IMG]

    Op het kruis een stokje naar de vleugel met een beetje garen en sec lijm erom
    [​IMG]

    Een stukje verdriedubbeld om uitscheuren tegen te gaan en ook hier weer iets garen om koolstof tegen koolstof te verstevigen.
    [​IMG]

    vleugelversteviging met 1,5mm eerste 3 1mm, dan 1x 0,7 en dan 4x 0,5mm dit laatste is wat vreemd maar leek de enige optie om tot het puntje te kunnen verstvigen met nog de volle uitslag. (en ze zijn niet zo krom, dat lijkt maar zo)
    [​IMG]

    Motor op de regelaar gesoldeerd, alles nog met de bec gevoed
    [​IMG]

    Aileronaansturing, ik wou het eerst helemaal zelf maken, andere roerhoorntjes en servohevels. Toch maar de standaard shockyset aangepast, ik vind hem standaard wat te dicht op het het scharnier.
    Hevel is gewoon 2 hevels op elkaar gelijmd met een koolstof roofing erom.
    Allemaal omdat ik er zo snel mogelijk mee wil vliegen.
    [​IMG]

    Op hoogteroer hetzelfde gedaan, met een beetje koolstof eronder om buigen tegen te gaan.
    [​IMG]

    Stuurstangen ondersteund met een stukje van een dun rietje,
    [​IMG]


    [​IMG]

    Servo's een beetje alternatief gemonteerd, nog niet eerder zo gedaan. Meestal 90 graden gedraaid met ze op elkaar of achter elkaar. Ze moesten ver naar achter en in had geen ruimte voor de lange hevels, dit ging net. ik wou ze op de vleugel houden, niet de staart maar vanwege de zware motor moet alles een beetje naar achter.
    [​IMG]

    Nu nog met stekkers en standaard kabels, ik heb de indoor 6kan assan ontvanger nog niet dus tijdelijk is hij wat zwaarder.
    De bovenkant is aan het drogen, dan het rudder en de motor erop en hij is klaar, vanavond ff vliegen :D
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zow, hij heeft gevlogen!
    Nog net voor het donker werd tussen de huizen in bij de auto's, 1e indruk was goed! (wat was anders te verwachten...:rolleyes:)
    Meskant iig veel lekkerder dan de bruckman yak55 van Robin, maar ik moet er zeker nog aan wennen, het is geen ikarus 54 die zo vertrouwd aanvoelt.
    Maar hij kan in meskant super langzaam tot zeer snel, haakse bochten en met vol rudder en een stoot gas vlopt hij zo de andere kant uit. :D
    Hoogteroer geageerd erg goed, ik overstuur alle hoeken in een vierkante loop, das wel prettig maar ff wennen. Na veel met de parkmaster te hebben gevlogen vielen de tipspins me tegen, hij heeft geen massa, die parkmaster kon ik echt keihard en vlak laten tollen, lukte me met de SUltimate niet (is binnen ook niet van toepassing, een indoor ke spin doet ie prima denk ik).
    Ik had net geen 60 graden, zoon 50-55 op rol en hoogte, wel max op rudder. Dat ga ik nog aanpassen, zal helpen met dingen zoals die tipspin, kan er makkelijker meer gas op.

    Motor doet het zeer goed, veel power. Ik vloog met 8X4,3 en dat ding ging met toch hard naar de wolken toe, ben benieuwd of ik volgas zal gebruiken indoor...:shock:
    Zelfs met mijn accu's die al een dik jaar oud zijn. 2 vluchten gedaan, 1x met 2s 400 zippy (losse cellen) en 1x met 2s 460 hxt, niet meer te koop en bijna 1,5 jaar oud.
    Alleen is het wel lastig het zwaartepunt goed te krijgen met die paar gram extra voorop zeker als je dan ook nog 0,5mm koolstof achterop gebruik, 1mm zal al schelen.
    En de servo's 'moeten' echt sneller. 4 punts rollen waren 'traag' ligt puur aan de servo's want rollen deed hij wel, vraag me af op ik er zo m'n am mee kan vliegen. Zo ff een diodetje pakken..

