ESC - Lipo C waarde?

  • Topicstarter Topicstarter niliz
  • Startdatum Startdatum
N

niliz

Guest
Vraag:

Robbe spirit fun, originele esc 18Amp, orginele lipo

Ik heb ter uitbreiding 2 lipo's gekocht 11,1 1300mA 25-30C

Standaard lipo is 11,2 1300mA Umax 12,6, Umin 7,5V, Imax 13A

Als ik mijn nieuwe lipo aansluit brand mijn esc dan kapot omdat deze maar 18A kan verwerken? Dit omdat de nieuwe lipo 25-30C kan leveren?

Ik hoor graag van de experts.
 
Nee, hoeveel stroom er uit de accu getrokken wordt, dat bepalen motor en regelaar. Als je een accu met dezelfde nominale spanning er aan hangt, zal de stroom die de motor gaat trekken ongeveer dezelfde zijn (kan een beetje verschil op zitten omdat de ene accu meer inzakt qua spanning dan de andere).

Standaard lipo is 11,2 1300mA Umax 12,6, Umin 7,5V, Imax 13A

Bedoel je niet 11,1 V ?
 
Laatst bewerkt:
het is beter voor de accu om een "reserve" te hebben op hetgene dat de ESC vraagt.

Indien de ESC 60A vraagt, en de accu kan maar net 60A leveren resulteert dat meestal in korte levensduur/oververhitting van de accu.
 
Nuttige Nederlandstalige elektro FAQ
http://www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs/

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups


For a rainy day ...

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=18521

Get a current/Watt-meter :)

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Laatst bewerkt:
Nee, hoeveel stroom er uit de accu getrokken wordt, dat bepalen motor en regelaar...
En niet te vergeten, de propellor. Hoe ´zwaarder´ de prop, hoe meer stroom de motor zal trekken. Motor, propellor en accuspanning bepalen de maximum stroom (100%), de regelaar regelt alles tussen 0 en 100%.

Ook handig om te weten, stroom loopt kwadratisch op met accuspanning, en niet rechtevenredig. Bij verdubbeling van het aantal cellen, wil de stroom verviervoudigen.
 
Back
Top