    Er komen nog wat foto's van het totaal.
    Hij weegt nu 158,3g met 2s 460 hxt accu
    Zal rond de 150 zitten met de lichtere ontvanger en lakdraad.

    To do list:
    Zorgen voor 60 graden uitslag overal.
    Kabels solderen. (moet de ontvanger eerst binnenkomen)
    Wieltjes monteren.
    Led verlichting.
    Edit: accu monteren
    Tipjes lijmen
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zow, wat foto's zoals hij heeft gevlogen, zo was het zwaartepunt nog een mss een tikkie voorlijk. Hij zat ook voor de 95mm waar donatas hem heeft.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  9. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ziet er goed uit nando, ik moet er nog aan beginnen.. heb de kit en 2x nagesneden.. zijn de cfk strips aan de vleugels voor en achter echt nodig?
     
  10. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik denk het wel, aangezien het al een klein verstevigd oppervlak is. en waarom zou je hem niet doen?? wordt ie alleen minder sterk van, en dit soort kistjes kunnen beter 150 gram wegen dan 115!

    @ nando, Ik zei het toch over die motor ;) met mijn 2s 350 FlightPower accu is ie best rap, maar met een 2s 350 zippy (losse cellen) vliegt ie met 1 stoot gas door het dak :lol:

    grt
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ik heb de g3 hyperion cellen(240 en 450 Mah) voor max gekocht, is dat niet goed?

    zijn ongeveer even duur dan de zippy en met 5c te laden..
     
  12. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    240 is wat licht voor een sultimate, al mogen ze geloof ik 25C hebben (25x240=6000mA) dus het zou wel kunnen, maar het is krap.
    De 450's zijn prima ervoor, al vraag ik me af of de levensduur nogsteeds 3 maal langer is dan concurrerende merken (zegt Hyperion) als je ze met 5C laad.
    En in principe zijn de zippy's ook met 5C te laden als je haast hebt ;)
     
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hihi zippy ook met 5c als je haast hebt?

    Ik laad de g3 met 5c en ze worden niet warm of niks, de huidige f3a trekt 7,4 amp en ze geven geen krimp.. ik heb rhino 360 en die zijn heet na de vlucht en laden met 2c maakt ze nog heter..
     
  14. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    bovendien kosten ze ook maar 10 en 11 euro met 1,70 verzendkosten bij rc technics.. en echt waar!! maar een dag levertijd. kunnen de chinezen niet..
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hangt er vanaf, als jij niet super extreem 3D gaat hakken en je er niet 'eigenlijk net teveel' vermogen op zet, 45graden uitslag.
    Dan zal hij het ook prima doen zonder.
    Het leuke is juist dat je volgas in 1sec aan de andere kant van de zaal bent en in 10cm stil staat door een keiharde snap, dan is zoon liggertje wel prettig.
    Het is vooral het volgas vooruit dat zonder voorlijst nog wel eens flutter over de hele vleugel wil geven. Heel leuk trouwens, geinig geluid
    De achterligger geeft een net iets stijver geheel, die kun je makkelijker weglaten. Maar het extra gewicht is niet echt nadelig idd, 140-160 schijnt hij te moeten wegen voor lekkere snaps enzo

    Ik heb nu 3X0,5 voor (omdat ik niet genoeg had anders) en 3X0,13 achter, en op alle andere plekken ook 0,13. Het weegt erg weinig, en met 'uhu por' (ik gebruik cre-ation van de action) kost het lijmen ook niet zoveel gewicht. niet helemaal intapen, dat is haast nog zwaarder dan het koolstof, enkel op de uiteinde.
    Waarom ze in de manual 3X0,5 zetten snap ik niet, voeg niks extra's toe tov 3X0,13 behalve gewicht. Ik zou alle platte stukken met 3X0,13 ipv 3X0,5.

    En naar de staart hebben ze het ook niet in de manual, ik wel en Donatas ook, maakt de gehele staart stijver en als je crasht is de schade minder. Ik zou dit echt doen, mocht je het gewicht laag willen houden kun je 0,7 of 0,5 rond gebruiken voor de kruisversteviging ipv 1mm, die heeft weinig invloed. 0,5mm rond met 3X0,13 langs de zijkanten is stijver dan enkel 1mm.


    Die 450 hyperion accu lijkt mij ideaal.
    Maar dat ze net zo duur zijn als de zippy's.... die kosten ongeveer de helft inc verzendkosten als je er een paar koopt. En dat is dan maar 5/6€ verschil, maar toch 50%
    Ik gebruik gewoon wat ik heb, als ik nu zou kopen zouden het misschien ook de hyperion's zijn.

    En ik laad de zippy 400mAh met 1A, snel zat. Heb nu 9 accu's voor de SUltimate.
    En ze doen het na meer dan een jaar nog prima.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net weer heerlijk 7 acculadingen er doorheen gejaagd, vliegtijd is niet bijzonder lang (buiten) je moet flink gassen on dat ding tot z'n recht te laten komen. Wat niet betekend dat hij niet super traag kan, voelt licht aan zeker als je bedenkt dat hij 158g is.
    Meer uitslag gaat erop, en de servo's sneller, word hij zoveel extremer van 8). Hoewel hij zo al ongelofelijk veel kan en doet.

    Bedoelt voor m'n AM, dus ook dat gevlogen, alleen nog zonder muziek. In het begin zit 2X een hele rol in een cirkel, die gaan nog niet snel genoeg. Vandaar ook de grotere uitslagen en snellere servo's.
    Precisie gaat ook goed, 1 rol en 1 cirkel geïntegreerd en dat soort figuren relatief makkelijk. Hoewel ik het met m'n Clik! nog makkelijk vind maar die is daar ook voor ontworpen en daar ben ik aan gewent.
    Er was weinig wind, af en toe een zuchtje, maar ik had er wel last van. Wind was recht naar me toe, op die manier stond ik goed tov de zon en de bomen. Rolling harrier ging 45graden tov de vliegrichting bij momenten.
    Rolling loops kunnen zo krap als jij dat wilt, en rol kwam op geen enkel moment stil te staan. Heel erg prettig.

    Kan niet wachten tot ik hem binnen kan vliegen:D
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo, de 1e keer indoor ermee gevlogen, ding vliegt echt heel goed. 3D't als geen ander, ziekelijk.
    Met 160g vliegt hij prima, hoewel ik die 10g er nog wel af zou willen hebben, voor het strakkere vliegwerk.
    Motor ook perfect, meer is nergens voor nodig, pakt (met die reg) lekker op. Zonder rem kan ik in vlucht de motor niet stilstaand krijgen dus het geluid van het opstarten hoor je niet. Wel zorgen voor een goede accu die de stroom kan leveren.
    Ik vloog met de kromme dingen aan de tipjes en met wielen.

    Een vliegverslagje,

    Eerst de -punten das namelijk minder werk en makkelijker.
    Dit is zoals de kist nu is, 10g kan daar verschil in maken, en het licht soms gewoon aan de toestellen die ik gewent ben. En nogmaals, het is echt een van de beste modellen die ik ooit heb gevlogen, 3D de beste. Laat je niet afschrikken door de minpunten, ik ben redelijk kritisch.
    Hij vliegt wel strak, geïntegreerde figuren enzo, maar hij maakt het je niet makkelijk. Waar je bij een clik en nexus geen moeite hoeft te doen licht het nu echt aan jezelf hoe hij erdoor komt.
    Hij heeft met 60 graden uitslag net iets teveel rol, voor snaps en bizar snel rollende dingen is het lekker maar ik kan het net wel/net niet bijhouden afhankelijk van het moment. mijn advies is het gewoon 45 graden te doen en langzaam opvoeren. Ik ga deze nu iets terug doen
    Verticale valsnelheid is redelijk hoog (zolang je niet stuurt) mss een rem erop proberen de volgende keer, of minder gewicht, dan stuur je hem er niet zo snel in.
    Meskant, geen/nauwelijks couplings (ik vloog zonder mix, en ik doe snel ergens een mix op) erg makkelijk zolang je rechtuit of bochten vliegt.
    Maar een vierkant met een behoorlijke stoot down/up en hij wil eruit rollen, Robbin muller vloog ermee, die had exact hetzelfde. Er is een truc voor, je rudder loslaten op het moment dat je down begint te geven heel klein beetje extra gas en zodra je up los is weer rudder erop. Werkt bij heel veel toestellen en met dat trucje vloog Robbin ook bijna haakse bochten, en ik ook. Even wennen en wat lastiger dan wanneer dat niet hoeft.
    Ke loops (ronde) wou hij ook niet echt graag, onderaan wat gerol/weg vallen. Met wat stuurwerk is het zeker te doen, rudder en romp is ook genoeg ervoor ook in deze redelijk lage hal. Het ging iig veeel beter dan de yak 55m van Robin, maar minder dan een ikarus yak 54 die meer ruimte nodig heeft maar niet iets minder snel wegvalt. En met een Clik is het echt super makkelijk. (minder gewicht zal zeker helpen, mss het gewicht van de accu/servo's naar boven plaatsen ook)
    Met het cg op de 95cm zoals donatas hoef je geen up te geven als je hem zero gravity instelt, voor veel mensen een +punt, ik zal er of aan moeten wennen, of de accu naar voren moeten gooien wat ik ga doen als dat weinig invloed op snaps en rolfiguren heeft. Al mijn vliegtuigen moet ik up trekken voor rechtuit, en bij al mijn aerobatics kisten evenveel down voor inverted.

    Paar pluspunten dan,
    Rudder en hoogte is mooi 'in balans' met elkaar, romp en vleugel ook, daardoor super makkelijk een constante angle of attack tijdens rollende harrier. En daardoor dus ook mooiere loops enzo. Alle rolfiguren maakt hij makkelijk mooi, waar je met bv een clik een minder mooi beeld hebt.
    'Snaps' doet hij echt heel erg mooi. Of het 'echte snaps' zijn betwijfel ik, al is een 'echte snap' denk te sturen stopt hij te vroeg. Maar dit doet er totaal niet toe. Je kunt hem met wat gas door laten vliegen of echt in 10cm in totaal stil laten staan. hij is heel makkelijk met een snap naar verticaal te sturen voor hoover, invertid flatspin, of wat dan ook. Ook ke snaps en negatieve alles gaat erg goed.
    Snelheid hanteert hij goed, volgas lekker controleerbaar. (Ik vlieg wel met veel expo.) En daarnaast ook super langzaam te vliegen, een hele weide range.
    Wall zonder echt te stijgen, en daarom ook die mooie turns om je tip heen van recht naar inverted (weet niet hoe je het noemt, maar word veel door 3D piloten gedaan)
    Hij presenteert zichzelf mooi in de lucht, mooie maat, en prachtig schema (de originele)

    Conclusie,
    Ongelofelijk 3D kistje, 10/10, wil je 3D/raggen koop deze!
    Goed 3D/precisie combinatie kistje, 8/10, AM's met een overwegende 3D houding zeker een aanrader, ligt de nadruk op precisie en wil je dan bij momenten 3D knallen dan iets minder maar nogsteeds heel goed bruikbaar.
    Simpelweg geen pure precisie kist, 6/10 ik zou er geen f3p-b/c mee doen hoewel hij alle figuren door komt en ander zwaartepunt/lichter gewicht/kleinere uitslagen zal het zeker beter gaan. (Maar koop toch lekker een clik/nexus voor b en yak54/f3a voor C)
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Peter vloog zijn originele, die had een (licht) afweikende mening.
    Peter, ik zie net jou foto, ik zou er een ronde voorlijst op doen, bij je stabilo/kievlak ook.
    Alle beetjes helpen om hem strak vliegend te krijgen.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik had wel een videootje verwacht Nando:D
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Mss volgende keer, ik heb niet veel vrij gevlogen, 1e vlucht alleen eigenlijk.
    Was een indoor f3p trainigsdag, dus veel met de Clik f3p-b programma, en met de Sultimate f3p-AM.

    Van de AM komt een filmpje, die eerst zichtbaar maken, windows media player en vlc mediaplayer flippen een beetje, en het is gewoon een .avi :?
     

Deel Deze Pagina